Maksymalna temperatura w pracy
REKLAMA
REKLAMA
W przepisach została uregulowana tylko temperatura minimalna, jaka może być w pomieszczeniach, w których pracują pracownicy. Temperatura nie może być niższa niż 14°C chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach biurowych minimalna temperatura nie może być niższa niż 18°C. Nie ma określonej temperatury maksymalnej, która powinna obowiązywać w pracy.
REKLAMA
W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których wydzielają się substancje szkodliwe dla zdrowia, powinna być zapewniona taka wymiana powietrza, aby nie były przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń tych substancji.
Zobacz: Jak zarządzać bezpieczeństwem i higieną pracy?
W celu doprowadzenia do pomieszczeń pracy powietrza z zewnątrz można stosować klimatyzację lub wentylację mechaniczną. Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Pochodzący z wentylacji strumień powietrza nie może być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70°C przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy. W pozostałych przypadkach maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 45°C.
Należy zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii. Obowiązkowe jest także zastosowanie systemu kontrolnego sygnalizującego stan zagrożenia, jeżeli awaria wentylacji może zagrażać zdrowiu pracowników w związku z wydzielaniem się w procesie pracy substancji szkodliwych dla zdrowia.
Przy stosowaniu w pomieszczeniach pracy wentylacji mechanicznej z recyrkulacją powietrza ilość powietrza świeżego nie powinna być mniejsza niż 10 proc. ogólnej ilości wymienianego powietrza.
Zobacz: Rozpoczynanie działalności a BHP
Podstawa prawna:
Art. 214 § 1 Kodeksu pracy
Par. 30 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz.1650)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat