Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Choroby zawodowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W przypadku stwierdzenia u pracownika obja­wów choroby zawodowej, pracodawca powinien go przenieść do innej pracy, w której nie występu­je narażenie na działanie czynników szkodliwych wywołujących te objawy. Jakie jeszcze inne obowiązki spoczywają na pracodawcy w przypadku rozpoznania u pracownika choroby zawodowej?
Choroba zawodowa to choroba zawarta w wykazie chorób zawodowych znajdującym się w załączniku do rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych. Musi być spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub wywołana sposobem wykonywania pracy.
Pracownica była niezdolna do pracy w okresie od 4 lipca do 3 września 2012 r. i z tego tytułu otrzymała za 33 dni wynagrodzenie chorobowe oraz zasiłek chorobowy za pozostały okres niezdolności do pracy. Świadczenia chorobowe zostały wypłacone w wysokości 80% podstawy wymiaru. 30 listopada br. do naszego zakładu wpłynęła decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego stwierdzającego u pracownicy chorobę zawodową, a pracownica dostarczyła zaświadczenie lekarskie stwierdzające, że powyższy okres niezdolności do pracy miał związek z chorobą zawodową. Jak prawidłowo postąpić w powyższej sytuacji?
Pracodawca musi zapobiegać powstawaniu chorób zawodowych. Choroba zawodowa, jest to choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych, o ile została spowodowana działaniem szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy lub wywołał ją sposób wykonywania pracy.
Były pracownik poinformował nas, że zgłosił do Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejrzenie choroby zawodowej. Jakie dla zakładu mogą być skutki zgłoszenia?
Pracodawca ma obowiązek skierować kandydata do pracy na badania wstępne. Dopuszczenie do pracy nowego pracownika bez przeprowadzenia obowiązkowych badań może kosztować pracodawcę nawet 30 tys. zł kary. Z kolei pracownik powinien stosować się do wskazań lekarskich - w przeciwnym razie może stracić pracę.
Dzisiaj, 21 marca, weszła w życie nowelizacja kodeksu pracy. Upraszcza ona zasady wykonywania wstępnych badań lekarskich pracowników.
Pozycja siedząca dominuje w pracy biurowej. Nie wymaga ona dużego wysiłku fizycznego, lecz praca wykonywana przez dłuższy czas w tej pozycji powoduje dolegliwości bólowe i zmiany zwyrodnieniowe w narządzie ruchu, głównie w kręgosłupie. Warto pamiętać, że rodzaj i stopnień obciążenia pracowników zależy od wymiaru czasu pracy przy komputerze, stopnia trudności wykonywanych zadań, zaangażowania i znajomości obsługi programów. W czasie kontroli warunków pracy i szkoleń, zwłaszcza dla osób kierujących pracownikami, odpowiedzialnych za organizację pracy, warto rozmawiać o dolegliwościach, jakie może powodować praca w niewłaściwych warunkach, a także doradzać, jak można tym dolegliwościom zapobiegać.
W przypadku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej przez pracownika pracodawca musi powiadomić o tym przypadku inspekcję sanitarną oraz z nią współdziałać w celu potwierdzenia lub wykluczenia tej choroby.
Od 3 lipca 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych. W wyniku nowelizacji rozszerzono katalog chorób zawodowych. Spowoduje to większą liczbę osób uprawnionych do świadczeń z ZUS z tego tytułu.
Od 3 lipca 2009 r. zmieniły się przepisy dotyczące chorób zawodowych. Jest to konsekwencja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r. stwierdzającego niezgodność z Konstytucją RP niektórych przepisów Kodeksu pracy dotyczących chorób zawodowych.
19 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy związane z chorobami zawodowymi są niezgodne z Konstytucją RP.
Jestem monterem z ponad 12-letnim stażem pracy na tym stanowisku. Mam kontakt z ołowiem. Ostatnio znacznie pogorszył się stan mojego zdrowia - odczuwam bóle kręgosłupa, zawroty głowy i okresowe kołatanie serca. Podejrzewam u siebie chorobę zawodową. Komu mam ją zgłosić? Jak wygląda procedura stwierdzenia choroby zawodowej?
Praca w biurze, jak to się powszechnie wydaje, nie jest ani lekka, ani zdrowa. Może doprowadzić do wielu schorzeń, nadmiernego przeciążenia organizmu, osłabienia sprawności intelektualnej. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy powinien zapewnić pracodawca.