REKLAMA
REKLAMA
Kategorie
Prawo
Sprawy rodzinne
Spadki
Darowizny
Rozwody
Alimenty
Małżeństwo
Prawa seniora
Pomoc społeczna
500 plus 800 plus
Sprawy karne
Prawo karne
Kodeks karny
Wykroczenia
Więziennictwo
Konsument i umowy
Umowy
Prawa konsumenta
Reklamacje
W sądzie
Ubezpieczenia
Sprawy urzędowe
Pozwy
Notariusz
Gmina
Powiat
Konstytucja
Wybory
Pisma i druki
Pomoc prawna
Egzekucja komornicza
Służby mundurowe
Wojsko
Policja
Straż Pożarna
Leśnictwo
Straż Graniczna
Straż miejska
Twoje pieniądze
Zarobki
Świadczenia
Oszczędności
Podatki
Koszty utrzymania
Zakupy
Wypoczynek
Księgowość firm
Podatki
PIT
Program do rozliczenia PIT 2022
VAT
CIT
Ryczałt
Akcyza
Koszty
Urząd Skarbowy
Karta podatkowa
zobacz więcej »
Rachunkowość
Zasady ogólne
Księgi rachunkowe
Ewidencja księgowa
Sprawozdawczość
Amortyzacja
Rachunkowość rolnicza
Inwentaryzacja
Rachunkowość budżetowa
Rachunkowość organizacji non-profit
Obrót gospodarczy
Działalność gospodarcza
Spółki
Cło
Finanse i inwestycje
Zamówienia publiczne
Windykacja
Fundacje, stowarzyszenia
Inne zagadnienia
ZUS i kadry
Składki
Urlopy
Wynagrodzenia
Zatrudnianie i zwalnianie
Umowy zlecenia
Inne zagadnienia
Księgowość firm - aktualności
Aktualności z Ministerstwa Finansów
Kadry
Indywidualne prawo pracy
Czas pracy
Ochrona danych osobowych
Odpowiedzialność, prawa i obowiązki
Uprawnienia rodzicielskie
Zatrudnianie i zwalnianie
Zakaz konkurencji
Mobbing
Sygnalista
Wynagrodzenia
Dokumentacja płacowa
Działalność socjalna
Ochrona wynagrodzenia
Podróże służbowe
Rozliczanie wynagrodzeń
Składniki wynagrodzenia
Wynagrodzenie minimalne
Podatki
Ubezpieczenia
Emerytury i renty
Pracownicze Plany Kapitałowe
Składki na ubezpieczenie społeczne
Świadczenie przedemerytalne
Ubezpieczenie zdrowotne
Zasady podlegania
Zasiłki i inne świadczenia
Urlopy
Macierzyński
Urlop rodzicielski
Urlop na żądanie
Urlopy okolicznościowe
Wychowawczy
Wypoczynkowy
Zwolnienia od pracy
Urlop bezpłatny
Urlop ojcowski
Sektor publiczny
Księgowość budżetowa
Rachunkowość budżetowa
Sprawozdawczość
Podatki
Kadry i płace
ZUS
Zamówienia publiczne
Organizacja
Prawo administracyjne
Postępowanie administracyjne
Ustrój i jednostki
Pracownicy
Klienci
Spółka komunalna
RODO
Compliance
Prawo wodne
Orzeczenia
Finanse
Rachunkowość budżetowa
Podatki i opłaty
Zamówienia publiczne
Audyt i kontrola
Dobre praktyki
Budżet
Zadania
Bezpieczeństwo
Oświata
Kultura
Pomoc społeczna
Zdrowie
Sport i turystyka
Środowisko
Gospodarka komunalna
Gospodarka przestrzenna
Zarządzanie nieruchomościami
Rozwój i promocja
Fundusze unijne
Współpraca
Partnerstwo publiczno-prywatne
Marketing
Dobre praktyki
Edukacja
Rodzice i Uczniowie
Studenci
Nauczyciele
Egzamin ósmoklasisty
Matura
Księgowość budżetowa
Rachunkowość budżetowa
Ewidencja
Klasyfikacja
Wydatki strukturalne
Nieprawidłowości
Sprawozdawczość
Sprawozdawczość budżetowa
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych
Sprawozdawczość finansowa
Inwentaryzacja
Pozostałe
Podatki
Procedury podatkowe
Podatki dochodowe
VAT
Podatki i opłaty lokalne
Pozostałe podatki i opłaty
Centralizacja Vat
Kadry i płace
Zatrudnianie i zwalnianie
Wynagrodzenia
Urlopy
Podnoszenie kwalifikacji i awanse
Działalność socjalna (ZFŚS)
Podróże służbowe
Pracownicy oświaty
Pracownicy służby zdrowia
ZUS
Ubezpieczenia społeczne
Ubezpieczenia zdrowotne
Ubezpieczenia majątkowe i osobowe
Zamówienia publiczne
Strony umowy
Tryby udzielania zamówienia
Środki ochrony prawnej
Moja Firma
Biznes i finanse
Wiadomości
Firma
Finanse
Prawo
Zarządzanie
Poradniki
Cykle tematyczne
Finanse
Notowania
Kredyty
Inwestycje
Karty kredytowe
Lokaty
Budżet domowy
Kursy walut
Zarządzanie
Szkolenia
Manager
Personel
Outsourcing
Sekretariat
Korespondencja w biznesie
Etykieta w biznesie
Zakładam firmę
Podejmowanie działalności
Opodatkowanie
Zatrudnianie
ZUS
Oprogramowanie
Moto
Motonews
Moto porady
Testy aut
Auto i prawo
Logistyka
Jednoślad
Galerie
Alkotest on-line
Nieruchomości
Wiadomości
Zakup kawalerki w 2023 roku. Sprawdzamy, czy warto
Koszty utrzymania mieszkania 2023
Kredyt hipoteczny a wynajem. Co się bardziej opłaca?
Bezpieczny Kredyt 2% - symulacja korzyści
zobacz więcej »
Prawo
Wynajem pokoju - przepisy. Na co trzeba uważać?
Czy wykreślenie hipoteki bez zgody banku jest możliwe?
Jak mały deweloper może obniżyć podatki?
Jak się zabezpieczyć przed problemami z lokatorem?
zobacz więcej »
Nieruchomości
Jakich błędów unikać przy inwestowaniu w mieszkania?
Najem instytucjonalny – alternatywna wersja najmu
Rola inicjatyw ekologicznych w firmach deweloperskich
Jak oszczędzać na ogrzewaniu, energii elektrycznej i innych opłatach?
zobacz więcej »
Finanse
Jak obniżyć ratę kredytu hipotecznego?
Jak długo Polacy mieszkają z rodzicami?
Ceny prądu w Polsce na przestrzeni 20 lat
Co zrobić z zaległościami opłat za mieszkanie?
zobacz więcej »
Biura rachunkowe
Zakładam biuro rachunkowe
Obowiązkowe ubezpieczenie OC biura rachunkowego
Wybór lokalu i urządzenie biura
Czy biuro rachunkowe może być prowadzone w formie działalności nierejestrowanej?
W jakiej formie założyć biuro rachunkowe: jednoosobowej działalności czy spółki
Jak założyć biuro rachunkowe?
zobacz więcej »
Prowadzę biuro rachunkowe
Świadczenie usług księgowych na podstawie umowy ustnej
Nowoczesne biuro rachunkowe - czyli jakie?
Zmiana biura rachunkowego a księgi rachunkowe
Nowy jednolity plik kontrolny a odpowiedzialność biura rachunkowego
Czy biuro rachunkowe musi udzielić komornikowi informacji o klientach?
zobacz więcej »
Korzystam z biura rachunkowego
3 argumenty za wyborem nowoczesnego biura
Odpowiedzialność biura rachunkowego - orzecznictwo
E-dokumentacja pracownicza prowadzona w biurze rachunkowym
Odpowiedzialność za rachunkowość, gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono biuru rachunkowemu
zobacz więcej »
INFORLEX
INFORLEX Biuro Rachunkowe
INFORLEX Księgowość
INFORLEX Księgowość i Kadry
INFORLEX Biznes
e-Wydania czasopism
AML
Podatki
Interpretacje podatkowe
Orzeczenia
Interpretacje
VAT
CIT
PIT
Ryczałt
PCC
Akcyza
Podatek od spadków i darowizn
Ordynacja podatkowa
Inne
Sztuczna inteligencja AI
Sztuczna inteligencja
ChatGPT
Rozmowy z ChatGPT
QUIZY
Edukacja
Szkoła podstawowa klasy 1-3
Biologia
Geografia
Historia
Polski
Kultura
Ekonomia
Sport
Nauka
Sztuczna inteligencja (AI)
Prawo
Kadry
Księgowość
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Zdrowie
Motoryzacja
KSeF
PODCASTY
Media
Internet
Telewizja
Prasa
Szukaj
Sklep
Kalkulatory
Szkolenia
Załóż konto
Zaloguj się
Zaloguj
Nie pamiętam hasła
Zaloguj się
Zarejestruj się
Proszę podać poprawny adres e-mail
Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Załóż konto
Załóż konto
Zaloguj się
Przypomnij hasło
Przypomnij hasło
Witaj
Zmień dane
Usuń konto
Twoje dane
Aktualizacja danych
Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmień dane
Konto
Rejestracja
Zaloguj się
Serwisy
Zaloguj się
Zarejestruj się
Wiadomości
Certyfikaty
Quizy Testy
Obserwowane
Historia
Ulubione
Kalkulatory
Wskaźniki i stawki
Sklep
Interpretacje
Kursy walut
Monitor Polski
Terminarz
Dziennik Ustaw
Dzienniki Urzędowe
Dzienniki Unii Europejskiej
Akty ujednolicone
Eksperci
Firmy
Forum
Newsletter
Druki
Wzory umów
Inforlex
InforAkademia
Encyklopedia prawa
Słownik
Paremie łacińskie
Aktualności z MF
Szkolenia
Księgowość
Kadry
Biznes
Sektor publiczny
Prawo
Twoje pieniądze
AML
Nieruchomości
Księgowość budżetowa
PODCASTY
REKLAMA
Strona główna
»
Kadry
»
Tematy
»
Prawa i obowiązki w zakresie BHP
»
Miejsce pracy
Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Miejsce pracy
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miejsce wykonywania pracy
31 mar 2014
Przepis art. 29 § 1 pkt 2 k.p. wymienia miejsce wykonywania pracy jako jeden z istotnych elementów umowy o pracę, nie określa jednak sposobu jego ustalania ani też nie wymaga by strony uzgodniły jedno stałe miejsce jej wykonywania. Czy dopuszczalne jest w umowie o pracę określenie miejsca pracy jako „cały kraj”?
Kolory w pracy
07 lut 2014
Kolory w pracy mają znaczenie. Przed wyborem kolorystyki ścian lub mebli w biurze warto się najpierw dobrze zastanowić. Odpowiednio wybrana kolorystyka wnętrza może bowiem korzystnie wpływać na nastrój oraz wydajność pracy przebywających w nim osób i odwrotnie.
Pomieszczenie socjalne w pracy
06 lut 2014
Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenie socjalne. Nakazuje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Gotowość do wykonywania pracy
28 paź 2013
Do ustalenia zamiaru świadczenia pracy (gotowości do pracy) nie zawsze jest konieczna obecność pracownika w zakładzie pracy. Wystarczy, że pracownik potwierdza gotowość stawienia się do pracy na każde wezwanie pracodawcy. Jednocześnie to uzewnętrznienie zamiaru wykonywania pracy przez pracownika musi być jednoznaczne i nie może budzić żadnych wątpliwości pracodawcy.
Zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej
26 wrz 2013
Na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest możliwy zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej. Kiedy zwrot kosztów się należy i jak wygląda procedura jego przyznawania?
Biura open space a jakość pracy
25 lip 2013
Jak biura open space wpływają na jakość pracy? Wiele stanowisk pracy na dużych i otwartych przestrzeniach to dobre rozwiązanie dla pracodawców. Pozwala na lepszą kontrolę i szybszy przepływ informacji. Jak biura open space oceniają pracownicy?
BHP – podstawowe informacje dla pracowników
23 kwi 2013
Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wynika bezpośrednio z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym prawem nie tylko pracodawcy zostali zobowiązani do określonych działań z zakresu BHP. Przepisy BHP przyznają pracownikom liczne prawa, ale także nakładają na nich pewne obowiązki.
Odpowiedzialność kierowników za stan bhp w zakładzie pracy
05 lut 2013
Kodeks pracy wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami, a problematykę tę reguluje art. 212 k.p.
Jak przygotować specyfikację techniczną na zakup fotela
30 lis 2012
Najczęstszym błędem popełnianym przy opisie pracowniczego fotela obrotowego jest brak opisu. Planując wymianę sprzętów w firmie, należy uwzględnić przede wszystkim elementy związane z bezpieczeństwem pracy.
Obowiązek zapewnienia pomieszczeń higieniczno - sanitarnych
29 lis 2012
Prace budowlane nocą
28 lis 2012
Mamy firmę budowlaną. Specyfika tej pracy wymaga, aby czasem prowadzić prace w nocy. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby było to bezpieczne?
Jakie są wymogi przy zakupie biurka pracowniczego
27 lis 2012
Praca przy niedostosowanym do pracownika biurku może wpływać na jego samopoczucie i efektywność pracy. Dlatego warto tak zaplanować wyposażenie stanowiska pracy, aby sprzęty umożliwiały regulacje i były wykonane z odpowiedniego materiału.
Częstotliwość czyszczenia klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych
16 lis 2012
W naszym biurowcu działa klimatyzacja. Jak często powinna być ona czyszczona? Jakie przepisy regulują tę kwestię?
Konserwacja klimatyzacji w biurze
24 paź 2012
Polskie prawo nie nakłada na pracodawcę obowiązku czyszczenia urządzeń klimatyzacyjnych, przestrzegania terminów ich czyszczenia i wymiany filtrów. Jedynym wyjątkiem są instalacje z czynnikiem chłodzącym, kiedy użytkownik ma obowiązek czyszczenia co 3 miesiące, co pół roku lub co rok, zależnie od rodzaju tego czynnika. W pozostałych przypadkach pracodawca powinien czyścić instalacje i klimatyzatory zgodnie z instrukcją użytkowania.
Od kiedy liczyć termin na kolejne szkolenie bhp
15 paź 2012
W sierpniu tego roku skierowaliśmy pracowników na szkolenie okresowe. Odbyło się ono 17 sierpnia, a wyniki pracownicy otrzymali trzy dni później. Na zaświadczeniu o odbyciu szkolenia jest data 3 września. Kiedy w związku z tym pracownicy powinni mieć kolejne szkolenie? Od której daty liczyć wymagany okres?
Pracujesz przy komputerze - oto wymagania bhp dla takiego miejsca pracy
10 paź 2012
Biorąc pod uwagę główne zagrożenia wynikające z wyposażenia stanowisk pracy w komputery (w tym i monitory), tj. obciążenie narządu wzroku i narządu ruchu, nie ma znaczenia, czy jest to laptop czy komputer stacjonarny.
Ile powinna wynosić kwota refundacji okularów dla pracowników
24 wrz 2012
O ile mi wiadomo pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. W naszym zakładzie (w innym znanym mi zakładzie jest podobnie) obowiązek ten jest realizowany w ten sposób, że pracodawca określił kwotę do wysokości której ponosi koszty zakupu okularów. W razie, gdy koszty zakupu są wyższe, nadwyżkę pokrywa pracownik. Czy jest to zgodne z prawem, a jeżeli nie do kogo zwrócić się o interwencję?
Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników
06 wrz 2012
Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.
Przepisy bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w laptopy
04 wrz 2012
Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Pracujesz poza miejscem zamieszkania - oto dodatki, które ci się należą
31 sie 2012
W przypadku niektórych grup pracowników, świadczących pracę poza stałym miejscem zamieszkania, obligatoryjnym dodatkiem jest tzw. dodatek za rozłąkę. Przysługuje on z tytułu czasowego przeniesienia do pracy w miejscowości innej niż miejscowość zamieszkania pracownika.
Pracownik w podróży służbowej
27 sie 2012
Podróżą służbową jest wykonywanie, na polecenie pracodawcy, zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Przy kwalifikacji podróży istotne znaczenie ma więc określenie stałego miejsca pracy pracownika. Brak legalnej definicji tego pojęcia powoduje problemy interpretacyjne, a także otwiera pracodawcom drogę do uznaniowego definiowania stałego miejsca pracy i odmowy zwrotu kosztów podróży służbowych.
Jak ciepło może być w biurze
13 sie 2012
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną. Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.
Dodatki z tytułu wykonywania pracy poza miejscem zamieszkania
08 sie 2012
Pracodawca może wypłacać pracownikom dodatek za rozłąkę z tytułu świadczenia pracy poza stałym miejscem zamieszkania. Zasady jego wypłaty powinny zostać określone w przepisach wewnątrzzakładowych pracodawcy, np. w regulaminie wynagradzania.
Podróż służbowa
06 sie 2012
Podróżą służbową jest wykonywanie, na polecenie pracodawcy, zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Przy kwalifikacji podróży istotne znaczenie ma więc określenie stałego miejsca pracy pracownika. Brak legalnej definicji tego pojęcia powoduje problemy interpretacyjne, a także otwiera pracodawcom drogę do uznaniowego definiowania stałego miejsca pracy i odmowy zwrotu kosztów podróży służbowych.
Temperatura w pomieszczeniach pracy
30 lip 2012
W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.
Karta wypadku czy protokół powypadkowy – wypadek zleceniobiorcy
26 cze 2012
Pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, głównie umów zlecenie. Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek, któremu uległ pracownik zatrudniony na podstawie umowy-zlecenia. Czy pracodawca ma obowiązek sporządzić protokół wypadku przy pracy czy kartę wypadku przy pracy?
Skutki przekroczenia terminu na sporządzenie protokołu powypadkowego
21 maja 2012
Określony przez ustawodawcę 14-dniowy termin na sporządzenie protokołu powypadkowego ma charakter instrukcyjny. Uchybienie temu terminowi m.in. nie powoduje negatywnych skutków prawnych dla poszkodowanego.
Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników
17 maja 2012
Bezpieczeństwo i higiena pracy w wielu firmach traktowane są jak relikt minionego systemu, a obowiązek szkoleń z tego zakresu – jako zbędna formalność nieprzystająca do nowej rzeczywistości. Nic bardziej błędnego! Dbałość o zdrowie i życie pracowników to podstawowy element społecznej odpowiedzialności biznesu, a jednocześnie najważniejszy obowiązek współczesnego menedżera. Jak najlepiej się z niego wywiązać?
Kiedy pracodawca ma obowiązek przenieść pracownika do innej pracy
14 maja 2012
Jeśli są przeciwwskazania do wykonywania pracy na zajmowanym przez pracownika stanowisku, pracodawca ma obowiązek przenieść go na inne stanowisko, kierując uprzednio na badania lekarskie w celu uzyskania orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do jej wykonywania.
Czy pracodawca zawsze musi zrefundować zakup okularów korygujących wzrok
11 maja 2012
Pracownik przedstawił nam zaświadczenie od okulisty z przychodni rejonowej stwierdzające fakt pogorszenia wzroku i potrzebę stosowania soczewek kontaktowych. Pracownik domaga się zwrotu poniesionych kosztów na zakup soczewek kontaktowych w wysokości 1000 zł. Czy na podstawie takiego zaświadczenia musimy zrefundować w całości koszty zakupu soczewek, jeżeli w naszym zakładzie obowiązuje zasada, że na zakup okularów lub szkieł korekcyjnych pracownika możemy wydać do 200 zł raz na 2 lata?
Zakres odpowiedzialności pracowników służby bhp
09 maja 2012
Pracownik służby bhp odpowiada za jakość swojego doradztwa i kontroli na podstawie przepisów prawa pracy. Jeśli narazi on jakąkolwiek inną osobę na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, może ponieść odpowiedzialność karną.
Gdy pracownik nie zgadza się z wypowiedzeniem umowy o pracę
02 kwi 2012
Co powinien zrobić pracownik zatrudniony na czas nieokreślony, jeśli otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę z uzasadnieniem, z którym się nie zgadza? Może przygotować odwołanie. Gdzie powinien je złożyć, czego może zażądać?
Ogólne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące terenu zakładu pracy
31 mar 2012
Teren zakładu pracy to przestrzeń wraz z obiektami budowlanymi, będąca w dyspozycji pracodawcy, w której pracodawca organizuje miejsca pracy. W swoim zakładzie pracy pracodawca musi zapewnić bezpieczeństwo.
Kto sporządza kartę wypadku zleceniobiorcy
01 mar 2012
Nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku, po ustaleniu okoliczności i przyczyn tego zdarzenia, jest sporządzana w 3 egzemplarzach karta wypadku – dla poszkodowanego, podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS.
MPiPS pracuje nad programem aktywizacji zawodowej młodych osób
01 mar 2012
Jeszcze w tym roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpocznie pilotaż nowego programu, mającego za zadanie aktywizację na rynku pracy osób młodych - zapowiedział szef resortu Władysław Kosiniak-Kamysz.
Jak sporządzić wykaz stanowisk pracy w warunkach szkodliwych
14 lut 2012
Przy sporządzaniu wykazu stanowisk pracy, na których wykonywana jest praca w warunkach szkodliwych, należy brać pod uwagę czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne.
Kiedy można przeprowadzić szkolenie bhp w warunkach samokształcenia
08 lut 2012
Jeśli nie ma możliwości skompletowania grupy szkoleniowej w celu odbycia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, można zastosować tzw. samokształcenie.
Czy pracownik otrzyma zasiłek, jeżeli naruszył przepisy bhp
06 lut 2012
Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?
Zmiana siedziby firmy - obowiązki pracodawcy
01 lut 2012
Zmiana siedziby firmy może wiązać się z obowiązkiem modyfikacji umów o pracę. Jeżeli zatrudnieni nie zgodzą się na taką zmianę, pracodawca może być zmuszony do wręczenia wypowiedzeń zmieniających, a nawet wypłaty odpraw z tytułu zwolnień grupowych.
Czy mundur może zastąpić odzież roboczą
20 sty 2012
Czy przydzielanie pracownikom sortów mundurowych zwalnia pracodawcę z ustalenia i wydawania pracownikom – odpowiednio do zajmowanego stanowiska pracy – odzieży roboczej? Czy odzież robocza może spełniać rolę odzieży identyfikacyjnej? Co to jest odzież rotacyjna i jak ją stosować w firmie?
Jak zmienić stanowisko pracy bez zmiany umowy o pracę
18 sty 2012
Kształtowanie zatrudnienia w okresie spowolnienia gospodarczego wymaga od pracodawcy zlecania pracownikom nowych zadań, przenoszenia dotychczas zatrudnionych pracowników na inne stanowiska pracy bądź ograniczania lub zwiększania wymiaru ich etatów. O tym, czy pracownika uda się przesunąć do innej pracy w drodze polecenia służbowego, czy też wypowiedzenia zmieniającego, przesądza często treść umowy o pracę.
Bezpieczeństwo pracy zimą
17 sty 2012
Ekipy naszych pracowników będą wykonywać krótkotrwałe roboty w okresie zimowym (od kilku tygodni do kilku miesięcy w jednym miejscu) w tzw. otwartym terenie. Do miejsca pracy pracownicy będą przywożeni i odwożeni każdego dnia. Ochronę miejsca wykonywania robót zlecimy firmie wyspecjalizowanej. Na co powinniśmy zwrócić uwagę aby być w zgodzie z przepisami bhp?
Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania
09 sty 2012
Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?
Jaki wpływ na zdrowie pracowników ma praca przy komputerze
04 sty 2012
Proszę o wyjaśnienie przesłanek na których jest oparte twierdzenie, że praca przy obsłudze komputera jest pracą uciążliwą. I jakie mogą być kryteria uznania istnienia przeciwwskazań do pracy ze względów zdrowotnych do pracy przy obsłudze monitorów ekranowych?
Jak określić miejsce pracy pracownika, który ma regularne wyjazdy służbowe
14 gru 2011
Chcemy zatrudnić opiekuna dzieci niepełnosprawnych. Będzie on pracował z dziećmi w naszym ośrodku, a dodatkowo w każdy piątek będzie odbierał dzieci z ośrodka i jeździł z nimi do lekarzy specjalistów na terenie naszego województwa. Czy możemy opiekunowi zapisać w umowie o pracę, że jego miejsce pracy obejmuje obszar całego województwa?
Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników
09 gru 2011
Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.
Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy
30 lis 2011
Pracodawcy nie muszą już zapewniać w swoich zakładach pracy palarni. Zmiana jest konsekwencją zmiany definicji urządzeń sanitarno-higienicznych.
ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia
18 lis 2011
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza pracodawców na szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Konsekwencje braku statystycznej karty wypadku przy pracy
16 lis 2011
Jeżeli pracodawca nie dotrzymał określonych prawem terminów, powinien niezwłocznie sporządzić statystyczną kartę
wypadku przy pracy
oraz dokonać przesłania jej w formie elektronicznej na portal sprawozdawczy Głównego Urzędu Statystycznego.
Kwalifikacja wypadku pracownika podczas pełnienia dyżuru
09 lis 2011
Pracownik powinien zgłosić pracodawcy każdy wypadek, jakiemu uległ podczas pełnienia
dyżuru
. Pracodawca ma obowiązek przyjąć zgłoszenie i powołać zespół powypadkowy.
151 - 200
z 593 artykułów
1
2
3
4
5
6
...
12
pokaż więcej
REKLAMA