Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Trzynastka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownicy jednostek sfery budżetowej nabywają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości, pod warunkiem przepracowania u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego. Wyjątkowo pracownik, który nie spełnił tego warunku, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej, jeżeli przepracował co najmniej 6 miesięcy.
Do okresów zatrudnienia, od których zależy nabycie dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należy zaliczać wyłącznie zatrudnienie na podstawie stosunku pracy u danego pracodawcy Zatem nie wolno uwzględniać umów cywilnoprawnych, takich jak zlecenia, o dzieło, kontraktów menedżerskich czy okresów prowadzenia działalności gospodarczej.
Z dniem 1 kwietnia 2011 r. przejęliśmy inny zakład pracy na podst. art. 231 k.p. W przejętym zakładzie regulamin wynagradzania przewiduje wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego na takich samych zasadach, jak w przypadku pracowników sfery budżetowej - inny jest jedynie termin wypłaty „trzynastki”. W naszej firmie nie wypłacamy tego świadczenia. Niektórzy z przejętych pracowników domagają się od nas przyznania i wypłaty „trzynastki”. Czy mamy obowiązek uwzględnić ich wnioski, jeżeli spełnili warunki do uzyskania dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy w związku z taką wypłatą możemy domagać się od poprzedniego pracodawcy zwrotu połowy wypłaconej „trzynastki”?
Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. trzynastka nie ma charakteru powszechnego. Jest to świadczenie ze stosunku pracy, które przysługuje wyłącznie tym grupom pracowników, którym zostało przyznane na mocy przepisów prawa lub aktów wewnątrzzakładowych.
Pracodawcy z jednostek sfery budżetowej do 31 marca br. powinni wypłacić swoim pracownikom dodatkowe wynagrodzenie roczne.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego w sferze budżetowej oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop. Istotne jest, żeby w podstawie wymiaru „trzynastki” uwzględnić wszystkie wymagane składniki.
W wyniku połączenia dwóch komórek organizacyjnych w urzędzie gminy zostało zlikwidowane jedno stanowisko pracy. Pracownikowi, który zajmował to stanowisko od 1 lipca 2006 r., wypowiedzieliśmy umowę o pracę zawartą z nim na czas określony. Umowa rozwiązała się 26 maja 2007 r. z upływem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Pracownik ten niedawno skontaktował się z nami. Twierdzi, że powinniśmy wypłacić mu „trzynastkę”. Czy temu pracownikowi rzeczywiście przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne?
W roku szkolnym przepracowałam tylko 5 miesięcy, gdyż stosunek pracy został ze mną nawiązany z dniem 1 lutego 2007 r., z uwagi na reorganizację pracy szkoły. Nie otrzymałam za ten okres dodatkowego rocznego wynagrodzenia. Przyczyną odmowy był fakt, że nie przepracowałam w danym roku 6 miesięcy. Czy pracodawca postąpił prawidłowo, pozbawiając mnie prawa do nagrody?
W roku szkolnym przepracowałam tylko 5 miesięcy, gdyż stosunek pracy został ze mną nawiązany z dniem 1 lutego 2007 r., z uwagi na reorganizację pracy szkoły. Nie otrzymałam za ten okres dodatkowego rocznego wynagrodzenia. Przyczyną odmowy był fakt, że nie przepracowałam w danym roku 6 miesięcy. Czy pracodawca postąpił prawidłowo, pozbawiając mnie prawa do nagrody?