REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy BHP 2024 – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja

Nowe przepisy BHP – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.
Nowe przepisy BHP – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcom zostały już tylko dwa miesiące na reorganizację środowiska pracy zgodnie z nowymi przepisami BHP. Znowelizowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 r, wprowadza istotne zmiany w wyposażeniu stanowisk pracy. Pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.

Inwestycje w sprzęt dla pracowników przyczyniają się do wzrostu produktywności i lojalności

Dodatkowe wydatki, mimo że mogą obciążać budżet firmy, mogą także przynieść szereg nieoczywistych korzyści - wynika z raportu Ricoh Europe. Badania wykazały, że inwestycja w sprzęt dla pracowników przyczynia się do wzrostu produktywności i lojalności. Czy to wystarczy, aby zrekompensować nadchodzące koszty? Jak dowodzi Jakub Buga, CEO Gleevery, te wydatki nie muszą być wcale tak duże. Większość wymienionego w nowych wytycznych sprzętu można wynająć, co pozwoli uniknąć kosztownej inwestycji związanej z zakupem.

Zgodnie z wynikami badania Ricoh Europe przeprowadzonego przez Opinium [https://www.ricoh-europe.com/news-events/news/european-employees-dissatisfied-by-outdated-technology-in-the-workplace/], wyposażenie miejsc pracy ma bezpośredni wpływ na doświadczenia pracowników, a co za tym idzie – ich lojalność i produktywność. Prawie co trzeci (28 proc.) pracownik w Europie jako powód poszukiwania innego pracodawcy podał warunki pracy i swoje doświadczenie w miejscu pracy, a 24 proc. ankietowanych w badaniu jako główny czynnik skłaniający ich ku zmianie miejsca zatrudnienia wymieniło jakość oprogramowania i zużycie urządzeń technologicznych wykorzystywanych do realizacji obowiązków zawodowych. W ślad za pełnym i nowoczesnym wyposażeniem miejsca pracy idą nie tylko lojalność, pozwalająca zmniejszyć wskaźnik rotacji i utrzymać talenty, lecz także motywacja. Ponad dwie trzecie (69 proc.) pracowników w Europie wierzy, że wnieśliby do swojej firmy większą wartość, gdyby dysponowali odpowiednimi narzędziami i technologiami.

REKLAMA

REKLAMA

Pozorne oszczędności

Współczesne wyposażenie przekłada się bezpośrednio na wyższą produktywność. Potencjał do zmiany można w przejrzysty sposób przedstawić w postaci straconych godzin pracy na skutek zastarzałego czy niewygodnego sprzętu. Z nowego raportu Skynova [https://www.skynova.com/blog/outdated-tech-in-the-workplace] wynika, że pracownicy poświęcają rocznie aż 80 godzin na radzenie sobie z zawodnym wyposażeniem w miejscu pracy. Skumulowany czas jest ekwiwalentem dwutygodniowego urlopu.

- Technologia stała się nieodłącznym elementem naszych środowisk pracy, jednak brak komfortu i płynności w posługiwaniu się nią może rodzić frustrację i demotywację, a co za tym idzie – spadek produktywności i kreatywności. Współczesne i komfortowe miejsce pracy jest jedną z istotnych przewag pracodawców w konkurencji o talenty. Jest to również ważny element wizerunku firmy, który przyciąga ambitnych pracowników – tłumaczy Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Czas pracy zmarnowany na skutek zastarzałych sprzętów różni się w zależności od branży, ale przeciętnie wynosi 20 minut dziennie. Do najstarszych urządzeń w biurach należą faksy, telefony oraz kserokopiarki i drukarki, które średnio mają od 8,1 do 9,6 lat. I chociaż ponad połowa ankietowanych pracowników (59 proc.) stwierdza, że sprzęty w ich miejscu pracy są przestarzałe, firmy nie spieszą się z wymianą, dopóki urządzenia działają. 

 - Często zapominamy, że negatywny wpływ na pracownika mogą mieć nie tylko niedopasowane meble biurowe czy urządzenia wspierające jego pracę. Szkodliwym czynnikiem oddziałującym na samopoczucie jest także stres związany z wykorzystaniem niesprawnego lub przestarzałego sprzętu, co powoduje obciążenie psychonerwowe. Obowiązkiem pracodawcy jest m.in. ochrona pracowników przed tego typu szkodliwymi czynnikami poprzez odpowiednio dobrane rozwiązania techniczne lub organizacyjne. Przemyślane miejsca pracy są nieodzownym elementem sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania przedsiębiorstwa - podpowiada Joanna Żurkiewicz, specjalistka ds. BHP, znana na Instagramie jako Pani od BHP.

Inwestycja w komfort pracy ma sens

Znowelizowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 r, wprowadza istotne zmiany w wyposażeniu stanowisk pracy. Interpretując przepisy, w praktyce pracodawcy są zobowiązani do 17 maja 2024 r. zapewnić pracownikom używającym laptopów zewnętrzne myszki i klawiatury, a także dodatkowy ekran lub odpowiednią podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Koszt takiej inwestycji będzie zawsze skorelowany z liczbą stanowisk potrzebujących uzupełnienia wyposażenia, natomiast nie zawsze muszą to być zakupione sprzęty. Wraz z rozwojem rynku wynajmu w Polsce, przedsiębiorcy otrzymują nowe narzędzie wspierające firmy w zachowaniu płynności.

- Zarówno na rynkach europejskich, jak i od niedawna w Polsce, alternatywnym sposobem wyposażenia miejsc pracy dla firm stał się wynajem. Przewagą takiego rozwiązania jest jego elastyczność, która pozwala dostosować koszty wyposażenia do bieżącej liczby zatrudnionych osób i realizowanych projektów. Jak wskazują raporty branżowe, tylko dwie trzecie firm w Polsce posiada zasoby kadrowe pozwalające realizować obecne zadania, reszta musi je na bieżąco uzupełniać. Ponadto, wypożyczalnia ponosi wszystkie koszty związane z serwisowaniem wynajmowanego sprzętu i jest w stanie go szybko wymienić w przypadku niesprawności. Umożliwiamy organizację atrakcyjnego miejsca pracy pod względem technologicznym i ergonomicznym. Wypożyczamy, bowiem, nie tylko monitory i klawiatury, lecz także stoły do pracy na stojąco i fotele z rozbudowanymi możliwościami regulacji – komentuje Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery, platformy oferującej wynajem.

Współczesne rozwiązania technologiczne w firmie mają za zadanie nie tylko zwiększyć produktywność pracowników, ale także spełnić ich oczekiwania dotyczące komfortu i wygody, kształtowane przez standardy rynku konsumenckiego. Jeżeli pracodawca nie decyduje się na zapewnienie odpowiednich standardów w miejscu pracy, często ryzykuje utraty niezbędnych kompetencji w zespołach. Dlatego tak ważne jest, aby firmy na bieżąco aktualizowały swoje technologie i środowiska pracy, dostosowując je do zmieniających się potrzeb i oczekiwań pracowników.

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

REKLAMA

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

REKLAMA

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA