REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców w czasie obecnego kryzysu podejmuje kroki zmierzające do ograniczenia kosztów swojej działalności. Dzięki funduszom unijnym działania te nie muszą dotyczyć budżetów szkoleniowych przedsiębiorstw.

O zaletach inwestowania w rozwój pracowników nie trzeba przekonywać nikogo - szkolenia stały się ważnym narzędziem w rękach pracodawców przeciwko fluktuacji kadr, spadkowi motywacji, zmniejszeniu zaangażowania w pracę czy niskiej efektywności. Ostatnie lata wskazywały na stały wzrost zainteresowania szkoleniami. Równolegle rosła świadomość pracodawców, że podstawą skutecznego rozwoju kapitału ludzkiego nie są pojedyncze, epizodyczne warsztaty i kursy, ale realizacja długofalowych programów rozwojowych dostosowanych do potrzeb konkretnej organizacji, w których szkolenia są tylko jednym z elementów składowych programów doskonalenia kompetencji kadry. Tak rozumiana i wdrażana polityka szkoleniowa staje się skutecznym narzędziem wzrostu efektywności pracy, a także poprawy jakości usług i produktów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Kryzys nie musi zahamować inwestycji szkoleniowych w przedsiębiorstwach. Skutecznym sposobem na nieograniczanie liczby i zakresu programów rozwojowych jest pozyskanie na nie zewnętrznego dofinansowania. Taką szansę dają fundusze unijne, a przede wszystkim konkursy organizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Ze środków mogą korzystać zarówno mikro- i małe przedsiębiorstwa, jak i średnie oraz duże firmy.

Przedsiębiorstwa mogą korzystać także z konkursów regionalnych i ponadregionalnych.

W ramach komponentu regionalnego (działanie 8.1.1 PO KL) możliwe jest finansowanie 3 typów projektu:

REKLAMA

  • ogólne i specjalistyczne szkolenia oraz doradztwo związane ze szkoleniami dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw w zakresie m.in. zarządzania, identyfikacji potrzeb w zakresie kwalifikacji pracowników, organizacji pracy, zarządzania bhp, elastycznych form pracy, wdrażania technologii produkcyjnych przyjaznych środowisku, wykorzystania w prowadzonej działalności technologii informacyjnych i komunikacyjnych,
  • doradztwo dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności w zakresie ekonomii, finansów, zarządzania zasobami ludzkimi lub rachunkowości,
  • szkolenia, kursy i doradztwo zawodowe skierowane do osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności.

W ramach konkursów ponadregionalnych (działanie 2.1.1 PO KL) realizowane są następujące typy projektów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ponadregionalne zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców i ich pracowników przygotowane zgodnie z indywidualną strategią rozwoju firmy; warunkiem uznania projektu za ponadregionalny jest uzyskanie przez beneficjenta pomocy struktur organizacyjnych (przedstawicielstwa, filii, oddziałów) w co najmniej 2 województwach,
  • ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólne i specjalistyczne) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw; warunkiem uznania projektu za ogólnopolski jest zapewnienie udziału pracowników przedsiębiorstw/przedsiębiorców z co najmniej 5 województw oraz realizacja szkoleń w co najmniej 5 województwach,
  • studia podyplomowe dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Za wdrażanie konkursów ogólnopolskich w ramach działania 2.1.1 PO KL odpowiedzialna jest Polska Agencja Rozwoju Regionalnego. W ramach komponentu regionalnego wdrażaniem funduszy zajmują się odpowiednie instytucje wskazane przez samorządy wojewódzkie.

Eksperci przewidują, że mimo kryzysu, a może właśnie dzięki niemu, zainteresowanie konkursami na projekty szkoleniowe w ramach PO KL będzie znacznie większe niż dotychczas.

Środki, które można otrzymać w ramach dofinansowania, są znaczną pomocą dla ograniczonych budżetów szkoleniowych i stanowią odpowiednio:

  • w przypadku szkoleń ogólnych - 60% (mikro- i małe przedsiębiorstwa), 70% (średnie przedsiębiorstwa) lub 80% kosztów kwalifikowanych (duże przedsiębiorstwa),
  • w przypadku szkoleń specjalistycznych - od 25 do 45% kosztów,
  • 50% kosztów w przypadku zakupu usług doradczych.

Jak stworzyć dobry projekt

Duże zainteresowanie konkursami spowodowało jednak ogromną konkurencję między wnioskodawcami - w ramach niektórych konkursów złożono wnioski na kwotę kilkakrotnie przekraczającą wartość alokacji. Dlatego przygotowanie dobrego projektu nie daje gwarancji przyznania dofinansowania. Warto jednak próbować, gdyż w porównaniu do konkursów realizowanych w ramach poprzedniego okresu dofinansowania w latach 2004-2006 obecna procedura ubiegania się o środki została znacznie uproszczona, głównie przez ograniczenie liczby obowiązkowych załączników.

Punktem wyjścia do stworzenia dobrego projektu jest:

  • bardzo dobra znajomość potrzeb szkoleniowych pracowników i organizacji,
  • wyznaczenie celów rozwojowych wraz z celami uczenia się (na podstawie przeprowadzonej analizy),
  • podjęcie decyzji dotyczącej tego, który z celów ma być realizowany w ramach przygotowywanego projektu,
  • wybranie grupy pracowników, która zostanie objęta programem rozwoju kompetencji.

Dobry projekt powinien tworzyć spójną i logiczną całość. Atutem dobrych projektów jest kompleksowość zastosowanych rozwiązań - oznacza to dobór różnorodnych metod, niekoniecznie ograniczenie się do formy klasycznych szkoleń, które przyczynią się do osiągnięcia celu projektu.

Terminy konkursów regionalnych są ustalane niezależnie przez każde województwo. Szczegółowych informacji dotyczących zarówno konkursów, jak i wartości dostępnej puli środków należy szukać w planach działań na dany rok na stronach internetowych instytucji wdrażających działanie 8.1.1. PO KL w danym województwie lub na stronach internetowych www.funduszestrukturalne.gov.pl.

Korzystanie z funduszy unijnych staje się z roku na rok bardziej przyjazne dla wnioskodawców dzięki zastosowaniu wielu uproszczeń. Procedury w coraz większym stopniu odpowiadają na realne potrzeby przedsiębiorstw. Przykładem rozwiązania wprowadzonego w odpowiedzi na potrzeby projektodawców jest rozszerzenie zakresu podmiotowego grupy docelowej o pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednak największym atutem dofinansowania jest możliwość wdrożenia kompleksowych programów rozwojowych w przedsiębiorstwach, które dotychczas, z uwagi na bardzo ograniczone budżety szkoleniowe, nie mogły sobie pozwolić na ich realizację bez finansowej pomocy z zewnątrz.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA