REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zawiadomienia PIP o zawarciu umowy na czas określony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sławomir Kowalski
Obowiązek zawiadomienia PIP o zawarciu umowy na czas określony
Obowiązek zawiadomienia PIP o zawarciu umowy na czas określony

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy o zawarciu pozalimitowej umowy na czas określony w warunkach istnienia przyczyn obiektywnych. Niewypełnienie obowiązku grozi karą grzywny od 1 do 30 tys. zł. Co powinno zawierać zawiadomienie?

Opóźnienie w zawiadomieniu PIP o umowie terminowej może stanowić wykroczenie przeciw prawom pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prowadzę biuro reklamy. Otrzymaliśmy zlecenie przeprowadzenia dużej kampanii rozłożonej na kilka etapów. Muszę zatrudnić dodatkowych pracowników, jednak trudno mi ocenić, czy na każdym etapie kampanii będę potrzebował taką samą ich liczbę. Czy mogę zawierać umowy na czas określony z pominięciem ustawowych limitów? Jakie obowiązki się z tym wiążą?

Umowy na czas określony mogą być zawierane w ramach określonych limitów. Z tym samym pracownikiem można zawrzeć trzy takie umowy, a łączny czas ich trwania nie powinien przekraczać 33 miesięcy. Jednak takie sztywne ograniczenia nie mają zastosowania w każdym przypadku. Jednym z wyjątków jest zawarcie umowy, której towarzyszą przyczyny obiektywne leżące po stronie pracodawcy, uzasadniające niestosowanie ograniczeń ustawowych. Taką przyczyną może być realizacja konkretnego kontraktu dla klienta.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

REKLAMA

Zawarcie umowy wyłączonej spod limitów powoduje, że w jej treści należy wyraźnie wskazać owe obiektywne przyczyny, które to uzasadniają. Wynika to zarówno z przepisów kodeksu pracy (dalej: k.p.), jak i ze wzoru umowy o pracę określonego w przepisach wykonawczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa na czas określony, której towarzyszą przyczyny obiektywne, nie jest jednak wyłącznie sprawą między pracodawcą a pracownikiem. O jej zawarciu należy poinformować właściwego miejscowo okręgowego inspektora pracy.

Obowiązek zawiadomienia i jego sporządzenie

Obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy o zawarciu pozalimitowej umowy na czas określony w warunkach istnienia przyczyn obiektywnych został uregulowany bezpośrednio w art. 251 par. 5 k.p. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy w formie pisemnej lub elektronicznej o zawarciu umowy o pracę w związku z istnieniem obiektywnych przyczyn po jego stronie, wraz ze wskazaniem tych przyczyn, w terminie 5 dni roboczych od jej zawarcia.

Dobrą praktyką przy sporządzaniu umowy na czas określony, której towarzyszą obiektywne przyczyny, jest jednoczesne sporządzenie zawiadomienia do PIP.

Pracodawca chcący sporządzić zawiadomienie z pewnością zauważy, że przepisy nie określają precyzyjnie zawartości takiej informacji. Pewne jest jedynie to, że z zawiadomienia musi wynikać fakt zawarcia umowy na czas określony oraz wskazanie przyczyn obiektywnych. [ramka]

Możliwe formy

Przepisy dopuszczają zawiadomienie PIP o zawartej umowie terminowej w formie pisemnej lub elektronicznej. Najpewniejszym sposobem wykluczającym możliwość, że zawiadomienie do urzędu nie dotrze, jest wydrukowanie dwóch egzemplarzy, podpisanie i osobiste dostarczenie do jednostki organizacyjnej PIP. Jeden zostanie w urzędzie, na drugim właściwy pracownik PIP potwierdzi, że zostało złożone.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawca wysłał zawiadomienie pocztą. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie wysłanie przesyłki poleconej ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to przesyłka rejestrowana, której przebieg można śledzić, a w razie zagubienia wszcząć postępowanie reklamacyjne.

Pracodawca może złożyć zawiadomienie do PIP również drogą elektroniczną. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest zeskanowanie zawiadomienia podpisanego przez pracodawcę i przesłanie tego skanu w formie załącznika do e-maila zaadresowanego na adres internetowy właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej PIP. Warto taką wiadomość wysłać z żądaniem potwierdzenia jej otrzymania. Wówczas istnieje szansa, że pracownik PIP – choć bezpośrednio nie ma takiego obowiązku – potwierdzi, iż wiadomość dotarła.

Krótki termin

Informacja o zawarciu umowy terminowej nie może być przekazana w dowolnym terminie. Pracodawca ma na to pięć dni roboczych. Przepis regulujący omawiany obowiązek informacyjny względem PIP nie wskazuje jednak na sposób obliczania terminu. Aby nie narazić się na zarzut jego niedotrzymania, 5-dniowy termin należy ustalić, posiłkując się ogólnymi zasadami obowiązującymi przy obliczaniu terminów. Można zatem uznać, że termin będzie biegł od dnia następnego po dniu, w którym zawarto umowę. Jeżeli natomiast piąty, czyli ostatni dzień terminu, przypadnie na dzień wolny od pracy – czynność będzie mogła być dokonana pierwszego dnia roboczego następującego po nim.

Odpowiedzialność za uchybienie

Przepis zobowiązujący pracodawcę do zawiadomienia PIP o zawarciu umowy na czas określony nie jest luźnym przepisem instrukcyjnym, w przypadku którego brak realizacji jego dyspozycji nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami. Skutki niedopełnienia obowiązku związanego z zawiadomieniem reguluje art. 281 pkt 1a k.p. Przepis ten wprowadza nowe wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Zgodnie z nim, kto będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy o zawarciu pozalimitowej umowy na czas określony wraz ze wskazaniem przyczyn zawarcia takiej umowy w terminie 5 dni, podlega karze grzywny od 1 do 30 tys. zł.

Należy zwrócić uwagę, że odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązku może ponosić pracodawca lub osoba, która działa w jego imieniu. Pracodawca może bowiem wykonywać czynności z zakresu prawa pracy bezpośrednio lub powierzyć je innej osobie.

Warto również zauważyć, że wykroczeniem jest niezawiadomienie PIP w konkretnym terminie, a nie brak zawiadomienia w ogóle. Zatem pracodawca, który dosłał zawiadomienie po jego upływie, również naraża się na odpowiedzialność z tego tytułu. W takim przypadku istnieje jednak szansa, że odpowiedzialność będzie miała charakter łagodniejszy niż wtedy, gdy pracodawca w ogóle nie wykonał swego obowiązku. Jeżeli wykaże, że nie ponosi winy w związku z nieterminowym przekazaniem informacji do PIP, wypełniając jednocześnie niezwłocznie obowiązek zawiadomienia – może liczyć na brak sankcji. Każdy taki przypadek, w którym pracodawca nie wypełnił obowiązku zawiadomienia PIP, z pewnością będzie podlegał indywidualnej ocenie. Innej kary powinien się spodziewać więc ten, który zawiera liczne pozalimitowe umowy na czas określony, nie zawiadamiając inspekcji o żadnej z nich, a innej ten, który zawarł jedną taką umowę.

Wreszcie wskazać należy, że prawidłowe wypełnienie obowiązku informacyjnego wobec urzędu ma miejsce wówczas, gdy zawiadomienie zawiera jednocześnie informację o umowie oraz wskazanie przyczyn obiektywnych. Zatem odpowiedzialność za wykroczenie jest jak najbardziej możliwa również wtedy, gdy pracodawca tylko poinformował o zawarciu umowy, ale bez wskazania przyczyn obiektywnych. ⒸⓅ

Co przekazujemy inspekcji pracy

infoRgrafika

Można przyjąć, że zawiadomienie do PIP powinno zawierać:

Do zawiadomienia przesyłanego inspekcji pracodawca nie musi załączać kopii zawartej umowy o pracę ani żadnych innych dokumentów (np. umowy z kontrahentem, która miałaby uzasadniać niestosowanie limitów do umów terminowych). Jest to zbędne, albowiem żaden przepis tego nie wymaga. Z prawidłowym określeniem pracodawcy czy daty sporządzenia zawiadomienia nie powinno być większych problemów. Bardziej skomplikowane może się okazać określenie przyczyn obiektywnych. Przykładowo możemy mówić o nieprawidłowym wypełnieniu obowiązku informacyjnego względem PIP, jeśli w treści zawiadomienia skierowanego do inspekcji zostanie umieszczony zapis:

W tym przypadku zawiadomienie jest nieprawidłowe, ponieważ nie zawiera wskazania konkretnych i rzeczywistych przyczyn obiektywnych leżących po stronie pracodawcy. Właściwe zawiadomienie powinno brzmieć np. tak:

„Informuję, iż 16 sierpnia 2016 r. zawarto z pracownikiem Janem Iksińskim umowę o pracę na czas określony. Umowa została zawarta w związku z obiektywnymi przyczynami leżącymi po stronie pracodawcy, które uzasadniają niestosowanie do niej art. 251 par. 1 k.p., tj. w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na pracę wynikającym z realizacji kontraktu reklamowego, którego pierwszy etap przypada na okres od 1 września 2016 r. do 31 stycznia 2017 r.”. ⒸⓅ

„Informuję, iż 16 sierpnia 2016 r. zawarto z pracownikiem Janem Iksińskim umowę o pracę na czas określony. Umowa została zawarta w związku z obiektywnymi przyczynami leżącymi po stronie pracodawcy, które uzasadniają niestosowanie do niej art. 25 1 par. 1 k.p.”.

Podstawa prawna:

- Art. 251, art. 29 par. 11 i art. 281 pkt 1a ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.).

- Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. nr 62, poz. 286 ze zm.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

REKLAMA

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA