REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urlop macierzyński, Wynagrodzenie chorobowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Urlop macierzyński 2013

Urlop macierzyński w 2013 r. czekają poważne zmiany. Dnia 17 czerwca mają wejść w życie nowe przepisy, według których po urodzeniu dziecka będzie można skorzystać z rocznego płatnego urlopu składającego się z: urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego.

Roczny urlop macierzyński

Roczny urlop macierzyński obejmuje urlop macierzyński, dodatkowy urlop macierzyński oraz nowy urlop rodzicielski. Roczny płatny urlop macierzyński ma wejść w życie 17 czerwca 2013 r.

Roczny urlop macierzyński - zmiany w prawie pracy

Roczny urlop macierzyński obejmuje urlop macierzyński, dodatkowy urlop macierzyński oraz nowy urlop związany z rodzicielstwem - urlop rodzicielski. Procedowane zmiany w prawie pracy wprowadzają tzw. roczny urlop macierzyński. Weszły w życie 17 czerwca 2013 r.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013 r.

Dnia 17 czerwca 2013 r. weszły w życie zmiany dotyczące urlopu macierzyńskiego, a także wprowadzona została nowa instytucja – urlop rodzicielski, do skorzystania z której mają prawo zarówno matki, jak i ojcowie. Nowelizacja ta wprowadza też wiele nowych obowiązków dla pracodawców.

REKLAMA

Zasiłek macierzyński za czas rocznego urlopu macierzyńskiego

Zasiłek macierzyński po wprowadzeniu zmian w Kodeksie pracy będzie przysługiwał m.in. za okres urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego. Jaka będzie jego wysokość?

Urlop macierzyński i rodzicielski 2013

10 czerwca 2013 r. Prezydent podpisał uchwaloną przez Sejm 28 maja 2013 r. nowelizację Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza (od 17 czerwca 2013 r.) roczny płatny urlop po urodzeniu dziecka, w tym dla rodziców wszystkich dzieci urodzonych w 2013 r. Dłuższy będzie urlop macierzyński, a nowością będzie 26-tygodniowy urlop rodzicielski. 3-letni urlop wychowawczy będzie można wykorzystać do ukończenia przez dziecko 5 roku życia, a nie jak obecnie do końca 4 roku życia.

Zasiłek macierzyński w 2014 r.

W 2014 r. zasiłek macierzyński będzie obowiązywał na nowych zasadach, jeżeli wejdą w życie planowane zmiany dotyczące urlopów dla rodziców. Wprowadzenie nowej instytucji urlopów rodzicielskich przewidywane jest na 17 czerwca 2013 r.

Urlop rodzicielski w 2014 roku

W 2014 roku rodzice będą mogli już skorzystać z urlopu rodzicielskiego. Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzająca nowe rozwiązania prorodzinne ma bowiem wejść w życie 17 czerwca 2013 roku.

REKLAMA

Urlop macierzyński 2014

W 2014 r. urlop macierzyński będzie obowiązywał według nowych zasad. Dnia 17 czerwca 2013 r. weszły w życie przepisy przyznające pracującym rodzicom nowe uprawnienia. Sprawdź, co się zmieniło.

Jak uzupełnić wynagrodzenie za miesiąc, w którym pracownik chorował i odbierał czas wolny za nadgodziny

Pobierając w jednym miesiącu wynagrodzenie chorobowe i otrzymując dzień wolny od pracy za pracę w godzinach nadliczbowych, powstaje problem uzupełnienia wynagrodzenia za dany miesiąc.

Praca na umowie cywilnoprawnej w trakcie urlopu macierzyńskiego

Pracownik korzystający z urlopów rodzicielskich czy urlopu bezpłatnego może w czasie trwania takiego urlopu podpisać ze swoim pracodawcą umowę cywilnoprawną. Dla pracodawcy oznaczać to będzie dodatkowe obowiązki, związane z rozliczeniem takich umów. W artykule zostały omówione zasady rozliczenia tego typu urlopów oraz umów cywilnoprawnych podpisanych w czasie ich trwania przez pracownika ze swoim zakładem pracy, który urlopu udzielił.

Kiedy nabędziesz świadczenie chorobowe bez okresu wyczekiwania

Zasiłek i wynagrodzenie za czas choroby przysługują ubezpieczonemu po upływie tzw. okresu wyczekiwania. Długość okresu wyczekiwania jest uzależniona od tego, czy ubezpieczony podlega ubezpieczeniu chorobowemu obowiązkowo czy dobrowolnie.

Zmiany w urlopach dla rodziców w 2013 r.

Jednym z uprawnień rodziców związanych z urodzeniem się dziecka są urlopy. Na razie w 2013 r. obowiązują takie same zasady ich udzielania jak w ubiegłym roku. Przygotowanych jest jednak kilka kolejnych zmian w tym zakresie, np. wprowadzenie wspólnych urlopów rodzicielskich.

Urlopy dla rodziców w 2013 r.

Jednym z uprawnień rodziców związanych z urodzeniem się dziecka są urlopy. Na razie w 2013 r. obowiązują takie same zasady ich udzielania jak w ubiegłym roku. Przygotowanych jest jednak kilka kolejnych zmian w tym zakresie, np. wprowadzenie wspólnych urlopów rodzicielskich.

Urlop wychowawczy nie obniża wymiaru urlopu wypoczynkowego

Przebywanie na urlopie wychowawczym powodowało proporcjonalne obniżenie wymiaru urlopu wypoczynkowego. Obniżenie wymiaru następowało z każdym pełnym miesiącem. Obecnie po nowelizacji Kodeksu pracy urlop wychowawczy nie obniża wymiaru urlopu wypoczynkowego.

Czy można dopuścić do pracy pracownicę, która nie wykorzystała urlopu macierzyńskiego

Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownicy, która urodziła dziecko i nie skorzystała z przysługującego jej urlopu macierzyńskiego. Jeżeli pracodawca podejmie taką decyzję, popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracownika i musi liczyć się z tym, że w razie kontroli PIP może zostać ukarany grzywną w wysokości od 1 tys. do 30 tys. złotych.

Urlop macierzyński i ojcowski od 2013 roku

Od 1 września 2013 roku wejdą w życie zmiany dotyczące urlopu macierzyńskiego, a także wprowadzona zostanie nowa instytucja – urlop rodzicielski, do skorzystania z której będą miały prawo zarówno matki, jak i ojcowie.

Jak uzupełnić wynagrodzenie

Zdarza się, że w okresie, z którego jest ustalana podstawa wymiaru świadczeń chorobowych, pracownik wskutek nieobecności w pracy nie osiąga pełnego wynagrodzenia. Ustalając podstawę wynagrodzenia chorobowego, należy pamiętać o uzupełnieniu pensji w miesiącu, w którym została ona pomniejszona z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Stanie się tak np. w przypadku korzystania przez pracownika z urlopu bezpłatnego.

Umowa - zlecenie w podstawie wynagrodzenia chorobowego

Przychód pracownika z umowy-zlecenia zawartej z własnym pracodawcą wlicza się do podstawy wynagrodzenia chorobowego. Jeżeli jednak umowa rozwiązuje się w trakcie zwolnienia lekarskiego, wówczas za niezdolność do pracy przypadającą po rozwiązaniu umowy-zlecenia podstawę tę ustala się na nowo bez tego przychodu.

Prowadzenie ewidencji czasu pracy

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest ewidencjonowanie czasu pracy zatrudnionych pracowników. Dzięki ewidencji możliwe jest rozliczenie czasu pracy pracownika w danym tygodniu, miesięcy jak i okresie rozliczeniowym. W jaki sposób ewidencjonować czas pracy?

Gdy zachoruje pracownik po 50-tce

Miesięczny zasiłek chorobowy za okres pobytu w szpitalu od 15. do 33. dnia niezdolności do pracy w roku kalendarzowym dla pracownika, który ukończył 50. rok życia, wynosi 80 proc. podstawy wymiaru zasiłku. Za dalszy okres pobytu w szpitalu zasiłek jest wypłacany w wysokości 70 proc. podstawy wymiaru.

Jak wyliczyć wynagrodzenie za część miesiąca, jeżeli przez pozostałą część pracownik był chory bez prawa do wynagrodzenia chorobowego

Często zdarza się, że pracownik był niezdolny do pracy przez część miesiąca, ale za ten okres nie nabył prawa do świadczeń chorobowych. W takiej sytuacji pojawia się wątpliwość, jak ustalić wynagrodzenie za czas faktycznie przepracowany, zwłaszcza gdy pracownik jest wynagradzany stawką miesięczną.

Co należy uwzględnić w planie urlopów?

Pracodawca, który jest zobowiązany do sporządzenia planu urlopów na następny rok musi tego dokonać do 31 grudnia starego roku. Jakie urlopy należy uwzględnić w planie urlopów?

Urlop rodzicielski w pytaniach i odpowiedziach

W 2013 roku wydłużony zostanie urlop przysługujący rodzicowi po urodzeniu dziecka. Po 26 tygodniach urlopu macierzyńskiego będzie można skorzystać z kolejnych 26 tygodni płatnego urlopu rodzicielskiego. W artykule przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące urlopu rodzicielskiego.

Czy za chorobę w trakcie urlopu należy wypłacić wynagrodzenie za urlop czy świadczenie chorobowe

Co zrobić w sytuacji, kiedy tuż przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego albo w trakcie urlopu pracownik zachoruje. Czy choroba powstała przed rozpoczęciem albo w trakcie urlopu powoduje, że urlop nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega przerwaniu. Co w takiej sytuacji ma pierwszeństwo – wynagrodzenie za urlop, czy świadczenie chorobowe.

Zasiłek chorobowy po przerwaniu urlopu macierzyńskiego

Zakres składników wynagrodzeń w gospodarce

Dłuższy urlop macierzyński od czerwca 2013 roku

17 czerwca 2013 roku wydłużony został urlop macierzyński. Wydłużenie to ma miejsce poprzez możliwość skorzystania z półrocznego urlopu rodzicielskiego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim. Jakie są szczegóły wprowadzonych zmian w urlopie macierzyńskim w 2013 roku?

Skutki zawarcia umowy cywilnoprawnej w czasie urlopu macierzyńskiego, wychowawczego oraz bezpłatnego

Pracownik korzystający z urlopów rodzicielskich czy urlopu bezpłatnego może w czasie trwania takiego urlopu podpisać ze swoim pracodawcą umowę cywilnoprawną. Dla pracodawcy oznaczać to będzie dodatkowe obowiązki, związane z rozliczeniem takich umów. W artykule zostały omówione zasady rozliczenia tego typu urlopów oraz umów cywilnoprawnych podpisanych w czasie ich trwania przez pracownika ze swoim zakładem pracy, który urlopu udzielił.

Jak obliczyć podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego, jeżeli pracownik wykonywał również umowy zlecenia

Pracownik dostarczył zwolnienie lekarskie na okres 2 tygodni, tj. od 1 do 14 sierpnia br. Jest wynagradzany stałą stawką w kwocie 3500 zł brutto, ale dodatkowo wykonywał dla nas umowy zlecenia w okresie od 16 do 30 kwietnia br. na kwotę 500 zł, od 14 maja do 11 czerwca br. – 950 zł oraz od 16 lipca do 3 sierpnia br. – 750 zł. Jak obliczyć podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego dla tego pracownika? Czy do podstawy wymiaru należy wliczać dodatkowe wynagrodzenie z umów zlecenia?

Uzupełnianie wynagrodzenia

Ustalając podstawę wynagrodzenia chorobowego, należy pamiętać o uzupełnieniu pensji w miesiącu, w którym została ona pomniejszona z powodu usprawiedliwionej nieobecności. Stanie się tak np. w przypadku korzystania przez pracownika z urlopu bezpłatnego.

Czy pracownicy przysługuje zasiłek chorobowy po przerwaniu urlopu macierzyńskiego z powodu pobytu w szpitalu

Pracownica przebywa od 3 miesięcy na urlopie macierzyńskim. Z powodu pobytu w szpitalu przerwała pobieranie zasiłku macierzyńskiego na rzecz swojego męża. W szpitalu przebywała przez 2 tygodnie. Czy za ten okres pracownicy przysługuje zasiłek chorobowy?

Jak obliczyć wynagrodzenie chorobowe pracownika młodocianego, który dostarczył zwolnienie lekarskie po terminie

Od 8 maja br. zatrudniamy pracownika młodocianego w I roku nauki zawodu. Jego wynagrodzenie określono w wysokości 170 zł. W lipcu pracownik był niezdolny do pracy z powodu choroby przez 9 dni (11–19 lipca). Zwolnienie lekarskie dostarczył nam dopiero 27 lipca. Jak obliczyć wynagrodzenie chorobowe takiego pracownika? Czy możemy je pomniejszyć tak jak zasiłek chorobowy za okres spóźnienia w doręczeniu zwolnienia?

Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku po podwyżce wynagrodzenia

Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego i wynagrodzenia chorobowego oblicza się na takich samych zasadach, jak wskazanych w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. W trakcie niezdolności do pracy mogą nastąpić zmiany w wysokości wynagrodzenia – zarówno podwyższenie, jak i obniżenie wysokości wynagrodzenia.

Podstawa wymiaru zasiłku w miesiącu otrzymania podwyżki wynagrodzenia

Zaprzestanie wypłaty składnika wynagrodzenia powoduje konieczność przeliczenia podstawy wynagrodzenia chorobowego. Jedynie w sytuacji gdy pracodawca włączy ten składnik do innego, np. do wynagrodzenia zasadniczego, nie zachodzi konieczność ponownego ustalania podstawy.

Zasiłek z tytułu wypadku przy pracy

Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku?

Wynagrodzenie chorobowe za część miesiąca

Jeżeli pracownik przez część miesiąca był niezdolny do pracy, to pracodawca powinien wypłacić za ten okres wynagrodzenie chorobowe, natomiast za pozostałą część miesiąca normalne wynagrodzenie.

Zasady wymiaru zasiłków chorobowego i macierzyńskiego niezgodne z konstytucją

Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego ustalenie podstawy wymiaru zasiłków chorobowego i macierzyńskiego należnych ubezpieczonemu, dobrowolnie podlegającemu ubezpieczeniu chorobowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, którego niezdolność do pracy powstała przed upływem pełnego miesiąca kalendarzowego ubezpieczenia chorobowego jest niezgodne z konstytucją (wyrok TK z 24 maja 2012 r. – sygn. P 12/10).

Rozliczanie składek ZUS

Chcemy podpisać z osobą przebywającą na urlopie macierzyńskim (niebędącą naszym pracownikiem) umowę-zlecenie. Chcielibyśmy kontynuować tę umowę w trakcie urlopu wychowawczego zleceniobiorcy. Wynagrodzenie za wykonanie umowy będzie określone kwotowo. Jak w takim przypadku należy rozliczać składki ZUS?

Czy praca na urlopie macierzyńskim powoduje utratę zasiłku

Nasz zakład pracy jest płatnikiem zasiłków. Dostaliśmy informację, że pracownica, którą zatrudniamy na umowę o pracę, przebywająca obecnie na urlopie macierzyńskim, wykonuje pracę dla innej firmy na umowę zlecenia. Są to lekkie prace biurowe wykonywane głównie w domu. Czy może ona podjąć pracę pobierając zasiłek macierzyński? Czy w dalszym ciągu przysługuje jej ten zasiłek? Czy powinniśmy jej cofnąć udzielenie tego urlopu?

Jak obliczyć wynagrodzenie chorobowe i zasiłek

Do podstawy wymiaru wynagrodzenia (zasiłku chorobowego) wlicza się składniki wynagrodzenia, do których pracownik nie zachowuje prawa w okresie pobierania świadczeń z tytułu choroby.

Podstawa wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłku

Wartość dodatkowych niepieniężnych świadczeń pracowniczych, takich jak abonamenty medyczne, jest wliczana do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego jedynie w sytuacji, gdy świadczenie to nie przysługuje za okres pobierania wynagrodzenia lub zasiłku.

Zmiany w urlopach w 2012 roku Vademecum

Rok 2012 to rok, w którym zmianom uległy urlopy przysługujące pracownikom. Do pierwszej grupy zmian zaliczymy wydłużenie urlopów przysługujących pracownikom w związku z rodzicielstwem, do drugiej zaś zaliczymy wydłużenie okresu w którym należy wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy.

Potrącenia z wynagrodzenia i zasiłku chorobowego

Nasz pracownik (52 lata) od 10 do 19 marca br. był na zwolnieniu lekarskim i z tego tytułu pobierał przez pierwsze 3 dni wynagrodzenie chorobowe, a za pozostałe 7 dni zasiłek chorobowy. Wynagrodzenie pracownika wynosi 2600 zł brutto. Otrzymaliśmy tytuł wykonawczy, na podstawie którego zostaliśmy zobowiązani do potrącania z wynagrodzenia pracownika (i przysługujących mu składników wynagrodzenia, w tym również zasiłków) należności z tytułu niespłaconego kredytu w banku w kwocie 500 zł miesięcznie. Czy możemy dokonać potrącenia zarówno z wynagrodzenia chorobowego, jak i z zasiłku? Jeśli tak, to w jakiej wysokości?

Jakie świadczenie wypłacić pracownikowi: z tytułu wypadku przy pracy czy „zwykłej” choroby

Nasz pracownik uległ wypadkowi przy pracy i od 10 lutego 2012 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie to zostało mu wystawione do 7 marca br. Jest to jego pierwsze zwolnienie lekarskie w tym roku kalendarzowym. Pracownik przedłożył 14 marca 2012 r. kolejne zwolnienie lekarskie, które 24 lutego br. wystawił lekarz innej specjalizacji, dokumentujące niezdolność do pracy od 23 lutego do 26 marca 2012 r. Zwolnienie to nie pozostaje w związku z niezdolnością spowodowaną wypadkiem przy pracy. Jak powinniśmy postąpić w takiej sytuacji? Czy pracownikowi należy wypłacić zasiłek chorobowy w wysokości odpowiadającej nowemu zwolnieniu lekarskiemu, czy kontynuować wypłatę świadczenia na podstawie poprzedniego zwolnienia? W jaki sposób należy obniżyć pracownikowi świadczenie za nieterminowe dostarczenie zwolnienia lekarskiego?

Z jakiego okresu należy obliczyć podstawę wynagrodzenia chorobowego

Pracownik jest zatrudniony w naszym zakładzie pracy od stycznia 2006 r. Od 1 stycznia br. dostał awans oraz został przeniesiony do pracy do innego wydziału niż ten, w którym dotychczas pracował. Pracownik otrzymał również podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego. 13 marca br. przedłożył nam zwolnienie lekarskie na 7 dni. Z jakiego okresu obliczyć pracownikowi podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego?

Kiedy można obniżyć zasiłek chorobowy pracownika


W przypadku gdy pracownik dostarczy zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy po upływie 7 dni od dnia jego otrzymania, zasiłek chorobowy ulega obniżeniu o 25% za okres od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia tego zaświadczenia.

Skutki dostarczenia zwolnienia lekarskiego po terminie

Zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy ubezpieczony jest zobowiązany dostarczyć odpowiednio płatnikowi zasiłku albo płatnikowi składek w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania. Niedotrzymanie tego terminu może, co do zasady, spowodować obniżenie zasiłku należnego pracownikowi.

Jakie korzyści ma pracodawca zatrudniający starszych pracowników

Pracodawcy, którzy zdecydują się na zatrudnienie starszych osób, mogą zmniejszyć koszty związane z chorobą takich pracowników oraz uzyskać ulgę w opłacaniu wybranych składek.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP za pracowników 50+

Za pracowników nowo przyjętych, którzy ukończyli 50 lat przez 12 miesięcy nie opłaca się składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ponadto wynagrodzenie za czas choroby dla takich pracowników jest wypłacane tylko przez 14 dni w ciągu roku kalendarzowego.

REKLAMA