Kategorie

Kwalifikacje zawodowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na najbliższym posiedzeniu, rozpoczynającym się 20 stycznia, Sejm zajmie się senackim projektem ustawy nowelizującej kodeks pracy. Projektowana nowelizacja jest konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego niezgodność art. 103 kodeksu pracy z Konstytucją RP.
Czy do umów o podnoszenie kwalifikacji zawodowych w formie pozaszkolnej (lojalnościowych) możemy wprowadzić zapis mówiący, że za czas szkolenia pracownikowi przysługuje wynagrodzenie wyliczone na podstawie zasadniczej stawki zaszeregowania, czyli bez premii?
W zakresie moich obowiązków, jako specjalisty w dziale personalnym, jest m.in. przeprowadzanie selekcji i wybór kandydatów na wakujące lub nowo powstające stanowiska. Nurtuje mnie pytanie, w jaki sposób rzetelnie i jednocześnie możliwie szybko oszacować poziom kompetencji kandydata do pracy. Z jednej bowiem strony, podkreśla się, że kompetencje należy badać za pomocą ćwiczeń symulacyjnych lub próbek pracy, aby sprawdzić sposób, w jaki rzeczywiście zachowują się kandydaci. Z drugiej zaś strony, łatwo zauważyć, że tego typu metody są dosyć czaso- i pracochłonne w przygotowaniu i praktycznym zastosowaniu.
Wymóg znajomości określonego języka jako warunek zatrudnienia nie będzie oznaczał dyskryminacji, jeśli ta znajomość jest niezbędna do właściwego wykonywania pracy.
Opracowanie i wprowadzenie w życie nowego modelu kompetencyjnego trwało w Lukas Banku SA tylko trzy miesiące. Projekt dotyczył ponad 6 tys. pracowników w całej Polsce, a jednym z największych sukcesów jego inicjatorów było odwzorowanie specyfiki firmy w modelu obejmującym zarówno kadrę menedżerską, jak i pracowników w poszczególnych obszarach banku.
Gdy w polskich firmach zaczęło się mówić o programach Hi-Po i młodych talentach, od razu zarysowała się opozycja między „pokazywaczami” i „ukrywaczami”. Czy dziś firmy chętnie zezwalają najlepiej rokującym pracownikom na udział w otwartych konkursach lub na prezentacje podczas konferencji?
Jak utworzyć fundusz szkoleniowy, o którym mowa w ustawie antykryzysowej, aby móc skorzystać z dofinansowania do studiów podyplomowych dla pracownika?
Blisko 2,3 mln zł otrzyma Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (WORD) w Zielonej Górze z Programu Kapitał Ludzki. Pieniądze będą przeznaczone na realizację projektu, który pozwoli uzyskać kwalifikacje bezrobotnym posiadającym prawa jazdy kategorii C i C+E.
Z każdej złotówki zainwestowanej w pracownika polski pracodawca otrzymuje z powrotem średnio 1,71 zł. W innych krajach UE, po przeliczeniu waluty, jest to średnio 1,2 zł, w USA 1,53 zł - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers (PwC).
W związku z poszukiwaniem oszczędności w firmie rozważamy zrezygnowanie z niektórych tradycyjnych szkoleń na rzecz przeprowadzanych z wykorzystaniem Internetu. Czy rzeczywiście będzie to rozwiązanie, które przyniesie nam obniżenie kosztów?
Należy pamiętać, że Ochotnicze Hufce Pracy nie są organami prowadzącymi szkoły. Tym samym działają na zasadzie dobrowolności uczestniczenia w działaniach podejmowanych przez OHP.
Renta z tytułu niezdolności do pracy jest świadczeniem mającym wynagrodzić osobie ubezpieczonej utratę możliwości zarobkowania. Jej uzyskanie jest uzależnione m.in. od wydania orzeczenia o niezdolności do pracy.
Na świecie istnieje wiele odmian, koncepcji i filozofii coachingu. Nic dziwnego, że coraz więcej szkół, prezentując swój dorobek, nie mówi już o coachingu jako takim, ale o coachingu według konkretnej metodologii.
Pracodawca ma prawo do prowadzenia polityki racjonalnego zatrudnienia i zatrudniania pracowników przydatnych zawodowo. Wobec tego np. niezawiniona utrata uprawnień pracownika może być przyczyną uzasadniającą rozwiązanie z nim umowy.
Uczestnictwo w procesie samooceny to szczególne i wyjątkowe doświadczenie dla pracownika, ponieważ daje mu możliwość spojrzenia na własne funkcjonowanie zawodowe w zupełnie nowym świetle. Samoocena to swoisty rachunek sumienia podwładnego, a czas na nią poświęcony jest okazją do poznania prawdy o sobie i swoich słabych stronach zawodowych po to, aby zdiagnozowane niedoskonałości stały się punktem wyjścia do działań w zakresie kreowania ścieżki rozwoju i kariery.
Od lat czekasz na awans? A może szukasz nowej pracy? Chcesz dostać podwyżkę? Nie wiesz, jak udowodnić szefowi, że chcesz się rozwijać i jesteś otwarty na nową wiedzę? Warto zatem skorzystać z oferty tanich studiów podyplomowych dofinansowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wiele firm, żeby zainwestować w szkolenia miękkie dla swoich pracowników, potrzebuje pragmatycznego uzasadnienia, że przełożą się one na wymierne rezultaty. W innym wypadku, po co mają inwestować w tego typu szkolenia? Często pozycję i markę już mają. To, czego chce każda firma, to lepszy zysk, lepsza rentowność. Jak rozwój pracowników w miękkim obszarze kompetencji może pomnożyć wyniki finansowe?
Aby wykonywać zawód pracownika socjalnego, należy spełnić wymagania dotyczące wykształcenia określone przez ustawodawcę, np. ukończyć studia wyższe na kierunku praca socjalna.
Od niedawna rozpoczęłam pracę w dziale HR jako specjalista do spraw szkoleń działu sprzedaży. W trakcie rozmowy z jednym z menedżerów sprzedaży na temat szkoleń usłyszałam: „Nie chciałbym cię zniechęcać, ale te szkolenia nic nie dają. Kilku sprzedawców brało udział w szkoleniach w poprzednich latach i nie widzę, aby to coś zmieniło. Po każdym szkoleniu słyszę, że program nie był dostosowany do naszej specyfiki pracy. Nie wiem, co tam ustaliliście w dziale HR, ale znajdźcie szkolenie, które rzeczywiście pomoże im w pracy i podniesie skuteczność handlowców. W innym przypadku szkoda dwóch dni pracy”. Nie była to odosobniona opinia. Na co mam zwrócić uwagę, żeby tym razem szkolenie było skuteczne?
Bez względu na to, czy w naszej firmie kryzys już minął, jest czy też dopiero nadejdzie, szkolenia językowe pracowników to istotny element rozwijania kapitału ludzkiego firmy i coraz częściej warunek rozwoju. Pod koniec 2008 roku, często pochopnie, zawieszano szkolenia językowe. Zbliża się kolejny rok akademicki, wiele firm będzie się zastanawiało nad ich wznowieniem. Ważne, żeby zrobić to w zaplanowany sposób – mądrze zainwestować w pracowników i to w tych, w których naprawdę warto.
Umiejętność posługiwania się językiem obcym stała się pewnym standardem w pracy menedżera. Ale w praktyce jest różnie. Po latach spędzonych na uczeniu się słówek na pamięć i tworzeniu coraz trudniejszych form gramatycznych, często w kontakcie z żywym językiem czujemy się bezradni. Dlatego warto przyjrzeć się nowoczesnym metodom nauczania języka, które oferują przyjemniejszą formę i szybsze efekty.
Coaching z roku na rok staje się w Polsce coraz bardziej popularny, co widoczne jest zarówno w rosnącej świadomości i liczbie klientów, którzy chcą z takiej formy rozwoju skorzystać, jak i zainteresowaniu coraz szerszego grona osób, które decydują się zostać coachami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby szkoleniowe powstaje coraz więcej szkół coachingu, kursów, szkoleń oraz studiów podyplomowych, kształcących zarówno od podstaw, jak i pomagających podnosić kwalifikacje w tym zakresie.
Modyfikacja zawartych w umowie o pracę warunków może nastąpić w drodze porozumienia lub wypowiedzenia. Pracodawca może również zmienić warunki zatrudnienia pracownika na krótki czas przez powierzenie mu określonych obowiązków.
Kodeks pracy, jako jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy wymienia także obowiązek ułatwiania podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Student przyjęty na praktykę może częściowo zastąpić pracownika będącego na urlopie. Pracodawca musi jednak pamiętać o obowiązkach, jakie na nim ciążą w związku z przyjęciem na praktykę, np. związanych z bhp.
Skierowaliśmy pracownika na kurs doszkalający. Ile mam udzielić urlopu szkoleniowego?
Menedżerowie, a szczególnie liderzy, muszą odznaczać się szczególnymi umiejętnościami, wśród których ważne miejsce zajmują umiejętności społeczne. O tym, że badania i rozwój kompetencji menedżerskich są kluczowe dla sukcesu organizacji, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak najskuteczniej je badać?
Korzystanie z usług zewnętrznych konsultantów przy prowadzeniu działań z zakresu rekrutacji i selekcji pracowników to najbardziej aktywny sposób na poszukiwanie i przyciąganie najlepszych pracowników na rynku, a zwłaszcza tych, którzy nowej pracy nie poszukują sami.
Pracownicy działów personalnych firm z sektora MSP poszukujący rzetelnych danych rynkowych o stawkach płac mają poczucie, że wynagrodzenia prezentowane w raportach płacowych nie przystają do znanej im rzeczywistości, bo są zbyt wysokie. Poczucie odrealnienia pogłębia się, jeśli firma nie tylko jest mała, ale ma też siedzibę w niedużym mieście, w regionie bardziej peryferyjnym niż centralnym. Porównywanie się z firmami o innej wielkości niż nasza może doprowadzić do zaniżania lub zawyżania płac.
Po 1 września br. dyrektor szkoły będzie miał możliwość bardziej elastycznego doboru kadry, gdyż zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozmowa z Arnoldem Longboy’em, dyrektorem ds. rekrutacji University of Chicago Booth School of Business (Chicago Booth) w Londynie
Jestem osobą umotywowaną do pracy nad rozwojem własnych umiejętności menedżerskich. Oprócz uczęszczania na odpowiednie szkolenia staram się poświęcać czas na lekturę poradników dla menedżerów, które opisują, w jaki sposób warto zarządzać zespołem i komunikować się z podwładnymi, aby osiągać pożądane wyniki. Czasami jednak mam wrażenie, że lektura tych poradników w niczym mi tak naprawdę nie pomaga, że treści zawarte w nich są często dyskusyjne, a niekiedy wręcz nieżyciowe. Zastanawiam się, czy jest tak, że to ja nie potrafię zrozumieć przesłania tych lektur, czy też owe lektury upowszechniają rady, z których nie warto po prostu korzystać.
Trudno jest wykazać efektywność inwestycji w komputery. Potwierdzenie tego widać w opiniach polskich pracodawców (z wyjątkiem sektora ICT), którzy głoszą poglądy, że kompetencje związane z ich obsługą nie przyczyniają się do uzyskania przewagi konkurencyjnej, nie stanowią zatem kompetencji kluczowych dla organizacji. Niemniej wszyscy są zgodni co do tego, że bez umiejętności ich wykorzystania w działalności przedsiębiorstwa nie wyobrażają sobie funkcjonowania na współczesnym rynku.
Czyż to nie zwykli ludzie - solidni, skromni, pracowici - stanowią „sól ziemi” borykających się z kryzysem firm? Przesłanek na potwierdzenie takiej tezy jest wiele. Na ogół rzemieślników mamy 90 proc., a artystów 10 proc. Doceniając artystów i nie dostrzegając roli dobrych rzemieślników, demotywujemy tę solidną większość załogi, a wybitną mniejszość deprawujemy, bo dotąd napędzała ich wewnętrzna motywacja, którą często próbujemy zastąpić poprzez zewnętrzne systemy nagród.
Wielu przedsiębiorców w czasie obecnego kryzysu podejmuje kroki zmierzające do ograniczenia kosztów swojej działalności. Dzięki funduszom unijnym działania te nie muszą dotyczyć budżetów szkoleniowych przedsiębiorstw.
Służba bhp jest odpowiedzialna za kontrolę bezpieczeństwa pracy w zakładzie. Pracodawca powinien więc pozwolić, aby pracownicy służby mogli swobodnie wykonywać swoje obowiązki.
Pracownikami uczelni są zarówno nauczyciele akademiccy, jak i pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi. Tylko nauczycieli można zatrudniać na podstawie mianowania.
W ciągu najbliższych miesięcy wszystkich pracodawców czeka kolejna zmiana przepisów - tym razem dotycząca warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników.
Nasza firma wysłała pracowników na szkolenie w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych. Szkolenie trwało 3 dni i odbywało się na obszarze kraju. Z pracownikami skierowanymi na szkolenie została podpisana umowa szkoleniowa. Jednak w umowie nie zawarliśmy postanowień dotyczących rozliczania tych szkoleń. Czy wyjazd na szkolenie to podróż służbowa? Jak rozliczyć taki wyjazd?
Po ukończeniu liceum pracownik podjął swoją pierwszą pracę w naszej firmie i jednocześnie rozpoczął studia zaoczne. Po roku nauki pracownik przerwał studia i wrócił na nie po 2 latach. Cały czas pracował w naszej firmie. Po 4 latach nauki od jej wznowienia pracownik w tym roku kończy studia. Jak ustalić mu wymiar urlopu wypoczynkowego? Jak zakwalifikować przerwę w nauce - doliczyć ją do okresu studiów, czy zaliczyć jako lata pracy?
Studia podyplomowe lub MBA stają się dla wielu osób naturalnym elementem obowiązkowej edukacji. Dla haerowca są istotnym narzędziem podnoszenia kwalifikacji zawodowych - nie tylko pracowników, lecz także własnych.
Pracodawcy coraz częściej w ramach idei społecznej odpowiedzialności biznesu organizują tzw. wolontariat pracowniczy. Polega on na tym, że pracownicy przy wsparciu pracodawcy pomagają potrzebującym, wykorzystując przy tym swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe.

Wolontariat

Wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów.
Obowiązek zwrotu kosztów kształcenia poniesionych przez pracodawcę zależy w dużej mierze od tego, czy dokształcanie odbywało się na podstawie skierowania pracodawcy czy bez skierowania.
Chcemy zatrudnić w naszej szkole od 1 września br. nauczyciela, który ma już uprawnienia emerytalne. Ponadto posiada on orzeczenie lekarskie stwierdzające chorobę zawodową. Czy możemy go zatrudnić w szkole na stanowisku nauczyciela?
Działania Unii Europejskiej w kwestii równouprawnienia płci obejmują całokształt ich sytuacji prawnej i faktycznej.
Pracownik zwrócił się do mnie z prośbą, abym wyraził zgodę na podjęcie przez niego studiów w szkole wyższej. Nie wiem, czy mogę się zgodzić i czy przepisy nakładają na mnie jakiekolwiek obowiązki w tej kwestii? Jeśli się zgodzę, to jakie uprawnienia będzie miał pracownik, a jakie obowiązki będą po mojej stronie? Czy jeżeli sfinansuję pracownikowi studia, będę mógł go zobowiązać do przepracowania w mojej firmie określonego czasu? - pyta Czytelnik z Płocka.
Podjęcie studiów przez pracownika wiąże się z korzyściami finansowymi zarówno dla pracownika, jak i jego pracodawcy.
Pracodawca może na czas nieprzekraczający 3 miesięcy w roku powierzyć pracownikowi wykonywanie innej pracy niż ustalona w umowie o pracę.
Zgodnie z art. 210 § 4 k.p. pracownik ma prawo, po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób. Wykaz prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. (DzU nr 62, poz. 287).