REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola resortu zdrowia przez PIP

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola resortu zdrowia przez Państwową Inspekcję Pracy dobiegła końca. Były uwagi dotyczące rozliczania godzin nadliczbowych i zawierania umów na czas określony.

Państwowa Inspekcja Pracy zakończyła kontrolę w resorcie zdrowia; inspektorzy mieli uwagi m.in. do rozliczania godzin nadliczbowych i zawierania umów na czas określony. Zakończyła się też kontrola departamentu kontroli i nadzoru KPRM w związku z domniemanymi przypadkami mobbingu.

REKLAMA

Autopromocja

W kwietniu i maju br. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła kontrolę w resorcie zdrowia, dotyczącą przestrzegania prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Rzeczniczka stołecznego inspektoratu Maria Kacprzak-Rawa poinformowała PAP, że Inspektor Pracy skierował dziewięć wniosków w wystąpieniu do ministerstwa.

W wyniku kontroli PIP wniosła m.in. o prawidłowe zawieranie umowy o pracę na czas nieokreślony (zamiast umowy na czas określony), jeżeli z pracownikiem tym wcześniej już dwukrotnie zawarto umowę o pracę na czas określony.

Redakcja poleca produkt: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik

Zwrócono również uwagę na konieczność "prawidłowego udzielania czasu wolnego za godziny nadliczbowe" oraz zamieszczania w karcie ewidencji informacji o liczbie godzin przepracowanych w danej dobie. PIP przypomniała także o konieczności zapewniania pracownikom przynajmniej 11-godzinnego nieprzerwanego odpoczynku dobowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostałe wnioski PIP dotyczyły m.in. wypłacenia pracownikowi należnej diety z tytułu podróży służbowej oraz zwoływania posiedzeń komisji bhp przynajmniej raz na kwartał. Inspekcja przypomniała także o obowiązku przeprowadzania szkoleń wstępnych bhp dla każdej nowo zatrudnionej osoby.

W połowie kwietnia br. media informowały o domniemanych przypadkach mobbingu wobec pracowników resortu zdrowia. Wiceminister zdrowia Sławomir Neumann na posiedzeniu sejmowej komisji zdrowia informował wówczas, że do kwietnia w MZ powołano trzy komisje badające doniesienia o mobbingu. Wiceminister przyznał, że w lutym ub.r. do wszystkich członków kierownictwa resortu wpłynęła skarga jednej z pracownic na zachowanie dyrektora generalnego.

Zadaj pytanie: FORUM

W związku z doniesieniami medialnymi, kontrolę w resorcie zdrowia przeprowadził również departament kontroli i nadzoru kancelarii premiera. Kontrola odbyła się między 16 kwietnia a 28 maja br. i dotyczyła "wybranych aspektów zarządzania zasobami ludzkimi w latach 2012-2015".

REKLAMA

Jak poinformowała PAP KPRM, projekt wystąpienia pokontrolnego na początku czerwca został przekazany ministrowi Bartoszowi Arłukowiczowi, który następnie w ciągu 7 dni roboczych miał prawo do zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do dokumentu. Po zakończeniu procedury kontradyktoryjnej Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów skieruje do szefa resortu zdrowia ostateczny dokument - wystąpienie pokontrolne, które będzie podlegało udostępnieniu.

Ponadto, jak informował rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie Przemysław Nowak, pod koniec maja wszczęto śledztwo w sprawie psychicznego znęcania się nad pracownicą ministerstwa zdrowia. Śledztwo zostało przekazane do prowadzenia komendzie Policji Warszawa 1 pod nadzorem prokuratury rejonowej Warszawa Śródmieście-Północ.

Jak wyjaśniał, sprawa dotyczy psychicznego znęcania się w siedzibie ministerstwa zdrowia w okresie od lutego 2014 r. do kwietnia 2015 r. nad pracownikiem resortu Joanną K.-D., "pozostającą w stosunku zależności służbowej".

TVN nie łamał praw pracowniczych - PIP

Sprecyzował, że chodzi o czyn z art. 207 par. 1 kodeksu karnego. Przepis ten brzmi: "kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną za względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5".

Na początku czerwca rzecznik resortu zdrowia Krzysztof Bąk poinformował PAP, że 1 czerwca br. rzecznik dyscyplinarny osób zajmujących stanowiska dyrektorów generalnych złożył wniosek do wyższej komisji dyscyplinarnej służby cywilnej o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec dyrektora generalnego ministerstwa zdrowia. W związku z tym podjęto decyzję o trzymiesięcznym zawieszeniu dyrektora w pełnieniu obowiązków.

W połowie kwietnia program TVN "Uwaga" i dziennik "Fakt" podały, że pracownicy ministerstwa zdrowia obwiniają o mobbing dyrektora generalnego oraz dwóch nominowanych przez niego zastępców. Według tych redakcji "urzędnicy bali się przychodzić do pracy, nie zgłaszali, że dostali zwolnienia lekarskie, w pracy notorycznie spotykali się z groźbami i obelgami"

Jak powiedział PAP pełnomocnik zawieszonego dyrektora mec. Maciej Ślusarek, złożył on w Sądzie Okręgowym w Warszawie pozew o ochronę jego dóbr osobistych wobec TVN i "Faktu". Dodał, że sąd - w ramach tzw. zabezpieczenia powództwa - zakazał tym mediom dalszego informowania o całej sprawie.

Kontrola PIP w 2015 r. - jakie dokumenty należy przygotować?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA