REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

BHP, PIT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowelizacja przepisów Kodeksu pracy z zakresu bhp

Nowelizacja Kodeksu pracy - będą nowe przepisy wykonawcze z zakresu bhp

Temperatura w pomieszczeniach pracy

Szkolenie bhp wolontariuszy

Czy wolontariusze muszą mieć szkolenie bhp? Jeżeli tak, to gdzie je przeprowadzić?

REKLAMA

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Zmiana Kodeksu pracy w zakresie wstępnych badań lekarskich

W związku z ostatnią zmianą Kodeksu pracy od 21 marca 2011 r. pracodawca nie musi już kierować na wstępne badania lekarskie wszystkich osób, które chce ponownie zatrudnić.

Częstotliwość refundacji okularów korygujących wzrok

Pracownica, która w ubiegłym roku miała zrefundowane okulary, zwróciła się do mnie ponownie z prośbą o nowe okulary. Tłumaczyła, że poprzednie okulary zbiły się i uległy zniszczeniu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, ile razy pracodawca ma zwracać koszty okularów? Ponadto proszę o wskazanie ogólnych zasad dotyczących refundacji za okulary. Do jakiej kwoty pracodawca powinien refundować pracownikowi zakup okularów? Czy pracodawca ma zwracać za całe okulary czy tylko za część? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?

REKLAMA

Czy zakaz palenia dotyczy również e-papierosów

W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia?

Szkolenia bhp i badania lekarskie stażystów

Stażysta powinien przejść zarówno szkolenie bhp, jak i otrzymać zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy.

Kwalifikacja wypadku kierowcy samochodu

Wstępne badanie lekarskie pracowników - nowe przepisy

Badania lekarskie i szkolenia bhp pracowników młodocianych

Kiedy można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów do wynagrodzenia z umowy o pracę

Zatrudniliśmy pracownika na stanowisku informatyka, który będzie m.in. wykonywał prace twórcze polegające na pisaniu programów użytkowych na potrzeby naszej firmy i na zamówienia naszych klientów zewnętrznych. W umowie o pracę jest zapis dotyczący przeniesienia praw autorskich na pracodawcę oraz dokładny opis czynności związanych z prawem autorskim. Trudno nam jednak wyodrębnić konkretną kwotę wynagrodzenia za te prace. Jesteśmy w stanie prowadzić jedynie szczegółową ewidencję prac twórczych i określić procentowo, jaka część czasu pracy w danym miesiącu przypadła na prace twórcze, a jaka na pozostałe czynności (obsługa techniczna sprzętu, baz danych, wdrożenie i obsługa zakupionych programów itp.), a tym samym rozdzielić wynagrodzenie za utwory i pozostałe czynności. Czy do części wynagrodzenia będącego honorarium za prace twórcze możemy w tej sytuacji zastosować 50% koszty uzyskania przychodów?

Badania i pomiar czynników szkodliwych w środowisku pracy – nowe obowiązki pracodawców

Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru. Jest to obowiązek pracodawcy wymagany od 3 marca 2011 r. wraz z wejściem w życie nowego rozporządzania określającego zasady oraz częstotliwość badania i pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy. Ich katalog określono bardziej szczegółowo niż dotychczas.

Czy pracownikowi przysługuje odprawa lub odszkodowanie w razie wypowiedzenia umowy o pracę po badaniach okresowych

Magazynier został skierowany na badania okresowe. Okazało się, że ma on wadę wzroku, która uniemożliwia mu pracę przy wózkach widłowych. Ich obsługa jest podstawą wykonywanej przez niego pracy. Gdy przedstawił orzeczenie o niezdolności do pracy, pracodawca wypowiedział mu umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony. Czy pracownikowi przysługuje odprawa lub odszkodowanie?

Rozliczenie roczne podatku PIT - szkolenie PARP

Pracownicy otrzymali już PIT od pracodawców za 2010 rok. Wiele osób liczy na zwrot z podatku, dlatego zależy im na szybkim rozliczeniu się z urzędem skarbowym. Najłatwiejszym sposobem obniżenia podatku jest skorzystanie z ulg i odliczeń podatkowych. Dla podatników rozliczających się samodzielnie Akademia PARP przygotowała szkolenie e-learningowe „Podatek PIT dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej”.

Ocena stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Czy zakaz palenia wyrobów tytoniowych w miejscu pracy dotyczy e-papierosów?

Wypłata trzynastek za 2010 rok

Wypłata tzw. trzynastki jest obowiązkiem pracodawców sfery budżetowej i samorządowej. Inni pracodawcy mogą to robić z własnej woli. Zasadą jest, że trzynasta pensja za dany rok powinna być wypłacona do końca pierwszego kwartału następnego roku. Jest to przychód pracownika, od którego należy rozliczyć podatek dochodowy według zasad obowiązujących w bieżącym roku, gdyż został uzyskany w 2011 r.

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?

Jakie obowiązki z zakresu bhp ma pracodawca zatrudniający rencistę na umowę zlecenia

Chcemy zatrudnić do ochrony mienia osoby na podstawie umowy zlecenia. Wśród kandydatów jest niepełnosprawny rencista. Jakie zadania ma pracodawca w zakresie bhp dla tej grupy pracowników? Czy możemy zatrudnić tę osobę?

Obowiązki pracodawców w zakresie bhp - nowe rozporządzenie

Dzisiaj, 3 marca, weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru.

Czy firma może dopłacać do kolejnego semestru studiów

Jedna z pracownic w naszej firmie rozpoczęła drugi semestr studiów podyplomowych. Czy pracodawca może pokrywać koszty dalszej nauki pracownicy? W jakim trybie należy przyznać pracownikowi dopłatę? Czy od otrzymanej dopłaty pracownik musi odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczkę na podatek dochodowy?

Jak prawidłowo obniżyć składkę zdrowotną do kwoty zaliczki na podatek

Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami.

Zmiany w uprawnieniach kontrolnych inspektorów PIP

Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.

Szkolenie okresowe dla pracodawców pełniących obowiązki służby bhp

Pracodawca pełniący obowiązki służby bhp odbył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp w celu osobistego wykonywania zadań tej służby. Po upływie 2 lat od szkolenia, po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy nakazał pracodawcy odbycie szkolenia okresowego. Czy słusznie?

Rozliczenie roczne w PIT-11 za 2010 r.

Szkolenia w zakresie bhp

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi przeszkolenie w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy. Ponadto pracodawca powinien zapewnić okresowe szkolenia w tym zakresie.

Opodatkowanie umów do 200 zł

Każda umowa do 200 zł, która została podpisana z osobą niebędącą pracownikiem, podlega opodatkowaniu 18% stawką ryczałtu. Ilość takich umów zawartych w danym miesiącu z jedną osobą jest bez znaczenia.

ZUS wysyła emerytom i rencistom PIT-y z informacją o uzyskanych dochodach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest sporządzić, a następnie przesłać informację o uzyskanych w 2010 r. dochodach wszystkim osobom, które choć przez jeden miesiąc minionego roku otrzymywały z ZUS świadczenie. Do 28 lutego formularze PIT otrzyma ponad 9 mln osób, z których ponad 8 mln to emeryci i renciści.

Zwrot kosztów za otrzymaną odzież ochronną w razie zwolnienia z pracy

Zmiana przepisów ws. świadectwa pracy i badania lekarskiego pracowników

Najnowsza nowelizacja kodeksu pracy, zmieniająca przepisy dotyczące zasad wydawania świadectw pracy oraz przeprowadzania wstępnych badań lekarskich pracowników, wejdzie w życie 21 marca 2011 roku.

Coraz mniej firm zatrudnia osoby niepełnosprawne

Posiłki dla pracowników

Kto powinien ustalać plan BIOZ i co ma on zawierać?

W jaki sposób Społeczna Inspekcja Pracy powinna współpracować ze służbą bhp

Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy żądane przez niego dokumenty? Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy Społecznym Inspektorem Pracy a pracownikami służby bhp?

Ochrona zdrowia i życia w miejscu pracy, punkty pierwszej pomocy na terenie zakładu pracy

Jak rozliczyć zwracaną byłemu zleceniobiorcy nadpłatę składek

Zleceniobiorca nie poinformował nas, że podjął pracę. Jest to emeryt, który pracuje u nas cyklicznie na umowę zlecenia od 2009 r. Przysługują mu 50% koszty uzyskania – świadczy pracę w zakresie usług twórców i wykonawców. W 2010 r. zleceniobiorca poinformował mnie, że od sierpnia 2009 r. pracuje również na podstawie umowy o pracę i zarabia miesięcznie 1400 zł. W tym czasie pracował dla nas na podstawie umowy zlecenia zawartej na okres od sierpnia do grudnia 2009 r., a później na okres od stycznia do czerwca 2010 r. Za każdą z tych umów otrzymywał miesięcznie po 1100 zł. Jesteśmy jednostką budżetową, zatem, niesłusznie ponosząc koszty tego zlecenia od sierpnia 2009 r. (składki), naruszyłam dyscyplinę finansów publicznych. Po korektach dokumentów do ZUS okazało się, że pracownikowi przysługuje do zwrotu miesięcznie 123,86 zł składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (nie chciał ich dobrowolnie opłacać) oraz do dopłaty 11,16 zł składki zdrowotnej za 5 miesięcy 2009 r. oraz za 6 miesięcy 2010 r. Jak wypłacić wyrównanie za 2009 r. i 2010 r.? Czy od tej różnicy liczyć 50% koszty uzyskania?

Nowe zasady wydawania świadectw pracy i przeprowadzania wstępnych badań lekarskich

Roczna analiza stanu bhp

Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów potwierdzających stan realizacji wymogów bhp w zakładzie.

Jak rozliczyć wypłatę odprawy z tytułu zwolnień grupowych wyższą niż 15-krotność minimalnego wynagrodzenia

Z jednym z pracowników rozwiązujemy umowę o pracę z powodu likwidacji jego stanowiska pracy. Podlegamy ustawie o tzw. zwolnieniach grupowych, w związku z czym musimy wypłacić mu odprawę pieniężną. Jednak w treści wypowiedzenia umowy o pracę zagwarantowaliśmy pracownikowi odprawę w wysokości przewyższającej 15-krotność płacy minimalnej, tj. 5-krotność płacy zasadniczej tego pracownika (25 000 zł). Czy w tej sytuacji cała odprawa będzie podlegała składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy tylko nadwyżka ponad tę kwotę? Co z podatkiem?

Czy PIT można wysłać do pracownika e-mailem

W przypadku gdy pracodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40, ma obowiązek wystawić pracownikom PIT-11. Pracodawcy, którzy prowadzili działalność przez cały 2010 r., powinni przekazać powyższe informacje podatnikom i urzędom skarbowym do końca lutego 2011 r.

Prace zimowe - obowiązki pracodawcy

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury.

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Jednym z obowiązków pracodawcy w związku z wypadkiem pracownika przy pracy jest powołanie zespołu powypadkowego. Ustala on okoliczności i przyczyny wypadku. Pracodawca nie może zostać zwolniony z tego obowiązku nawet wtedy, gdy pracownik przyczyni się do wypadku.

Czy od nagrody dla wyróżniającego się pracownika trzeba opłacić składki i podatek

Nasz zakład pracy cyklicznie organizuje wyjazdowe szkolenia dla wszystkich pracowników. W tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na przyznanie nagród rzeczowych dla wyróżniających się pracowników, wręczanych podczas tych szkoleń. Czy wartość nagrody pracownika trzeba opodatkować i oskładkować? Czy zakład pracy może zrekompensować pracownikowi wartość odprowadzonego podatku i składek?

Czy bal sylwestrowy sfinansowany przez pracodawcę jest przychodem pracownika

Zapobieganie wypadkom – szkolenia bhp pracowników

Wszystkie szkolenia z zakresu bhp, zarówno instruktaże, jak i szkolenia okresowe, powinny odbywać się w czasie pracy. Jeśli nie ma możliwości zorganizowania szkolenia w czasie pracy, można je przeprowadzić w dniu wolnym lub po pracy, ale wtedy pracownikowi trzeba zapłacić za godziny szkolenia lub oddać czas wolny.

Bezpłatne szkolenie z PIT

„Podatek PIT” to najnowsze szkolenie w Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy, którzy poszukują aktualnej wiedzy na temat podatków, mogą zarejestrować się na portalu uwww.akademiaparp.gov.pl i skorzystać z bezpłatnych szkoleń.

Zmiany w funkcjonowaniu zakładów pracy chronionej

Uzyskane w danym roku środki zakładowego funduszu rehabilitacji pochodzące ze zwolnień podatkowych oraz kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy pracodawca powinien wydatkować do końca grudnia następnego roku. Jeżeli do tej daty zasoby te nie zostaną spożytkowane, podlegają obowiązkowej wpłacie na PFRON.

REKLAMA