Kategorie

Pracownik, Zakaz konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy może zaproponować pracownikowi podpisanie umowy o zakazie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy zarówno podczas trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu. Coraz częściej klauzule o zakazie konkurencji w czasie trwania umowy są zamieszczane także w umowach zlecenia. Czy podpisywanie takich umów jest korzystne dla pracownika? Jakie są konsekwencje złamania zakazu konkurencji?
Jakie najczęstsze wady umów o zakazie konkurencji skutkują nieważnością takich umów?
Art. 101(1) § 1 kodeksu pracy stanowiąc, iż w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność, ogranicza możliwość umownego zakazania aktywności zawodowej pracownika wyłącznie w zakresie działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy.
Zdarza się, że w umowie o zakazie konkurencji obowiązującej w okresie po ustaniu stosunku pracy pracodawca nie wskazuje wysokości należnego pracownikowi odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji. Czy tak skonstruowana umowa o zakazie konkurencji jest nieważna? Czy pracownikowi przysługuje prawo do otrzymania odszkodowania, a jeżeli tak, odszkodowanie w jakiej wysokości należy mu wypłacić? A co dzieje się w sytuacji, gdy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy przewiduje odszkodowanie w wysokości niższej niż ustawowa?
Jako działalność konkurencyjną można wskazać działalność pracownika naruszającą lub zagrażają­cą interesom pracodawcy. Pracownicy w umowie o zakazie konkurencji zarówno na czas trwania umowy o pracę, jak i po jej zakończeniu mogą zostać zobowiąza­ni do powstrzymania się od działalności kon­kurencyjnej wobec pracodawcy.
Jednym ze sposobów zabezpieczenia interesów pracodawcy jest zawarcie z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji, która może obowiązywać w trakcie zatrudnienia albo po jego ustaniu. O ile umowa obowiązująca podczas zatrudnienia nie powoduje obowiązku wypłaty odszkodowania przez pracodawcę, o tyle zawarcie tzw. klauzuli konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy jest odpłatne.
Zakaz konkurencji w stosunku pracy wynika z dbałości o dobro zakładu pracy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który z funkcjonowania zakładu pracy czerpie środki swojego utrzymania, powinno zależeć na pozycji zakładu pracy na rynku.
W naszej spółce niedawno został przeprowadzony wewnętrzny audyt, który wykazał, że umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy z prezesem została podpisana bez ważnego pełnomocnictwa. Zakaz konkurencji stanowi wyodrębniony paragraf w umowie o pracę, a załączone do niej pełnomocnictwo wskazuje, że pełnomocnik został umocowany przez zgromadzenie wspólników do zawarcia tej umowy. Skąd zatem wnioski audytu o nieprawidłowościach? Jeśli wnioski są prawidłowe, to czy możemy teraz jakoś zaradzić tej sytuacji?
Pracownik niejednokrotnie ma dostęp do wiadomości istotnych dla funkcjonowania zakładu pracy. Dlatego pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ujawnieniem poufnych informacji – zarówno konkurentom, jak i innym niepowołanym osobom.
W lipcu br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku dyrektora handlowego. Ze względu na to, że osoba na tym stanowisku ma dostęp do wielu bardzo ważnych informacji dla naszej spółki, chcielibyśmy zawrzeć z nią umowę o zakazie konkurencji. W jaki sposób prawidłowo określić warunki takiej umowy i w jakiej wysokości odszkodowanie będzie przysługiwać pracownikowi za powstrzymanie się od działań konkurencyjnych?
Prowadzę firmę komputerową. Z kilkoma z moich pracowników mam zamiar podpisać umowy o zakazie konkurencji. Czy odszkodowanie musi być wypłacane w ratach czy może być jednorazowe? Czy w umowie trzeba określić termin wypłaty odszkodowania?