REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa temperatura w pomieszczeniach pracy. Ile wynosi optymalna temperatura w miejscu pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zimno w pracy przepisy temperatura minimalna bhp obowiązki pracodawcy zima
Prawidłowa temperatura w pomieszczeniach pracy. Ile wynosi optymalna temperatura w miejscu pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Temperatura w pomieszczeniach pracy powinna być dostosowana do charakteru pracy wykonywanej przez pracowników, a konkretnie do rodzaju metod i do wysiłku fizycznego przeznaczonego do jej wykonania. Warto o to zadbać, bowiem z powodu chłodu pracownik może odmówić wykonywania pracy, a pracodawca ponieść karę za nieodpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy.

Obowiązek zapewnienia odpowiedniej temperatury na stanowiskach pracy

Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawców do zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Oznacza to m.in., że także temperatura w miejscu pracy musi być odpowiednia.

REKLAMA

Autopromocja

Tak więc pracodawcy zobowiązani są do tego, aby pomieszczenia w budynkach i zlokalizowane w nich stanowiska pracy były właściwie ogrzane i zabezpieczone przed napływem zimnego powietrza z zewnątrz.

Dopuszczalna minimalna temperatura

Dopuszczalna minimalna temperatura w pomieszczeniach biurowych i pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna nie może być niższa niż 18°C (291 K). Także w innych pomieszczeniach pracy pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania). Nie może ona być niższa nie niższa niż 14°C (287 K). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy względy technologiczne nie pozwalają na utrzymanie takiej temperatury.

Podane wyżej parametry są temperaturami minimalnymi. Według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy optymalna temperatura w miejscu pracy wynosi:

  • 20–22,8°C – zimą podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
  • 23,9–26,7°C – latem podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
  • 18,3°C – podczas średnio ciężkiej pracy fizycznej,
  • 15,5°C – podczas bardzo ciężkiej pracy fizycznej.

Powstrzymanie się pracownika od wykonywania pracy

Prawo pracy dopuszcza, aby pracownik powstrzymał się od pracy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo
  • gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. 

Z pewnością powstrzymanie się pracownika od pracy będzie uzasadnione niską temperaturą w miejscu pracy – nieodpowiednia temperatura jest niezgodna z przepisami bhp i zagraża zdrowiu pracownika. 

W razie powstrzymania się od wykonywania pracy z powodu zimna pracownik musi niezwłocznie zawiadomić o tym przełożonego. Mimo niewykonywania pracy pracownik zachowuje w prawo do wynagrodzenia

Odpowiedzialność pracodawcy za odpowiednią temperaturę

Pracodawca jest odpowiedzialny za odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy. W razie niedopełnienia tego obowiązku pracownik ma prawo złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. 

Za nieprzestrzeganie przepisów bhp pracodawcy grozi kara w wysokości od 1 tys. zł do nawet 30 tys. zł.

Podstawa prawna:

  • art. 210 § 1 i 3, art. 283 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)
  • § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.)
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

REKLAMA

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA