Jakie korzyści można zyskać zatrudniając telepracownika
REKLAMA
Telepracą jest praca świadczona regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (art. 675 § 1 k.p.). Natomiast telepracownikiem jest osoba, która wykonuje pracę w warunkach określonych dla telepracy, a wyniki swojej pracy przekazuje pracodawcy za pośrednictwem różnego rodzaju środków komunikacji elektronicznej.
REKLAMA
Dla pracodawców niezwykle istotną informacją jest to, że telepracownik świadczy pracę w ramach normalnego stosunku pracy regulowanego przez Kodeks pracy, a telepraca jest jedynie metodą organizowania pracy, sposobem jej świadczenia. Dlatego telepracownikiem może być osoba zatrudniona na podstawie jednej z umów o pracę przewidzianych w Kodeksie pracy, tj. na czas nieokreślony lub określony, w celu wykonania określonej pracy, a także na okres próbny.
Osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych również mogą być telepracownikami, pod warunkiem że pracodawca nie narusza w tym przypadku art. 22 § 12 k.p.
Przykład
Pracodawca postanowił zatrudnić telepracownika. Stwierdził, że skoro będzie on świadczył pracę w domu, a dodatkowo pracodawca zapewnia pracownikowi niezbędne narzędzia, to telepracownikowi należy się niższe wynagrodzenie za pracę niż innym pracownikom wykonującym tę samą pracę, tylko że w zakładzie pracy. Takie postępowanie pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe ze względu na fakt, że pracownikom wykonującym taką samą pracę należy wypłacić takie samo wynagrodzenie. Wykonywanie pracy w formie telepracy nie może być przyczyną obniżenia wynagrodzenia pracownika.
Należy pamiętać, że świadczenie pracy w formie telepracy nie pozbawia pracownika uprawnień płynących z przepisów prawa pracy, zachowuje on prawo do wszystkich gwarantowanych przepisami przywilejów i świadczeń pracowniczych (np. urlopu wypoczynkowego czy wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych). Z zasady tej wynika również zakaz gorszego traktowania telepracownika niż innych pracowników zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy. W szczególności telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Jak zatrudnić telepracownika
Podstawa prawna:
- art. 671–6717 Kodeksu pracy,
- art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DzU nr 144, poz. 1204 ze zm.).
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA