REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przejście zakładu pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przejście zakładu pracy - obowiązki i odpowiedzialność

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Sprzedaż przedsiębiorstwa

Kupujący przedsiębiorstwo z momentem jego nabycia staje się odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Przejście zakładu pracy między spółkami tej samej grupy kapitałowej

Aby można było mówić o przejściu zakładu do spółki należącej do tej samej grupy kapitałowej co przejmowany zakład, musi m.in. dojść do faktycznego zatrudnienia pracowników oraz korzystania z urządzeń potrzebnych do kontynuowania działalności wykonywanej przez poprzednika.

Jakie szkolenia w dziedzinie bhp powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez nowego pracodawcę?

Wskutek połączenia dwóch firm pracownicy przeszli do nowego pracodawcy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. W związku z połączeniem nie zaszły zmiany organizacyjne w strukturze zarządzania przedsiębiorstwem ani zmiany wpływające na system organizacji pracy, technikę lub technologię wytwarzania produktów, nie zmienił się też zakres przedmiotu lub kierunku działalności firmy. Jakie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez innego pracodawcę?

REKLAMA

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Oznacza to m.in., że stosunki pracy zawarte przez pracowników z dotychczasowym pracodawcą nie rozwiązują się, lecz trwają nadal. Zmienia się jedynie osoba pracodawcy.

Dzierżawa przedsiębiorstwa jako przyczyna przejścia zakładu pracy

Dzierżawa części lub całości zakładu pracy może wywoływać takie same skutki jak przejęcie zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy.

Czy trzeba ustalać nową składkę wypadkową, gdy połączą się dwie firmy

Nasza spółka powstała w wyniku połączenia dwóch spółek prawa handlowego. Dotychczas obie spółki płaciły składkę na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67%, bo każda z nich zatrudniała mniej niż 10 osób. Jednak od listopada br. w nowo powstałej firmie łącznie pracuje 15 osób. Składka wypadkowa ustalona na nowo na podstawie PKD byłaby niższa. Czy możemy uznać, że jesteśmy nowym podmiotem i opłacać niższą składkę ustaloną według PKD, czy nadal mamy opłacać składkę w wysokości 1,67% podstawy wymiaru?

Konsekwencje niepowiadomienia o przejściu zakładu pracy

W razie przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

REKLAMA

Stosunek pracy a przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

Zatrudnienie rozpoczyna się z momentem nawiązania stosunku pracy.

Obowiązki konsultacyjno-informacyjne pracodawcy wobec związku zawodowego

Pracodawca musi poinformować związki zawodowe o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę przed planowanym przejęciem. Gdy u pracodawcy nie działają związki zawodowe, informację taką należy przekazać pracownikom co najmniej na 30 dni przed planowanym przejęciem.

Wynagrodzenie pracowników przy pru zakładu pracy na innego pracodawcę

Nowy pracodawca ma prawo dokonać zmian w treści umów o pracę przejętych pracowników. Zmiany mogą dotyczyć również wynagrodzeń, pod warunkiem ich dokonania zgodnie z przepisami prawa pracy.

Regulamin wynagradzania po przejęciu zakładu pracy

W razie przejęcia zakładu pracy nowego pracodawcę obciążają wszelkie dotąd istniejące zobowiązania oraz wiążą postanowienia obowiązujących regulaminów – w tym regulaminu wynagradzania.

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę (art. 23 (1))

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on pracodawcą w dotychczasowych stosunkach pracy. Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tym przejęciem?

Czy pracownikowi rezygnującemu z pracy po przejściu zakładu na nowego pracodawcę należy się odprawa z tytułu zwolnień grupowych

Rozwiązanie stosunku pracy w trybie art. 231 § 4 Kodeksu pracy nie uprawnia do nabycia odprawy pieniężnej z tytułu zwolnień grupowych na podstawie art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników), chyba że przyczyną rozwiązania stosunku pracy była poważna zmiana warunków pracy na niekorzyść pracownika (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 18 czerwca 2009 r., III PZP 1/09).

Outsourcing a prawo pracy

Pracodawcy powinni pamiętać, że brak przepisów chroniących pracowników przed outsourcingiem w prawie wspólnotowym nie oznacza braku ich ochrony przed zmianami strukturalnymi.

Podstawa wymiaru zasiłków

Zawarliśmy z inną firmą porozumienie o przejęciu części jej majątku i części pracowników. Nie jest to jednak przejęcie w trybie z art. 231 Kodeksu pracy. Z przejmowanymi pracownikami zostały rozwiązane umowy o pracę, otrzymali świadectwa pracy, wyrejestrowano ich z ubezpieczeń na ZUS ZWUA z kodem tytułu 100. Od następnego dnia podpisaliśmy z pracownikami nowe umowy o pracę i zgłosiliśmy ich do ubezpieczeń w ZUS. W porozumieniu podpisanym z pracownikami jest zapis, że w sprawach nieuregulowanych stosuje się art. 231 Kodeksu pracy. Pracownik zachorował po miesiącu pracy u nas. Z jakiego okresu wyliczyć dla niego podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego, z 12 miesięcy kalendarzowych, czy z okresu pracy w naszym zakładzie pracy?

Czy trzeba zmienić umowy o pracę pracowników przejętych przez innego pracodawcę, jeżeli nowa firma chce ich zatrudnić w innym miejscu pracy

Przejęliśmy inny zakład pracy wraz z pracownikami. Pracownicy zostali przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Pracownicy mają pracować w naszej firmie, która ma siedzibę oddaloną o 300 km od ich dotychczasowego miejsca pracy. Czy w takim przypadku powinniśmy uzyskać zgodę pracowników na wykonywanie pracy w naszej firmie? Większość pracowników, w tym kilka pracownic w ciąży, nie chce pracować w naszym zakładzie ze względu na jego lokalizację.

Jak przeprowadzić skuteczną integrację zasobów ludzkich

Niskie ceny akcji lub kłopoty finansowe niektórych organizacji pozwalają na działania ekspansyjne innych. W ramach tych procesów niezwykle istotne pozostają kwestie integracji, zarówno samych zasobów ludzkich, jak i zarządzania nimi przed, w trakcie oraz po zakończeniu transakcji na poziomie korporacyjnym. Niejednokrotnie bowiem sukces integracji na poziomie HR stanowi klucz do sukcesu całego procesu połączenia czy przejęcia.

Zastosowanie badań HR due diligence w procesach fuzji i przejęć

Firmy, by być konkurencyjne na rynku, muszą jak najlepiej wykorzystywać swoje aktywa materialne, własność intelektualną, dostępność do rynków zbytu, redukować ryzyko, koszty prac rozwojowych itp. Dlatego skazane są na różnego rodzaju fuzje, przejęcia i alianse strategiczne. W czasach, gdy kapitał ludzki staje się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej dla nowoczesnych przedsiębiorstw, nie sposób pominąć w procesie decyzyjnym, związanym z łączeniem podmiotów gospodarczych, badania typu due diligence zasobów, mimo że ich pełna wartość nie pojawia się w bilansie spółki.

Przejście zakładu pracy - obowiązki pracodawcy

Przejście zakładu pracy lub jego części wiąże się dla pracodawców - zarówno dotychczasowego, jak i nowego - z określonymi obowiązkami oraz nakłada na nich odpowiedzialność prawną. Do czego kodeks pracy obliguje przejmującego, a do czego jest zobowiązany właściciel firmy przejmowanej?

Ochrona praw pracowniczych w przypadku przejęcia zakładu pracy w UE

Pracownicy przejmowani w wyniku przejęcia zakładu lub jego części przez nowego pracodawcę mogą liczyć na ochronę nie tylko na poziomie prawa krajowego, ale także unijnego.

Ochrona praw pracowniczych w przypadku przejęcia zakładu pracy w UE

Pracownicy przejmowani w wyniku przejęcia zakładu lub jego części przez nowego pracodawcę mogą liczyć na ochronę nie tylko na poziomie prawa krajowego, ale także unijnego.

Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za nieopłacone przez zbywcę składki na ubezpieczenia społeczne

Nabywca przedsiębiorstwa odpowiada za należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej z własnych środków przez zbywcę jako płatnika składek (pracodawcę), a nie odpowiada za należności z tytułu składek w części finansowanej przez ubezpieczonych pracowników (art. 112 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) (uchwała Sądu Najwyższego z 5 sierpnia 2008 r., I UZP 3/08).

Kiedy układ zbiorowy przestaje obowiązywać

Pracodawcy objęci postanowieniami układu zbiorowego pracy (u.z.p.) mogą uwolnić się od obowiązywania jego postanowień przez jego rozwiązanie. Układ zbiorowy może przestać obowiązywać również przez inne okoliczności określane ogólnym pojęciem ustanie.

Zasady zatrudniania w UE

Prawo unijne nie ingeruje w kwestie zatrudniania pracowników. Ustala jednak pewne minimalne wytyczne, które muszą być przestrzegane w krajach członkowskich.

Ubezpieczenia społeczne po przejściu zakładu pracy

Dowiedziałam się, że spółka, w której jestem zatrudniona na czas nieokreślony, zostanie przejęta przez inny zakład. Czy mój pracodawca powinien ze mną rozwiązać umowę o pracę i wyrejestrować mnie z ubezpieczeń społecznych?

Zaliczenie okresu prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy

W praktyce wiele wątpliwości budzi możliwość zaliczania okresów prowadzenia działalności gospodarczej do okresu zatrudnienia, od którego zależy nabycie prawa do nagrody jubileuszowej. Decydujące znaczenie w tym zakresie mają przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy.

Nowy pracodawca z mocy prawa odpowiada za zobowiązania swojego poprzednika

Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy oznacza kontynuację dotychczasowych stosunków pracy. Oprócz obowiązków wynikających z umów o pracę nowy pracodawca powinien również pamiętać o zapisach regulaminów pracy i układów zbiorowych.

Pracownik powinien wiedzieć o planowanej zmianie właściciela firmy

O przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę pracownicy powinni zostać poinformowani na co najmniej 30 dni wcześniej. Obowiązek ich zawiadomienia spoczywa na obydwu pracodawcach uczestniczących w transferze.

Nie można pogorszyć pracownikowi warunków pracy

Pracodawca przejmujący zakład pracy nie może zmienić warunków pracy pracownika na jego niekorzyść z powodu samego przejęcia zakładu, nawet jeśli pracownik wyraża zgodę na taką zmianę.

Czy pracownik ma prawo do odszkodowania

W ciągu dwóch miesięcy od przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Czy w takiej sytuacji przysługuje mu odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia?

Nowy pracodawca przez rok musi stosować stary układ

Pracodawca może wypowiedzieć pracownikom przejętego zakładu pracy określone w układzie zbiorowym warunki pracy i płacy. Ich zmiana nie może nastąpić jednak przed upływem roku od dnia przejęcia pracowników.

Podział odprawy pośmiertnej

W razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby (ale nie świadczenia rehabilitacyjnego), rodzinie przysługuje od pracodawcy odprawa pośmiertna. Jeżeli w chwili śmierci pracownik był zatrudniony u różnych pracodawców, odprawy ustala oddzielnie każdy z nich.

Przejęcie zakładu pracy przez nowego pracodawcę a umowy cywilnoprawne

Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy lub jego określonej części powoduje istotne skutki prawne dla pracowników przejmowanego zakładu, które uregulowane są przede wszystkim w art. 231 kodeksu pracy. Wątpliwości budzą natomiast skutki tego przejęcia dla osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. umowy zlecenia, umowy o dzieło lub kontraktu menedżerskiego.

Urlop w nowej firmie

Część zakładu pracy (dokładnie jeden dział), w którym pracowałem, została sprzedana zachodniemu inwestorowi. Jak to jest z urlopem wypoczynkowym w nowej firmie? W 2007 r. nabyłem prawo do 26 dni urlopu, a przejęcie firmy nastąpiło z dniem 1 maja 2007 r. Czy obecnie będę korzystał z całych 26 dni, czy też urlop zmniejsza się proporcjonalnie?

REKLAMA