PIP: 40 tys. skarg na działania pracodawców
REKLAMA
REKLAMA
Do końca listopada do terenowych oddziałów inspekcji pracy skierowano ok. 40 tys. skarg na działania pracodawców. W ubiegłym roku było ich ok. 42 tysięcy.
REKLAMA
Większość problemów zgłaszanych w skargach stanowią kwestie związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami. Pracownicy proszą o pomoc w związku z niewypłacaniem i nieprawidłowym obliczaniem wynagrodzenia za pracę, w tym za pracę w godzinach nadliczbowych oraz z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy. Kolejną dużą grupę stanowią skargi związane z czasem pracy.
Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik gratis
Uwagę zwraca duża liczba skarg dotyczących warunków pracy, np. pomieszczeń pracy, urządzeń higieniczno-sanitarnych, wentylacji, temperatury, oświetlenia.
Najwięcej skarg pochodzi od byłych pracowników (ponad 13,6 tys.) i aktualnych pracowników (ponad 8,4 tys.).
Ponad 1,1 tys. skarg przesłały osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, a blisko 1,5 tys. osoby zatrudnione bez żadnej umowy.
W wyniku kontroli sprawdzających, inspektorzy pracy potwierdzili zasadność dwóch trzecich zbadanych skarg.
W ubiegłym roku w związku ze złożonymi skargami inspektorzy pracy przeprowadzili prawie 25,3 tys. kontroli. Oznacza to, że co czwarta kontrola była inspirowana skargą pracownika. PIP zapewnia anonimowość osobom składającym skargi na swych pracodawców. Inspektorzy pracy nie informują także pracodawcy, że ich wizyta w firmie ma związek z prośbą pracownika o interwencję inspektora.
Dołącz do nas na Facebooku!
Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat