REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
ergonomia pracy stanowisko pracy miejsce pracy zasady bhp krzesło biurko podnóżek
Ergonomia pracy - stanowisko pracy i zasady bhp (krzesło, biurko, podnóżek)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdrowie pracownika to droga do efektywnej pracy, a co za tym idzie maksymalnych osiągnięć firmy. Oto 5 zasad ergonomii pracy przy komputerze. Co trzeba wiedzieć o stanowisku pracy biurowej? Sprawdź, czy prawidłowo pracujesz.

rozwiń >

5 zasad ergonomii pracy przy komputerze

Każdy pracodawca marzy o zespole pełnym energii, motywacji i gotowym do działania na najwyższych obrotach. Aby to osiągnąć, kluczowe jest stworzenie przestrzeni biurowej, która wspiera zdrowie pracowników, minimalizując ryzyka związane z siedzącym trybem pracy. Zastosowanie zasad ergonomii w podstawowym zakresie to obowiązek wynikający z przepisów prawa, choć zapewnienie wygodnego i efektywnego miejsca pracy jest już kwestią świadomości pracodawcy i jego indywidualnej decyzji. O czym należy pamiętać, wyposażając przestrzeń biurową?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dobry pracodawca dba o swoich pracowników na wielu poziomach. Zapewnia uczciwe wynagrodzenie, tworzy przyjazną atmosferę w pracy oraz zwraca uwagę na zdrowie i kondycję psychiczną zespołu. Ogromny wpływ na efektywność i komfort pracowników ma ich stanowisko pracy, które powinno spełniać zasady ergonomii i wymagania prawne obowiązujące od listopada 2023 roku. Oto 5 kluczowych zasad, które warto wdrożyć, aby zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy.

1. Regulowane i stabilne krzesło do pracy

Pandemia oraz zmiany, jakie przyniosła, sprawiły, że spędzamy więcej czasu przy biurku niż przed 2020 rokiem. Popularność spotkań online, które oszczędzają czas i koszty, tylko ten trend wzmocniła. Niestety, długotrwałe siedzenie ma negatywny wpływ na zdrowie – przede wszystkim na układ krążenia oraz mięśniowo-szkieletowy, ale również na naszą psychikę. Badania wskazują, że pogarsza się nie tylko nasza sprawność myślenia, rośnie też ryzyko depresji.

Dlatego tak istotne jest wprowadzenie w firmach rozwiązań wspierających pracowników. Kluczowym elementem ergonomicznego stanowiska pracy jest odpowiedni fotel obrotowy. Nowe przepisy BHP podkreślają, że powinien mieć on regulowane podparcie lędźwiowe i podłokietniki, pięcioramienną bazę, możliwość obrotu o 360 stopni oraz regulację oparcia w zakresie +5 do -30 stopni. Ważne jest również wyprofilowanie fotela, które wspiera naturalne ułożenie kręgosłupa i ud, zapewniając prawidłową postawę ciała podczas pracy.

REKLAMA

- Rola krzeseł w każdym biurze jest ogromna. Nie chodzi tylko o to, by ładnie wyglądały, ale by były wygodne, a przede wszystkim pozytywnie wpływały na zdrowie pracowników – mówi Marlena Wolnik, architektka i właścicielka biura MWArchitekci. – W pogoni za trendami w wystroju biura często zapominamy o ergonomii, a to ona jest najważniejsza. Z bólem nie da się pracować, wpadać na innowacyjne pomysły, nie da się być efektywnym pracownikiem – podkreśla ekspertka. To ważne, by każdy pracownik mógł dostosować krzesło do swoich potrzeb i by umożliwiało mu ono pełną swobodę ruchów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Podłokietniki i odpowiednia wysokość fotela

Możliwość dopasowania fotela do naszych cech fizykometrycznych to dzisiaj konieczność. Doskonale wiedzą o tym ci pracownicy, którzy spędzają przy komputerze więcej niż 4 godziny dziennie. Bardzo ważna jest również obecność regulowanych podłokietników. Zapewniają one dodatkowe wsparcie dla rąk i zmniejszają obciążenie ramion podczas długotrwałej pracy. Dlatego wybierając fotele do biura, warto zwrócić uwagę zarówno na ich wygląd, jak i na to, czy posiadają podłokietniki o szerokim zakresie regulacji, nie tylko góra - dół, ale również przód - tył oraz na boki.

W przypadku osób o niższym wzroście warto zadbać o niższy podnośnik gazowy fotela, aby stopy pracownika swobodnie mogły spoczywać na ziemi. To ważne, by w kolanach tworzył się kąt około 90 stopni. Jeżeli jest to niemożliwe, należy zapewnić pracownikowi podnóżek. Zasady BHP wyraźnie mówią o tym, że pracodawcy są zobowiązani dostarczyć je tym pracownikom, którzy ich potrzebują. Podparcie stóp wspomaga właściwy przepływ krwi w kończynach. Podnóżki rozwiązują więc problem opuchniętych nóg.

3. Odpowiednie biurko

Wybór biurek i stołów pracowniczych powinien być dostosowany do pracy, jaką wykonuje dana osoba. Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na ich wielkość – czy ma się na nim zmieścić tylko laptop, czy też wiele urządzeń i stosy dokumentów? 

- Stół powinien przede wszystkim umożliwiać ustawienie monitora i klawiatury w taki sposób, abyśmy mogli swobodnie położyć łokcie na blacie biurka. Ważne, by miał również odpowiednią głębokość roboczą. Wysokość biurka powinna umożliwiać ułożenie łokci i kolan pod kątem prostym. Właśnie dlatego, przy zróżnicowanych warunkach antropometrycznych naszego społeczeństwa, świetnie sprawdzą się biurka z elektryczną regulacją wysokości, które pozwalają dostosować stół do naszego wzrostu. Tutaj również ważna jest swoboda – przestrzeń robocza nie może ograniczać ruchów pracownika – mówi Patryk Koziatek, właściciel i Dyrektor Zarządzający Nebbo, firmy zajmującej się wyposażaniem przestrzeni biurowych. – Przy wyborze biurek dla pracowników należy też koniecznie zwrócić uwagę na miejsce na nogi. Przestrzeń ta powinna umożliwić danej osobie przyjęcie wygodnej pozycji podczas pracy oraz jej zmianę w razie potrzeby. Ważne jest również pokrycie blatu roboczego. Musi on być matowy i w jasnym kolorze, by zapobiegać odbiciom światła – dodaje ekspert. 

4. Ergonomiczny sprzęt

Zasady ergonomii dotyczą również osprzętu biurowego. Każdy, kto kiedykolwiek pracował przy komputerze, wie jak źle ustawiony lub skalibrowany ekran wpływa na wzrok. Może powodować nawet problemy z oczami i migreny. Właśnie dlatego należy umożliwić pracownikom regulację monitora – ustawienie kąta jego nachylania czy swobodne przesuwanie go po stole. Co więcej ekran powinien mieć opcję zmieniania jasności i kontrastu, a wyświetlany na nim obraz musi być stabilny. Ważna jest także klawiatura – znaki na niej mają być dobrze widoczne, a wciskanie klawiszy wyraźnie wyczuwalne.

5. Odpowiednie oświetlenie

O wzrok swoich pracowników można również zadbać, zapobiegając odbiciom światła i tzw. olśnieniom. Warto zwłaszcza zastosować odpowiednie oprawy oświetleniowe i zainstalować urządzenia eliminujące nadmiar promieni słonecznych - żaluzje, rolety lub zasłony. Ważne jest również, by ekrany, przy których pracuje zespół, były ustawione w taki sposób, aby nie odbijało się w nich światło dzienne  – nie ma nic gorszego niż refleksy zasłaniające obraz na komputerze.

- Pamiętajmy, że najważniejszą zasadą ergonomii jest możliwość dopasowania stanowiska pracy do potrzeb danego pracownika, a nie odwrotnie. Dlatego tak ważne jest, by meble biurowe posiadały wiele opcji regulacji – mówi Patryk Koziatek. Dodaje: W biurach, które wyposażamy, zawsze edukujemy inwestorów w zakresie zasad ergonomicznego stanowiska pracy, wskazując, iż jest to inwestycja nie tylko w pracownika firmy, ale przede wszystkim w efektywność przedsiębiorstwa. Dzięki temu zmniejsza się absencja pracowników z powodu dolegliwości kręgosłupa oraz rośnie ich poczucie wspólnoty z firmą. W dzisiejszych czasach wnętrze, stanowisko pracy staje się pewnego rodzaju benefitem dla pracowników. Podobnie jak usługi medyczne czy sportowe, które często zapewnia pracodawca, aby przyciągnąć największe talenty na rynku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA