Kategorie

Przestój, Obowiązki pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiele osób zastanawia się, czy pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia, uzasadniając to kryzysem wywołanym koronawirusem. Czy siła wyższa w postaci epidemii zwalnia pracodawcę od obowiązku zapłaty pensji swoim pracownikom? Ile wynosi wynagrodzenie postojowe? Czy można odesłać pracownika na urlop bezpłatny lub wypoczynkowy?
Jakie są uprawnienia pracownika w razie zamknięcia zakładu pracy COVID-19? Ile wynosi wynagrodzenie za czas przestoju?
Co do zasady pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia.
Pracodawca zatrudniający kierowców musi pamiętać, że pracownikowi, który nie świadczy pracy z przyczyn od niego niezależnych, należy się wynagrodzenie. Przyczyną takiego przestoju mogą być np. złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające dokonanie przewozu drogowego.
Zatrudnianie pracowników jest jednym ze środków wykorzystywanych do osiągnięcia celów działalności pracodawcy. Co do zasady pracownicy są słabszą stroną stosunku pracy, dlatego też nie może ich obciążać ryzyko pracodawcy.
Zmiana harmonogramu czasu pracy może nastąpić tylko wyjątkowo, jednak za przesłankę jego zmiany nie można uznać awarii czy braku zamówień.
Za czas przestoju spowodowanego warunkami atmosferycznymi pracodawca nie musi wypłacać pracownikom wynagrodzenia. Obowiązek taki istnieje jedynie w sytuacji, gdy jego wypłatę przewidują przepisy wewnątrzzakładowe.
Pracownicy na basenie pracują na dwie zmiany od godz. 6.00 do 14.00 i od 14.00 do 22.00. W jednym dniu tygodnia od godz. 10.00 nie było wody, a więc basen został zamknięty dla klientów. Pracownicy obu zmian byli w pracy, chociaż nie było klientów. Czy można zapłacić przestojowe pracownikom? Pierwsza zmiana pracowała 4 godziny, a 4 godziny byli na stanowiskach, nie pracując. Druga zmiana była na stanowiskach 8 godzin, ale pracownicy nie pracowali, bo basen był niedostępny. Czy w ogóle można płacić postojowe, jeśli brak jest winy pracowników i pracodawcy (była awaria wodociągu), a pracownicy byli w pracy i cała sytuacja trwała kilka godzin?
Przepisy ustawy antykryzysowej przewidują wypłatę świadczeń przestojowych oraz świadczeń kompensacyjnych dla pracowników firm, które ze względu na trudności finansowe, spowodowane kryzysem, wprowadziły przestój ekonomiczny bądź zmniejszyły wymiar czasu pracy zatrudnionych. Uwzględnienie tych świadczeń przy ustalaniu podstawy zasiłku chorobowego będzie zależało od ich rodzaju.
Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w razie przestoju spowodowanego warunkami atmosferycznymi. Jednakże wynagrodzenie to przysługuje tylko wtedy, gdy jego praca jest od takich warunków uzależniona i pod warunkiem że przepisy prawa pracy tak stanowią.
Za przestój niezawiniony przez pracownika przysługuje mu wynagrodzenie w wysokości wynikającej z osobistego zaszeregowania. Jeśli nie zostało ono określone – pracownikowi należy się 60% wynagrodzenia.
W ciągu ostatnich 6 miesięcy mieliśmy przestoje w firmie. W tych okresach wszyscy pracownicy naszej firmy nie pracowali. Przestój był z naszej winy, ponieważ brakowało odpowiednich materiałów do produkcji. Z tego tytułu pracownicy otrzymywali wynagrodzenie za przestój. Jeden z pracowników w październiku 2008 r. i w lutym br. był na zasiłku opiekuńczym na chorą żonę. W maju przyniósł zwolnienie lekarskie na okres od 4 do 12 maja. Z jakiego okresu należy ustalić podstawę wymiaru zasiłku? Czy ustalając tę podstawę powinniśmy uwzględnić również wynagrodzenie za przestój? Jeśli tak, to czy należy je uzupełnić w miesiącu, w którym był przestój? Wynagrodzenie za czas przestoju jest dużo niższe od wynagrodzenia za pracę.
W związku ze zmianą czasu zimowego na letni 29 marca br. przestawimy zegary z godziny 2.00 na godz. 3.00. Pracownicy w naszym zakładzie pracy pracują w podstawowym systemie czasu pracy. Praca jest trzyzmianowana. Jak w takiej sytuacji rozliczyć godziny pracy pracowników zatrudnionych w porze nocnej?
Z powodu ulewnego deszczu w czasie burzy mieliśmy w firmie 6-godzinną przerwę w dostawie prądu i w związku z tym przerwę w produkcji mebli. Jak obliczyć wynagrodzenie za przestój pracowników, którzy zarabiają akordowo? Chodzi głównie o pracowników, którzy sklejają krzesła i od każdej sztuki otrzymują 30 zł. Oprócz tego pracownicy mają prawo do miesięcznego dodatku za pracę w uciążliwych warunkach w kwocie 80 zł.
Prowadzę zakład krawiecki. W związku z awarią maszyny (produkcji japońskiej) przesunąłem jedną z pracownic na podstawie polecenia służbowego do wykonywania pracy w prasowalni. Naprawa maszyny przedłuża się, gdyż czekamy na sprowadzenie części zamiennej z Japonii. Wiem, że w razie uzasadnionych potrzeb firmy mogę powierzać pracownikom inną odpowiednią do ich kwalifikacji pracę na okres maksymalnie 3 miesięcy w roku. Czy w związku z przestojem mogę pracownicy powierzyć inną pracę na okres dłuższy niż 3 miesiące w jednym roku, bez zmian w umowie o pracę? Zaznaczam, że wynagradzam ją tak samo jak przy pracy w zakładzie krawieckim.
Płatne przerwy w pracy są jednym z podstawowych uprawnień pracowniczych.
Gdy praca zostanie wykonana wadliwie, to wynagrodzenie pracownika może zostać obniżone. Natomiast gdy pracownik nie pracował z uwagi na przestój, w niektórych przypadkach i tak otrzyma zapłatę.
Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za wykonaną pracę. Jednak w przypadkach określonych przepisami prawa pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia także, gdy pracy nie świadczy.