REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa temperatura w pomieszczeniach pracy. Ile wynosi optymalna temperatura w miejscu pracy?

zimno w pracy przepisy temperatura minimalna bhp obowiązki pracodawcy zima
Prawidłowa temperatura w pomieszczeniach pracy. Ile wynosi optymalna temperatura w miejscu pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Temperatura w pomieszczeniach pracy powinna być dostosowana do charakteru pracy wykonywanej przez pracowników, a konkretnie do rodzaju metod i do wysiłku fizycznego przeznaczonego do jej wykonania. Warto o to zadbać, bowiem z powodu chłodu pracownik może odmówić wykonywania pracy, a pracodawca ponieść karę za nieodpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy.

Obowiązek zapewnienia odpowiedniej temperatury na stanowiskach pracy

Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawców do zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Oznacza to m.in., że także temperatura w miejscu pracy musi być odpowiednia.

REKLAMA

Autopromocja

Tak więc pracodawcy zobowiązani są do tego, aby pomieszczenia w budynkach i zlokalizowane w nich stanowiska pracy były właściwie ogrzane i zabezpieczone przed napływem zimnego powietrza z zewnątrz.

Dopuszczalna minimalna temperatura

Dopuszczalna minimalna temperatura w pomieszczeniach biurowych i pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna nie może być niższa niż 18°C (291 K). Także w innych pomieszczeniach pracy pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania). Nie może ona być niższa nie niższa niż 14°C (287 K). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy względy technologiczne nie pozwalają na utrzymanie takiej temperatury.

Podane wyżej parametry są temperaturami minimalnymi. Według specjalistów z Instytutu Medycyny Pracy optymalna temperatura w miejscu pracy wynosi:

  • 20–22,8°C – zimą podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
  • 23,9–26,7°C – latem podczas pracy lekkiej lub siedzącej,
  • 18,3°C – podczas średnio ciężkiej pracy fizycznej,
  • 15,5°C – podczas bardzo ciężkiej pracy fizycznej.

Powstrzymanie się pracownika od wykonywania pracy

Prawo pracy dopuszcza, aby pracownik powstrzymał się od pracy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo
  • gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. 

Z pewnością powstrzymanie się pracownika od pracy będzie uzasadnione niską temperaturą w miejscu pracy – nieodpowiednia temperatura jest niezgodna z przepisami bhp i zagraża zdrowiu pracownika. 

W razie powstrzymania się od wykonywania pracy z powodu zimna pracownik musi niezwłocznie zawiadomić o tym przełożonego. Mimo niewykonywania pracy pracownik zachowuje w prawo do wynagrodzenia

Odpowiedzialność pracodawcy za odpowiednią temperaturę

Pracodawca jest odpowiedzialny za odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach pracy. W razie niedopełnienia tego obowiązku pracownik ma prawo złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. 

Za nieprzestrzeganie przepisów bhp pracodawcy grozi kara w wysokości od 1 tys. zł do nawet 30 tys. zł.

Podstawa prawna:

  • art. 210 § 1 i 3, art. 283 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)
  • § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA