Pomieszczenie socjalne w pracy
REKLAMA
REKLAMA
Większość z nas swój dzień w pracy rozpoczyna od aromatycznej kawy i przeglądnięcia porannej prasy. W ciągu dnia kilkakrotnie podjadamy liczne smakołyki i spiesznie przeżuwamy kolejne kęsy przygotowanej w domu bułki. Często czynimy to w pośpiechu, nie odchodząc od biurka i, co za tym idzie - nie przerywając swojej pracy.
REKLAMA
Zdarza się, że postępowanie takie nie ma nic wspólnego z chęcią bardziej efektywnego wykorzystania przez nas czasu lub tak wielkim nagromadzeniem obowiązków, które nie pozwoliłyby nam choćby na chwilę odejść od stanowiska pracy. Wytłumaczenie może być bardziej banalne - po prostu w firmie brakuje pomieszczenia socjalnego, w którym pracownicy mogliby w spokoju i w przyzwoitych warunkach spożyć posiłek. Ale czy pracodawca faktycznie ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom takie miejsce?
Zobacz również serwis: Profilaktyczna ochrona zdrowia
Obowiązek zapewnienia pomieszczenia socjalnego
Jak się okazuje według przepisów pracodawca jest zobowiązany zapewnić swoim pracownikom pomieszczenie socjalne. Reguluje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dokładne informacje znajdują się w dziale 5, zatytułowanym „Pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne oraz zaopatrzenie pracowników w napoje i środki higieny osobistej”. Z rozdziału tego dowiadujemy się m.in., że „Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.
Polecamy także: Odpowiedzialność karna pracodawców za naruszenie przepisów bhp
Pomieszczenia sanitarne
Do pomieszczeń higienicznosanitarnych zaliczamy szatnie, umywalnie, pomieszczenie z natryskami, ustępy, palarnie, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej lub ochronnej. W rozporządzeniu tym znajdziemy też dokładne wytyczne dotyczące wyposażenia tychże miejsc oraz warunków klimatycznych, które powinny w nich panować. Szczegółowe informacje odnajdziemy w załączniku numer 3.
Zachęcam do zapoznania się z przepisami dotyczącymi pomieszczeń higienicznosanitarnych zarówno pracodawców jak i pracowników. Pracodawca doszuka się w nim wiele cennych informacji dotyczących warunków, które musi zapewnić swoim pracownikom. My zaś będziemy bardziej świadomi praw, które nam przysługują.
Zadaj pytanie: Forum Kadry
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat