REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konflikty, Miejsce pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym jest strajk?

Strajk polega na zbiorowym powstrzymywaniu się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporów dotyczących warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych.

Rekrutacja pracowników - jak powinno wyglądać CV absolwenta

Nie jest sztuką napisać CV mając wiele lat doświadczenia i kilka sukcesów na swoim koncie. Problem pojawia się wtedy, gdy dopiero stawiamy pierwsze kroki na ścieżce zawodowej. O tym, jak powinien wyglądać profesjonalnie przygotowany życiorys, doradza absolwentom Piotr Dziedzic z  firmy doradztwa personalnego Page Personnel.

Kiedy sąd nie uwzględni roszczenia o przywrócenie do pracy

Nie zawsze roszczenie zwolnionego pracownika o przywrócenie do pracy zostanie przez sąd uwzględnione. Nawet jeżeli uzna on, że pracodawca rozwiązał umowę o pracę z naruszeniem prawa, może orzec, że powrót pracownika jest niecelowy czy niemożliwy – bo np. pogłębi trwający od dawna konflikt.

Roszczenie o zawarcie umowy o pracę

Jeśli podczas rozmowy o pracę przyszły pracodawca szczegółowo uzgodni z kandydatem do pracy istotne warunki podjęcia zatrudnienia, to niedoszłemu pracownikowi przysługuje wobec pracodawcy roszczenie o zawarcie z nim umowy o pracę lub o odszkodowanie.

Zmiany w dofinansowaniu zatrudnienia niepełnosprawnych w 2011 roku

Zmniejszenie od lipca dofinansowania zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym, a zwiększenie - niepełnosprawnych w stopniu znacznym przewiduje nowelizacja ustawy o niepełnosprawnych, która weszła w życie w sobotę, 1 stycznia.

Miejsce pracy a siedziba zakładu pracy - porada

Pan Tomasz został zatrudniony w dużym banku, mającym swoją siedzibę w Krakowie. W umowie o pracę jako miejsce wykonywania pracy została wskazana siedziba pracodawcy, czyli Kraków. Aneksem z 4 października 2010 r. umowa o pracę została zmieniona w ten sposób, że miejsce pracy zostało określone na Rzeszów. Pan Tomasz zgodził się na te warunki, zależało mu bowiem na pracy, niemniej jednak jest to dla niego duży kłopot z uwagi na to, że nie może codziennie dojeżdżać do Rzeszowa, i ze swoją rodziną widuje się tylko w weekendy. Czy Pan Tomasz będzie  mógł domagać się od pracodawcy dodatku za rozłąkę lub wypłacania delegacji?

Jak można ukarać pracownika za złamanie zakazu palenia tytoniu na terenie zakładu pracy

Wprowadziliśmy całkowity zakaz palenia tytoniu na terenie zakładu pracy. Nie mamy również palarni. Jeden z naszych pracowników złamał obowiązujący zakaz. Ponadto palił w miejscu, gdzie jest to szczególnie zabronione. W jaki sposób możemy go ukarać?

Apel do prezydenta ws. 10-proc. redukcji zatrudnienia w administracji

Wpływ dyżuru na organizację pracy

Pracodawca powinien uprzedzić pracownika, że w danym dniu tygodnia musi pozostawać do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym wyznaczonym miejscu w oczekiwaniu na polecenie świadczenia pracy.

Jak zachować dyscyplinę w zakładzie pracy - uprawnienia pracodawcy

W jaki sposób „głaski” wpływają na budowanie dobrej atmosfery w zespole i zwiększanie jego skuteczności?

Mój szef nigdy nie mówi nam, czy pracujemy dobrze czy źle. Twierdzi, że skoro jesteśmy menedżerami, którzy oceniają pracowników, to musimy umieć oceniać się sami. A nam pomimo wszystko brakuje jego uwag. Uważamy, że się nami nie interesuje. Czy wyolbrzymiamy problem i nie powinniśmy dopominać się informacji od niego?

Wygrany czy przegrany czyli menedżer w sytuacjach konfliktowych w firmie

Konflikt często postrzegany jest negatywnie, jako zagrożenie istniejącego porządku i ładu w przedsiębiorstwie. Większości osób słowo konflikt kojarzy się negatywnie. Zaskoczenie może budzić fakt, iż specjaliści od zarządzania czasem radzą specjalnie wywołać konflikt. Warto zdać sobie sprawę z tego, że niezgodność celów czy poglądów to sytuacja naturalna.

Czy konsekwencja zawsze jest pozytywna?

Ostatnio przyłapałem się, że pozwalam swoim podwładnym na zbyt dużo. Odwlekam decyzje, za późno wprowadzam zmiany, choć czuję, że już dawno powinienem je wprowadzić. Czy to tylko moja nieumiejętność, czy też inni szefowie miewają podobne problemy?

Tolerowanie konfliktu w firmie

Jeden z naszych pracowników złożył pismo wypowiadające umowę o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W uzasadnieniu wskazał, że był szkalowany przez innego pracownika tego samego działu. Niedługo po wypowiedzeniu do spółki wpłynął pozew z żądaniem wypłaty odszkodowania. Informacja o konflikcie potwierdziła się w rozmowach przeprowadzonych z pracownikami działu. Czy spółka zostanie pociągnięta do odpowiedzialności, skoro nikt z kadry zarządzającej nie miał wcześniej świadomości istnienia problemu?

Czy pracodawcy i pracownicy są tolerancyjni?

Czego nie mówić, aby nie tworzyć negatywnych relacji w pracy?

Niejednokrotnie przekonałam się, jaką siłę rażenia mogą mieć wypowiedzi moje, moich przełożonych i podwładnych. Na jakie słowa zwracać szczególną uwagę i których się wystrzegać, aby nie pojawiła się konieczność późniejszego naprawiania relacji w pracy?

Czy w ugodzie kończącej spór między pracownikiem a pracodawcą świadczenia obu stron muszą być tej samej wartości

Zbyt duże ustępstwa pracownika w ugodzie zawartej z pracodawcą mogą spowodować uznanie ugody za bezskuteczną (wyrok Sądu Najwyższego z 29 czerwca 2010 r., I PK 51/10).

Czy można zamienić karę nagany na karę upomnienia

Ukaraliśmy pracownika karą nagany za nietrzeźwość w pracy. Pracownik złożył sprzeciw od tej kary, argumentując swój stan nietrzeźwości koniecznością wypicia lampki wina na obiedzie z kontrahentem. Związek zawodowy stanął w obronie pracownika. Czy w takiej sytuacji zamiast nagany możemy dać pracownikowi upomnienie?

Dlaczego szefowie delegują zbyt mało zadań?

Kieruję ludźmi od prawie dziesięciu lat. Mój zwierzchnik zarzuca mi, że jestem przepracowany i mało efektywny, bo nie deleguję zadań. To prawda, robię to bardzo rzadko, ale widzę, że podobnie wygląda to u innych menedżerów – także u wspomnianego zwierzchnika. Tempo pracy nie pozwala zastanowić się, komu coś delegować. A poza tym nasi podwładni i tak nie mają szans przyjąć na siebie nowych zadań. W czym tkwi problem?

W jaki sposób przyjmować krytykę?

W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

Korzystanie przez pracowników ze służbowego sprzętu w celach prywatnych

Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.

Aktywizacja zawodowa pracowników w wieku 50+

Na potrzebę podejmowania działań aktywizujących osoby w wieku lat 50 i więcej wskazywano na konferencji zorganizowanej przez PKPP Lewiatan. W Polsce wskaźnik zatrudnienia tych osób wynosi 32 proc., średnia unijna to 46 proc.

Korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych

Pracodawcy ciągle nie zdają sobie sprawy z korzyści, jakie niesie zatrudnianie osób niepełnosprawnych, wielu z nich odstraszają towarzyszące temu formalności. Dlatego wielu inwalidów, mimo dobrych kwalifikacji, nigdy nie trafia z zakładów aktywności zawodowej na otwarty rynek pracy.

Obszar jako miejsce pracy

Pracodawca nie może ustalać miejsca pracy jako pewnego obszaru pracownikom innym niż pracownicy „mobilni”, np. handlowcy, serwisanci.

Wymogi bezpieczeństwa dla budynku z miejscami pracy

Obiekty budowlane, w których znajdują się pomieszczenia pracy powinny odpowiadać wymogom dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Przebudowa obiektu budowlanego, w którym znajdują się pomieszczenia pracy, powinna uwzględniać poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, co dotyczy również tej części obiektu budowlanego, w której znajdują się pomieszczenia pracy.

Konflikt w firmie i sposoby jego rozwiązywania

W zespołach, które jednocześnie realizują zadania bieżące i projekty w ścisłym związku z klientami wewnętrznymi, często zdarzają się różnice zdań i napięcia. Zwłaszcza wtedy, gdy jest mało czasu, projektów przybywa, a zasoby są ograniczone. Częste spory odbijają się na jakości realizowanego projektu. Jak zatem rozwiązać pojawiające się problemy?

Odmowa świadczenia pracy

Jestem nauczycielką szkoły, która posiada filie w różnych miejscowościach. Organ prowadzący szkoły zobowiązał mnie do uzupełnienia etatu w jednej ze szkół filialnych. Dojazd do tej placówki zajmuje mi prawie godzinę, a ponadto nie otrzymuję zwrotu kosztów dojazdu do pracy. Czy mogę odmówić świadczenia tej pracy?

Diety i inne należności z tytułu krajowej podróży służbowej

Podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – zarówno krajowej, jak i zagranicznej, ale tylko do wysokości określonej przepisami. W sytuacji gdy pracodawca wypłaca delegowanym pracownikom świadczenia w wyższej wysokości lub dodatkowe świadczenia poza określonymi w przepisach, od nadwyżki należności i/lub dodatkowych świadczeń musi naliczyć składki.

Czy pracownik, który z powodu odmowy przeniesienia do pracy w innej miejscowości straci pracę, ma prawo do odprawy z tytułu zwolnień grupowych

Odmowa przeniesienia do pracy w innej miejscowości przy niezmienionych warunkach płacowych może być uznana za współprzyczynę rozwiązania umowy o pracę wykluczającą zastosowanie przepisów o rozwiązywaniu stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Pracownik w takim przypadku nie otrzyma odprawy (wyrok Sądu Najwyższego z 12 sierpnia 2009 r., II PK 38/09).

Jakie są zasady przedstawiania sobie osób w biznesie?

Obserwując różne zachowania osób w kontaktach służbowych, dochodzę do wniosku, że albo nie ma ustalonych jasnych zasad, albo każdy kieruje się takimi, jakie sam sobie ustali. Jaka kolejność w przedstawianiu sobie osób panuje w biurze, a jaka podczas kolacji służbowej? Co zrobić, gdy biznes i życie prywatne „krzyżują” się, oraz gdy w sytuacjach służbowych pojawiają się osoby prywatne?

Określenie miejsca pracy jako obligatoryjne postanowienie umowy o pracę

Kodeks pracy określa pewne podstawowe postanowienia umowy o pracę, które muszą się w niej znaleźć. Jednym z nich jest określenie miejsca pracy. Często nie zdajemy sobie sprawy jak wielkie znaczenie praktyczne ma prawidłowe jego określenie.

Predyspozycje szefa do nawiązywania relacji z pracownikami

Nieumiejętność utrzymania relacji z pracownikami na właściwym poziomie może mieć przykre konsekwencje dla szefa. Czy osoby nieposiadające takiej zdolności są na z góry przegranej pozycji?

W jaki sposób zbudować dobre relacje ze współpracownikami?

Jestem kierownikiem działu handlowców. Niestety, relacje panujące w moim zespole nie są zbyt dobre. Szwankuje komunikacja, pracownicy wytykają sobie nawzajem błędy, często nie okazują sobie szacunku. Pomyślałem, że wspólny wyjazd integracyjny lub poranne spotkania przy kawie mogłyby poprawić nasze wzajemne kontakty. Czy posiadanie dobrych relacji ze współpracownikami jest uwarunkowane przyjaźnią z nimi na gruncie prywatnym?

Jak rozliczać czas pracy kierowcy w podróży służbowej

Rozliczanie czasu pracy kierowcy w podróży służbowej znacznie różni się od rozliczania czasu pracy pozostałych grup pracowniczych w takiej podróży. Wynika to głównie z tego, że w czasie, kiedy pozostali pracownicy w podróży służbowej nie wykonują żadnych zadań, kierowca wykonuje swoją pracę. Natomiast w przypadku, gdy pozostali pracownicy pracują w podróży służbowej, kierowca ma wolne.

Najważniejsze elementy stosunku pracy

Znajomość podstawowych zasad prawa pracy oraz sposobu formułowania poszczególnych elementów treści stosunku pracy pozwoli pracodawcy uniknąć w przyszłości wielu sporów między pracownikiem a pracodawcą.

Kontrola PIP - świadek incognito

Udzielenie przez pracownika lub inną osobę informacji w sprawach objętych kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy może narazić ich na szykany ze strony pracodawcy. W razie uzasadnionej obawy szykan, inspektorzy PIP wydają postanowienie o zachowaniu w tajemnicy danych osobowych.

Odpowiednie urządzenia higieniczno – sanitarne (art. 233)

W ramach przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, Kodeks pracy nakłada na pracodawcę także obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich środków i urządzeń sanitarnych.

Zakaz wyposażania stanowisk pracy w maszyny i urządzenia niespełniające wymagań (art. 217)

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Oznacza to między innymi, że nie może wyposażać stanowisk pracy w urządzenia niebezpieczne lub nieprawidłowo zabezpieczone.

Odpowiednie zabezpieczenia maszyn i innych urządzeń technicznych (art. 216)

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam bezpieczne warunki pracy. Dotyczy to w szczególności wszystkich urządzeń, których używanie może nas narazić na ryzyko wypadku przy pracy.

Podstawowe zasady dotyczące maszyn i urządzeń technicznych (art. 215)

Jeżeli nasza praca związana jest z obsługą różnego rodzaju specjalistycznych maszyn lub urządzeń technicznych, pracodawca musi nam zapewnić bezpieczeństwo w ich używaniu.

Pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanej pracy (art. 214)

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam takie warunki pracy, które odpowiadają jej charakterowi i naszym potrzebom.

Odpowiednie pomieszczenie pracy (art. 213)

Miejsce, w którym ma być wykonywana praca, zależnie od jej charakteru musi odpowiadać podstawowym przepisom dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jak określić miejsce pracy pracownika opiekującego się dziećmi podczas jazdy autobusem szkolnym

Przygotowuję umowę o pracę dla pracownika urzędu gminy na stanowisko opiekuna dzieci i młodzieży (w czasie przewozu do i ze szkoły). Osoba ta będzie zajmowała się opieką nad dziećmi w czasie przewozu w autobusach szkolnych. Jak określić jej miejsce pracy w umowie o pracę? Dotychczas pracownik zatrudniony na tym stanowisku jako miejsce pracy miał wpisany urząd gminy. Moim zdaniem było to nieprawidłowe, ponieważ pracownik nie wykonywał swojej pracy w siedzibie urzędu gminy.

Uzależnieni od stresu

XXI wiek i narzucone przez niego tempo życia powodują lawinę dolegliwości związanych ze stresem. Większość osób ma świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą przeciążenie napięciem, i to zarówno na funkcjonowanie psychiczne, jak i na stan zdrowia. Nastąpiła zmiana funkcji stresu – z naturalnej reakcji przystosowawczej organizmu do zjawiska, które towarzyszy nam na co dzień, przyjmując postać chroniczną, prowadzącą do wielu chorób.

Jak określić miejsce pracy kierowcy, który poza przejazdami międzynarodowymi wykonuje przewozy lokalne

Zatrudniam kierowców, którzy poza przejazdami na trasach międzynarodowych dokonują także przewozów lokalnych. W umowach o pracę mają wpisane jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy. Czy w takim przypadku po zmianie orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego miejsca pracy, siedziba pracodawcy może być nadal uznawana za miejsce pracy tych kierowców, czy musimy zmienić ten zapis na obszar Europy (na którym wykonujemy przewozy)?

Zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Zatrudnienie osoby bezrobotnej często wiąże się z przystosowaniem stanowiska pracy czy zakładu pracy do potrzeb takiej osoby. Również w tym względzie pracodawca może liczyć na zwrot kosztów.

Palarnie w zakładzie pracy

Palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach – palarniach. Muszą byś one wyposażone w dostateczną ilość popielniczek.

Jak pracować z konformistą i nonkonformistą

Informacja zwrotna powinna być dostosowana do odbiorcy. Co, jeśli mamy do czynienia z dwoma różnymi pracownikami? Jeden to perfekcjonista, który wszystko wykonuje zgodnie ze wskazówkami, ale nigdy nie przejawia inicjatywy, nie przekracza zasad i zgłasza same problemy, gdy trzeba zrobić coś inaczej niż do tej pory było to wykonywane. Drugi ma mnóstwo pomysłów, świetnie radzi sobie z trudnymi zadaniami, ale wiem też, że ma kłopot z terminowością i dokańczaniem wykonywanych zadań. Jakie są inne sposoby funkcjonowania tych ludzi w pracy? W jaki sposób ta wiedza pomoże przygotować trafny feedback?

Maksymalna temperatura w pracy

Przepisy prawa pracy nie określają maksymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy. W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy.

Odrzucenie sprzeciwu od nałożonej kary porządkowej

Pracownik wniósł sprzeciw od nałożonej na niego kary upomnienia. Sprzeciw ten chcemy odrzucić. Czy w piśmie do pracownika trzeba uzasadnić odrzucenie tego sprzeciwu?

REKLAMA