REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Ostatnio sporo mówi się o 5,5% waloryzacji emerytur, rent czy dodatków wypłacanych z ZUS czy KRUS. Teraz warto omówić zasady podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki o 5%. Niestety projekt rozporządzenia określa w preferencyjny sposób tylko pewną grupę pracowników, która może liczyć na znaczne dodatkowe zasilenie konta, nie dotyczy to wszystkich pracowników sfery budżetowej. Przykładowo wójt może liczyć na kwotę 14 960 zł, tj. 5,20% podwyżki. Prezydent m. st. Warszawy po podwyżce ma zarabiać aż 16 187, 36 zł.
Nieprawidłowe ustalenie podstawy naliczenia nagrody jubileuszowej to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez samorządy. Zdarzają się też przypadki nieterminowych wypłat tych nagród – wynika z wystąpień pokontrolnych opublikowanych przez Regionalne Izby Obrachunkowe.
Prace nad zmianą przepisów w zakresie wynagradzania pracowników samorządowych zostały odroczone. Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych jest poza właściwością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny. Wynagrodzenie należy się bez dodatku, o którym mowa w ustawie Kodeks pracy.
REKLAMA
Zdaniem samorządowców ich wynagrodzenia powinny być skorelowane z płacą minimalną. Minimalny poziom wynagradzania w pierwszej stawce zaszeregowania ma być równy stawce minimalnego wynagradzania za pracę - zaproponował Związek Powiatów Polskich.
Kodeks pracy nie zajmuje się nagrodą jubileuszową, co oznacza, że to świadczenie nie przysługuje wszystkim pracownikom. Tzw. jubileuszówka jest bowiem świadczeniem charakterystycznym dla sfery budżetowej. Jej wysokość ustalana jest w zależności od stażu pracy i wysokości wynagrodzenia uprawnionej osoby.
Pensje pracowników samorządowych są określone w rozporządzeniu. Pracownicy są przypisani do kategorii. Każda kategoria ma określony poziom pensji minimalnej. Gmina może dać np. 1000 zł więcej niż minimum w rozporządzeniu, ale nie musi. Może też przesuwać pracowników między kategoriami zaszeregowania. Gminy wykorzystują te dwa elementy do zaniżania wynagrodzeń pracownikom. Zwłaszcza tym z długoletnim stażem oraz mającym kwalifikacje do wysokiej grupy zaszeregowania (grupy na końcu artykułu i przedział pensji minimalnej 4000 zł - 6200 zł brutto).
Co oznacza umowa o pracę na czas określony? Jak długo można być na umowie na czas określony? Jak się kończy umowa na czas określony? Ile wynosi umowa o pracę na czas określony? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości czytelników.
REKLAMA
Problem dotyczy VI grup zaszeregowania pracowników samorządowych. Rząd nie może im dać pensji minimalnej 4300 zł brutto. Bo wymaga to podwyżki 30%, a w budżecie zapisano 20%. Rozwiązaniem jest dorzucenie pracownikom brakujących pieniędzy przez samorządy.
Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.
Zapadł wyrok przed TSUE po tym jak 4 lata temu Sąd Rejonowy dla Krakowa-Nowej Huty w Krakowie wniósł wniosek o zbadanie sprawy pracowniczej w zakresie umowy o pracę na czas określony. TSUE uznał, że w umowie o pracę na czas określony trzeba wskazać przyczynę wypowiedzenia, bo inaczej dojdzie do dyskryminacji. Pracownik, z którym bezprawnie rozwiązano umowę triumfuje. Dlaczego? Ponieważ jeżeli chodzi o warunki pracy/zatrudnienia, pracownicy zatrudnieni na czas określony nie mogą być traktowani w sposób mniej korzystny niż porównywalni pracownicy zatrudnieni na czas nieokreślony, jedynie z tego powodu, że pracują na czas określony, chyba że zróżnicowane traktowanie uzasadnione jest powodami o charakterze obiektywnym.
Rozwiązanie umowy o pracę na czas określony z zachowaniem okresu wypowiedzenia nie jest już takie łatwe. Pracodawca musi podać przyczynę zakończenia stosunku pracy, musi uzasadnić swoją decyzję o rozwiązaniu umowy. Ochrona dla pracowników jest więc coraz silniejsza, a to za sprawą ciągle zmieniających się przepisów prawa pracy i implementacji unijnych dyrektyw.
W dniu 7 kwietnia 2024 r. przypadają wybory samorządowe. W tym szczególnym czasie warto zastanowić się na jakich stanowiskach mogą być zatrudniani pracownicy samorządowi. Często powstaje pytanie: co dalej? Zostałem wybrany w wyborach samorządowych ale jestem zatrudniony u pracodawcy: czy mój stosunek pracy ulega zawieszeniu? Czy mam prawo do urlopu? Czy będę miał prawo powrotu do pracy u pracodawcy, który zatrudniał mnie w chwili wyboru?
Czy informacja o wynagrodzeniu pracowników urzędu pełniących funkcję publiczną jest informacją publiczna? Udostępnienie informacji o wynagrodzeniu pracowników samorządowych jest niezwykle ważne, ponieważ może zdarzyć się np. tak, że dojdzie do naruszenia dyscypliny finansów publicznych poprzez stałe wypłacanie pracownikowi samorządowemu dodatku należnego okresowo.
GUS podał, że w II kwartale 2023 r. 15 705 tys. osób wykonywało pracę w pełnym wymiarze czasu. Gdzie najwięcej zatrudnionych i na podstawie jakich umów? Poniżej najważniejsze dane.
Z naszą nową pracownicą podpisaliśmy umowę na okres próbny. W umowie tej zamieściliśmy klauzulę o zamiarze zawarcia umowy na czas określony. Czy samo wskazanie w umowie na okres próbny zamiaru zawarcia umowy na czas określony zastępuje konieczność jej zawarcia i wpływa na okresy wypowiedzenia próbnej umowy?
Kto może być pracownikiem samorządowym i na jakiej postawie odbywa się zatrudnienie? Jakie są obowiązki pracownika samorządowego? Od 1 lipca 2023 r. zmieniło się wynagrodzenie pracowników samorządowych - stąd też zainteresowanie tą formą zatrudnienia może wzrastać.
W umowie o pracę zawartej na czas określony zaszły spore zmiany - wręcz rewolucyjne. Umowy te są nagminnie wykorzystywane i pracownicy świadczą pracę na ich podstawie maksymalnie długo jak się da. Pracodawcy unikają umów na czas nieokreślony. Najważniejszą zmianą jest to, że pracodawca rozwiązując taką umowę za wypowiedzeniem będzie musiał podać przyczynę swojej decyzji i skonsultować ją ze związkami. Jakie są inne zmiany? Poniżej najważniejsze informacje.
Prezydent RP w dniu 23 marca 2023 r. podpisał ustawę z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa). Ustawa wprowadza bardzo ważne zmiany w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zmianami, dalej: KP). Jakie uprawnienia zyskają pracownicy, a jakie obowiązki będą mieli pracodawcy już od kwietnia 2023 r.?
Nagminność zawierania umów cywilnoprawnych w miejsce umów o pracę czy zawierania umów na czas określony i niechęć pracodawców do wiązania się z pracownikiem stosunkiem pracy na czas nieokreślony - to w dzisiejszych czasach duży problem. Czy pracownik po zmianach w KP będzie miał prawo do zatrudnienia na czas nieokreślony? Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek pracownika?
REKLAMA
My i nasi partnerzy (w łącznej liczbie: 880), na podstawie wyrażonej zgody lub uzasadnionego interesu, przetwarzamy dane osobowe, takie jak: adresy IP i unikalne identyfikatory, wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam, reklamy oparte na ograniczonych danych i pomiarach reklam oraz podobne technologie w następujących celach: spersonalizowane reklamy, wybór spersonalizowanych treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców oraz ulepszanie usług. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Państwa preferencji i ustawień na naszych stronach.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
W dowolnym momencie mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących przetwarzanych informacji, a także wyrażenia sprzeciwu odnośnie przetwarzania tych danych lub ich wycofania, które na podstawie uzasadnionego interesu nie wymagają Państwa zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
W celu zmiany ustawień (przycisk "USTAWIENIA ZAAWANSOWANE") lub wycofania zgody (przycisk "WYCOFUJĘ ZGODĘ") na przetwarzanie danych, należy wyświetlić okno z ustawieniami, klikając w link "Zmień ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce strony.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących prywatności oznacza ich akceptację, co będzie skutkowało zapisywaniem danych osobowych opisanych powyżej na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe Spółek Grupy INFOR PL.
Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie, możliwości zmiany ustawień prywatności oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w Polityce Prywatności Grupy INFOR PL i Polityce Cookies Grupy INFOR PL