REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
fundusz pracy
Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

rozwiń >

Czym jest Fundusz Pracy?

Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym. Środkami Funduszu dysponuje minister właściwy do spraw pracy (dysponent Funduszu Pracy). Fundusz Pracy służy finansowaniu zadań w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, m.in. poprzez: zasiłki dla bezrobotnych, dodatki aktywizacyjne; koszty kształcenia ustawicznego.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt rozporządzenia w sprawie zasad gospodarki finansowej Funduszu Pracy – kompleksowe omówienie

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Ważne

Głównym zamiarem jest stworzenie przejrzystych mechanizmów podziału, przekazywania i rozliczania funduszy, które wspierają politykę rynku pracy. Dzięki temu każdy etap finansowania – od planowania budżetu po przekazanie środków – będzie oparty na jednolitych standardach. Projekt miał być rozpatrzony przez Radę Ministrów jeszcze w III kwartale 2025 roku.

Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego. Zakres podmiotowy i podział zadań

Docelowo rozporządzenie wyznacza trzy kluczowe grupy podmiotów zaangażowanych w wykonywanie zadań finansowanych z Funduszu Pracy:

  1. Dysponent Funduszu – minister właściwy do spraw pracy,
  2. Jednostki administracji publicznej – wojewodowie, samorządy województw i powiatów oraz Ochotnicze Hufce Pracy (OHP),
  3. Jednostki organizacyjne – podmioty prowadzące wydzielone rachunki bankowe na środki Funduszu.

Dokładne przyporządkowanie zadań umożliwia klarowne określenie, jakie działania mogą być finansowane z określonych puli środków, minimalizując ryzyko nieefektywnego wydatkowania publicznych pieniędzy. Kluczowym narzędziem zarządzania środkami będzie plan finansowy według zadań, który dysponent Funduszu zatwierdza w terminie 21 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej. Plan ten obejmuje:

  • wypłatę zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń obligatoryjnych,
  • finansowanie programów aktywizacji, w tym projektów współfinansowanych z EFS+,
  • realizację zadań fakultatywnych, np. dodatków motywacyjnych dla pracowników urzędów pracy i OHP,
  • dofinansowanie kosztów wynagrodzeń personelu w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.

Projekt wprowadza szczegółowe algorytmy, które określą sposób rozdziału pieniędzy pomiędzy województwa. Nowym kryterium obok średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych bezrobotnych jest liczba osób aktywnie poszukujących pracy. Ponadto:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • środki fakultatywne dla samorządów powiatów i województw zostaną najpierw pomniejszone o kwoty na dodatki motywacyjne, a potem podzielone według przyjętych wzorów,
  • dofinansowanie dodatków motywacyjnych rozdzielane będzie na tych samych zasadach co pozostałe zadania fakultatywne.

Zobacz również: https://ksiegowosc.infor.pl/ksef/7041702,api-ksef-20-nowe-narzedzia-od-ministerstwa-finansow-firmy-musza-juz.html

Procedury przekazywania i rezerwa Funduszu

Środki na zadania obligatoryjne, takie jak zasiłki czy finansowanie form aktywizacji, przekazywane będą comiesięcznie w równych ratach (1/12 rocznej puli). Wnioski o środki na zadania fakultatywne realizowane przez wojewodów, OHP oraz o środki z rezerwy Funduszu będą składane oddzielnie. Rezerwa Funduszu Pracy będzie wykorzystywana m.in. na: projekty pilotażowe, programy wsparcia osób szczególnie narażonych na bezrobocie, działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych. Dysponent uzyska prawo przyznawania dodatkowych środków z rezerwy po spełnieniu określonych kryteriów.

Ważne

Według założeń do 31 października każdego roku jednostki mogą składać wnioski o zmniejszenie przyznanych wcześniej środków. Zwolnione w ten sposób pieniądze trafią z powrotem do rezerwy lub zostaną przeznaczone na inne zadania statutowe Funduszu.

Zwrot i rozliczenie niewykorzystanych środków

Projekt określa szczegółowe terminy, w jakich niewykorzystane fundusze muszą pozostać na rachunkach bankowych wojewodów, samorządów i OHP. Środki te nie mogą być wykorzystywane poza zatwierdzone cele, a po zakończeniu roku budżetowego kierownik jednostki jest zobowiązany do zwrotu nadwyżek do Funduszu Pracy. Rozliczenie prowadzane będzie na podstawie raportów wysyłanych do dysponenta, z wyraźnym wyszczególnieniem wykorzystania rezerwy oraz środków obligatoryjnych i fakultatywnych.

Obowiązki kierowników jednostek

Na osoby zarządzające jednostkami obciążonymi środkami z Funduszu Pracy nałożono liczne zadania: prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dla każdego zadania, udostępnianie dokumentów do kontroli finansowej, regularne sprawozdawczość o stanie wykorzystania budżetu i postępach w realizacji zadań, terminowe rozliczanie funduszy z rezerwy. Dzięki tym wymogom wzrośnie przejrzystość oraz odpowiedzialność za gospodarowanie środkami publicznymi.

Powierzenie wypłat instytucjom finansowym

Projekt umożliwia powierzenie bankom lub innym uprawnionym instytucjom wypłat świadczeń dla bezrobotnych i osób uprawnionych. Koszty takiej obsługi nie mogą przekroczyć 0,8% wypłaconych kwot, z możliwością podwyższenia tego limitu do 1% w uzasadnionych przypadkach.

Podsumowując, założenia projektowanego rozporządzenia wskazują, że celem jest zbudowanie spójnego, przejrzystego i elastycznego systemu finansowania zadań rynku pracy. Jasne reguły podziału środków, rygory sprawozdawcze i mechanizmy kontroli przyczynią się do lepszego planowania budżetu oraz racjonalnego wykorzystania Funduszu Pracy. Wprowadzenie jednolitego planu finansowego według zadań oraz możliwości powierzenia wypłat zewnętrznym instytucjom to istotny krok ku modernizacji i uproszczeniu procedur administracyjnych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Edukacja a praca ludzi młodych: ile osób w wieku 15-34 lat pracuje, uczy się, jest w grupie NEET [Badanie GUS]

GUS raz na 8 lat przeprowadza badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy”. Można dowiedzieć się z niego ciekawych informacji, takich jak: ile osób młodych pracuje i uczy się jednocześnie, uczy się, przerywa naukę czy jest w grupie NEET. Co to oznacza? Jakie są przyczyny porzucania edukacji przez Polki i Polaków?

Zmiany w systemie ubezpieczeń, to koniec instytucji: CIE. Prezydent podpisał ustawę. Jakie konsekwencje?

Prezydent RP podpisał ustawę uchylającą przepisy o Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Chodzi o ustawę z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa została podpisana w dniu 21 sierpnia 2025 r. Większość funkcji, które miały być realizowane przez odrębny system CIE, zostanie włączona do Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS).

Projekt: Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji. Startuje konkurs

Startuje konkurs „Bezpieczna Uczelnia” - wspólna odpowiedzialność za budowę kampusów wolnych od mobbingu. Projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji – działania na rzecz wspierania polityki antymobbingowej i działań niepożądanych na polskich uczelniach” ma na celu uzyskanie diagnozy w jaki sposób uczelnie wyższe w Polsce radzą sobie z problemem mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i nauki. Zadanie finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i realizowane pod Patronatem Honorowym Głównego Inspektora Pracy oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Czy rodzic dziecka z niepełnosprawnością ma prawo do dłuższego urlopu?

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka nie uprawnia rodzica do dłuższego urlopu wypoczynkowego. Z informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w najbliższym czasie przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Praca sezonowa za granicą: czy nadal się opłaca?

Tylko 11% polskich pracowników wyjechało w 2025 r. do pracy sezonowej za granicę. Największym motywatorem wyjazdu jest wyższe wynagrodzenie niż otrzymywane w Polsce. Czy jednak taka praca wciąż się opłaca?

Większość profesjonalistów bez podwyżek w 2025 r. Słabe prognozy do końca roku [Raport]

Aż 57% profesjonalistów nie otrzymało podwyżki w 2025 r. i nie spodziewa się wyższego wynagrodzenia do końca tego roku. Przekłada się to na satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników. Raport bije na alarm.

Formy zatrudnienia oraz podstawowe prawa i obowiązki [umowa o pracę, zlecenie, dzieło]

Zatrudnienie w Polsce opiera się na dwóch odmiennych fundamentach prawnych – prawa pracy i prawa cywilnego. Wybór formy umowy determinuje zakres uprawnień, obowiązków oraz stopień ochrony pracownika. Zrozumienie różnic między umową o pracę a umowami cywilnoprawnymi pozwala być świadomym swoich praw oraz dawać poczucie bezpieczeństwa, zarówno zawodowego jak i finansowego.

REKLAMA

4 najczęstsze błędy pracodawców przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku. Kary od 3 do nawet 50 tys. zł

Drobny błąd może oznaczać dziesiątki tysięcy złotych kary. Jakie są 4 najczęstsze błędy przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku? Grozi za nie kara od 3 do nawet 50 tys. zł. Co zmieniła ustawa, która weszła w życie 1 czerwca 2025 roku?

Praca w Niemczech. Czy coraz mniej atrakcyjna? To zależy dla jakich grup zawodowych

Niemcy stopniowo tracą na atrakcyjności nie tylko dla sezonowych i niewykwalifikowanych pracowników, ale również wysoko wykwalifikowanych specjalistów z Europy Środkowo-Wschodniej. A tych na rynku brakuje. W 2025 roku całkowita liczba otwartych wakatów w Niemczech wzrosła. Według prognoz Federalnej Agencji Pracy, do końca 2025 liczba wolnych miejsc pracy osiągnie około 625 000, a do 2027 roku może przekroczyć 695 000. To sygnał realnego niedoboru siły roboczej na niemieckim rynku.

REKLAMA