REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Stosunek pracy, PIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 23(1) § 1 kodeksu pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Czy reguła ta dotyczy także umów o zakazie konkurencji podpisanych przez poprzedniego pracodawcę?

Kara umowna w umowie o zakazie konkurencji

Kwestia dopuszczalności zastrzeżenia kary umownej w umowie o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy na wypadek naruszenia tych umów przez pracownika/byłego pracownika ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla pracodawcy z uwagi na jej wyraźny prewencyjny charakter zabezpieczający interes pracodawcy, jak i dla pracownika z uwagi na jej potencjalną dużą skuteczność i dotkliwość w przypadku naruszenia zakazu konkurencji.

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

W przypadku umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji zawsze jest koniecznym elementem tego stosunku prawnego uregulowanym w art. 101(2) § 1 i § 3 kodeksu pracy. Natomiast odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy nie jest przewidziane przepisami kodeksu pracy. Ustalenie takiego odszkodowania przez pracodawcę i pracownika zawierających umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów.

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Inspekcja pracy bardziej przyjazna dla pracodawców

Państwowa Inspekcja Pracy postuluje zmiany w ustawie o PIP. Dzięki nim inspekcja ma być bardziej przyjazna dla kontrolowanych pracodawców. Propozycje pozytywnie ocenia Wioletta Żukowska-Czaplicka, ekspert Pracodawców RP.

Jak ustalić istnienie stosunku pracy?

Wiele osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych de facto wykonuje pracę, która nosi cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. W takiej sytuacji można wystąpić z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy.

Obowiązek przechowywania dokumentów dotyczących czasu realizacji zlecenia lub świadczenia usługi

Od 1 stycznia 2017 r. zleceniodawcy i usługobiorcy obowiązani są do przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Dokumenty te powinny być przechowywane przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Co piąty przedsiębiorca nie przestrzega minimalnej stawki godzinowej

Jak realizowane są przepisy gwarantujące minimalną stawkę godzinową? Czy są one respektowane przez pracodawców? Dotychczasowe kontrole wykazują, że nie przestrzega ich co piąty przedsiębiorca.

Kontrola czasu pracy kierowców przez PIP

Czas pracy kierowcy kontrolowany jest nie tylko przez Inspekcję Transportu Drogowego, ale również przez Państwową Inspekcję Pracy. W związku z szerokim katalogiem uprawnień w czasie kontroli u przedsiębiorcy transportowego, może on zapłacić w konsekwencji podwójną karę za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie czasu pracy: od PIP oraz ITD.

PIP kontroluje umowy cywilnoprawne. Więcej umów o pracę w 2017 r.?

Znacząco wzrośnie liczba kontraktów cywilnoprawnych przekształcanych w umowy o pracę – zapowiada Państwowa Inspekcja Pracy. Przyczynią się do tego wymogi związane z 13-złotową płacą minimalną.

Kontrola umów cywilnoprawnych przez PIP po zmianach przepisów

Od 1 stycznia 2017 r. Państwowa Inspekcja Pracy otrzymała nowe uprawnienia kontrolne w zakresie minimalnej stawki godzinowej. Jak wygląda kontrola PIP w praktyce? Czy inspektor PIP ma prawo kwestionować charakter umów cywilnoprawnych?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę - art. 23 (1) k.p.

Kwestię przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę reguluje przepis art. 23(1) Kodeksu pracy. W przypadku przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, pracownik może w terminie 2 miesięcy od powyższego zdarzenia, bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy.

Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w 2017 r. - błąd w nowelizacji Kodeksu Pracy

Od 1 stycznia 2017 roku firmy nie będą musiały wydawać świadectw pracy po upływie 2-letniego okresu zatrudnienia, jeżeli podpiszą kolejną umowę na czas określony w ciągu 7 od wygaśnięcia lub rozwiązania poprzedniej. Jednak Ministerstwo Rozwoju przygotowało też drugi projekt modyfikacji przepisów w tym zakresie. Od 1 czerwca 2017 roku ma on przywrócić obecną regulację. PIP może nakładać grzywny nawet do wysokości 30 tys. złotych.

Zatrudnienie asystenta nauczyciela - kwalifikacje, stosunek pracy

W celu wsparcia nauczycieli w realizacji ich obowiązków ustawodawca stworzył instytucję asystenta nauczyciela. Mimo że asystent nauczyciela musi posiadać kwalifikacje wymagane od nauczyciela w szkole podstawowej i wykonywać zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, którego wspiera, jego stosunek pracy reguluje Kodeks pracy.

Minimalna stawka godzinowa 13 zł - od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców oraz osób samozatrudnionych. Wyniesie ona 13 zł – wynika z obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2017 r. W jaki sposób należy potwierdzać liczbę godzin wykonania zlecenia?

Nowe obowiązki Państwowej Inspekcji Pracy od 2017 r.

Od 2017 r. Państwowa Inspekcja Pracy otrzyma nowe obowiązki, które związane są m.in. z wprowadzeniem minimalnej stawki godzinowej dla zleceniobiorców. Na pracodawcę, który nie będzie przestrzegał przepisów o minimalnej stawce godzinowej, PIP będzie mogła nałożyć karę od 1 tys. do 30 tys. zł.

Obowiązek zawiadomienia PIP o zawarciu umowy na czas określony

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy o zawarciu pozalimitowej umowy na czas określony w warunkach istnienia przyczyn obiektywnych. Niewypełnienie obowiązku grozi karą grzywny od 1 do 30 tys. zł. Co powinno zawierać zawiadomienie?

Główne problemy na rynku pracy - sprawozdanie PIP

Nielegalne zatrudnienie, czyli tzw. "praca na czarno" a także zastępowanie umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, to najważniejsze problemy na rynku pracy - wynika ze sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy za 2015 rok. W ubiegłym roku przeprowadzono ponad 88 tys. kontroli u ponad 71 tys. pracodawców.

Jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym?

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych. Przed podjęciem zatrudnienia warto sprawdzić, jakie prawa przysługują pracownikom sezonowym.

Obowiązki pracodawcy związanie z rozwiązaniem stosunku pracy

Rozwiązanie stosunku pracy rodzi po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Zakres obowiązków pracodawcy związanych z rozwiązaniem stosunku pracy uzależniony jest od tego, czy rozwiązanie następuje w trybie zwykłym, czy w trybie szczególnym.

Ważne zmiany dla firm delegujących pracowników

Od 18 czerwca br. obowiązują nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników, zgodnie z którymi pracodawca delegujący do Polski ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki, tj. minimalne wynagrodzenie, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, itp. Zmiana przepisów dotyczy także rozszerzenia zadań Państwowej Inspekcji Pracy.

Uzupełnienie umowy o pracę na czas określony do 21 maja 2016 r.

W przypadku zawarcia umowy terminowej przed 22 lutego 2016 r., czyli przed zmianą przepisów, pracodawca ma obowiązek do 21 maja 2016 r. uzupełnić umowę poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy oraz okolicznościach przekroczenia limitów.

Pierwsza kontrola PIP w praktyce

Od 1 marca 2016 r. trwa program tzw. pierwszych kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Pracodawcy nie będą karani mandatami a jedynie pouczani o możliwej odpowiedzialności.

Planowane zmiany w prawie pracy – katalog reform

W ostatnich miesiącach rząd i posłowie przygotowali szereg nowych propozycji zmian prawa pracy, które będą miały wpływ na kształt rynku pracy w Polsce. Część z planowanych aktów prawnych trafiła już do Sejmu, a niektóre pozostają jeszcze na etapie konsultacji międzyresortowych. Nie można wykluczyć, że część z tych zmian, które mają na celu poprawić zarobki Polaków, doprowadzi do zmniejszenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej i spowoduje ograniczenie zatrudnienia również w dobrze rozwijającej się dotychczas branży nowoczesnych usług biznesowych.

Ułatwienia w swobodnym przepływie pracowników

Rząd chce ułatwić pracownikom oraz członkom ich rodzin korzystanie z praw przysługujących w ramach swobodnego przepływu pracowników. Ponadto pracownicy i ich rodziny będą mogli korzystać z porad prawnych udzielanych przez Państwową Inspekcję Pracy.

Wyniki kontroli umów cywilnoprawnych w 2015 r.

W 2015 r. inspektorzy pracy wskutek przeprowadzonych kontroli wyegzekwowali umowy o pracę dla 8,1 tys. osób, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy powinna być zawarta umowa o pracę.

Lewiatan o nowych uprawnieniach PIP w stosunki cywilnoprawne

Nowy projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy zakłada kontrolę PIP nad przestrzeganiem przepisów dotyczących wypłacania wynagrodzenia w stosunkach cywilnoprawnych. Konfederacja Lewiatan ustosunkowała się do tych zmian, wskazując na zbyt szerokie uprawnienia PIP w tym zakresie.

Rada Ochrony Pracy o legalności zatrudnienia i wypadkach w rolnictwie

Rada Ochrony Pracy przyjęła we wtorek, 9 lutego br. stanowiska dotyczące wypadków w rolnictwie, legalności zatrudnienia oraz budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Inspekcja postulowała powołanie, tzw. policji pracy, której zadaniem byłaby walka z szarą strefą w zatrudnieniu.

Podważanie umów cywilnoprawnych przez inspektorów pracy

Propozycja zmian w Państwowej Inspekcji Pracy uwzględnia przyznanie inspektorom pracy uprawnień do jednostronnej zamiany pracownikom umów cywilnoprawnych na umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Zdaniem eksperta jest to rozwiązanie ryzykowne.

PIP skontroluje firmy bez uprzedzenia

Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła kontrolować przedsiębiorców bez wcześniejszego zawiadomienia ich o kontroli. Do tej pory kontrole PIP bez uprzedzenia mogły wystąpić jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

PIP skontroluje nowe umowy terminowe

Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywać nowe zasady zawierania umów na czas określony. Państwowa Inspekcja Pracy będzie sprawdzać przestrzeganie znowelizowanych przepisów.

Potwierdzanie na piśmie warunków umowy o pracę - zmiany

Projekt zmian w Kodeksie pracy ma wprowadzić obowiązek potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę jeszcze przed dopuszczeniem go do pracy. Obecne przepisy są wykorzystywane do nielegalnego zatrudniania pracowników.

Program działania PIP na lata 2016-2018

Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła program działania na lata 2016-2018. Inspektorzy będą w szczególności sprawdzać prawidłowość zawierania umów cywilnoprawnych oraz przestrzeganie znowelizowanych przepisów o umowach terminowych, które wejdą w życie 22 lutego 2016 roku.

PIP: 40 tys. skarg na działania pracodawców

Według danych Państwowej Inspekcji Pracy, do końca listopada 2015 r. do terenowych oddziałów inspekcji pracy skierowano ok. 40 tys. skarg na działania pracodawców. Skargi głównie dotyczą niewypłacania i złego obliczania wynagrodzeń za pracę.

Kontrola PIP w branży budowlanej 2015

W III kwartałach 2015 r. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła łącznie 2071 kontroli, z których wydano ponad 8 tys. decyzji. W prawie 2 tys. kontroli stwierdzono bezpośrednie zagrożenia dla życia lub zdrowia pracujących.

Umowy na czas określony 2016 – wyjaśnienia MPiPS

Od 22 lutego 2016 r. będą obowiązywały znowelizowane przepisy Kodeksu pracy, które ograniczają zawieranie umów na czas określony. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia nowe przepisy o umowach terminowych.

Kiedy pracownik może zostać przywrócony do pracy?

Przywrócony do pracy może zostać zarówno pra­cownik, któremu pracodawca niezgodnie z przepi­sami wypowiedział umowę o pracę, jak i pracow­nik, który został zwolniony z pracy dyscyplinarnie. Jednak prawo do przywrócenia do pracy zależy od rodzaju umowy o pracę. Nie każda bowiem wadli­wie rozwiązana umowa o pracę uprawnia pracow­nika do przywrócenia do pracy.

Co powinien zawierać protokół powypadkowy?

Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy?

Państwowa Inspekcja Pracy - uprawnienia i zadania

Państwowa Inspekcja Pracy to organ powołany do sprawowania nadzoru i kon­troli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrud­nienia i innej pracy zarobkowej. Jakie zadania wykonuje PIP?

Wyniki kontroli PIP za 2014 r.

Ze sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że inspektorzy pracy przeprowadzili w 2014 r. 90,1 tys. kontroli u ponad 72,7 tys. pracodawców. PIP wydała 8,1 tys. decyzji nakazujących wypłatę wynagrodzeń lub innych świadczeń ze stosunku pracy, na łączną kwotę 171,4 mln zł.

Nawiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania

Kodeks pracy nie zawiera szczegółowej regulacji poświęconej mianowaniu. W tym zakresie odsyła do innych aktów prawnych regulujących prawa i obowiązki poszczególnych grup zawodowych. Nawiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania może nastąpić tylko wtedy, gdy przewidują to przepisy prawa, np. ustawa o pracownikach samorządowych, czy Karta Nauczyciela.

Weksel w prawie pracy

Przepisy prawa pracy nie zawierają wyraźnego zakazu wystawiania weksli w stosunkach pracy. Pracodawcy często korzystają z takiego zabezpieczenia, w szczególności przy powierzeniu pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się. Jednak zdaniem Sądu Najwyższego posługiwanie się wekslem do zabezpieczenia roszczeń pracodawcy wobec pracowników jest niezgodne z prawem. Stanowisko to podzielają także resort pracy i PIP.

Wolna sobota nie dla wszystkich pracowników - wyniki PIP

Co piąty pracownik nie miał wolnej soboty - wynika z danych Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto wzrosła liczba nieprawidłowości w uzupełnianiu ewidencji czasu pracy.

Co powinno znajdować się w umowie o pracę?

Jeśli pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o prace, powinien zawrzeć w tym dokumencie elementy wymagane przepisami prawa pracy. Sprawdź, co musi znajdować się w umowie o pracę.

Podpisanie umowy o pracę - na co zwrócić uwagę?

Podpisanie umowy o pracę to nie tylko formalność. Postanowienia zawarte w umowie nawiązującej stosunek pracy są niezwykle istotne z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Zatrudnianie bez umów - kontrole PIP

Zatrudnianie bez podpisywania umów to częsta praktyka szczególnie w okresie wakacyjnym. Tymczasem każde zatrudnienie, nawet na próbę, zawarte na krótki okres czasu powinno być potwierdzone umową. W 2014 r. kontrole PIP wykazały, że co piąty pracodawca naruszył prawo pracy przy zawieraniu umów.

Okres zatrudnienia przy ustalaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego

Obliczenie okresu zatrudnienia stanowi kluczową rolę przy ustalaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi. Zgodnie z Kodeksem pracy ma prawo do 20 bądź 26 dni urlopu na rok w zależności od okresu zatrudnienia. Do tego okresu wlicza się także wszystkie poprzednie stosunki pracy oraz okresy pobierania nauki.

Kontrola resortu zdrowia przez PIP

Kontrola resortu zdrowia przez Państwową Inspekcję Pracy dobiegła końca. Były uwagi dotyczące rozliczania godzin nadliczbowych i zawierania umów na czas określony.

Co należy wiedzieć przy podpisaniu umowy o pracę?

Podpisanie umowy o pracę oznacza nawiązanie stosunku pracy. Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Na co należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy o pracę?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a umowa o zakazie konkurencji - SN

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę nie powoduje, że nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Sąd Najwyższy wydał w tej sprawie uchwałę dnia 6 maja 2015 r. (III PZP 2/15).

REKLAMA