REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy BHP 2024 – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe przepisy BHP – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.
Nowe przepisy BHP – pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcom zostały już tylko dwa miesiące na reorganizację środowiska pracy zgodnie z nowymi przepisami BHP. Znowelizowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 r, wprowadza istotne zmiany w wyposażeniu stanowisk pracy. Pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.

Inwestycje w sprzęt dla pracowników przyczyniają się do wzrostu produktywności i lojalności

Dodatkowe wydatki, mimo że mogą obciążać budżet firmy, mogą także przynieść szereg nieoczywistych korzyści - wynika z raportu Ricoh Europe. Badania wykazały, że inwestycja w sprzęt dla pracowników przyczynia się do wzrostu produktywności i lojalności. Czy to wystarczy, aby zrekompensować nadchodzące koszty? Jak dowodzi Jakub Buga, CEO Gleevery, te wydatki nie muszą być wcale tak duże. Większość wymienionego w nowych wytycznych sprzętu można wynająć, co pozwoli uniknąć kosztownej inwestycji związanej z zakupem.

Zgodnie z wynikami badania Ricoh Europe przeprowadzonego przez Opinium [https://www.ricoh-europe.com/news-events/news/european-employees-dissatisfied-by-outdated-technology-in-the-workplace/], wyposażenie miejsc pracy ma bezpośredni wpływ na doświadczenia pracowników, a co za tym idzie – ich lojalność i produktywność. Prawie co trzeci (28 proc.) pracownik w Europie jako powód poszukiwania innego pracodawcy podał warunki pracy i swoje doświadczenie w miejscu pracy, a 24 proc. ankietowanych w badaniu jako główny czynnik skłaniający ich ku zmianie miejsca zatrudnienia wymieniło jakość oprogramowania i zużycie urządzeń technologicznych wykorzystywanych do realizacji obowiązków zawodowych. W ślad za pełnym i nowoczesnym wyposażeniem miejsca pracy idą nie tylko lojalność, pozwalająca zmniejszyć wskaźnik rotacji i utrzymać talenty, lecz także motywacja. Ponad dwie trzecie (69 proc.) pracowników w Europie wierzy, że wnieśliby do swojej firmy większą wartość, gdyby dysponowali odpowiednimi narzędziami i technologiami.

REKLAMA

Autopromocja

Pozorne oszczędności

Współczesne wyposażenie przekłada się bezpośrednio na wyższą produktywność. Potencjał do zmiany można w przejrzysty sposób przedstawić w postaci straconych godzin pracy na skutek zastarzałego czy niewygodnego sprzętu. Z nowego raportu Skynova [https://www.skynova.com/blog/outdated-tech-in-the-workplace] wynika, że pracownicy poświęcają rocznie aż 80 godzin na radzenie sobie z zawodnym wyposażeniem w miejscu pracy. Skumulowany czas jest ekwiwalentem dwutygodniowego urlopu.

- Technologia stała się nieodłącznym elementem naszych środowisk pracy, jednak brak komfortu i płynności w posługiwaniu się nią może rodzić frustrację i demotywację, a co za tym idzie – spadek produktywności i kreatywności. Współczesne i komfortowe miejsce pracy jest jedną z istotnych przewag pracodawców w konkurencji o talenty. Jest to również ważny element wizerunku firmy, który przyciąga ambitnych pracowników – tłumaczy Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Czas pracy zmarnowany na skutek zastarzałych sprzętów różni się w zależności od branży, ale przeciętnie wynosi 20 minut dziennie. Do najstarszych urządzeń w biurach należą faksy, telefony oraz kserokopiarki i drukarki, które średnio mają od 8,1 do 9,6 lat. I chociaż ponad połowa ankietowanych pracowników (59 proc.) stwierdza, że sprzęty w ich miejscu pracy są przestarzałe, firmy nie spieszą się z wymianą, dopóki urządzenia działają. 

 - Często zapominamy, że negatywny wpływ na pracownika mogą mieć nie tylko niedopasowane meble biurowe czy urządzenia wspierające jego pracę. Szkodliwym czynnikiem oddziałującym na samopoczucie jest także stres związany z wykorzystaniem niesprawnego lub przestarzałego sprzętu, co powoduje obciążenie psychonerwowe. Obowiązkiem pracodawcy jest m.in. ochrona pracowników przed tego typu szkodliwymi czynnikami poprzez odpowiednio dobrane rozwiązania techniczne lub organizacyjne. Przemyślane miejsca pracy są nieodzownym elementem sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania przedsiębiorstwa - podpowiada Joanna Żurkiewicz, specjalistka ds. BHP, znana na Instagramie jako Pani od BHP.

Inwestycja w komfort pracy ma sens

Znowelizowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 r, wprowadza istotne zmiany w wyposażeniu stanowisk pracy. Interpretując przepisy, w praktyce pracodawcy są zobowiązani do 17 maja 2024 r. zapewnić pracownikom używającym laptopów zewnętrzne myszki i klawiatury, a także dodatkowy ekran lub odpowiednią podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Koszt takiej inwestycji będzie zawsze skorelowany z liczbą stanowisk potrzebujących uzupełnienia wyposażenia, natomiast nie zawsze muszą to być zakupione sprzęty. Wraz z rozwojem rynku wynajmu w Polsce, przedsiębiorcy otrzymują nowe narzędzie wspierające firmy w zachowaniu płynności.

- Zarówno na rynkach europejskich, jak i od niedawna w Polsce, alternatywnym sposobem wyposażenia miejsc pracy dla firm stał się wynajem. Przewagą takiego rozwiązania jest jego elastyczność, która pozwala dostosować koszty wyposażenia do bieżącej liczby zatrudnionych osób i realizowanych projektów. Jak wskazują raporty branżowe, tylko dwie trzecie firm w Polsce posiada zasoby kadrowe pozwalające realizować obecne zadania, reszta musi je na bieżąco uzupełniać. Ponadto, wypożyczalnia ponosi wszystkie koszty związane z serwisowaniem wynajmowanego sprzętu i jest w stanie go szybko wymienić w przypadku niesprawności. Umożliwiamy organizację atrakcyjnego miejsca pracy pod względem technologicznym i ergonomicznym. Wypożyczamy, bowiem, nie tylko monitory i klawiatury, lecz także stoły do pracy na stojąco i fotele z rozbudowanymi możliwościami regulacji – komentuje Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery, platformy oferującej wynajem.

Współczesne rozwiązania technologiczne w firmie mają za zadanie nie tylko zwiększyć produktywność pracowników, ale także spełnić ich oczekiwania dotyczące komfortu i wygody, kształtowane przez standardy rynku konsumenckiego. Jeżeli pracodawca nie decyduje się na zapewnienie odpowiednich standardów w miejscu pracy, często ryzykuje utraty niezbędnych kompetencji w zespołach. Dlatego tak ważne jest, aby firmy na bieżąco aktualizowały swoje technologie i środowiska pracy, dostosowując je do zmieniających się potrzeb i oczekiwań pracowników.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny e-book Piękny umysł. PRISM Brain Mapping

Żyjemy w czasach, w których jedynym pewnikiem jest zmiana. Kluczowe dla niej są samoświadomość i samopoznanie. Prezentujemy jedno z najlepszych narzędzi, które nam w tym pomoże – PRISM Brain Mapping.

Kobieta 12 kg. Mężczyzna 30 kg. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy

Kobieta może podnosić 12 kg, a mężczyzna aż 30 kg przy pracy stałej. To prawie 3 razy więcej. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy w różnych okolicznościach. Kiedy konieczne jest zespołowe przenoszenie ciężarów przez pracowników? Oto przepisy prawne określające zasady transportu ręcznego.

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce 2025. Gigantyczne straty dla przedsiębiorców. Każdy chciałby mniej pracować

Każdy chciałby mniej pracować, być wiecznie młodym, zarabiać dużo pieniędzy i nie mieć zmartwień. - Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie negatywnie ocenia plany wprowadzenia w Polsce czterodniowego tygodnia pracy. Jeszcze w kwietniu zostaną przedstawione główne założenia programu.

Dodatek dopełniający do renty socjalnej. Czy będzie podlegał potrąceniom i egzekucji?

Osoby uprawnione do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, od maja będą otrzymywać dodatek dopełniający do swojego świadczenia. Przepisy przewidują, że z dodatku dopełniającego będą dokonywane potrącenia i egzekucja. Do Sejmu wpłynęła petycja w sprawie ich ograniczenia.

REKLAMA

Szkolenie pracowników: jak optymalizować koszty poprawy kompetencji w firmie, angażując sztuczną inteligencję

Personalizacja czy microlearning pozwalają skutecznie podnosić kompetencje zatrudnionych, co przekłada się na realne korzyści biznesowe oraz przewagę konkurencyjną na rynku. Szkolenia pracowników w firmach muszą dostosować się do nowych standardów i trendów rynkowych.

Urlop adopcyjny 2025. Adopcja dziecka i wszystkie urlopy przysługujące rodzicom

Urlop adopcyjny to skrótowa nazwa urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego. To urlop macierzyński na dziecko adoptowane lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (nie dotyczy zawodowych rodzin zastępczych). Oto wszystkie urlopy, które w 2025 r. należą się po adopcji dziecka lub dzieci. Gwarantuje je Kodeks pracy.

Zakazy dla pracodawcy dotyczące kobiet w ciąży i karmiących piersią [Kodeks pracy]

Prawo pracy w sposób szczególny chroni kobiety będące w ciąży oraz karmiące piersią. W tym celu zostały skonstruowane zakazy dla pracodawców zatrudniających takie osoby. Czego dotyczą art. 176, 178, 179 Kodeksu pracy?

Jak korporacje mogą stworzyć inkluzywne środowisko pracy? [Poradnik]

W świecie, który staje się coraz bardziej globalny, zróżnicowany i świadomy społecznie, inkluzywność w miejscu pracy przestaje być opcjonalnym dodatkiem do kultury organizacyjnej. Coraz częściej jest to warunek konieczny do utrzymania konkurencyjności, przyciągania talentów i budowania zdrowej, silnej organizacji. Jednak wdrażanie autentycznej inkluzywności to proces – głęboki, wymagający odwagi, zaangażowania i gotowości do zmiany.

REKLAMA

Wyższy dodatek za pracę w nocy od 1 maja 2025 r. Dla kogo?

Osoby pracujące w porze nocnej mogą liczyć na dodatek z tego tytułu. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w maju 2025 r.? Czym jest praca w porze nocnej? Za pracę w jakich godzinach przysługuje dodatek?

Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

REKLAMA