Kategorie

Obowiązki pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzimy działalność gastronomiczną. Nasi pracownicy mają możliwość zakupu obiadów na cały miesiąc po preferencyjnej cenie, przy czym zapłata powinna nastąpić do 7. dnia następnego miesiąca. Niektórzy pracownicy, mimo wezwań do zapłaty, nie regulują należności w terminie. Czy możemy bez zgody pracowników-dłużników potrącić z ich wynagrodzenia należność za obiady?
Do 31 maja 2012 r. pracodawca musi obliczyć i przekazać na specjalne konto pierwszą ratę odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Opóźnienie w jej przekazaniu naraża pracodawcę na karę grzywny w wysokości do 5000 zł.
Jeden z naszych pracowników przez kilka dni był w podróży służbowej, w którą udał się firmowym samochodem. Pracownik przedstawił kilka paragonów za parkowanie. Czy mamy obowiązek zwrócić mu koszty parkowania?
Jeżeli dochodzi do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, wówczas pracodawca przejmujący staje się stroną w stosunkach pracy z pracownikami. Problematyczne w praktyce jest często ustalenie, czy faktycznie doszło do przejęcia zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy, np. w sytuacji, gdy pracodawca powierza część zadań podmiotowi trzeciemu.
Dowiedzieliśmy się, że od maja br. wzrosła kara za niedopełnienie przez pracodawcę obowiązków wobec komornika dotyczących zajęcia wynagrodzenia pracownika. Czy zmienia się tylko wysokość grzywny?
Od kilku miesięcy jestem menedżerem działu handlowego. Do moich obowiązków należy m.in. rekrutacja handlowców, którzy mają bardzo mobilny charakter pracy. W związku z koniecznością częstych wyjazdów służbowych mam pewne obawy związanie z zatrudnieniem na to stanowisko osób mających zobowiązania rodzinne, ponieważ mogą w sposób niedostateczny poświęcać się pracy. Czy na rozmowie rekrutacyjnej mogę zapytać kandydatów o kwestie związane z rodziną lub planami założenia rodziny? W jaki sposób powinienem zadać to pytanie, aby uniknąć posądzenia o dyskryminację?
Określony np. w regulaminie wynagradzania składnik wynagrodzenia, m.in. prowizja, może być wypłacany w innym terminie niż wynagrodzenie zasadnicze. W takiej sytuacji pracodawca dokonuje oddzielnego potrącenia z każdego wypłaconego świadczenia.
Płatnicy składek mają obowiązek sprawdzić do 30 kwietnia 2012 r., czy dane zawarte w imiennych raportach miesięcznych przekazanych do ZUS za 2011 r. są prawidłowe. Jeśli w tych raportach zostały wykazane nieprawidłowe informacje, płatnik musi złożyć w ZUS komplet korygujący – tj. poprawnie wypełniony raport wraz z deklaracją rozliczeniową.
Wymiar czasu pracy to jeden z podstawowych elementów umowy o pracę, który może zmienić się w trakcie zatrudnienia. Jeżeli wymiar etatu pracownika zostanie obniżony, wówczas proporcjonalnemu obniżeniu ulega również kwota jego wynagrodzenia.
Z jednym z naszych pracowników 29 lutego br. została rozwiązana umowa o pracę z upływem czasu, na który została zawarta. Były pracownik wystąpił do nas 10 kwietnia br. z wnioskiem o wypłatę odprawy emerytalnej, przedstawiając decyzję ZUS o przyznaniu emerytury od 5 kwietnia br. Pracownik nie uprzedził nas, że ma prawo do emerytury, a także wcześniej nie deklarował, że ma zamiar przejść na emeryturę. Czy w takiej sytuacji musimy mu wypłacić odprawę emerytalną?
Wręczając pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę pracodawca musi spodziewać się, że pracownik będzie chciał zakwestionować zwolnienie z pracy. Dlatego pracodawca powinien przestrzegać pewnych procedur, które ograniczają możliwość podważenia złożonego wypowiedzenia.
Płatnik składek ma obowiązek złożenia korekty dokumentów rozliczeniowych w każdym przypadku, gdy wystąpiła konieczność korekty danych w tych dokumentach, stwierdzona przez niego we własnym zakresie lub przez ZUS.
Pracodawcy składając pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę często popełniają błędy. W przypadku odwołania się pracownika do sądu pracy mogą one spowodować przywrócenie pracownika do pracy lub przyznanie mu odszkodowania za bezzasadne wypowiedzenie.
Wśród okoliczności, które wykluczają prawo poszkodowanych ubezpieczonych do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy, przepisy ustawy wypadkowej wymieniają m.in. zadłużenie ubezpieczonego wobec ZUS oraz spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu.
Zatrudniamy pracowników w biurze rachunkowym. W związku z tym, że ze względu na specyfikę pracy pracowników biura i indywidualne potrzeby klientów mamy problem z ustaleniem rozpoczynania godzin pracy, postanowiliśmy uelastycznić czas pracy tych pracowników. Chcemy wprowadzić tzw. ruchomy system czasu pracy, w którym umożliwilibyśmy pracownikom wybór godziny rozpoczynania pracy w poszczególnych dniach, wyznaczając jedynie przedział czasowy, w którym powinni przybyć do zakładu (między godz. 7.00 a 9.00). Czy możemy wprowadzić takie rozwiązanie w regulaminie pracy? Dowiedzieliśmy się bowiem, że może być ono zakwestionowane przez Państwową Inspekcję Pracy.
Z funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować wydatków, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Jeden z naszych pracowników zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy przez większość dni marca był na urlopie bezpłatnym i za kilka dni pracy w tym miesiącu otrzymał wynagrodzenie w wysokości ok. 250 zł. Wynagrodzenie pracownika jest zajęte z tytułu alimentów. Czy w tej sytuacji możemy dokonać potrącenia?
Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. Warto pamiętać, że regulamin pracy nie może być sprzeczny i mniej korzystny dla pracowników niż postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń).
Pracodawcy, planując wydatki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, popełniają wiele błędów, m.in. finansując z funduszu świadczenia, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc go pracodawca jest jednak ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw, rozporządzeń), z którymi nie może być on sprzeczny i mniej od nich korzystny. Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe.
Zleceniobiorców pracujących np. przy remoncie hal produkcyjnych należy kierować na badania lekarskie, szkolenia bhp i zapoznać z oceną ryzyka zawodowego zleceniobiorców. Nie będzie to natomiast konieczne w przypadku księgowego zatrudnionego na zlecenie.
Co powinien zrobić pracownik zatrudniony na czas nieokreślony, jeśli otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę z uzasadnieniem, z którym się nie zgadza? Może przygotować odwołanie. Gdzie powinien je złożyć, czego może zażądać?
Teren zakładu pracy to przestrzeń wraz z obiektami budowlanymi, będąca w dyspozycji pracodawcy, w której pracodawca organizuje miejsca pracy. W swoim zakładzie pracy pracodawca musi zapewnić bezpieczeństwo.
Pracodawca, u którego działa związek zawodowy, ma obowiązek udostępnienia pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej. Nie ma on jednak obowiązku zatrudniania pracowników organizacji związkowej.
Osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności mają prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek udzielenia tego urlopu.
W tym roku na złożenie informacji ZUS ZSWA płatnicy składek mają czas do 2 kwietnia. Wskazany w ustawie termin 31 marca w 2012 r. wypada w tym roku w sobotę, dlatego zgodnie z przepisami ulega przesunięciu na najbliższy następujący po sobocie dzień roboczy.
W tym roku na złożenie informacji ZUS ZSWA płatnicy składek mają czas do 2 kwietnia. Obowiązku tego muszą dopełnić ci płatnicy, którzy w 2011 r. zatrudniali pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Powinni złożyć za nich zgłoszenia danych o pracy „szczególnej” na formularzach ZUS ZSWA.
Pracownikom, świadczącym pracę na podstawie umów na czas określony, podobnie jak pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony, przysługują odprawy pieniężne. Jest to m.in. odprawa z tytułu zwolnień grupowych.
Nasz pracownik (52 lata) od 10 do 19 marca br. był na zwolnieniu lekarskim i z tego tytułu pobierał przez pierwsze 3 dni wynagrodzenie chorobowe, a za pozostałe 7 dni zasiłek chorobowy. Wynagrodzenie pracownika wynosi 2600 zł brutto. Otrzymaliśmy tytuł wykonawczy, na podstawie którego zostaliśmy zobowiązani do potrącania z wynagrodzenia pracownika (i przysługujących mu składników wynagrodzenia, w tym również zasiłków) należności z tytułu niespłaconego kredytu w banku w kwocie 500 zł miesięcznie. Czy możemy dokonać potrącenia zarówno z wynagrodzenia chorobowego, jak i z zasiłku? Jeśli tak, to w jakiej wysokości?
W PIT-11 za 2011 r. i w informacjach wystawianych w 2012 r. dla byłych pracowników, którzy wystąpili z wnioskiem o ich wydanie, wskazywaliśmy adres zameldowania pracowników i zleceniobiorców jako ich adres zamieszkania. Czy nasze postępowanie było prawidłowe?
Planując pracę w kwietniu 2012 r. pracodawcy mogą mieć problem z obliczeniem wymiaru czasu pracy pracowników. Pracownicy będą mieli bowiem w kwietniu br. różne wymiary czasu pracy w zależności od tego, jakie dni wolne są w firmie ustalone jako dni wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.
Nasze przedsiębiorstwo działa nieprzerwanie od początku 2009 r. W tym roku po raz pierwszy wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe ustali dla naszej firmy ZUS. W jaki sposób ZUS ustala wysokość tej składki? Czy możemy wpłynąć na decyzję ZUS tak, abyśmy płacili mniej?
Święta Wielkanocne przypadają w tym roku 8 i 9 kwietnia. Pracodawcy będą musieli je zatem uwzględnić przy rozliczaniu czasu pracy pracowników w kwietniu 2012 r. Poniedziałek Wielkanocny w większości przypadków obniży wymiar czasu pracy pracowników o 8 godzin.
Pracodawca musi dołożyć szczególnej staranności, wyliczając pracownikowi wymiar urlopu wypoczynkowego, ponieważ – jak się przyjmuje w wykładni prawa pracy – pracodawca nie może kazać pracownikowi odpracować urlopu, którego  udzielił w zbyt wysokim wymiarze.
W przypadku zróżnicowania wynagrodzenia pracowników z przyczyn dyskryminujących pracownikowi przysługuje roszczenie o odszkodowanie. W takiej sytuacji sąd pracy może również orzec o zmianie zasad wynagradzania pracownika na przyszłość.
Pracodawca może prowadzić część dokumentacji kadrowej w wersji elektronicznej. Jest to dopuszczalne m.in. w przypadku ewidencji czasu pracy. Nie można jednak ograniczyć się do formy elektronicznej w przypadku wszelkich dokumentów, na których jest wymagany podpis pracownika.
Pracodawca jest zobowiązany udzielić urlopu okolicznościowego w terminie zaproponowanym przez pracownika. Warunkiem wyrażenia zgody na jego wykorzystanie jest związek terminu urlopu i wydarzenia, z którego powodu jest udzielany. Ważne jest również to, że pracownik powinien złożyć wniosek o udzielenie urlopu.
Pracodawca może prowadzić część dokumentacji kadrowej w wersji elektronicznej. Jest to dopuszczalne m.in. w przypadku ewidencji czasu pracy. Jednak wzór takiej karty pracodawca musi opracować samodzielnie.
W połowie 2011 r. okazało się, że w 2010 r. kilku pracownikom zostały przelane na konto większe kwoty, niż wynikają z wynagrodzeń. Informacja taka została przekazana już po wystawieniu PIT-11 za 2010 r. Składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych były obliczane i potrącone od kwot prawidłowego wynagrodzenia (nie od zawyżonych kwot przelewów). Pracownicy ci już u nas nie pracują i kwoty nadpłat nie zwrócą (zakończyli pracę w 2010 r.). Jak należy teraz postąpić z nadpłatami? Czy należy skorygować PIT-11 za 2010 r., skorygować zaliczki na podatek i składki ZUS za miesiąc, w którym nastąpiła nadpłata?
W nocy z soboty (24 marca) na niedzielę (25 marca) wprowadzony zostanie czas letni. W związku z tym wskazówki zegarów należy przesunąć z godz. 2.00 na 3.00. Dla pracowników pracujących w nocy oznacza to, że będą oni pracować o godzinę krócej. Powstaje więc pytanie, jak zapłacić za tę brakującą godzinę?
Pracownik świadczący pracę w dniu zmiany czasu z zimowego na letni co do zasady jest gotowy do świadczenia pracy, ale doznaje przeszkód z przyczyn jego niedotyczących. W związku z tym za jedną nieprzepracowaną godzinę powinien otrzymać co najmniej wynagrodzenie przestojowe.
Pracownikowi przysługuje 2-dniowy urlop m.in. w razie urodzenia się dziecka. Pracodawca nie musi go udzielać w sytuacji, gdy zdarzenie uprawniające do urlopu miało miejsce podczas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika, np. podczas urlopu wypoczynkowego.
Pracodawca zatrudniający pracowników niepełnosprawnych ma obowiązek udzielenia im dodatkowej przerwy wliczanej do czasu pracy. Przerwa może być wykorzystana na gimnastykę usprawniającą lub na wypoczynek.
Pracodawca, zatrudniający pracowników niepełnosprawnych, musi pamiętać o przepisach dających tej grupie pracowników specjalne uprawnienia, np. prawo do dodatkowej przerwy.
Jesteśmy spółdzielnią mieszkaniową. Od lutego 2010 r. zatrudniamy pracownika, który pracował u nas przez 8 lat, do końca 2008 r. W tym okresie otrzymał nagrodę jubileuszową, którą przyznajemy co 5 lat na podstawie układu zbiorowego pracy. Czy do stażu pracy, od którego zależy prawo do „jubileuszówki”, powinniśmy wliczyć pracownikowi poprzedni okres zatrudnienia w spółdzielni?
Czas dyżuru, co do zasady, nie jest czasem pracy. Jeżeli jednak podczas dyżuru pracownik będzie faktycznie wykonywał pracę, ten czas należy zaliczyć do czasu pracy i odpowiednio opłacić. Pracownikowi należy zrekompensować także czas pełnienia dyżuru niezaliczonego do czasu pracy.
Czy istnieją przepisy nakładające na pracodawcę obowiązek poinformowania pracownika w terminie dwóch tygodni przed rozwiązaniem umowy na okres próbny, że nie będzie z nim podpisana kolejna umowa?
Jeden z naszych pracowników miał lekki udar, jednak szybko wrócił do pracy. Na zwolnieniu lekarskim przebywał tylko 3 tygodnie. Po udarze pracownik ma niedowład ręki, a pracuje przy komputerze. Nie ma podstaw, żeby skierować go na badania kontrolne, ponieważ był niezdolny do pracy krócej niż miesiąc. Pracownik ma natomiast problemy z wykonywaniem pracy. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Czy możemy skierować pracownika na badania okresowe, jeżeli posiada on ciągle ważne badania lekarskie?
W rozliczeniach rocznych PIT-40, sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika, często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika lub zaliczenia nadpłaty na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.
Wynagrodzenie pracownika jest zajęte przez komornika z innego tytułu niż alimenty. Z pensji pracownika 28. dnia każdego miesiąca potrącamy 50% wynagrodzenia. Ponadto dokonujemy także potrąceń z innych świadczeń, jakie otrzymuje pracownik, np. z premii czy nagród. Pozostałe świadczenia wypłacamy po terminie wypłaty pensji 5. dnia następnego miesiąca. Dokonujemy wówczas potrąceń nawet kilka razy w miesiącu w zależności od liczby wypłaconych świadczeń. Czy postępujemy prawidłowo? Pracownik twierdzi, że potrąceń z wynagrodzenia dokonuje się raz w miesiącu łącznie ze wszystkich składników wynagrodzenia, co wynika jego zdaniem z art. 87 § 8 Kodeksu pracy. Ponadto po raz pierwszy będziemy dokonywać potrącenia z dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Do jakiej wysokości można zająć „trzynastkę”?