REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada Ochrony Pracy o legalności zatrudnienia i wypadkach w rolnictwie

Rada Ochrony Pracy o legalności zatrudnienia i wypadkach w rolnictwie
Rada Ochrony Pracy o legalności zatrudnienia i wypadkach w rolnictwie

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ochrony Pracy przyjęła we wtorek, 9 lutego br. stanowiska dotyczące wypadków w rolnictwie, legalności zatrudnienia oraz budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Inspekcja postulowała powołanie, tzw. policji pracy, której zadaniem byłaby walka z szarą strefą w zatrudnieniu.

Rada Ochrony Pracy przyjęła stanowiska w sprawie wypadków w rolnictwie, planu pracy Państwowej Inspekcji Pracy na 2016 r. i jej budżetu. Wysłuchała też we wtorek informacji o kontrolach legalności zatrudnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Rada Ochrony Pracy przyjęła we wtorek stanowisko w sprawie wypadków przy pracy i chorób zawodowych rolników oraz działań prewencyjnych KRUS w 2014 roku. Rada zapoznała się z tą informacją 26 stycznia. We wtorek jedynie jeden z jej członków wstrzymał się od głosu.

W ostatnich 10 latach nastąpiła znacząca poprawa – podkreśliła Rada w stanowisku. Liczba wypadków zmniejszyła się w latach 2006-14 o 34 proc. Wskaźnik wypadkowości na 1000 ubezpieczonych w KRUS zmalał o 19 proc. a liczba wypadków śmiertelnych - o 40 proc.

Rekomendowany produkt: PIT-y 2015 (książka + CD)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwyższe wskaźniki wypadkowości w rolnictwie notowane są w województwach: podlaskim, lubelskim i wielkopolskim. Najmniej wypadków jest w woj. śląskim i opolskim. Najczęstszą przyczyną wypadków przy pracy w rolnictwie jest niewłaściwa organizacja pracy (75 proc.) i niewłaściwy stan techniczny maszyn i urządzeń oraz obiektów budowlanych (16 proc.).

Rada, również przy jednym głosie wstrzymującym, przyjęła we wtorek stanowisko w sprawie programu działania Państwowej Inspekcji Pracy na lata 2016-18. ROP omówiła ten program 15 grudnia 2015 r.

Nowy Główny Inspektor Pracy Roman Giedrojć podkreślił, że realizacja programu byłaby łatwiejsza, gdyby Senat zdecydował w poprawce do budżetu o zwiększeniu nakładów na Inspekcję. W Sejmie w porównaniu z podstawową propozycją zmniejszono budżet PIP o ok. 9 mln zł. Inspekcja postuluje, by w Senacie zwiększyć ten budżet powracając do pierwotnej propozycji.

Rada Ochrony Pracy we wtorkowym stanowisku poparła ten wniosek. Proponuje też, by w budżecie na 2017 r. uwzględnić większe środki na zwiększające się zadania Inspekcji.

Legalność zatrudnienia

Rada zapoznała się także z informacją PIP na temat skali zatrudnienia w szarej strefie i skali zawierania umów cywilnoprawnych.

W 2015 r. PIP w trakcie kontroli ujawniła, że w 2 tys. firm osoby zatrudnione były na podstawie umów cywilnoprawnych, choć ich praca spełniała wszystkie kryteria do zawarcia umowy o pracę. W tych 2 tys. firm taka sytuacja dotyczyła w sumie 12 tys. pracowników. W wyniku działań Inspekcji wyegzekwowano zawarcie umów o pracę z 8,1 tys. osób.

W ocenie PIP – szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie sytuacja na rynku pracy jest bardzo trudna, osoby ubiegające się o pracę godziły się na jakiekolwiek warunki zatrudnienia, byle tylko podjąć, lub zachować pracę.

Inspekcja kontrolowała też legalność zatrudnienia. W 1,8 tys. kontroli – 8 proc. wszystkich - wykazano nielegalne zatrudnienie bez umowy o pracę na piśmie. Taka sytuacja dotyczyła ponad 3,6 tys. osób – 2,5 proc. objętych kontrolami.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

PIP zwraca uwagę, że nie jest to pełna skala nielegalnego zatrudnienia, bo w 1,4 tys. firm pracodawcy i pracownicy zadeklarowali w przypadku 10 tys. osób, że pracują one pierwszy dzień. 16,9 tys. osób w momencie kontroli pracowało legalnie lub nie pracowało już u pracodawcy, ale wcześniej – przed dniem kontroli pracowali bez umowy o pracę.

Wśród wskazywanych przez Inspekcję naruszeń przepisów są też zaniżanie wynagrodzenia w umowach – najczęściej na poziomie minimalnego wynagrodzenia - i wypłacanie wyższego poza dokumentacją oraz zawieranie umowy na niepełny czas pracy, podczas gdy pracownik pracuje na pełny etat.

Nieprawidłowości dotyczą też ukrywania pracy w godzinach nadliczbowych i wypłacanie dodatków do pensji – premii, nagród, dodatków nieoficjalnie – bez ich oskładkowania i opodatkowania.

Wśród postulowanych zmian, które uszczelniłyby system umów o pracę, Inspekcja postuluje powołanie nowej służby kontrolnej, tzw. policji pracy, której zadaniem byłaby walka z szarą strefą w zatrudnieniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Czy można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA