Kategorie

BHP

Wyniki badania 4Business&People i Business Centre Club z lipca 2020 roku jasno wskazują, że co 4 pracownik nie chce wracać do biura. Jak zaplanować powrót z pracy zdalnej? Oto 9 praktycznych zaleceń dla pracodawców.
Wzmożone kontrole PIP mają na celu zbadanie, czy pracodawcy w czasie epidemii koronawirusa zapewniają pracownikom bezpieczne i niezagrażające zdrowiu warunki do pracy. Podstawową kwestią jest przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego związanego z COVID-19.
Jakie zagrożenia dla zdrowia niesie ze sobą praca sprzedawcy, inżyniera, kierowcy? Jak pracodawca może minimalizować ryzyko powstania problemów ze zdrowiem swoich pracowników?
Kolejna Tarcza Antykryzysowa, choć uszczegółowiła dotychczasowe przepisy dotyczące pracy zdalnej, nadal nie spełnia oczekiwań pracodawców i pracowników. Konieczne może się okazać wprowadzanie w zakładach pracy wewnętrznych regulaminów, które pozwolą na precyzyjne i bezpieczne dla obu stron określenie kwestii, których nie rozstrzyga aktualnie obowiązujące prawo.
Mierzenie temperatury pracownikom nie zostało wprost uregulowane w polskim prawie. Pracodawcy muszą zapewniać bezpieczeństwo pracy, ale nie wiedzą czy RODO pozwala na tego typu pomiary. Wynik badania temperatury ciała to informacja o stanie zdrowia pracownika, a zabrania się przetwarzania danych wrażliwych.
W ramach kolejnych etapów czerwcowego odmrażania gospodarki Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia, które mają pomóc firmom w bezpiecznym przywracaniu pracowników do biur. Procesowi towarzyszy wiele zmian związanych z reorganizacją przestrzeni pracowniczej i zasad pracy, których wdrożenie może powodować kłopoty.
Osoby pracujące latem na świeżym powietrzu powinny używać odzieży chroniącej przed promieniowaniem UV. Odzież UV zapewniająca bezpieczeństwo pracy w warunkach naświetlenia słonecznego powinna spełniać wymogi normy EN 13758-2:2003+A1:2006 (PN-EN 13758-2:2007).
Tarcza 4.0 określa zasady wykonywania pracy zdalnej. Kodeks pracy nie zawiera bowiem przepisów dotyczących pracy w formie home office. Tarcza m.in.: doprecyzowuje odpowiedzialność w zakresie bhp, możliwość odwołania pracownika z pracy zdalnej w każdym czasie oraz wydania polecenia ewidencji czynności wykonywanych zdalnie.
Zmiana regulacji w zakresie pracy zdalnej ma zostać wprowadzona w Tarczy 4.0 poprzez dodanie do art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) (tzw. Specustawy w sprawie koronawirusa) ustępów 3-9 uszczegóławiających sposób wykonywania pracy zdanej oraz prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.  
Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?
Praca zdalna nie została uregulowana w Kodeksie pracy. Powstaje więc pytanie o zasady BHP przy pracy wykonywanej z domu. Wydaje się, że każdy pracodawca powinien uregulować je w regulaminie lub oddzielnym dokumencie. Jakie kwestie dotyczące BHP należy w nim zawrzeć?
Czy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia maseczek i rękawiczek ochronnych? W Polsce od dnia 16 kwietnia 2020 roku został wprowadzony obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Nakaz ten został wprowadzony przepisem §18  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, i które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pozycja 673.
Koronawirus wpłynął na przepisy dotyczące badań lekarskich i szkoleń bhp. Na przykład szkolenia wstępne bhp można przeprowadzać w całości online. Które przepisy zostały zawieszone na czas epidemii? Jak długo ważność zachowują orzeczenia lekarskie wydane w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich? Do kiedy można przeprowadzić szkolenie okresowe?
PIP wydał zalecenia w sprawie bezpiecznego powrotu do pracy w dobie koronawirusa. Kieruje je do pracodawców, przedsiębiorców i innych osób organizujących pracę. Pierwszym krokiem jest zapewnienie właściwych środków prewencyjnych oraz dokonanie aktualizacji oceny ryzyka. Następnie należy stworzyć plan działań przewidujący odpowiednie środki bezpieczeństwa i kontroli. Jak bezpiecznie pracować, aby jednocześnie zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa?
Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących bhp przedsiębiorcy grożą sankcje finansowe, a kiedy jego zaniechanie doprowadzi do bezpośredniego niebezpieczeństwa utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega on odpowiedzialności karnej. Jakie kary grożą za niestosowanie się do przepisów ustaw dotyczących koronawirusa oraz decyzji, zaleceń i wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego bądź wojewódzkiego inspektoratu sanitarnego?
Dziś, 28 kwietnia, wypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Ustanowiony przez Międzynarodową Organizację Pracy dzień ma na celu zwrócenie uwagi pracodawców i pracowników na potrzebę dążenia do minimalizowania zagrożeń występujących w miejscu pracy.
Tarcza antykryzysowa 2.0 wprowadza wiele zmian. MRPiPS odpowiada na 8 najczęściej zadawanych pytań. Czy mikroprzedsiębiorca może starać się o pożyczkę, jeśli nie zatrudnia żadnych pracowników? Co zmieniło się w świadczeniach postojowych?
Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?
Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć ostateczne wnioski z pandemii koronawirusa, ale jedno jest pewne: higiena jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na gospodarkę i wszystkie dziedziny przemysłu. Co więcej, ta sytuacja pokazuje nam, jak ważni są usługodawcy, którzy wcześniej nie byli postrzegani jako istotni pod względem systemowym.
Naruszenie zasad BHP w związku z koronawirusem może wiązać się z karą finansową dla przedsiębiorcy oraz odpowiedzialnością karną. Dotyczy to zaleceń służb sanitarnych i rządu. Jak wysoka może być kara pieniężna oraz kara pozbawienia wolności?
Z odpowiedzialności za bezpieczeństwo w procesie pracy nie zwalnia pracodawcy niedopełnienie lub naruszenie obowiązków z zakresu bhp przez jego pracowników, którzy nie sprawowali właściwego nadzoru nad wykonywaniem pracy przez poszkodowanego pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2019 r., I PK 137/18).
Propozycje rozwiązań w zakresie wykonywania profilaktycznych badań lekarskich w warunkach COVID-19 zawiera projektowana nowelizacja specustawy dotyczącej szczególnych rozwiązań w walce z epidemią koronawirusa. Obecnie wykonywanie takich badań jest znacznie utrudnione. Pracodawcy mają zaś wątpliwości czy mogą dopuścić do pracy osoby, które z własnej winy nie mogą poddać się obowiązkowym badaniom lekarskim.
Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.
Dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego i polecenie pracy zdalnej - to zmiany w prawie pracy, które są zapisane w projekcie ustawy ws. koronawirusa i innych chorób zakaźnych.
Chcemy pracownikom administracyjno-biurowym (wykonującym pracę tylko w biurze) wypłacać ekwiwalent pieniężny za pranie oraz używanie własnej odzieży i obuwia służbowego. Pracownicy korzystają z jednolitej odzieży służbowej. Wypłata ekwiwalentu wynikałaby wprost z przepisów wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy. Czy możliwa jest, zgodnie z art. 2377 Kodeksu pracy, wypłata ekwiwalentu za pranie i używanie własnej odzieży służbowej, a nie roboczej? - pyta Czytelniczka z Włocławka.
Czy udowodniona wina pracownika za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wpływa w jakikolwiek sposób na jego prawo do świadczeń chorobowych?
Najczęściej wypadkom przy pracy ulegają mężczyźni. Aby ubiegać się o świadczenie wypadkowe trzeba złożyć wymagane dokumenty.
25 czerwca 2019 r. wejdzie w życie rozporządzenie określające nowy wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Co z dotychczasowymi wzorami formularzy? Pobierz nowy wzór protokołu powypadkowego.
Unia Europejska wprowadziła zbiór przepisów dotyczących równouprawnienia kobiet i mężczyzn, poprawy warunków pracy, takich jak czas pracy czy delegowanie pracowników.
Państwowa Inspekcja Pracy zaapelowała do pracodawców i przedsiębiorców o podjęcie działań organizacyjnych i profilaktycznych w celu ograniczenia ryzyka zachorowania na odrę wśród osób pracujących.
Od początku 2019 r. uległy ograniczeniu obowiązki pracodawcy w zakresie bhp. Obecnie szkolenie okresowe pracownika nie jest wymagane w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych.
W 2019 r. weszły w życie nowe regulacje prawne, które zwiększają zakres działań inspekcji pracy. PIP zapowiada liczne kontrole i działania prewencyjne. Kogo skontroluje PIP w 2019 roku?
W 2019 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzić liczne kontrole m.in. w budownictwie, przemyśle spożywczym, leśnictwie. Szczególną uwagą PIP objęte będą obszary prawnej ochrony pracy i związane z bezpieczeństwem oraz ochroną życia i zdrowia pracowników.
Nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących zostało podpisane. Wprowadza ono obowiązkową instrukcję bezpieczeństwa prac transportowych.

RODO w BHP

Od 25 maja 2018 roku regulacje RODO mają zastosowanie w działach personalnych i służby BHP. Stosowanie tych przepisów nadal budzi wiele wątpliwości.
W okresie zimowym pracodawca musi zapewnić pracownikom posiłki regeneracyjne i ciepłe napoje. Należy również zapewnić minimalną temperaturę w pomieszczeniach pracy oraz przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa przy odśnieżaniu dachów.
UE rozszerzy listę czynników rakotwórczych w miejscu pracy. Według danych, aż 52 proc. wszystkich zgonów związanych z wykonywaną pracą spowodowane jest chorobami nowotworowymi.
Lipiec i sierpień to czas urlopów, podczas których można zregenerować siły i odpocząć od codziennych obowiązków zawodowych. Jednak wakacje trwają krótko, a panujące latem upały zmniejszają efektywność pracowników. Promieniowanie UV dociera także do wnętrz, powodując m.in. wzrost temperatury. Ta z kolei negatywnie wpływa na samopoczucie i obniża poziom skupienia osób przebywających w budynku. Co zrobić, żeby zapewnić im komfortowe warunki pracy w gorące dni?
Zespół ds. promocji bezpieczeństwa i zdrowia pracy za zaprezentować nowe rozwiązania, mające na celu wprowadzenie uproszczeń i ograniczenie ciążących na pracodawcach obowiązków związanych z przepisami BHP.
Pracodawca może zawrzeć umowę na zastępstwo, w związku z nieobecnością stałego pracownika np. związaną z urlopem wypoczynkowym czy macierzyńskim. Przed jej podpisaniem warto poznać swoje prawa.
Podczas upałów pracodawca ma szereg obowiązków wobec swoich pracowników. Może on w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy. Resort pracy przypomina o obowiązkach pracodawców.
W określonych przypadkach pracownik ma obowiązek wykonania badań sanitarno-epidemiologicznych. Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
Od 1 kwietnia 2018 r. obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy. Ile wynoszą i kto może otrzymać odszkodowanie z tego tytułu?
Zespół ds. promocji bezpieczeństwa i zdrowia pracy Pracodawców RP przedstawił projekt zmian w nowym Kodeksie pracy w zakresie przepisów BHP. Projekt ma być przedmiotem prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy. W projekcie poruszono m.in. problemy związane ze szkoleniami BHP.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić szkolenie dla pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy. Jak przeprowadzić szkolenie bhp, jeżeli pracownik nie włada językiem polskim?
Czy przepisy bhp określają formę, w jakiej pracodawca ma wydać zgodę na uruchomienie maszyny po wypadku? Jaka jest procedura uruchomienia maszyny?
Kwestia dofinansowania pracownikom zakupu okularów korekcyjnych została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr. 148, poz. 973) zgodnie z którym pracodawca obowiązany jest zapewnić pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku z monitorem ekranowym (przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy) okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
W trakcie zatrudnienia może zdarzyć się sytuacja przeniesienia pracownika na inne stanowisko. Przeniesienie na inne stanowisko może być wynikiem awansu, prośby i wniosku pracownika o przeniesienie lub może być spowodowane likwidacją stanowiska dotychczas zajmowanego przez pracownika. Przy zmianie stanowiska przez pracownika, pracodawca musi pamiętać o dwóch ważnych kwestiach wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kodeksowa definicja ujmuje telepracę jako pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy pamiętać, że mimo swojej specyfiki telepraca w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy jest pracą, lecz poddaną modyfikacji. Dlatego też do wszystkich telepracowników stosuje się przepisy ogólne.
W okresie zimowym, tj. od 1 listopada 2017 r. do 31 marca 2018 r. pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, bezpłatne posiłki i napoje.