Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu obowiązki pracodawcy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące obowiązki pracodawcy.
Kontrola w firmie - czy kontroler może mieć wgląd w akta osobowe?
Aktualizacja: 03.08.2020
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych przedsiębiorcy zwracają się z pytaniami, czy w ramach przeprowadzanych kontroli instytucje, takie jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) czy Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), mogą mieć wgląd do akt osobowych pracowników. Kiedy instytucje państwowe wykonują czynności kontrolne w ramach przyznanych im uprawnień, mogą mieć wgląd w dokumentację pracownika? »
Dokumentacja pracownicza - jak przygotować firmę na zmiany legislacyjne
Aktualizacja: 10.10.2019
Jedną z istotniejszych zmian legislacyjnych, które w 2019 roku bezpośrednio przełożą się na wzrost liczby dokumentów generowanych przez przedsiębiorstwa, są Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK). Jak firmy mogą sobie poradzić w związku z licznymi zmianami prawnymi? »
Gdzie przechowywać dokumentację związaną z badaniami lekarskimi i karami porządkowymi
Aktualizacja: 13.09.2019
Skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące tych badań mogą być przechowywane w części A, B lub C akt osobowych, w zależności od ich rodzaju. Także dokumentacja związana z odpowiedzialnością porządkową pracownika nie zawsze musi być przechowywana w części D jego akt osobowych. »
Jak prowadzić dokumentację pracowniczą po zmianach przepisów
Aktualizacja: 09.07.2019
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy są zobowiązani do prowadzenia, oprócz akt osobowych, oddzielnie dla każdego pracownika dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Przepisy nie określają, na czym polega prowadzenie dokumentacji "oddzielnie" dla każdego pracownika. »
Nowe zasady prowadzenia akt osobowych od 2019 r.
Aktualizacja: 29.05.2019
Zmiany dotyczące dokumentacji pracowniczej miały miejsce na początku 2019 r. Jak zmienić e-dokumentacje na dokumentacje papierową? Jakie są obowiązki pracodawcy? Jak musi wyglądać e-dokument? »
Nowy układ akt osobowych 2019 - dokumenty w poszczególnych częściach
Aktualizacja: 22.05.2019
Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. Co po zmianach przepisów powinny zawierać poszczególne części akt osobowych? »
Układ chronologiczny w aktach osobowych po zmianach 2019
Aktualizacja: 20.03.2019
Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe pracowników po zmianach, które miały miejsce od początku 2019 roku? Jak w praktyce układać akta osobowe - chronologicznie? »
Nowy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej od 2019 r.
Aktualizacja: 10.12.2018
Od 1 stycznia 2019 roku okres przechowywania dokumentacji pracowniczej zostanie skrócony do 10 lat. W niektórych przypadkach, nadal będzie trzeba przechowywać dokumentację pracowniczą przez 50 lat. »
Jak informować pracowników o zmianie okresu przechowywania akt osobowych po 1 stycznia 2019 r.
Aktualizacja: 05.12.2018
W 2019 roku pracodawca będzie miał obowiązek wydawać pracownikom wraz ze świadectwem pracy dodatkowe informacje o okresie przechowywania akt osobowych. Okres przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników ulegnie skróceniu. »
Dostosowanie dokumentacji pracowniczej do nowych zasad po 1 stycznia 2019 r.
Aktualizacja: 05.12.2018
Pracodawcy będą mieli rok na dostosowanie dokumentacji pracowniczej do nowych zasad. Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany w sprawie dokumentacji pracowniczej i jej elektronizacji. »
Nowe obowiązki pracodawcy od 2019 roku
Aktualizacja: 09.10.2018
Od początku 2019 r. pracodawców czekają nowe obowiązki związane z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej. Jakie dane od 1 stycznia 2019 roku pracodawca będzie przekazywał do ZUS? »
Ewidencja czasu pracy i inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy 2019
Aktualizacja: 23.08.2019
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał obowiązek prowadzenia m.in. ewidencji czasu pracy i karty wypłaconego wynagrodzenia za pracę. Jakie dokumenty powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy? »
Wykaz dokumentów w aktach osobowych (4 części) 2019
Aktualizacja: 23.08.2019
Od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe pracownika składają się z 4 części. Jakie dokumenty powinny znaleźć się w poszczególnych częściach akt osobowych? Jak przechowywać te dokumenty po zmianach? »
Rewolucyjne zmiany w dokumentacji pracowniczej 2019
Aktualizacja: 28.02.2019
Już 1 stycznia 2019 roku wejdą w życie rewolucyjne zmiany w prowadzeniu i przechowywaniu dokumentacji pracowniczej. Zmiany oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców i kadrowych. »
Dokumentacja pracownicza od 2019 r. - nowe obowiązki pracodawcy
Aktualizacja: 04.10.2018
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy będą przechowywać dokumentację osobową i płacową pracowników przez 10 lat (obecnie 50 lat). Nowe przepisy będą obowiązywały tylko w stosunku do nowych pracowników. »
Wniosek o odroczenie składek za XI