REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Miejsce pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Miejsce wykonywania pracy

Przepis art. 29 § 1 pkt 2 k.p. wymienia miejsce wykonywania pracy jako jeden z istotnych elementów umowy o pracę, nie określa jednak sposobu jego ustalania ani też nie wymaga by strony uzgodniły jedno stałe miejsce jej wykonywania. Czy dopuszczalne jest w umowie o pracę określenie miejsca pracy jako „cały kraj”?

Kolory w pracy

Kolory w pracy mają znaczenie. Przed wyborem kolorystyki ścian lub mebli w biurze warto się najpierw dobrze zastanowić. Odpowiednio wybrana kolorystyka wnętrza może bowiem korzystnie wpływać na nastrój oraz wydajność pracy przebywających w nim osób i odwrotnie.

Pomieszczenie socjalne w pracy

Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenie socjalne. Nakazuje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Gotowość do wykonywania pracy

Do ustalenia zamiaru świadczenia pracy (gotowości do pracy) nie zawsze jest konieczna obecność pracownika w zakładzie pracy. Wystarczy, że pracownik potwierdza gotowość stawienia się do pracy na każde wezwanie pracodawcy. Jednocześnie to uzewnętrznienie zamiaru wykonywania pracy przez pracownika musi być jednoznaczne i nie może budzić żadnych wątpliwości pracodawcy.

Zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej

Na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest możliwy zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej. Kiedy zwrot kosztów się należy i jak wygląda procedura jego przyznawania?

Biura open space a jakość pracy

Jak biura open space wpływają na jakość pracy? Wiele stanowisk pracy na dużych i otwartych przestrzeniach to dobre rozwiązanie dla pracodawców. Pozwala na lepszą kontrolę i szybszy przepływ informacji. Jak biura open space oceniają pracownicy?

BHP – podstawowe informacje dla pracowników

Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wynika bezpośrednio z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym prawem nie tylko pracodawcy zostali zobowiązani do określonych działań z zakresu BHP. Przepisy BHP przyznają pracownikom liczne prawa, ale także nakładają na nich pewne obowiązki.

Odpowiedzialność kierowników za stan bhp w zakładzie pracy

Kodeks pracy wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami, a problematykę tę reguluje art. 212 k.p.

Jak przygotować specyfikację techniczną na zakup fotela

Najczęstszym błędem popełnianym przy opisie pracowniczego fotela obrotowego jest brak opisu. Planując wymianę sprzętów w firmie, należy uwzględnić przede wszystkim elementy związane z bezpieczeństwem pracy.

Obowiązek zapewnienia pomieszczeń higieniczno - sanitarnych

Prace budowlane nocą

Mamy firmę budowlaną. Specyfika tej pracy wymaga, aby czasem prowadzić prace w nocy. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby było to bezpieczne?

Jakie są wymogi przy zakupie biurka pracowniczego

Praca przy niedostosowanym do pracownika biurku może wpływać na jego samopoczucie i efektywność pracy. Dlatego warto tak zaplanować wyposażenie stanowiska pracy, aby sprzęty umożliwiały regulacje i były wykonane z odpowiedniego materiału.

Częstotliwość czyszczenia klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych

W naszym biurowcu działa klimatyzacja. Jak często powinna być ona czyszczona? Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Konserwacja klimatyzacji w biurze

Polskie prawo nie nakłada na pracodawcę obowiązku czyszczenia urządzeń klimatyzacyjnych, przestrzegania terminów ich czyszczenia i wymiany filtrów. Jedynym wyjątkiem są instalacje z czynnikiem chłodzącym, kiedy użytkownik ma obowiązek czyszczenia co 3 miesiące, co pół roku lub co rok, zależnie od rodzaju tego czynnika. W pozostałych przypadkach pracodawca powinien czyścić instalacje i klimatyzatory zgodnie z instrukcją użytkowania.

Od kiedy liczyć termin na kolejne szkolenie bhp

W sierpniu tego roku skierowaliśmy pracowników na szkolenie okresowe. Odbyło się ono 17 sierpnia, a wyniki pracownicy otrzymali trzy dni później. Na zaświadczeniu o odbyciu szkolenia jest data 3 września. Kiedy w związku z tym pracownicy powinni mieć kolejne szkolenie? Od której daty liczyć wymagany okres?

Pracujesz przy komputerze - oto wymagania bhp dla takiego miejsca pracy

Biorąc pod uwagę główne zagrożenia wynikające z wyposażenia stanowisk pracy w komputery (w tym i monitory), tj. obciążenie narządu wzroku i narządu ruchu, nie ma znaczenia, czy jest to laptop czy komputer stacjonarny.

Ile powinna wynosić kwota refundacji okularów dla pracowników

O ile mi wiadomo pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. W naszym zakładzie (w innym znanym mi zakładzie jest podobnie) obowiązek ten jest realizowany w ten sposób, że pracodawca określił kwotę do wysokości której ponosi koszty zakupu okularów. W razie, gdy koszty zakupu są wyższe, nadwyżkę pokrywa pracownik. Czy jest to zgodne z prawem, a jeżeli nie do kogo zwrócić się o interwencję?

Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.

Przepisy bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w laptopy

Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Pracujesz poza miejscem zamieszkania - oto dodatki, które ci się należą

W przypadku niektórych grup pracowników, świadczących pracę poza stałym miejscem zamieszkania, obligatoryjnym dodatkiem jest tzw. dodatek za rozłąkę. Przysługuje on z tytułu czasowego przeniesienia do pracy w miejscowości innej niż miejscowość zamieszkania pracownika.

Pracownik w podróży służbowej

Podróżą służbową jest wykonywanie, na polecenie pracodawcy, zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Przy kwalifikacji podróży istotne znaczenie ma więc określenie stałego miejsca pracy pracownika. Brak legalnej definicji tego pojęcia powoduje problemy interpretacyjne, a także otwiera pracodawcom drogę do uznaniowego definiowania stałego miejsca pracy i odmowy zwrotu kosztów podróży służbowych.

Jak ciepło może być w biurze

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną. Wskazany wyrok oznacza, że pracodawca nie może zwolnić się z obowiązku zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy, powołując się na sytuację ekonomiczną (np. zbyt duże rachunki za ogrzewanie, zbyt wysoką cenę oleju opałowego). Jedyne odstępstwo od tej zasady to względy technologiczne lub nieprzewidziane awarie.

Dodatki z tytułu wykonywania pracy poza miejscem zamieszkania

Pracodawca może wypłacać pracownikom dodatek za rozłąkę z tytułu świadczenia pracy poza stałym miejscem zamieszkania. Zasady jego wypłaty powinny zostać określone w przepisach wewnątrzzakładowych pracodawcy, np. w regulaminie wynagradzania.

Podróż służbowa

Podróżą służbową jest wykonywanie, na polecenie pracodawcy, zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Przy kwalifikacji podróży istotne znaczenie ma więc określenie stałego miejsca pracy pracownika. Brak legalnej definicji tego pojęcia powoduje problemy interpretacyjne, a także otwiera pracodawcom drogę do uznaniowego definiowania stałego miejsca pracy i odmowy zwrotu kosztów podróży służbowych.

Temperatura w pomieszczeniach pracy

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.

Karta wypadku czy protokół powypadkowy – wypadek zleceniobiorcy

Pracodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, głównie umów zlecenie. Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek, któremu uległ pracownik zatrudniony na podstawie umowy-zlecenia. Czy pracodawca ma obowiązek sporządzić protokół wypadku przy pracy czy kartę wypadku przy pracy?

Skutki przekroczenia terminu na sporządzenie protokołu powypadkowego

Określony przez ustawodawcę 14-dniowy termin na sporządzenie protokołu powypadkowego ma charakter instrukcyjny. Uchybienie temu terminowi m.in. nie powoduje negatywnych skutków prawnych dla poszkodowanego.

Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników

Bezpieczeństwo i higiena pracy w wielu firmach traktowane są jak relikt minionego systemu, a obowiązek szkoleń z tego zakresu – jako zbędna formalność nieprzystająca do nowej rzeczywistości. Nic bardziej błędnego! Dbałość o zdrowie i życie pracowników to podstawowy element społecznej odpowiedzialności biznesu, a jednocześnie najważniejszy obowiązek współczesnego menedżera. Jak najlepiej się z niego wywiązać?

Kiedy pracodawca ma obowiązek przenieść pracownika do innej pracy

Jeśli są przeciwwskazania do wykonywania pracy na zajmowanym przez pracownika stanowisku, pracodawca ma obowiązek przenieść go na inne stanowisko, kierując uprzednio na badania lekarskie w celu uzyskania orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do jej wykonywania.

Czy pracodawca zawsze musi zrefundować zakup okularów korygujących wzrok

Pracownik przedstawił nam zaświadczenie od okulisty z przychodni rejonowej stwierdzające fakt pogorszenia wzroku i potrzebę stosowania soczewek kontaktowych. Pracownik domaga się zwrotu poniesionych kosztów na zakup soczewek kontaktowych w wysokości 1000 zł. Czy na podstawie takiego zaświadczenia musimy zrefundować w całości koszty zakupu soczewek, jeżeli w naszym zakładzie obowiązuje zasada, że na zakup okularów lub szkieł korekcyjnych pracownika możemy wydać do 200 zł raz na 2 lata?

Zakres odpowiedzialności pracowników służby bhp

Pracownik służby bhp odpowiada za jakość swojego doradztwa i kontroli na podstawie przepisów prawa pracy. Jeśli narazi on jakąkolwiek inną osobę na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, może ponieść odpowiedzialność karną.

Gdy pracownik nie zgadza się z wypowiedzeniem umowy o pracę

Co powinien zrobić pracownik zatrudniony na czas nieokreślony, jeśli otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę z uzasadnieniem, z którym się nie zgadza? Może przygotować odwołanie. Gdzie powinien je złożyć, czego może zażądać?

Ogólne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące terenu zakładu pracy

Teren zakładu pracy to przestrzeń wraz z obiektami budowlanymi, będąca w dyspozycji pracodawcy, w której pracodawca organizuje miejsca pracy. W swoim zakładzie pracy pracodawca musi zapewnić bezpieczeństwo.

Kto sporządza kartę wypadku zleceniobiorcy

Nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku, po ustaleniu okoliczności i przyczyn tego zdarzenia, jest sporządzana w 3 egzemplarzach karta wypadku – dla poszkodowanego, podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS.

MPiPS pracuje nad programem aktywizacji zawodowej młodych osób

Jeszcze w tym roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpocznie pilotaż nowego programu, mającego za zadanie aktywizację na rynku pracy osób młodych - zapowiedział szef resortu Władysław Kosiniak-Kamysz.

Jak sporządzić wykaz stanowisk pracy w warunkach szkodliwych

Przy sporządzaniu wykazu stanowisk pracy, na których wykonywana jest praca w warunkach szkodliwych, należy brać pod uwagę czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne.

Kiedy można przeprowadzić szkolenie bhp w warunkach samokształcenia

Jeśli nie ma możliwości skompletowania grupy szkoleniowej w celu odbycia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, można zastosować tzw. samokształcenie.

Czy pracownik otrzyma zasiłek, jeżeli naruszył przepisy bhp

Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?

Zmiana siedziby firmy - obowiązki pracodawcy

Zmiana siedziby firmy może wiązać się z obowiązkiem modyfikacji umów o pracę. Jeżeli zatrudnieni nie zgodzą się na taką zmianę, pracodawca może być zmuszony do wręczenia wypowiedzeń zmieniających, a nawet wypłaty odpraw z tytułu zwolnień grupowych.

Czy mundur może zastąpić odzież roboczą

Czy przydzielanie pracownikom sortów mundurowych zwalnia pracodawcę z ustalenia i wydawania pracownikom – odpowiednio do zajmowanego stanowiska pracy – odzieży roboczej? Czy odzież robocza może spełniać rolę odzieży identyfikacyjnej? Co to jest odzież rotacyjna i jak ją stosować w firmie?

Jak zmienić stanowisko pracy bez zmiany umowy o pracę

Kształtowanie zatrudnienia w okresie spowolnienia gospodarczego wymaga od pracodawcy zlecania pracownikom nowych zadań, przenoszenia dotychczas zatrudnionych pracowników na inne stanowiska pracy bądź ograniczania lub zwiększania wymiaru ich etatów. O tym, czy pracownika uda się przesunąć do innej pracy w drodze polecenia służbowego, czy też wypowiedzenia zmieniającego, przesądza często treść umowy o pracę.

Bezpieczeństwo pracy zimą

Ekipy naszych pracowników będą wykonywać krótkotrwałe roboty w okresie zimowym (od kilku tygodni do kilku miesięcy w jednym miejscu) w tzw. otwartym terenie. Do miejsca pracy pracownicy będą przywożeni i odwożeni każdego dnia. Ochronę miejsca wykonywania robót zlecimy firmie wyspecjalizowanej. Na co powinniśmy zwrócić uwagę aby być w zgodzie z przepisami bhp?

Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?

Jaki wpływ na zdrowie pracowników ma praca przy komputerze

Proszę o wyjaśnienie przesłanek na których jest oparte twierdzenie, że praca przy obsłudze komputera jest pracą uciążliwą. I jakie mogą być kryteria uznania istnienia przeciwwskazań do pracy ze względów zdrowotnych do pracy przy obsłudze monitorów ekranowych?

Jak określić miejsce pracy pracownika, który ma regularne wyjazdy służbowe

Chcemy zatrudnić opiekuna dzieci niepełnosprawnych. Będzie on pracował z dziećmi w naszym ośrodku, a dodatkowo w każdy piątek będzie odbierał dzieci z ośrodka i jeździł z nimi do lekarzy specjalistów na terenie naszego województwa. Czy możemy opiekunowi zapisać w umowie o pracę, że jego miejsce pracy obejmuje obszar całego województwa?

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Pracodawcy nie muszą już zapewniać w swoich zakładach pracy palarni. Zmiana jest konsekwencją zmiany definicji urządzeń sanitarno-higienicznych.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza pracodawców na szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Konsekwencje braku statystycznej karty wypadku przy pracy

Jeżeli pracodawca nie dotrzymał określonych prawem terminów, powinien niezwłocznie sporządzić statystyczną kartę wypadku przy pracy oraz dokonać przesłania jej w formie elektronicznej na portal sprawozdawczy Głównego Urzędu Statystycznego.

Kwalifikacja wypadku pracownika podczas pełnienia dyżuru

Pracownik powinien zgłosić pracodawcy każdy wypadek, jakiemu uległ podczas pełnienia dyżuru. Pracodawca ma obowiązek przyjąć zgłoszenie i powołać zespół powypadkowy.

REKLAMA