REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinien zawierać protokół powypadkowy?

Co powinien zawierać protokół powypadkowy?
Co powinien zawierać protokół powypadkowy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy?

W prawie pracy

1. Do protokołu załącza się komplet niezbędnych dokumentów związanych z wypadkiem, w tym wyjaśnienia poszkodowanego, informacje doty­czące wypadku od świadków, opinie lekarzy i innych specjalistów, a także ewentualne szkice lub fotografie miejsca wypadku. W przypadku gdy między członkami zespołu powypadkowe­go wystąpią rozbieżności, o treści protokołu decyduje pracodawca.

REKLAMA

Autopromocja

Zespół ma obowiązek zapoznania poszko­dowanego z treścią protokołu przed zatwier­dzeniem przez pracodawcę i pouczenia o pra­wie wniesienia „uwag i zastrzeżeń".

Protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca - nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego spo­rządzenia.

2. Z przeprowadzonej kontroli PIP sporządza pro­tokół. Powinien on zawierać:

  1. nazwę podmiotu kontrolowanego (w pełnym brzmieniu) i jego adres, numer z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodar­ki narodowej (REGON) oraz numer identyfi­kacji podatkowej (NIP),
  2. i mię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora pracy,
  3. imię i nazwisko osoby reprezentującej pod­miot kontrolowany oraz nazwę organu repre­zentującego ten podmiot,
  4. datę rozpoczęcia działalności przez pod­miot kontrolowany oraz datę objęcia stano­wiska przez osobę lub powołania organu, o których mowa w pkt 3,
  5. oznaczenie dni, w których przeprowadzano kontrolę,
  6. informację o realizacji uprzednich decyzji i wystąpień organów Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków, zaleceń i decy­zji innych organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy,
  7. opis stwierdzonych naruszeń prawa oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników kontroli,
  8. dane osoby legitymowanej oraz określenie czasu, miejsca i przyczyny legitymowania,
  9. informację o pobraniu próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji,
  10. treść decyzji ustnych oraz informację o ich realizacji,
  11. informację o liczbie i rodzaju udzielonych porad z zakresu prawa pracy,
  12. wyszczególnienie załączników stanowią­cych składową część protokołu,
  13. informacje o osobach, w obecności których przeprowadzano kontrolę,
  14. na wniosek podmiotu kontrolowanego - wzmiankę o informacjach objętych tajem­nicą przedsiębiorstwa,
  15. wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewen­tualnym usunięciu stwierdzonych nieprawid­łowości przed zakończeniem kontroli,
  16. datę i miejsce podpisania protokołu przez osobę kontrolującą oraz przez osobę lub organ reprezentujący podmiot kontrolo­wany.

W ubezpieczeniach

ZUS sporządza protokół po zakończeniu kon­troli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden doręcza się kontrolowanemu płatnikowi składek lub osobie upoważnionej do reprezento­wania albo prowadzenia jego spraw. Płatnik skła­dek ma prawo w terminie 14 dni od daty otrzy­mania protokołu złożyć pisemne zastrzeżenia do jego ustaleń, wskazując równocześnie sto­sowne środki dowodowe. Inspektor kontroli ZUS ma obowiązek rozpatrzyć zgłoszone zastrzeże­nia i w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynno­ści kontrolne. O sposobie rozpatrzenia zastrze­żeń ZUS informuje płatnika składek na piśmie. Protokół kontroli jest podstawą do wydania decy­zji przez ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zasiłkach

Pracodawca uprawniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego za czas niezdolno­ści do pracy spisuje protokół z przeprowadzonej kontroli wykorzystywania zwolnień od pracy, jeżeli ustali, że pracownik wykorzystuje zwolnienie nie­zgodnie z jego przeznaczeniem. Na podstawie protokołu pracodawca odmawia wypłaty zasiłku za cały okres zwolnienia lekarskiego lub świad­czenia rehabilitacyjnego za 1 miesiąc. Pracownik ma prawo wnieść uwagi i zastrzeżenia do protokołu oraz żądać wydania przez ZUS decyzji o odmowie prawa do świadczenia, od której przysługuje mu odwołanie do sądu.

Dołącz do nas na Facebooku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Encyklopedia kadrowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA