REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Student w zakładzie pracy

Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Student przyjęty na praktykę może częściowo zastąpić pracownika będącego na urlopie. Pracodawca musi jednak pamiętać o obowiązkach, jakie na nim ciążą w związku z przyjęciem na praktykę, np. związanych z bhp.

Zasady odbywania oraz program praktyk może ustalić uczelnia. Dzieje się tak zwykle w sytuacji, gdy program studiów przewiduje obowiązkowe praktyki zawodowe. Uczelnia wówczas przed skierowaniem studentów na praktykę podpisuje stosowne porozumienie z pracodawcą, który zobowiązuje się umożliwić studentom odbycie praktyk w jego zakładzie pracy. Obecnie coraz częściej inicjatywa organizacji praktyk studenckich wychodzi od samych pracodawców, którzy widzą w tym szans rekrutacji najzdolniejszych studentów.
Niezależnie od podstawy odbycia praktyk – czy to w wyniku skierowana wystawionego przez uczelnie, czy też w ramach realizacji wewnątrzzakładowych programów praktyk, pracodawca musi zapewnić studentom bezpieczne i higieniczne warunki.

REKLAMA

Autopromocja

Wymagania dla pomieszczeń pracy >>

Obowiązki pracodawcy – bhp

Analizując przepisy bhp o obowiązkach pracodawcy wobec studentów odbywających u niego praktykę, trzeba pamiętać o rozporządzeniu w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Studenci odbywający praktyki przed dopuszczeniem do wykonywania pracy powinni przejść wstępne ogólne szkolenie w dziedzinie bhp
– tzw. instruktaż ogólny. Celem szkolenia jest zapoznanie studentów z przepisami i zasadami bhp obowiązującymi w zakładzie pracy oraz zasadami udzielania pierwszej pomocy (§ 9 rozporządzenia). Z kolei obowiązek przeprowadzenia tzw. instruktażu stanowiskowego przed dopuszczeniem studenta do wykonywania pracy na określonym stanowisku wynika z § 11 rozporządzenia. Instruktaż ten ma na celu zapoznanie studenta z zagrożeniami występującymi na stanowisku pracy, które ma być mu powierzone, sposobami ochrony przed zagrożeniami oraz metodami bezpieczeństwa wykonywania pracy na tym stanowisku. Program zarówno wstępnego szkolenia ogólnego, jak i stanowiskowego stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. 

Ważne!
Odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny spoczywa na pracodawcy niezależnie od tego, czy na terenie zakładu pracy pracują tylko pracownicy czy też inne osoby. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpośrednio o obowiązkach wobec praktykantów mowa również w rozporządzeniu dotyczącym pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Stanowi ono, że w przypadku praktykantów użytkujących monitory ekranowe przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, pracodawca ma obowiązek albo tak zorganizować ich pracę, aby możliwe było przemiennie połączenie obsługi monitora ekranowego z innymi pracami nieobciążającymi narządu wzroku i wykonywanych w innych pozycjach ciała, albo udzielić praktykantom co najmniej 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora.
Oczywiście obowiązki pracodawcy z zakresu bhp nie kończą się na ww. rozporządzeniach. Z faktu, że inne przepisy bhp wprost nie odnoszą się do sytuacji praktykanta w zakładzie pracy, nie można wnioskować, że stosuje się je tylko do relacji pracodawca – pracownik.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki zajęć odbywanych na terenie zakładu pracy przez studentów i uczniów niebędących pracownikami (art. 304 § 2 k.p.). Z uwagi na treść tego przepisu oraz funkcję ochronną, jaką on pełni, uzasadnione jest stwierdzenie, że wobec praktykantów pracodawca powinien stosować wszystkie przepisy i zasady bhp w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do ochrony ich zdrowia i życia, np. jeśli jest to uzasadnione rodzajem wykonywanej pracy, powinien wyposażyć praktykanta w środki ochrony indywidualnej, odzież czy obuwie robocze.

Inne obowiązki pracodawcy

W interesie pracodawcy jest również zapoznanie praktykanta ze strukturą organizacyjną i porządkiem pracy w zakładzie, gdyż ułatwi to organizację praktyk oraz współpracę studenta z innymi pracownikami. Jeżeli więc u pracodawcy obowiązuje regulamin pracy (bo zatrudnia co najmniej 20 pracowników), to powinien udostępnić on treść tego regulaminu praktykantowi.
Ponadto, z racji, że student w czasie praktyki może mieć dostęp do informacji poufnych, wskazane jest odebranie od niego stosownego oświadczenia o obowiązku zachowania tajemnicy.
W zależności od treści porozumienia z uczelnią pracodawca może być również zobowiązany do prowadzenia dziennika praktyk, z czym wiąże się dokumentowanie:

  • czasu pracy praktykanta,
  • tematów zajęć odbywanych w zakładzie pracy,
  • umiejętności zawodowych, jakie zdobył w trakcie praktyk.

Ustawa o praktykach absolwenckich

Na koniec warto zwrócić uwagę na oczekującą na podpis Prezydenta ustawę z 26 czerwca 2009 r. o praktykach absolwenckich. Przewiduje ona nową formę prawną odbywania praktyk przez studentów, ale nie tylko. Na podstawie art. 2 ust. 1 projektu ustawy umowę o praktykę absolwencką można zawrzeć z osobą, która ukończyła co najmniej gimnazjum i w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyła 30 lat. Umowa o praktykę absolwencką może być odpłatna lub nieodpłatna, z tym że, jeżeli jest odpłatna, to świadczenie pieniężne dla praktykanta nie może przekroczyć dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeżeli spojrzymy na zakres obowiązków pracodawcy przyjmującego na praktykę, to projekt odwołuje się wprost do przepisów prawa pracy.
Przepisy projektu ustawy stanowią o obowiązku:

  • zapewnia praktykantowi na zasadach dotyczących pracowników bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania praktyki,
  • przestrzegania zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu,
  • przestrzegania zasad czasu pracy (maksymalnych norm czasu pracy, okresów obowiązkowego odpoczynku dobowego i tygodniowego, przerw w pracy oraz pracy w porze nocnej).

Ważne!
Praktykantowi nie można polecić pracy szczególnie niebezpiecznej, o której mowa w art. 23715 k.p. 

Dodatkowo pracodawca na wniosek praktykanta jest zobowiązany wystawić mu pisemne zaświadczenie o rodzaju wykonywanej pracy i nabytych umiejętnościach. Niezależnie od tego, czy i kiedy ustawa o praktykach absolwenckich wejdzie w życie, powołane powyżej przepisy mogą już dziś okazać się pomocne dla pracodawcy przeprowadzającego praktyki studenckie w szczególności do określenia zakresu jego obowiązków wobec praktykanta.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nawet 5000 zł na wózek inwalidzki w 2025 r. Dla kogo i kiedy?

W 2025 r. można uzyskać spore dofinansowanie na wyroby medyczne. Można ubiegać się o dodatkowe pieniądze na okulary, na protezy czy nawet na wózek inwalidzki.

Świadczenie specjalne na 2025 r. [dla kogo, kiedy, od kogo i ile]

Świadczenie specjalne będzie również przyznawane w 2025 r. Ma ono szczególny tryb, ale wciąż wiele osób je otrzymuje. Najpóźniej do 31 stycznia 2025 r., poznamy oficjalną rządową informacje na temat tego, jakie świadczenia specjalne były przyznane za 2024 r. Zatem: dla kogo, kiedy, od kogo i ile?

Komunikat ZUS: Zmiana zasad doręczania pism do klientów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o zmianach w zakresie doręczania pism do klientów.

Tajny raport ZUS niepublikowany od czerwca: Polakom grozi emerytalne ubóstwo

O co chodzi z tajnym raportem ZUS? Powstał na zlecenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Podobno wynika z niego, że wielu Polakom grozi emerytalne ubóstwo, a obecny system sprzyja patologiom rynku pracy, np. fikcyjnemu zatrudnieniu.

REKLAMA

Trzynastka: Ile trzeba przepracować? Kiedy trzynastka nie przysługuje?

Trzynastka – jak potocznie nazywa się dodatkowe wynagrodzenie roczne – wypłacana jest pracownikom budżetówki. Warunkiem nabycia prawa do trzynastki jest przepracowanie u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Mimo spełnienia tego warunku pracownik może stracić prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Kiedy to może nastąpić?

Raty ZUS – wniosek, dokumenty i uzasadnienie [Poradnik]

Wiele przedsiębiorców ma długi w ZUS. Zakład pomaga w spłacaniu należności z tytułu składek na kilka sposobów. Jednym z nich jest rozłożenie długu na raty za pomocą tzw. układy ratalnego. Można też wnioskować o odroczenie terminu płatności składek.

Uwaga! ZUS wysyła deklaracje podatkowe PIT za 2024 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaczął wysyłać deklaracje podatkowe PIT-40A, PIT-11A, PIT-11 za 2024 r. Deklaracje trafią do wszystkich, którzy w zeszłym roku otrzymali z ZUS świadczenia z ubezpieczeń społecznych, np. renty, emerytury, zasiłki. Do końca lutego 2025 r. zostanie wysłanych ponad 10 mln formularzy.

Czy dług w ZUSie się przedawnia? [Terminy]

Należności z tytułu składek ZUS ulegają przedawnieniu. Po ilu latach przedawnia się dług w ZUS? Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych reguluje kilka wyjątków od ogólnej zasady przedawniania się składek. Kiedy bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu?

REKLAMA

Czy w zadaniowym czasie pracy pracownik może pracować w godzinach nadliczbowych?

System zadaniowego czasu pracy umożliwia pracownikowi podejmowanie samodzielnej decyzji o czasie wykonywania pracy. Pracownik jest bowiem rozliczany z wykonywanych zadań, a nie z godzin pracy. Czy oznacza to, że pracownik nie będzie pracował w nadgodzinach?

Przy jakiej temperaturze można odmówić pracy? [BHP]

Przy jakiej temperaturze pracownik może odmówić wykonywania pracy? Jakie przepisy regulują kwestie wysokości temperatury w pracy? Czy wobec pracownika, który odmówił wykonywania pracy z powodu zbyt niskiej temperatury można wyciągnąć negatywne konsekwencje?

REKLAMA