REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki dostarczenia zwolnienia lekarskiego po terminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aldona Salamon
Specjalista prawa pracy i zarządzania personelem; doświadczony praktyk z wieloletnim stażem pracy w dziale personalnym, zajmujący się na co dzień zagadnieniami związanymi z prawem pracy, wynagrodzeniami oraz prawem ubezpieczeń społecznych. Trener i wykładowca, m.in. w zakresie szkoleń i kursów z tematyki naliczania wynagrodzeń (od podstaw i dla zaawansowanych) oraz prawa ubezpieczeń społecznych.

REKLAMA

Zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy ubezpieczony jest zobowiązany dostarczyć odpowiednio płatnikowi zasiłku albo płatnikowi składek w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania. Niedotrzymanie tego terminu może, co do zasady, spowodować obniżenie zasiłku należnego pracownikowi.

Zobacz zmiany: Dostarczenie zwolnienia lekarskiego do pracodawcy - zmiany od 2018 r.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jako datę otrzymania przez ubezpieczonego zaświadczenia lekarskiego należy przyjąć datę wystawienia zaświadczenia przez lekarza, chyba że ubezpieczony udowodni, że otrzymał zaświadczenie w późniejszym terminie. Przy ustalaniu terminu 7 dni nie uwzględnia się dnia, w którym ubezpieczony otrzymał zaświadczenie lekarskie. W przypadku gdy zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy zostało dostarczone po upływie 7 dni od dnia jego otrzymania, zasiłek chorobowy ulega obniżeniu o 25% za okres od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia tego zaświadczenia. Obniżenia tego nie stosuje się, jeżeli niedostarczenie zaświadczenia w terminie nastąpiło z przyczyn niezależnych od ubezpieczonego (art. 62 ustawy zasiłkowej).

Jeżeli ostatni dzień 7-dniowego terminu przypada w dniu ustawowo wolnym od pracy albo w sobotę, uznaje się, że zaświadczenie lekarskie zostało dostarczone w terminie, gdy zostało dostarczone w najbliższym po tym dniu (dniach) dniu roboczym. Jeśli zwolnienie lekarskie zostało wysłane do pracodawcy za pośrednictwem poczty, za termin dostarczenia zwolnienia należy przyjąć datę stempla pocztowego.

Za dzień wolny od pracy wpływający na przesunięcie terminu na dostarczenie zaświadczenia lekarskiego należy uznać także sobotę (uchwała 7 sędziów NSA z 15 czerwca 2011 r., I OPS 1/11).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obniżenie, o którym mowa wyżej, nie dotyczy wynagrodzenia chorobowego wypłacanego ze środków pracodawcy na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Jeżeli zaświadczenie lekarskie obejmuje okres, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy, obniżenie o 25% należy stosować wyłącznie do zasiłku chorobowego.

PRZYKŁAD

Pracodawca wypłacił pracownikowi wynagrodzenie chorobowe za 20 dni stycznia 2012 r. Kolejne zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy wystawione 1 lutego br. i obejmujące okres od 1 do 23 lutego pracownik dostarczył 16 lutego. Dnia, w którym zaświadczenie zostało wystawione, nie należy uwzględniać przy obliczaniu terminu 7 dni. Termin 7 dni, w którym pracownik miał obowiązek dostarczyć zaświadczenie, rozpoczął się 2 lutego i upłynął 8 lutego. Za okres od 1 do 13 lutego pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe w wysokości co najmniej 80% podstawy wymiaru. Mimo dostarczenia zwolnienia lekarskiego po terminie, wysokość wynagrodzenia chorobowego nie może ulec obniżeniu. Pracodawca powinien natomiast dokonać obniżenia zasiłku chorobowego o 25% za okres od 14 do 16 lutego.


Obniżenie zasiłku chorobowego obliczanego z minimalnej podstawy wymiaru

Jeżeli podstawa wymiaru zasiłku nie przekracza minimalnej podstawy wymiaru, a pracownik nie dostarczył zwolnienia lekarskiego w wymaganym terminie, pracodawca powinien obniżyć wysokość przysługującego świadczenia. Ustawodawca zagwarantował bowiem pracownikom wyłącznie minimalną podstawę wymiaru zasiłku chorobowego, która w 2012 r. wynosi 1294,35 zł dla pracownika od 2. roku pracy (art. 45 ustawy zasiłkowej). Nie określił natomiast minimalnej wysokości wypłacanego zasiłku. Zatem obniżeniu podlega wyłącznie wysokość zasiłku za określone przez ustawodawcę dni zwolnienia lekarskiego dostarczonego z opóźnieniem, a nie podstawa wymiaru zasiłku.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownik (po 50. roku życia) zatrudniony od 1 stycznia 2011 r. w pełnym wymiarze czasu pracy zachorował w lutym br., nabywając prawo do zasiłku chorobowego (80%) za okres od 1 do 18 lutego (poprzednia niezdolność do pracy wystąpiła w styczniu br. i pracownik wyczerpał przysługujący mu limit 14 dni wynagrodzenia chorobowego). Podstawę wymiaru przysługującego mu w lutym zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres od stycznia do grudnia poprzedniego roku (między okresami niezdolności do pracy przerwa jest krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe). Ponieważ wynagrodzenie zasadnicze pracownika zostało określone w wysokości płacy minimalnej i pracownik nie otrzymuje innych składników wynagrodzenia, faktyczna podstawa wymiaru zasiłku wyniosła 1195,98 zł, co wynika z wyliczenia: 1386 zł – (1386 zł x 13,71%). Podstawa ta jest niższa od obowiązującej w 2012 r. minimalnej podstawy wymiaru zasiłku dla pracownika w kolejnym roku pracy. Należy ją zatem podwyższyć do poziomu minimalnej podstawy wymiaru, tj. do kwoty 1294,35 zł, co wynika z wyliczenia: 1500 zł – (1500 zł x 13,71%). Pracownik dostarczył zwolnienie lekarskie 14 lutego, czyli po wymaganym terminie 7 dni.

W tej sytuacji zasiłek należy obniżyć o 25% za okres od 8 do 14 lutego (za 7 dni), tj. za okres od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia zaświadczenia lekarskiego. Za okres niezdolności do pracy od 1 do 18 lutego pracodawca powinien wypłacić pracownikowi zasiłek w kwocie 560,95 zł, co wynika z wyliczenia:

  • 1294,35 zł x 80% = 1035,48 zł (80% podstawy wymiaru zasiłku),
  • 1035,48 zł : 30 = 34,52 zł (kwota zasiłku 80% za 1 dzień),
  • 34,52 x 25% = 8,63 zł,
  • 34,52 zł – 8,63 zł = 25,89 zł (kwota obniżonego o 25% zasiłku za 1 dzień),
  • 25,89 zł x 7 dni choroby (za które przysługuje zasiłek obniżony o 25%) = 181,23 zł,
  • 34,52 zł x 11 dni choroby = 379,72 zł (za które przysługuje zasiłek w pełnej wysokości),
  • 379,72 zł + 181,23 zł = 560,95 zł (należny zasiłek).

Obniżenie zasiłku chorobowego przysługującego za okres pobytu w szpitalu

Przy zmniejszaniu zasiłku chorobowego o 25% w związku z dostarczeniem zwolnienia lekarskiego po wymaganym terminie nie ma znaczenia fakt, że zasiłek przysługuje za okres pobytu pracownika w szpitalu. Jeżeli zaświadczenie lekarskie zostanie dostarczone po upływie 7 dni od daty jego wystawienia, to zasiłek chorobowy przysługujący pracownikowi za okres pobytu w szpitalu w wysokości 70% podstawy wymiaru należy obniżyć o 25% na ogólnych zasadach.


Zwolnienie lekarskie wystawione na okres krótszy niż 8 dni

Zasiłek chorobowy nie ulega obniżeniu w przypadku, gdy dostarczone po terminie zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy obejmuje okres krótszy niż 8 dni. Zasiłek chorobowy może bowiem ulec obniżeniu dopiero od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy.

Inne świadczenia chorobowe, które podlegają obniżeniu

Obniżeniu podlegają wszystkie zasiłki wypłacane z ubezpieczenia społecznego, dla których podstawą wypłaty jest zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy ZUS ZLA. Tym samym obniżeniu o 25% podlega również zasiłek opiekuńczy przysługujący za okres konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym dzieckiem do lat 14 lub innym chorym członkiem rodziny. Inaczej byłoby, gdyby pracownik wystąpił z wnioskiem o wypłatę zasiłku opiekuńczego w związku z koniecznością sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8. Ponieważ w celu wypłaty takiego zasiłku pracownik nie składałby zaświadczenia ZUS ZLA, obniżenie zasiłku nie miałoby zastosowania.

PRZYKŁAD

Pracownik wystąpił z wnioskiem o wypłatę zasiłku opiekuńczego w związku z koniecznością sprawowania osobistej opieki nad chorym dzieckiem w wieku do 14 lat, przedkładając zaświadczenie ZUS ZLA obejmujące okres od 2 do 21 lutego br. Zaświadczenie zostało wystawione 2 lutego, a pracownik dostarczył je pracodawcy 13 lutego. Pracodawca powinien obniżyć zasiłek opiekuńczy o 25% za okres od 10 do 13 lutego.

WAŻNE!

Nie podlegają obniżeniu z powodu nieterminowego dostarczenia dokumentów zasiłki, które są wypłacane na podstawie innych dowodów niż zwolnienia lekarskie, np. zasiłek opiekuńczy z tytułu konieczności sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne.

Obniżenie zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego

Ponieważ przepisy ustawy wypadkowej nie określają odrębnie terminu na dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy, to zgodnie z treścią art. 58 tej ustawy, w odniesieniu do świadczeń chorobowych wypłacanych na jej podstawie należy stosować przepisy ustawy zasiłkowej. Zatem pracownika niezdolnego do pracy z powodu wypadku przy pracy również obowiązuje termin 7 dni na dostarczenie zwolnienia lekarskiego. Wobec tego, zasiłek chorobowy należy obniżyć o 25% za okres od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia zwolnienia lekarskiego. Należy przy tym pamiętać, że w każdym przypadku, kiedy zwolnienie lekarskie nie zostało dostarczone w terminie z przyczyn niezależnych od ubezpieczonego, nie można obniżać wysokości przysługującego mu zasiłku.


Obniżony zasiłek w dokumentach rozliczeniowych wysyłanych do ZUS

Obniżenie wysokości zasiłku chorobowego z tytułu nieterminowego dostarczenia zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy nie ma wpływu na sposób wykazywania go w dokumentach rozliczeniowych do ZUS. Ustawodawca nie przewidział odrębnego kodu świadczenia/przerwy dla obniżonego zasiłku chorobowego z tytułu nieterminowego dostarczenia zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy. Kwotę zasiłku ustalonego w pełnej wysokości należy zatem połączyć z kwotą obniżonego zasiłku i wykazać łącznie w jednej pozycji raportu ZUS RSA.

PRZYKŁAD

Pracownik uprawniony do zasiłku z ubezpieczenia chorobowego otrzymał zwolnienie lekarskie na okres od 1 do 27 lutego 2012 r. wystawione 1 lutego. Zwolnienie dostarczył pracodawcy 12 lutego, a powinien dostarczyć najpóźniej 8 lutego. Podstawa wymiaru przysługującego pracownikowi zasiłku chorobowego wynosi: 4268,26 zł, a kwota 80% zasiłku za 1 dzień wynosi: 113,82 zł, co wynika z wyliczenia: 4268,26 zł x 80% = 3414,61 zł, 3414,61 zł : 30 = 113,82 zł. Pracodawca obniżył o 25% wysokość zasiłku chorobowego przysługującego za okres od 8 do 12 lutego (od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy do ostatniego dnia zwolnienia), tj. za 5 dni i wypłacił pracownikowi zasiłek w kwocie 2930,84 zł, co wynika z wyliczeń:

  • 113,82 zł – 28,46 zł (25% z kwoty 113,82 zł) = 85,36 zł (kwota obniżonego o 25% zasiłku za 1 dzień),
  • 113,82 zł x 22 dni (liczba dni, za które przysługuje zasiłek w wysokości 80%) = 2504,04 zł,
  • 85,36 zł x 5 dni (liczba dni, za które pracodawca obniżył zasiłek o 25%) = 426,80 zł,
  • 2504,04 zł + 426,80 zł = 2930,84 zł.

Płatnik składek powinien złożyć za luty:

  • raport imienny ZUS RSA z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 xx i kodem świadczenia/przerwy 313 za okres 1–27 lutego, z liczbą dni 27 i łączną kwotą wypłaconego zasiłku chorobowego 2930,84 zł,
  • raport imienny ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 xx – w którym wykaże składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia za okres od 28 do 29 lutego.

Podstawa prawna:

  • art. 11 ust. 1–1a, art. 31 ust. 2, art. 35 ust. 2, art. 36 ust. 1, art. 45, art. 62 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512 ze zm.),
  • art. 58 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),
  • § 1 ust. 1 pkt 12 i pkt 14 oraz załączniki nr 12 i nr 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444 ze zm.),
  • art. 57 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzą zmiany w PPK oraz w prawie dotyczącym funduszy inwestycyjnych. Czy pracownicy zyskają?

Nadchodzą zmiany w PPK oraz w prawie dotyczącym funduszy inwestycyjnych. Czy pracownicy zyskają? Prawdopodobnie tak. Ministerstwo Finansów przygotowuje gruntowną nowelizację przepisów regulujących polski rynek kapitałowy. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt ustawy (numer UC105), który ma na celu zmianę kluczowych aktów prawnych: ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.

Dla tysięcy pracowników z ZUSu pieniądze wstecz: zasiłki, renty, odszkodowania. Resort zdrowia już ma przepisy

Rak jako choroba zawodowa i odszkodowania z ZUS? Prawdopodobnie tak, bo resor zdrowia pracuje nad zmianami w przepisach dotyczących chorób zawodowych, które znacząco zwiększą ochronę pracowników narażonych na działanie pewnych szkodliwych dla ich zdrowia czynników. Ta nowelizacja otwiera drogę byłym i obecnym pracownikom do ubiegania się o nowe świadczenia, takie jak odszkodowania i renty, w przypadku zdiagnozowania tych nowotworów w związku z wykonywaną w przeszłości pracą.

Staż pracy na nowych zasadach. Projekt w Sejmie

Projekty dotyczące stażu pracy zostały skierowane do sejmowej Komisji Nadzwyczajnej ds. Zmian w Kodyfikacjach. "Każda praca zasługuje na szacunek" – podkreśliła podczas debaty szefowa resortu rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Przerwa na papierosa w pracy: tak czy nie?

Pytań na temat palenia papierosów w miejscu pracy jest wciąż wiele. Nie dziwi to - bo temat w zależności od punktu widzenia - palącego czy niepalącego - jest różnie postrzegany. Do najczęstszych wątpliwości należą np.: czy pracodawca może zakazać przerwy na papierosa? Czy pracodawca może wydłużyć czas pracy dla pracowników palących papierosy?Czy pracodawca może zabronić palenia w pracy? Czy zakaz palenia w pracy jest dyskryminacją? Ile razy można iść na papierosa w pracy? Można wręcz powiedzieć, że problem jest palący, a aż 60% zatrudnionych uważa, że pracodawcy nie powinni ingerować w ich nawyki związane z paleniem - tak wynika z ankiety Gi Group Holding.

REKLAMA

Koniec z bezpłatnymi stażami dla pracowników. MRPiPS zapowiada zmiany

To częsta praktyka, gdy młody pracownik za odbywanie stażu nie otrzymuje wynagrodzenia. Przygotowywana przez resort pracy ustawa ma wprowadzić zakaz bezpłatnych staży.

To już pewne: nadchodzi nowa płaca minimalna, kto dostanie podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., ile ona wyniesie 250 zł

Na ostateczną wysokość najniższej krajowej jaka będzie obowiązywała od 1 stycznia 2026 roku trzeba poczekać do pierwszej połowy września. Rada Dialogu Społecznego nie wypracowała w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę wspólnego stanowiska do połowy lipca więc zgodnie z prawem decyzję co do płacy minimalnej arbitralnie podejmie rząd za dwa miesiące.

Będzie łatwiej o ten zasiłek. Skorzystają ubezpieczeni, płatnicy składek, biura księgowo-rachunkowe

Będzie łatwiej o ten zasiłek. Skorzystają ubezpieczeni, płatnicy składek, biura księgowo-rachunkowe. Dlaczego? Bo planowane są spore zmiany w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 501) w zakresie ubiegania się o zasiłek.

Na ile oszacowano miesięczną wartość nieodpłatnej pracy domowej? Wartość „ukrytej” pracy kobiet była znacznie wyższa niż mężczyzn

Ile wynosi średnia miesięczna wartość nieodpłatnej pracy domowej? Kobiety, zwłaszcza matki małych dzieci, wykonują znacząco więcej nieodpłatnej pracy domowej niż mężczyźni. Różnice te są widoczne we wszystkich obszarach codziennych obowiązków. Ocenia Polski Instytut Ekonomiczny, powołując się na badania GUS.

REKLAMA

Nowe zawody w klasyfikacji od 2026 roku. MRPiPS opublikowało projekt rozporządzenia [Projekt z 9 lipca 2025 r.]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Dokument trafił 14 lipca 2025 r. do konsultacji publicznych i opiniowania. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.

Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

REKLAMA