Kategorie

Szkoła dla coacha

Magdalena Kołodkiewicz
Coaching z roku na rok staje się w Polsce coraz bardziej popularny, co widoczne jest zarówno w rosnącej świadomości i liczbie klientów, którzy chcą z takiej formy rozwoju skorzystać, jak i zainteresowaniu coraz szerszego grona osób, które decydują się zostać coachami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby szkoleniowe powstaje coraz więcej szkół coachingu, kursów, szkoleń oraz studiów podyplomowych, kształcących zarówno od podstaw, jak i pomagających podnosić kwalifikacje w tym zakresie.

Ile jest szkół coachingu na polskim rynku? Jakie są ich oferty edukacyjne? Jak je ze sobą porównywać? Jakimi kryteriami warto kierować się przy podejmowaniu decyzji o wyborze szkoły najlepszej z punktu widzenia indywidualnych potrzeb? Gdzie uzyskać kompleksową i wyczerpującą informację na ten temat, stanowiącą wskazówkę i bazę do dalszych samodzielnych poszukiwań?

Odpowiedzi na te i podobne pytania znaleźć już można w raporcie „Szkoła dla coacha: zestawienie ofert edukacyjnych szkół coachingu w Polsce”. „Personel i Zarządzanie” jest patronem medialnym tego przedsięwzięcia.

Cel, metodologia, rezultaty

Raport powstał na podstawie badania kwestionariuszowego, do którego zaproszone zostały 33 szkoły coachingu*. Celem badania było porównanie istniejącej oferty edukacyjnej szkół coachingu w Polsce pod kątem kryteriów mogących być podstawą wyboru dla osób myślących zarówno o stawianiu pierwszych kroków w roli coacha, jak i doświadczonych specjalistów, którzy chcą podnosić swoje kompetencje w tej dziedzinie. Absolwenci szkół, a także osoby stojące po raz pierwszy przed wyborem szkoły zostali zapytani o opinie, motywacje i potrzeby w oddzielnym badaniu ankietowym.

Oferty szkół zostały zestawione pod kątem następujących kryteriów:

  • Kryteria ilościowe: akredytacja szkoły, cena, liczba dni/godzin szkoleniowych, częstotliwość spotkań, liczba absolwentów, edycja kursu, wyniki ankiet ewaluacyjnych.
  • Kryteria jakościowe:

– merytoryczne: koncepcje filozoficzne, zawartość programowa, model coachingu, model kompetencji coacha, kodeks etyczny coacha, specjalizacja szkoły (na czym szkoła koncentruje się w nauczaniu coachingu?), doświadczenie trenerów;

– metodologiczne: sposób rekrutacji kandydatów, metody szkoleniowe, stosunek teorii do praktyki, jakość materiałów dydaktycznych, wsparcie mentora, superwizja, możliwość doświadczenia coachingu w roli klienta, sposób przeprowadzania egzaminu i certyfikacja;

– inne: możliwość dalszego kształcenia i certyfikacji w szkole, możliwość kształcenia według standardów międzynarodowych, wsparcie uczestnika po zakończeniu szkolenia.

Oprócz listy szkół coachingu na rynku polskim, opisu kryteriów i wyjaśnienia terminów oraz czynników mających wpływ na jakość oferty edukacyjnej szkoły i specyfikę nauczania, raport zawiera również informacje na temat samej profesji coachingu, sposobów certyfikacji, działalności stowarzyszeń coachingowych, trendów w rozwoju coachingu w Polsce i na świecie itp.

Struktura szkół coachingu

Reklama

Na podstawie analizy jakościowej przesłanych kwestionariuszy i zawartości stron internetowych wyłania się obraz coachingowego rynku edukacyjnego w Polsce. Na 33 szkoły biorące udział w badaniu 22 to firmy szkoleniowe, 11 to szkoły wyższe z ofertą studiów podyplomowych (z czego trzy szkoły wyższe realizują swoje programy przy współpracy z firmami szkoleniowymi).

Rosnąca w Polsce liczba studiów podyplomowych na temat coachingu odzwierciedla tendencje globalne – coachingowe programy szkoleniowe prowadzone na uczelniach zaczynają zdobywać na całym świecie coraz większe uznanie. Coaching zyskuje też coraz więcej podstaw naukowych, np. przy Uniwersytecie Harwardzkim został utworzony Instytut Coachingu, który zajmuje się m.in. przyznawaniem grantów na badania naukowe związane z efektywnością tej metody. Oferta studiów podyplomowych oferowanych przez polskie szkoły wyższe jest bardzo zróżnicowana: od kursów kładących nacisk na aspekty teoretyczne po szkolenia łączące podejście akademickie z praktycznymi warsztatami, a nawet treningami interpersonalnymi.

Reklama

Wśród szkoleń uniwersalnych, z reguły kilkupoziomowych, przeznaczonych dla coachów początkujących i średniozaawansowanych, wyróżniają się oferty niestandardowe, tematyczne, między innymi szkoła artcoachingu dla osób chcących pracować w środowisku artystycznym, szkoła telecoachingu czy też szkolenia w zakresie coachingu grupowego. Większość szkoleń przeznaczonych jest dla coachów początkujących i średniozaawansowanych. Dla coachów zaawansowanych ciekawe mogą być kursy krótsze, ale intensywne, poszerzające dotychczas posiadany warsztat, np. o nowe podejścia i modele, jednak propozycja warsztatów specjalistycznych dla tego rodzaju klientów wydaje się o wiele uboższa, i to nie tylko w Polsce. Można znaleźć szkolenia specjalistyczne, np. coaching biznesowy, chrześcijański, masterclasy (szkolenia koncentrujące się na pojedynczych aspektach pracy coacha) czy coaching grupowy.

Polska została już zauważona jako potencjalnie duży rynek i należy spodziewać się powiększenia oferty renomowanych i bardziej specjalistycznych szkoleń. Eksperci liczą też na rozwój kompetencji rodzimych trenerów i konsultantów: coraz częściej pojawiają się inicjatywy stworzenia pogłębionych szkoleń specjalistycznych opartych na nowych, rodzimych modelach i koncepcje.


Akredytacje i licencje

Ważną kwestią różnicującą oferty szkół są akredytacje. Programy szkół coachingu akredytowane są przez instytucje międzynarodowe i rodzime. Wyróżnić można trzy rodzaje akredytacji:

1. Niezależna, zewnętrzna – rolą akredytatora jest bezstronne sprawdzenie/potwierdzenie jakości modelu, programu, prowadzących, wewnętrznych procedur szkoły. W Polsce takie akredytacje posiada pięć szkół:

  • International Coach Federation (ICF): CoachWise™/Coaching Center, Corporate Coach U Poland, RSC European Alliance Poland, Ericsson Coaching International/Wszechnica UJ),
  • European Association for NLP: Polski Instytut NLP,
  • European Coaching Institute: Noble Manhattan,
  • European Mentoring and Coaching Council – w trakcie starań o akredytację Normann Bennet Academy;

2. Wewnętrzna, licencja – rolą akredytatora jest transfer wiedzy lokalnemu partnerowi, trenowanie prowadzących, zarządzanie jakością wg wewnętrznych standardów szkoły – są to m.in. Coach U, International Coaching Community, CoachWise, Noble Manhattan, Ericsson Coaching etc.);

3. Lokalna – szkoła posiada swój własny, autorski program, samodzielnie potwierdzając jego jakość – są to m.in. programy oferowane przez lokalne ośrodki szkoleniowe i szkoły wyższe.

Inwestycja czasu i pieniędzy

Ceny kursów coachingu w polskich szkołach wahają się pomiędzy 4,5 tys. zł (studia podyplomowe) a 20 tys. zł. Większość szkół proponuje ratalny system spłat, zniżki dla absolwentów (np. szkoły wyższe), jedna z firm proponuje system pożyczek na naukę, inna – system finansowania szkolenia: uczestnik płaci 2/3 sumy, w momecie kiedy osiągnie odpowiedni pułap przychodu, notabene przy pomocy szkoły (International Tele Coaching Partnership).

Decyzja o szkoleniu coachingowym to inwestycja nie tylko finansowa, lecz także czasowa. Najkrótszy kurs coachingu na polskim rynku trwa sześć dni (Corporate Coach U Polska), najdłuższy – dwa lata (Polski Instytut NLP), średnia to rok, z częstotliwością comiesięcznych dwu-, trzydniowych spotkań. Każdy z programów zaspokaja inne potrzeby.

Liczba coachów rośnie

Biorąc pod uwagę, że najwięcej respondentów ankiety dla klientów szkół coachingu za najważniejsze kryterium wyboru szkoły podało rekomendacje, oczywiste jest, że im więcej absolwentów ukończyło dany kurs, tym większa możliwość uzyskania opinii na jego temat. Jednak kursy, które dopiero wchodzą na rynek, mogą okazać się równie ciekawe i nowatorskie. W takim przypadku warto przyjrzeć się bliżej innym czynnikom. Największą liczbą absolwentów (650 osób) może pochwalić się obecnie International Coaching Community Polska – najstarsza szkoła coachingu w kraju. 300 osób ukończyło Akademię Coachingu CoachWise prowadzoną przez Coaching Center, ok. 100 absolwentów posiada Coach U Poland, Ericsson Institute/Wszechnica UJ i GWP. Podobnie kształtują się wskaźniki związane z edycją szkolenia: ICC przeprowadziło 48 szkoleń, CoachWise – 10 edycji, GWP – 9, Ericsson College – 7, Corporate Coach U – 6.

W grupie kryteriów ilościowych najtrudniejsze okazało się porównanie ofert pod kątem wyników ankiet ewaluacyjnych. Na 18 szkół, które udzieliły szczegółowej odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, tylko cztery podzieliły się wynikami ewaluacji. Część szkół nie miała takiej możliwości ze względu na fakt, że oferowane przez nie programy dopiero wchodzą na rynek.

 

 

PRZYPIS

* Lista Szkół Coachingu zaproszonych do badania znajduje się na stronie www.personel.infor.pl w zakładce „Narzędzia i Uzupełnienia”.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.

    Pracownicy PIP z dodatkowym urlopem wypoczynkowym

    Dodatkowy urlop wypoczynkowy zostanie przyznany niektórym pracownikom PIP. Ile dni?

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. - ponowne przeliczenie

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. będą ponownie przeliczone. Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. - projekt

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Co się zmieni?

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 - stanowisko PIP

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 są celowe i zasadne, lecz mają charakter dobrowolny. To oficjalne stanowisko PIP na temat szczepień pracowników.

    Pracownik niepełnosprawny - zwolnienie lekarskie, czas pracy

    Pracownik niepełnosprawny - jakie ma uprawnienia? Jakie są zasady przebywania na zwolnieniu lekarskim? Jaki jest wymiar czasu pracy pracownika niepełnosprawnego? Co z urlopem wypoczynkowym?

    5 korzyści z audytu wynagrodzeń

    Audyt wynagrodzeń przynosi liczne korzyści. Poniższy artykuł omawia 5 najważniejszych z nich.

    Badania do celów sanitarno-epidemiologicznych

    Badania sanitarno-epidemiologiczne to dodatkowa weryfikacja zdrowotna wymagana do pracy, przy wykonywaniu której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Reforma rynku pracy w Polsce

    Reforma rynku pracy w Polsce jest częścią Krajowego Planu Odbudowy. Jakie zmiany zakłada nowy model polityki zatrudnienia?

    Zakaz noszenia hidżabu w miejscu pracy - wyrok TSUE

    Hidżab w miejscu pracy - pod pewnymi warunkami można wprowadzić zakaz noszenia hidżabu w pracy. Tak zdecydował TSUE w swoim wyroku. Krytykuje go Prezydent Turcji.

    Ile osób odbiera telefony służbowe na urlopie?

    Telefon służbowy na urlopie? Ile osób odbiera je podczas urlopowego wypoczynku?

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - czerwiec i II kwartał 2021

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - ile wyniosło w czerwcu i II kwartale 2021 r.? GUS podaje kwoty.

    Niedziela handlowa - sierpień 2021

    Niedziela handlowa - sierpień 2021 ma aż 5 niedziel. Czy 1 sierpnia, 8 sierpnia, 15 sierpnia, 22 sierpnia lub 29 sierpnia to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

    Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

    Zapisanie nowego pracownika do PPK - 90 dni zatrudnienia

    Zapisanie nowego pracownika do PPK wymaga 90 dni zatrudnienia. Co wlicza się do tego okresu według ustawy o PPK?

    Praca podczas upałów – zalecenia PIP

    Praca podczas upałów - jakie są zalecenie PIP? Po pierwsze, pracodawca zapewnia zimne napoje. Po drugie, wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach pracy. PIP zaleca także skracanie czasu pracy.

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu w gastronomii - Niemcy

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu to rozwiązanie dla sektora gastronomii w Niemczech. Czy to pomoże na niedobory kadrowe?