REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

[5 ZASAD] Ergonomia pracy przy komputerze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ergonomia pracy stanowisko pracy miejsce pracy zasady bhp krzesło biurko podnóżek
Ergonomia pracy - stanowisko pracy i zasady bhp (krzesło, biurko, podnóżek)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdrowie pracownika to droga do efektywnej pracy, a co za tym idzie maksymalnych osiągnięć firmy. Oto 5 zasad ergonomii pracy przy komputerze. Co trzeba wiedzieć o stanowisku pracy biurowej? Sprawdź, czy prawidłowo pracujesz.
rozwiń >

5 zasad ergonomii pracy przy komputerze

Każdy pracodawca marzy o zespole pełnym energii, motywacji i gotowym do działania na najwyższych obrotach. Aby to osiągnąć, kluczowe jest stworzenie przestrzeni biurowej, która wspiera zdrowie pracowników, minimalizując ryzyka związane z siedzącym trybem pracy. Zastosowanie zasad ergonomii w podstawowym zakresie to obowiązek wynikający z przepisów prawa, choć zapewnienie wygodnego i efektywnego miejsca pracy jest już kwestią świadomości pracodawcy i jego indywidualnej decyzji. O czym należy pamiętać, wyposażając przestrzeń biurową?

REKLAMA

Autopromocja

Dobry pracodawca dba o swoich pracowników na wielu poziomach. Zapewnia uczciwe wynagrodzenie, tworzy przyjazną atmosferę w pracy oraz zwraca uwagę na zdrowie i kondycję psychiczną zespołu. Ogromny wpływ na efektywność i komfort pracowników ma ich stanowisko pracy, które powinno spełniać zasady ergonomii i wymagania prawne obowiązujące od listopada 2023 roku. Oto 5 kluczowych zasad, które warto wdrożyć, aby zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy.

1. Regulowane i stabilne krzesło do pracy

Pandemia oraz zmiany, jakie przyniosła, sprawiły, że spędzamy więcej czasu przy biurku niż przed 2020 rokiem. Popularność spotkań online, które oszczędzają czas i koszty, tylko ten trend wzmocniła. Niestety, długotrwałe siedzenie ma negatywny wpływ na zdrowie – przede wszystkim na układ krążenia oraz mięśniowo-szkieletowy, ale również na naszą psychikę. Badania wskazują, że pogarsza się nie tylko nasza sprawność myślenia, rośnie też ryzyko depresji.

Dlatego tak istotne jest wprowadzenie w firmach rozwiązań wspierających pracowników. Kluczowym elementem ergonomicznego stanowiska pracy jest odpowiedni fotel obrotowy. Nowe przepisy BHP podkreślają, że powinien mieć on regulowane podparcie lędźwiowe i podłokietniki, pięcioramienną bazę, możliwość obrotu o 360 stopni oraz regulację oparcia w zakresie +5 do -30 stopni. Ważne jest również wyprofilowanie fotela, które wspiera naturalne ułożenie kręgosłupa i ud, zapewniając prawidłową postawę ciała podczas pracy.

- Rola krzeseł w każdym biurze jest ogromna. Nie chodzi tylko o to, by ładnie wyglądały, ale by były wygodne, a przede wszystkim pozytywnie wpływały na zdrowie pracowników – mówi Marlena Wolnik, architektka i właścicielka biura MWArchitekci. – W pogoni za trendami w wystroju biura często zapominamy o ergonomii, a to ona jest najważniejsza. Z bólem nie da się pracować, wpadać na innowacyjne pomysły, nie da się być efektywnym pracownikiem – podkreśla ekspertka. To ważne, by każdy pracownik mógł dostosować krzesło do swoich potrzeb i by umożliwiało mu ono pełną swobodę ruchów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Podłokietniki i odpowiednia wysokość fotela

Możliwość dopasowania fotela do naszych cech fizykometrycznych to dzisiaj konieczność. Doskonale wiedzą o tym ci pracownicy, którzy spędzają przy komputerze więcej niż 4 godziny dziennie. Bardzo ważna jest również obecność regulowanych podłokietników. Zapewniają one dodatkowe wsparcie dla rąk i zmniejszają obciążenie ramion podczas długotrwałej pracy. Dlatego wybierając fotele do biura, warto zwrócić uwagę zarówno na ich wygląd, jak i na to, czy posiadają podłokietniki o szerokim zakresie regulacji, nie tylko góra - dół, ale również przód - tył oraz na boki.

W przypadku osób o niższym wzroście warto zadbać o niższy podnośnik gazowy fotela, aby stopy pracownika swobodnie mogły spoczywać na ziemi. To ważne, by w kolanach tworzył się kąt około 90 stopni. Jeżeli jest to niemożliwe, należy zapewnić pracownikowi podnóżek. Zasady BHP wyraźnie mówią o tym, że pracodawcy są zobowiązani dostarczyć je tym pracownikom, którzy ich potrzebują. Podparcie stóp wspomaga właściwy przepływ krwi w kończynach. Podnóżki rozwiązują więc problem opuchniętych nóg.

3. Odpowiednie biurko

Wybór biurek i stołów pracowniczych powinien być dostosowany do pracy, jaką wykonuje dana osoba. Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na ich wielkość – czy ma się na nim zmieścić tylko laptop, czy też wiele urządzeń i stosy dokumentów? 

- Stół powinien przede wszystkim umożliwiać ustawienie monitora i klawiatury w taki sposób, abyśmy mogli swobodnie położyć łokcie na blacie biurka. Ważne, by miał również odpowiednią głębokość roboczą. Wysokość biurka powinna umożliwiać ułożenie łokci i kolan pod kątem prostym. Właśnie dlatego, przy zróżnicowanych warunkach antropometrycznych naszego społeczeństwa, świetnie sprawdzą się biurka z elektryczną regulacją wysokości, które pozwalają dostosować stół do naszego wzrostu. Tutaj również ważna jest swoboda – przestrzeń robocza nie może ograniczać ruchów pracownika – mówi Patryk Koziatek, właściciel i Dyrektor Zarządzający Nebbo, firmy zajmującej się wyposażaniem przestrzeni biurowych. – Przy wyborze biurek dla pracowników należy też koniecznie zwrócić uwagę na miejsce na nogi. Przestrzeń ta powinna umożliwić danej osobie przyjęcie wygodnej pozycji podczas pracy oraz jej zmianę w razie potrzeby. Ważne jest również pokrycie blatu roboczego. Musi on być matowy i w jasnym kolorze, by zapobiegać odbiciom światła – dodaje ekspert. 

4. Ergonomiczny sprzęt

Zasady ergonomii dotyczą również osprzętu biurowego. Każdy, kto kiedykolwiek pracował przy komputerze, wie jak źle ustawiony lub skalibrowany ekran wpływa na wzrok. Może powodować nawet problemy z oczami i migreny. Właśnie dlatego należy umożliwić pracownikom regulację monitora – ustawienie kąta jego nachylania czy swobodne przesuwanie go po stole. Co więcej ekran powinien mieć opcję zmieniania jasności i kontrastu, a wyświetlany na nim obraz musi być stabilny. Ważna jest także klawiatura – znaki na niej mają być dobrze widoczne, a wciskanie klawiszy wyraźnie wyczuwalne.

5. Odpowiednie oświetlenie

O wzrok swoich pracowników można również zadbać, zapobiegając odbiciom światła i tzw. olśnieniom. Warto zwłaszcza zastosować odpowiednie oprawy oświetleniowe i zainstalować urządzenia eliminujące nadmiar promieni słonecznych - żaluzje, rolety lub zasłony. Ważne jest również, by ekrany, przy których pracuje zespół, były ustawione w taki sposób, aby nie odbijało się w nich światło dzienne  – nie ma nic gorszego niż refleksy zasłaniające obraz na komputerze.

- Pamiętajmy, że najważniejszą zasadą ergonomii jest możliwość dopasowania stanowiska pracy do potrzeb danego pracownika, a nie odwrotnie. Dlatego tak ważne jest, by meble biurowe posiadały wiele opcji regulacji – mówi Patryk Koziatek. Dodaje: W biurach, które wyposażamy, zawsze edukujemy inwestorów w zakresie zasad ergonomicznego stanowiska pracy, wskazując, iż jest to inwestycja nie tylko w pracownika firmy, ale przede wszystkim w efektywność przedsiębiorstwa. Dzięki temu zmniejsza się absencja pracowników z powodu dolegliwości kręgosłupa oraz rośnie ich poczucie wspólnoty z firmą. W dzisiejszych czasach wnętrze, stanowisko pracy staje się pewnego rodzaju benefitem dla pracowników. Podobnie jak usługi medyczne czy sportowe, które często zapewnia pracodawca, aby przyciągnąć największe talenty na rynku.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny e-book Piękny umysł. PRISM Brain Mapping

Żyjemy w czasach, w których jedynym pewnikiem jest zmiana. Kluczowe dla niej są samoświadomość i samopoznanie. Prezentujemy jedno z najlepszych narzędzi, które nam w tym pomoże – PRISM Brain Mapping.

Kobieta 12 kg. Mężczyzna 30 kg. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy

Kobieta może podnosić 12 kg, a mężczyzna aż 30 kg przy pracy stałej. To prawie 3 razy więcej. Przepisy BHP regulują podnoszenie ciężarów w pracy w różnych okolicznościach. Kiedy konieczne jest zespołowe przenoszenie ciężarów przez pracowników? Oto przepisy prawne określające zasady transportu ręcznego.

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce 2025. Gigantyczne straty dla przedsiębiorców. Każdy chciałby mniej pracować

Każdy chciałby mniej pracować, być wiecznie młodym, zarabiać dużo pieniędzy i nie mieć zmartwień. - Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie negatywnie ocenia plany wprowadzenia w Polsce czterodniowego tygodnia pracy. Jeszcze w kwietniu zostaną przedstawione główne założenia programu.

Dodatek dopełniający do renty socjalnej. Czy będzie podlegał potrąceniom i egzekucji?

Osoby uprawnione do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, od maja będą otrzymywać dodatek dopełniający do swojego świadczenia. Przepisy przewidują, że z dodatku dopełniającego będą dokonywane potrącenia i egzekucja. Do Sejmu wpłynęła petycja w sprawie ich ograniczenia.

REKLAMA

Szkolenie pracowników: jak optymalizować koszty poprawy kompetencji w firmie, angażując sztuczną inteligencję

Personalizacja czy microlearning pozwalają skutecznie podnosić kompetencje zatrudnionych, co przekłada się na realne korzyści biznesowe oraz przewagę konkurencyjną na rynku. Szkolenia pracowników w firmach muszą dostosować się do nowych standardów i trendów rynkowych.

Urlop adopcyjny 2025. Adopcja dziecka i wszystkie urlopy przysługujące rodzicom

Urlop adopcyjny to skrótowa nazwa urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego. To urlop macierzyński na dziecko adoptowane lub przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej (nie dotyczy zawodowych rodzin zastępczych). Oto wszystkie urlopy, które w 2025 r. należą się po adopcji dziecka lub dzieci. Gwarantuje je Kodeks pracy.

Zakazy dla pracodawcy dotyczące kobiet w ciąży i karmiących piersią [Kodeks pracy]

Prawo pracy w sposób szczególny chroni kobiety będące w ciąży oraz karmiące piersią. W tym celu zostały skonstruowane zakazy dla pracodawców zatrudniających takie osoby. Czego dotyczą art. 176, 178, 179 Kodeksu pracy?

Jak korporacje mogą stworzyć inkluzywne środowisko pracy? [Poradnik]

W świecie, który staje się coraz bardziej globalny, zróżnicowany i świadomy społecznie, inkluzywność w miejscu pracy przestaje być opcjonalnym dodatkiem do kultury organizacyjnej. Coraz częściej jest to warunek konieczny do utrzymania konkurencyjności, przyciągania talentów i budowania zdrowej, silnej organizacji. Jednak wdrażanie autentycznej inkluzywności to proces – głęboki, wymagający odwagi, zaangażowania i gotowości do zmiany.

REKLAMA

Wyższy dodatek za pracę w nocy od 1 maja 2025 r. Dla kogo?

Osoby pracujące w porze nocnej mogą liczyć na dodatek z tego tytułu. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w maju 2025 r.? Czym jest praca w porze nocnej? Za pracę w jakich godzinach przysługuje dodatek?

Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

REKLAMA