Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Czynniki szkodliwe

Choroba zawodowa to schorzenie, które powstało w związku ze sposobem wykonywania pracy lub w wyniku działania szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy. Wykaz chorób zawodowych zawiera rozporządzenie Rady Ministrów. Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązki związane z rozpoznaniem u pracownika choroby zawodowej.
Zakład pracy, w którym występują czynniki szkodliwe lub uciążliwe dla zdrowia pracowników, powinien w szczególny sposób chronić swoich pracowników, m.in. poprzez dokonywanie pomiarów w środowisku pracy, eliminować zagrożenie a także kierować na okresowe badania lekarskie.
W przypadku stwierdzenia u pracownika obja­wów choroby zawodowej, pracodawca powinien go przenieść do innej pracy, w której nie występu­je narażenie na działanie czynników szkodliwych wywołujących te objawy. Jakie jeszcze inne obowiązki spoczywają na pracodawcy w przypadku rozpoznania u pracownika choroby zawodowej?
Pracodawca powinien stworzyć i uzupełniać na bieżąco rejestr czynników szkodliwych, które występują w zakładzie pracy. Ma także prowadzić kartę badań i pomiarów tych czynników.
Pracodawca ma obowiązek skierować kandydata do pracy na badania wstępne. Dopuszczenie do pracy nowego pracownika bez przeprowadzenia obowiązkowych badań może kosztować pracodawcę nawet 30 tys. zł kary. Z kolei pracownik powinien stosować się do wskazań lekarskich - w przeciwnym razie może stracić pracę.
Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru. Jest to obowiązek pracodawcy wymagany od 3 marca 2011 r. wraz z wejściem w życie nowego rozporządzania określającego zasady oraz częstotliwość badania i pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy. Ich katalog określono bardziej szczegółowo niż dotychczas.
Dzisiaj, 3 marca, weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru.
Pozycja siedząca dominuje w pracy biurowej. Nie wymaga ona dużego wysiłku fizycznego, lecz praca wykonywana przez dłuższy czas w tej pozycji powoduje dolegliwości bólowe i zmiany zwyrodnieniowe w narządzie ruchu, głównie w kręgosłupie. Warto pamiętać, że rodzaj i stopnień obciążenia pracowników zależy od wymiaru czasu pracy przy komputerze, stopnia trudności wykonywanych zadań, zaangażowania i znajomości obsługi programów. W czasie kontroli warunków pracy i szkoleń, zwłaszcza dla osób kierujących pracownikami, odpowiedzialnych za organizację pracy, warto rozmawiać o dolegliwościach, jakie może powodować praca w niewłaściwych warunkach, a także doradzać, jak można tym dolegliwościom zapobiegać.
Pracownica w okresie ciąży jest objęta szczególną ochroną. Ochrona ta polega m.in. na tym, że zatrudnianie kobiet w ciąży jest zabronione lub ograniczone przy niektórych pracach.
W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?
Pracodawcy RP popierają projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, ograniczający nadmierne karanie pracodawców. Projekt zakłada szereg zmian dotyczących trybu prowadzenia kontroli i uprawnień dla inspektora PIP.
W życie weszła ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Czy na jej podstawie właściciele firm zwolnieni są z obowiązku tworzenia palarni?
Inspektor pracy w trakcie kontroli zakładu produkcyjnego zwrócił uwagę, że na stanowiskach pracy nie wywieszono wyników badań dotyczących czynników szkodliwych. Czy rzeczywiście przy każdym stanowisku należy wywiesić wyniki badań? Czy wystarczy, że pracownicy otrzymają informacje o występujących czynnikach szkodliwych oraz o ich poziomie podczas szkolenia i w ocenie ryzyka zawodowego?
Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?
Pracodawca może pozwolić na używanie własnych ubrań ochronnych, zamiast zapewniać pracownikom odzież i obuwie robocze. W takim wypadku jest on zobowiązany jednak wypłacić pracownikom ekwiwalent za pranie odzieży.
Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy uwzględniać zagrożenia związane z ich używaniem w ocenie ryzyka zawodowego.
W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.
Konieczność zapewnienia pracownikom profilaktycznych posiłków i napojów istnieje nie tylko w okresie letnim. Przy niektórych pracach obowiązek taki istnieje przez cały rok.
19 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy związane z chorobami zawodowymi są niezgodne z Konstytucją RP.
Praca w biurze, jak to się powszechnie wydaje, nie jest ani lekka, ani zdrowa. Może doprowadzić do wielu schorzeń, nadmiernego przeciążenia organizmu, osłabienia sprawności intelektualnej. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy powinien zapewnić pracodawca.
Pracodawcy w niedostateczny  sposób realizują ciążący na nich obowiązek eliminowania lub minimalizowania zagrożeń związanych z użytkowaniem niebezpiecznych czynników chemicznych, a w szczególności oceny prawidłowości identyfikacji tych zagrożeń, co prowadzi niejednokrotnie do bardzo ciężkich wypadków przy pracy.
 Od 1 stycznia br. zaczęły obowiązywać zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 73, poz. 645).