REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kolory w pracy. /Fot. Fotolia
Kolory w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolory w pracy mają znaczenie. Przed wyborem kolorystyki ścian lub mebli w biurze warto się najpierw dobrze zastanowić. Odpowiednio wybrana kolorystyka wnętrza może bowiem korzystnie wpływać na nastrój oraz wydajność pracy przebywających w nim osób i odwrotnie.

Czy pokój pomalowany na czerwono może utrudniać spokojny sen, a patrzenie na zieleń uspokaja? Do niedawna wielu z nas zapewne myślało, że to mity nie mające nic wspólnego z rzeczywistością. Jednak to prawda!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kolory mają bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie, wysyłają sygnały, porozumiewają się i mają swoją wymowę. Barwa jest także nośnikiem informacji. Barwne elementy przykuwają naszą uwagę o wiele szybciej niż czarno-białe. Kolory działają bowiem na wyobraźnię, wywołują skojarzenia, budzą emocje, a nawet wpływają na nastrój. Kolory nie tylko na nas oddziałują (uspokajając bądź pobudzając), ale również mogą być manifestacją naszych stanów emocjonalnych, potrzeb czy pragnień. Każdy kolor ma swoje znaczenie symboliczne, które rozumiemy i interpretujemy na poziomie podświadomym. Znaczenie to można również wykorzystywać świadomie, posługując się psychologią koloru, aby stworzyć przyjazne miejsce pracy, czy też stworzyć odpowiednie wrażenie na partnerze biznesowym.

Bywa, że pewnym kolorom w różnych kulturach przypisuje się odmienne znaczenie. Mają określoną symbolikę i są przez wielu z nas jednoznacznie odbierane (np. czarny = żałoba). Ich symboliczna interpretacja, a także skojarzenia, jakie wywołują, są jednak podobne. Specjaliści stworzyli nawet pojęcie psychologii barw, z czego wnioskujemy, że kolory to nie tylko złożona symbolika, ale również możliwość wywierania wpływu na nasz stan psychofizyczny. Dziwne? Owszem, ale jednak działa!

Zobacz również serwis: Zarządzanie

REKLAMA

Czy preferencje kolorów się zmieniają?

Tak, choć nasze preferencje kolorystyczne kształtują się ostatecznie około drugiego roku życia i mają silny związek z naszym temperamentem. W toku rozwoju preferencje mogą się zmieniać, tak jak zmieniamy się my i nasze postrzeganie siebie i świata. Najłatwiej to zauważyć u osoby, w życiu której zaszły spore zmiany. Często zmiana koloru garderoby jest próbą manifestacji określonego stanu, np. kobieta, która po porzuceniu chce udowodnić swoją siłę sobie i innym, zaczyna nosić się na czerwono. Kolory wyrażają o nas samych pewne prawdy, z których czasem nie zdajemy sobie sprawy. Istnieje także pewna koncepcja mówiąca o powiązaniu kolorów i temperamentu. Według niej melancholicy sięgają po kolor niebieski, sangwinicy po żółtym, flegmatycy po zielony, a cholerycy po czerwony. Nie jest to jednak prawda absolutna i należy to interpretować pod kątem dodatkowego źródła wiedzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie znaczenie oraz zastosowanie mają poszczególne kolory? W jaki sposób rozbudzają wyobraźnię i wywołują emocje? Jaki wpływ mają na nasze samopoczucie i nastrój?

Odważna czerwień

Kolor ten najczęściej kojarzy się z aktywnością, siłą, ogniem, a także namiętnością. Przyciąga spojrzenia i wzbudza emocje - jest barwą, która w otoczeniu innych pierwsza skupi naszą uwagę. Czerwień jest dla wielu kolorem miłości, a dla innych - wojny i rewolucji. Zdecydujmy się na element garderoby w tej barwie w sytuacji, kiedy pragniemy zwrócić uwagę otoczenia, a także dodać sobie odwagi. Mówi się, że osoby lubiące czerwień, pragną zainteresowania ze strony innych, uwielbiają być adorowane. Przypisuje się im także egocentryzm, wytrwałość i dążenie do celu. Są bardzo ekspansywni, często jednak nie są dobrymi słuchaczami. Nie tolerują sprzeciwu. W biznesie niezalecany, chyba, że w postaci małego dodatku, nadającego charakter i wyrazistość stroju.


Brąz

Kolor kojarzony głównie z naturą. Jest bardzo neutralny, a osoby gustujące w brązach mocno stąpają po ziemi (brąz symbolizuje właśnie ziemię). Kojarzony z uczciwością, porządkiem i stałością. Brąz ma też walor barwy ochronnej - tworzy rodzaj skorupy, pod którą skrywa tajemnice i obawy. W biznesie nie zalecany, chyba, że w eleganckim wariancie. Brąz jest wykluczony jako kolor wieczorowy.

Polecamy także: Jak wydobyć potencjał z doświadczonej kadry?

Wesoła żółć

Wywołuje skojarzenia ze słońcem, ciepłem, lekkością i optymizmem. Stymuluje pracę mózgu rozjaśnia umysł, pomaga podejmować decyzje. Wzmacnia system nerwowy, aktywizuje włókna ruchowe mięśni, dzięki czemu mięśnie mają więcej energii. Pomaga w oczyszczaniu organizmu, działając na układ limfatyczny i pokarmowy. Symbolizuje spontaniczność, aktywność, żywiołowość. Kolor żółty oznacza ukierunkowanie na śmiałą nowoczesność, stwarzanie, kształtowanie tego, co jeszcze nie zostało do końca określone. Przez osoby zawodowo zajmujące się reklamą klasyfikowana jest jako kolor wspomagający komunikację. Wiele barw w sąsiedztwie żółci nabiera wyrazistości, np.: granat, popiel, błękit. Kolor ten dobrze komponuje się z szeregiem innych - m.in. z pomarańczem, brązem, zielenią, a także kontrastującą czernią. Element garderoby albo wyposażenia wnętrz w tej barwie doda energii w pochmurny dzień. Jej ocieplające działanie ośmiela także w kontaktach z innymi i dodaje odwagi w trudnych sytuacjach. Żółć należy jednak stosować z rozwagą - dotyczy to szczególnie jej intensywnych odmian, które na dużych płaszczyznach (we wnętrzach albo w odzieży) lepiej zastąpić subtelniejszymi odcieniami (np.: piaskowym, bananowym, waniliowym).

Chłodny błękit

Błękit, który symbolizuje zimno, orzeźwienie i spokój, potrafi „ochłodzić” sąsiadujące z nim żywe i intensywne barwy (np. pomarańcz, żółć, czerwień). Jest kolorem łagodzącym, ochładzającym. Uspokaja autonomiczny układ nerwowy, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi. W odcieniu nasyconym pobudza szyszynkę i dlatego poprawia jakość snu oraz ułatwia zasypianie. Ma on też zdolność uśmierzania bólu. To kolor symbolizujący twórczość, wrażliwość, spostrzegawczość, kreatywność, zmysł praktyczny, twórczy umysł. Wszelkie odcienie niebieskiego dają wrażenie profesjonalizmu. Odzież w tym kolorze podkreśla rozwagę i poważne podejście do trudnych sytuacji. Granat - najciemniejsza odmiana tej barwy - symbolizuje rozwagę, rozsądek i doświadczenie, identyfikowany jest więc najczęściej ze światem biznesu i dyplomacji. Błękit wywołuje pozytywne skojarzenia - większość mężczyzn, wspominając pierwsze miłości, mówi o niebieskiej sukience swojej wybranki. Kolor ten „chłodzi” wnętrza: na dużej płaszczyźnie (np. na ścianie w salonie) może więc wywołać wrażenie nieprzytulności. Świetnie sprawdzi się jednak w łazience, gdzie przywoła wspomnienia z wakacji nad morzem albo w sypialni, w której przed snem ukoi emocje.

Żywy pomarańcz

Budzi skojarzenia z ciepłem, energią, aktywnością i radością. To najbardziej „rozgrzewający” kolor, który jest w stanie ożywić każdą, nawet wyjątkowo mało wyrazistą kompozycję. Barwa ta ma charakter zbliżony do żółci. Stosowane z umiarem pomarańczowe elementy spowodują, że znajdujące się w sąsiedztwie pozornie smutne kolory (np. popiel, granat, czerń, brąz) nabiorą szlachetności. Wywołuje miłe skojarzenia, więc stanowi idealną barwę garderobianych dodatków na chłodną jesień. W lecie świetnie komponuje się z opalenizną. W biznesie symbolizuje zdyscyplinowane, zmysł organizacyjny.


Słodki róż

Różowy jest dla wielu synonimem delikatności i słodyczy. To barwa symbolizująca kobiecość. Subtelne odcienie tego koloru dodają lekkości i łagodności. Ubierające się na różowo kobiety wzbudzają zainteresowanie mężczyzn i wywołują u nich ciepłe oraz opiekuńcze uczucia. Ta subtelna barwa wkroczyła kilka lat temu do świata mody męskiej. W odzieży tzw. biznesowej powinna być jednak stosowana z umiarem i wyczuciem (ze względu na to, że kojarzy się z łagodnością, a nawet pasywnością). Osoby sięgające po ten kolor lubią zwracać na siebie uwagę, przez co stają się męczące dla otoczenia. Symbolizuje energię, wybuchowość, ale i kapryśność i momentami brak dojrzałości emocjonalnej. W biznesie przed pewien czas był niedopuszczalny, obecnie spotykany w jasnym wariancie.

Zobacz również: Czy rotacja na stanowiskach jest dobrym sposobem na motywowanie pracowników?

Orzeźwiająca zieleń

Jest symbolem wszystkiego, co związane z naturą i ekologią. Ten kolor wyraża harmonię. Jeżeli chcemy być przez otoczenie odbierani jako osoby optymistycznie nastawione do życia, wybierajmy odzież w żywych i czystych odmianach zieleni. Ciemne i nasycone odcienie należą do wyjątkowo eleganckich. Kobieta, która pragnie podkreślić strojem wyjątkowość uroczystego wieczoru, powinna wybrać suknię z lekko błyszczącej tkaniny w kolorze szmaragdowej zieleni. Barwa ta nabiera szczególnego blasku w świetle świec. W biznesie nie jest kolorem szczególnie zalecanym, raczej posiada charakter sportowy, wakacyjny niż elegancki.

Fiolet

Barwa o bardzo ciekawych właściwościach. Oddziałuje na mózg i cały układ nerwowy. Koi nie tylko nerwy, ale także oparzoną słońcem skórę, łagodzi dolegliwości związane z udarem słonecznym. Potrafi stłumić uczucie głodu i reguluje przemianę materii. Symbolizuje pobudzenie emocjonalne i przenosi naszą świadomość na wyższe potrzeby duchowe. Kolor niezwykle mistyczny. Purpura jako pochodna natomiast symbolizuje intuicjonizm i siłę uczuć.

Biel

Zawiera w sobie wszystkie kolory widma słonecznego. Teoretycznie jest anty-kolorem, jest fuzją wszystkich barw, które uzyskujemy w wyniku rozszczepienia światła w pryzmacie. Symbolizuje prostotę, czystość, a także kształtowanie nowego spojrzenia na życie.

Czerń

Kolejny anty-kolor. Jest nieobecnością koloru i nie odbija światła. Czerń nie jest jednoznaczna i przywołuje na myśl głębię, która w większości religii jest tożsama z chaosem. Z jednej strony sygnalizuje zdyscyplinowanie, niezależność, zdecydowane poglądy oraz silną wolę, z drugiej - może służyć za tarczę ochronną przed niepewnością i poczuciem niskiej wartości. Skłonność do czerni zdradza się wówczas, gdy nie odnaleziono jeszcze tożsamości. Kolor ten niesie ze sobą protest wyrażający się w rezygnacji, wyrzeczeniu nadziei. Natomiast w przypadku stroju oficjalnego oznacza opanowanie i podkreśla Twój autorytet.

Szary

Połączenie bieli i czerni - stanowi najlepszy kolor przy kreacji wizerunku, a raczej jego stalowy wariant. Jeśli wybierany jest świadomie, to symbolizuje niezależność, pewność siebie i opanowanie - w myśl powiedzenia, że orły są szare a papugi pstrokate. Jeśli stosowany jest w nadmiarze, ukazuje bierność działań, samotność lub izolację („szara myszka”).

Na temat poszczególnych kolorów pisano wiele, jedni traktują tę wiedzę z przymrużeniem oka, inni - jako źródło wiedzy, a jeszcze inni dystansują się.

Polecamy także: Przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy


Czy można wpłynąć na swój nastrój kolorem?

Tak, choć w ograniczonym stopniu. Ubierając osobę w depresji od stóp do głów na czerwono nie sprawimy, że poczuje się silna i niezwyciężona, a ubierając osobę żywą i energetyczną na szaro, nie spowodujemy nagłego wyciszenia emocji. Częściowo jednak można manipulować kolorami dla uzyskania odpowiedniego efektu. Zdecydowanie też wpływać można na emocje za pomocą koloru nie ubrania a ścian pomieszczenia. Nasz organizm podświadomie reaguje na kolorystyczne sygnały. W związku z tym możemy odczuwać stały dyskomfort, nie wiedząc, że jego źródłem jest oddziaływanie barwy, która nie jest dla nas odpowiednia. Wiedza na temat wpływu kolorów na naszą psychikę rozwija się bardzo intensywnie i coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z siły działania barw. Każdy z nas sięga intuicyjnie po dany kolor, chociażby przy zakupie odzieży lub przy okazji aranżacji mieszkania.

Kiedyś a dziś

Już starożytni znali działanie i zastosowanie kolorów, a ich wpływ na życie człowieka trzy tysiące lat temu omawiała - zajmująca się również dekoratorstwem i architekturą - chińska filozofia feng shui, nierozerwalnie łącząca harmonię ducha z harmonią naszego otoczenia. Dla feng shui kolor to bardzo ważny element harmonizujący nasze życie oraz wspomagający wyciszenie.

Dzisiaj psychologia koloru ma szerokie znaczenie w marketingu, handlu, reklamie, a także kreacji wizerunku zarówno korporacyjnego, jak i indywidualnego. Istnieją branże nieodzownie związane z trendami, które wyznacza kolor np. branża odzieżowa, kosmetyczna, wyposażeniowa, etc., więc znajomość symboliki i psychologii koloru stanowi niezwykle cenną wiedzę. Tak jak z mowy ciała dowiadujemy się wielu informacji, tak obserwacja wyborów kolorystycznych stanowi silny kanał komunikacyjny. Warto poszerzać świadomość kolorystyczną, wiedzę o kolorze, zwłaszcza, że jej źródłem jest nasza podświadomość, której podobno nie można oszukać.

Co do współczesności - warto zauważyć, że ludzie spędzają nieraz więcej czasu w pracy niż w domu, a co za tym idzie - ważne są kolory otoczenia również w miejscu pracy, np. wymowa wnętrza biura.

„Kolorowa” praca

Wcześniejsze informacje przedstawiają powagę sytuacji: przed wyborem kolorystyki ścian lub mebli w biurze warto się najpierw dobrze zastanowić. Tymczasem rzadko zdarza się, by szefowie firm lub dyrektorzy administracyjni, decydując o wyborze kolorów, w pełni zdawali sobie sprawę, że tym samym stają się odpowiedzialni za dobre samopoczucie, a nawet zdrowie pracowników biurowych. Odpowiednio wybrana kolorystyka wnętrza może bowiem korzystnie wpływać na nastrój oraz wydajność pracy przebywających w nim osób i odwrotnie - nieumiejętny dobór oraz złe zestawienie kolorów w pomieszczeniu może powodować nadmierne rozdrażnienie, zmęczenie bądź senność.

Doświadczeni architekci wnętrz dla każdego z pomieszczeń w naszym domu zalecają użycie tzw. koloru wiodącego. Podobnie w biurze: w zależności od tego, jaką działalność prowadzimy lub w jakim zawodzie pracujemy, powinniśmy zastosować tam inną kolorystykę.


Działania zgodne z psychologią barw

Badania psychotechniczne wykazały, że kolorystyczne wykończenie pokoi biurowych powinno opierać się na ciepłych, jasnych tonach o małym nasyceniu barw. Takie wykończenie oddziałuje na pracownika aktywizująco, sprawiając wrażenie ciepła i czystości oraz czyni pomieszczenie bardziej przytulnym. Sufity w biurze powinny być pomalowane na biało, natomiast biurka powinny mieć blaty w kolorach jasnych i spokojnych. W pomieszczeniach biurowych nie powinno stosować się barw ciemnych (gdyż przytłaczają oraz nastrajają smutno i zimno), jak również kolorów jaskrawych (wywołują niepokój i odwracają uwagę). Również malowanie całego wnętrza budynku biurowego na jeden kolor nie jest właściwe, gdyż sprzyja monotonii. Korytarze najlepiej malować barwami nieco ciemniejszymi niż pokoje biurowe.

Duże znaczenie ma również dobór właściwej barwy oświetlenia. Przy różnych rodzajach światła zmieniają się częściowo warunki widzenia, a przede wszystkim możliwość zróżnicowania barw. Dobierając kolory do pomieszczeń, zarówno kolory ścian, jak i mebli, żaluzji lub rolet, wyposażenia oraz elementów dekoracyjnych, zawsze należy znaleźć złoty środek między wykorzystaniem wyłącznie bieli i kolorów pastelowych, w nadmiarze dających poczucie nudy i monotonii, a użyciem ostrych, kontrastowych zestawów barw, powodujących rozdrażnienie i zmęczenie oczu.

Dobra inwestycja

Przykłady potwierdzają, że „dopieszczenie” pracowników ładnymi, cieszącymi oko drobiazgami i ozdobami (obrazy, bibeloty, lampki, drobiazgi na biurku, kwiaty), meblami w optymistycznej kolorystyce, oświetleniem o odpowiedniej barwie - choć z pozoru droższe - opłaca się znacznie bardziej. Z czasem bowiem przynosi wymierne korzyści w postaci lepszej wydajności pracowników, będącej pochodną lepszej atmosfery.

Oczywiście jako pracownicy nie zawsze mamy wpływ na umeblowanie miejsca pracy, możemy jednak uatrakcyjnić je przez dodanie różnych elementów kolorystycznych w formie drobiazgów na naszym biurku, wazonów, zieleni czy obrazów.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA