REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

[5 ZASAD] Ergonomia pracy przy komputerze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ergonomia pracy stanowisko pracy miejsce pracy zasady bhp krzesło biurko podnóżek
Ergonomia pracy - stanowisko pracy i zasady bhp (krzesło, biurko, podnóżek)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdrowie pracownika to droga do efektywnej pracy, a co za tym idzie maksymalnych osiągnięć firmy. Oto 5 zasad ergonomii pracy przy komputerze. Co trzeba wiedzieć o stanowisku pracy biurowej? Sprawdź, czy prawidłowo pracujesz.

rozwiń >

5 zasad ergonomii pracy przy komputerze

Każdy pracodawca marzy o zespole pełnym energii, motywacji i gotowym do działania na najwyższych obrotach. Aby to osiągnąć, kluczowe jest stworzenie przestrzeni biurowej, która wspiera zdrowie pracowników, minimalizując ryzyka związane z siedzącym trybem pracy. Zastosowanie zasad ergonomii w podstawowym zakresie to obowiązek wynikający z przepisów prawa, choć zapewnienie wygodnego i efektywnego miejsca pracy jest już kwestią świadomości pracodawcy i jego indywidualnej decyzji. O czym należy pamiętać, wyposażając przestrzeń biurową?

REKLAMA

Autopromocja

Dobry pracodawca dba o swoich pracowników na wielu poziomach. Zapewnia uczciwe wynagrodzenie, tworzy przyjazną atmosferę w pracy oraz zwraca uwagę na zdrowie i kondycję psychiczną zespołu. Ogromny wpływ na efektywność i komfort pracowników ma ich stanowisko pracy, które powinno spełniać zasady ergonomii i wymagania prawne obowiązujące od listopada 2023 roku. Oto 5 kluczowych zasad, które warto wdrożyć, aby zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy.

1. Regulowane i stabilne krzesło do pracy

REKLAMA

Pandemia oraz zmiany, jakie przyniosła, sprawiły, że spędzamy więcej czasu przy biurku niż przed 2020 rokiem. Popularność spotkań online, które oszczędzają czas i koszty, tylko ten trend wzmocniła. Niestety, długotrwałe siedzenie ma negatywny wpływ na zdrowie – przede wszystkim na układ krążenia oraz mięśniowo-szkieletowy, ale również na naszą psychikę. Badania wskazują, że pogarsza się nie tylko nasza sprawność myślenia, rośnie też ryzyko depresji.

Dlatego tak istotne jest wprowadzenie w firmach rozwiązań wspierających pracowników. Kluczowym elementem ergonomicznego stanowiska pracy jest odpowiedni fotel obrotowy. Nowe przepisy BHP podkreślają, że powinien mieć on regulowane podparcie lędźwiowe i podłokietniki, pięcioramienną bazę, możliwość obrotu o 360 stopni oraz regulację oparcia w zakresie +5 do -30 stopni. Ważne jest również wyprofilowanie fotela, które wspiera naturalne ułożenie kręgosłupa i ud, zapewniając prawidłową postawę ciała podczas pracy.

- Rola krzeseł w każdym biurze jest ogromna. Nie chodzi tylko o to, by ładnie wyglądały, ale by były wygodne, a przede wszystkim pozytywnie wpływały na zdrowie pracowników – mówi Marlena Wolnik, architektka i właścicielka biura MWArchitekci. – W pogoni za trendami w wystroju biura często zapominamy o ergonomii, a to ona jest najważniejsza. Z bólem nie da się pracować, wpadać na innowacyjne pomysły, nie da się być efektywnym pracownikiem – podkreśla ekspertka. To ważne, by każdy pracownik mógł dostosować krzesło do swoich potrzeb i by umożliwiało mu ono pełną swobodę ruchów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Podłokietniki i odpowiednia wysokość fotela

REKLAMA

Możliwość dopasowania fotela do naszych cech fizykometrycznych to dzisiaj konieczność. Doskonale wiedzą o tym ci pracownicy, którzy spędzają przy komputerze więcej niż 4 godziny dziennie. Bardzo ważna jest również obecność regulowanych podłokietników. Zapewniają one dodatkowe wsparcie dla rąk i zmniejszają obciążenie ramion podczas długotrwałej pracy. Dlatego wybierając fotele do biura, warto zwrócić uwagę zarówno na ich wygląd, jak i na to, czy posiadają podłokietniki o szerokim zakresie regulacji, nie tylko góra - dół, ale również przód - tył oraz na boki.

W przypadku osób o niższym wzroście warto zadbać o niższy podnośnik gazowy fotela, aby stopy pracownika swobodnie mogły spoczywać na ziemi. To ważne, by w kolanach tworzył się kąt około 90 stopni. Jeżeli jest to niemożliwe, należy zapewnić pracownikowi podnóżek. Zasady BHP wyraźnie mówią o tym, że pracodawcy są zobowiązani dostarczyć je tym pracownikom, którzy ich potrzebują. Podparcie stóp wspomaga właściwy przepływ krwi w kończynach. Podnóżki rozwiązują więc problem opuchniętych nóg.

3. Odpowiednie biurko

Wybór biurek i stołów pracowniczych powinien być dostosowany do pracy, jaką wykonuje dana osoba. Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na ich wielkość – czy ma się na nim zmieścić tylko laptop, czy też wiele urządzeń i stosy dokumentów? 

- Stół powinien przede wszystkim umożliwiać ustawienie monitora i klawiatury w taki sposób, abyśmy mogli swobodnie położyć łokcie na blacie biurka. Ważne, by miał również odpowiednią głębokość roboczą. Wysokość biurka powinna umożliwiać ułożenie łokci i kolan pod kątem prostym. Właśnie dlatego, przy zróżnicowanych warunkach antropometrycznych naszego społeczeństwa, świetnie sprawdzą się biurka z elektryczną regulacją wysokości, które pozwalają dostosować stół do naszego wzrostu. Tutaj również ważna jest swoboda – przestrzeń robocza nie może ograniczać ruchów pracownika – mówi Patryk Koziatek, właściciel i Dyrektor Zarządzający Nebbo, firmy zajmującej się wyposażaniem przestrzeni biurowych. – Przy wyborze biurek dla pracowników należy też koniecznie zwrócić uwagę na miejsce na nogi. Przestrzeń ta powinna umożliwić danej osobie przyjęcie wygodnej pozycji podczas pracy oraz jej zmianę w razie potrzeby. Ważne jest również pokrycie blatu roboczego. Musi on być matowy i w jasnym kolorze, by zapobiegać odbiciom światła – dodaje ekspert. 

4. Ergonomiczny sprzęt

Zasady ergonomii dotyczą również osprzętu biurowego. Każdy, kto kiedykolwiek pracował przy komputerze, wie jak źle ustawiony lub skalibrowany ekran wpływa na wzrok. Może powodować nawet problemy z oczami i migreny. Właśnie dlatego należy umożliwić pracownikom regulację monitora – ustawienie kąta jego nachylania czy swobodne przesuwanie go po stole. Co więcej ekran powinien mieć opcję zmieniania jasności i kontrastu, a wyświetlany na nim obraz musi być stabilny. Ważna jest także klawiatura – znaki na niej mają być dobrze widoczne, a wciskanie klawiszy wyraźnie wyczuwalne.

5. Odpowiednie oświetlenie

O wzrok swoich pracowników można również zadbać, zapobiegając odbiciom światła i tzw. olśnieniom. Warto zwłaszcza zastosować odpowiednie oprawy oświetleniowe i zainstalować urządzenia eliminujące nadmiar promieni słonecznych - żaluzje, rolety lub zasłony. Ważne jest również, by ekrany, przy których pracuje zespół, były ustawione w taki sposób, aby nie odbijało się w nich światło dzienne  – nie ma nic gorszego niż refleksy zasłaniające obraz na komputerze.

- Pamiętajmy, że najważniejszą zasadą ergonomii jest możliwość dopasowania stanowiska pracy do potrzeb danego pracownika, a nie odwrotnie. Dlatego tak ważne jest, by meble biurowe posiadały wiele opcji regulacji – mówi Patryk Koziatek. Dodaje: W biurach, które wyposażamy, zawsze edukujemy inwestorów w zakresie zasad ergonomicznego stanowiska pracy, wskazując, iż jest to inwestycja nie tylko w pracownika firmy, ale przede wszystkim w efektywność przedsiębiorstwa. Dzięki temu zmniejsza się absencja pracowników z powodu dolegliwości kręgosłupa oraz rośnie ich poczucie wspólnoty z firmą. W dzisiejszych czasach wnętrze, stanowisko pracy staje się pewnego rodzaju benefitem dla pracowników. Podobnie jak usługi medyczne czy sportowe, które często zapewnia pracodawca, aby przyciągnąć największe talenty na rynku.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

Zmiany w stażu pracy od 2026 roku. Więcej praw dla 5 mln pracowników

Zmiany w stażu pracy, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku to więcej praw dla nawet 5 mln pracowników w Polsce. Nowe przepisy oznaczają też realny wzrost kosztów pracy. Działy kadr i płac już powinny przygotowywać się do zmian.

Zmiana branży w 2025 – od czego zacząć i gdzie znaleźć ogłoszenia pracy?

Rynek pracy, jaki znaliśmy, właśnie przestaje istnieć. Dzieje się to na naszych oczach i tak naprawdę tempo zmian jest znacznie szybsze, niż przypuszczali eksperci. Choć brzmi to aż nadto dramatycznie, to jednak nie można zaprzeczyć, że wielu pracowników zmaga się aktualnie z poważnymi problemami zawodowymi, a pracodawcy dwoją się i troją, aby stworzyć nowe systemy zarządzania w rzeczywistości AI. Niektóre zawody już przestają istnieć lub przechodzą intensywne zmiany, u podstaw których znajdziemy wdrożenie czata GPT do codziennych obowiązków. Dla niektórych osób jedynym rozwiązaniem okazała się zmiana pracy, dla innych w grę wchodzi tylko zmiana branży. Przebranżowienie to współczesny odpowiednik ucieczki z tonącego statku - tylko w tym wypadku pracownik sam buduje swoją szalupę ratunkową. Zatem jak aktualnie wygląda temat zmiany branży? Jakie są powody? W którą stronę iść i gdzie szukać nowych zawodowych wyzwań?

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy, zasady ogólne. Jaka jest podstawa wymiaru? Ile procent?

Jaka jest podstawa wymiaru składki oraz kwota składki zdrowotnej w 2025 roku dla niektórych grup ubezpieczonych? ZUS informuje o wysokości składki na ryczałcie, karcie podatkowej, przy zasadach ogólnych, podatku liniowym, podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz dla osób współpracujących.

Do kiedy jest nabór firm i instytucji do pilotażu skróconego tygodnia pracy?

Pilotaż skróconego tygodnia pracy jest konieczny. Może się okazać, że powszechny zapis o krótszym czasie pracy będzie tragiczny dla polskiej gospodarki, firm i społeczeństwa. Do kiedy trwa nabór firm i instytucji do projektu?

REKLAMA