REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

BHP, Przychód pracownika

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowelizacja Kodeksu pracy - będą nowe przepisy wykonawcze z zakresu bhp

Temperatura w pomieszczeniach pracy

Szkolenie bhp wolontariuszy

Czy wolontariusze muszą mieć szkolenie bhp? Jeżeli tak, to gdzie je przeprowadzić?

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

REKLAMA

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Zmiana Kodeksu pracy w zakresie wstępnych badań lekarskich

W związku z ostatnią zmianą Kodeksu pracy od 21 marca 2011 r. pracodawca nie musi już kierować na wstępne badania lekarskie wszystkich osób, które chce ponownie zatrudnić.

Częstotliwość refundacji okularów korygujących wzrok

Pracownica, która w ubiegłym roku miała zrefundowane okulary, zwróciła się do mnie ponownie z prośbą o nowe okulary. Tłumaczyła, że poprzednie okulary zbiły się i uległy zniszczeniu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, ile razy pracodawca ma zwracać koszty okularów? Ponadto proszę o wskazanie ogólnych zasad dotyczących refundacji za okulary. Do jakiej kwoty pracodawca powinien refundować pracownikowi zakup okularów? Czy pracodawca ma zwracać za całe okulary czy tylko za część? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?

Czy zakaz palenia dotyczy również e-papierosów

W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia?

REKLAMA

Szkolenia bhp i badania lekarskie stażystów

Stażysta powinien przejść zarówno szkolenie bhp, jak i otrzymać zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy.

Kwalifikacja wypadku kierowcy samochodu

Wstępne badanie lekarskie pracowników - nowe przepisy

Badania lekarskie i szkolenia bhp pracowników młodocianych

Badania i pomiar czynników szkodliwych w środowisku pracy – nowe obowiązki pracodawców

Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru. Jest to obowiązek pracodawcy wymagany od 3 marca 2011 r. wraz z wejściem w życie nowego rozporządzania określającego zasady oraz częstotliwość badania i pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy. Ich katalog określono bardziej szczegółowo niż dotychczas.

Czy pracownikowi przysługuje odprawa lub odszkodowanie w razie wypowiedzenia umowy o pracę po badaniach okresowych

Magazynier został skierowany na badania okresowe. Okazało się, że ma on wadę wzroku, która uniemożliwia mu pracę przy wózkach widłowych. Ich obsługa jest podstawą wykonywanej przez niego pracy. Gdy przedstawił orzeczenie o niezdolności do pracy, pracodawca wypowiedział mu umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony. Czy pracownikowi przysługuje odprawa lub odszkodowanie?

Rozliczenie roczne podatku PIT - szkolenie PARP

Pracownicy otrzymali już PIT od pracodawców za 2010 rok. Wiele osób liczy na zwrot z podatku, dlatego zależy im na szybkim rozliczeniu się z urzędem skarbowym. Najłatwiejszym sposobem obniżenia podatku jest skorzystanie z ulg i odliczeń podatkowych. Dla podatników rozliczających się samodzielnie Akademia PARP przygotowała szkolenie e-learningowe „Podatek PIT dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej”.

Ocena stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Czy zakaz palenia wyrobów tytoniowych w miejscu pracy dotyczy e-papierosów?

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?

Jakie obowiązki z zakresu bhp ma pracodawca zatrudniający rencistę na umowę zlecenia

Chcemy zatrudnić do ochrony mienia osoby na podstawie umowy zlecenia. Wśród kandydatów jest niepełnosprawny rencista. Jakie zadania ma pracodawca w zakresie bhp dla tej grupy pracowników? Czy możemy zatrudnić tę osobę?

Obowiązki pracodawców w zakresie bhp - nowe rozporządzenie

Dzisiaj, 3 marca, weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru.

Jak prawidłowo obniżyć składkę zdrowotną do kwoty zaliczki na podatek

Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami.

Zmiany w uprawnieniach kontrolnych inspektorów PIP

Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zaproponowane zmiany przewidują m.in. możliwość odstąpienia od stosowania środków prawnych w przypadku, gdy inspektor wykryje jedynie drobne nieprawidłowości.

Szkolenie okresowe dla pracodawców pełniących obowiązki służby bhp

Pracodawca pełniący obowiązki służby bhp odbył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp w celu osobistego wykonywania zadań tej służby. Po upływie 2 lat od szkolenia, po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy nakazał pracodawcy odbycie szkolenia okresowego. Czy słusznie?

Szkolenia w zakresie bhp

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi przeszkolenie w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy. Ponadto pracodawca powinien zapewnić okresowe szkolenia w tym zakresie.

Zwrot kosztów za otrzymaną odzież ochronną w razie zwolnienia z pracy

Zmiana przepisów ws. świadectwa pracy i badania lekarskiego pracowników

Najnowsza nowelizacja kodeksu pracy, zmieniająca przepisy dotyczące zasad wydawania świadectw pracy oraz przeprowadzania wstępnych badań lekarskich pracowników, wejdzie w życie 21 marca 2011 roku.

Posiłki dla pracowników

Kto powinien ustalać plan BIOZ i co ma on zawierać?

Emeryci i renciści - obowiązek zawiadomienia ZUS o osiągniętych przychodach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że emeryci i renciści, którzy dorabiają do swoich świadczeń, do końca lutego powinni powiadomić ZUS o osiągniętych przez siebie przychodach w 2010 r.

W jaki sposób Społeczna Inspekcja Pracy powinna współpracować ze służbą bhp

Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy żądane przez niego dokumenty? Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy Społecznym Inspektorem Pracy a pracownikami służby bhp?

Ochrona zdrowia i życia w miejscu pracy, punkty pierwszej pomocy na terenie zakładu pracy

Nowe zasady wydawania świadectw pracy i przeprowadzania wstępnych badań lekarskich

Roczna analiza stanu bhp

Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów potwierdzających stan realizacji wymogów bhp w zakładzie.

Prace zimowe - obowiązki pracodawcy

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury.

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Jednym z obowiązków pracodawcy w związku z wypadkiem pracownika przy pracy jest powołanie zespołu powypadkowego. Ustala on okoliczności i przyczyny wypadku. Pracodawca nie może zostać zwolniony z tego obowiązku nawet wtedy, gdy pracownik przyczyni się do wypadku.

Świadczenia przedemerytalne - dzisiaj weszły w życie nowe przepisy

Dzisiaj, 1 lutego, weszła w życie nowelizacja ustawy o świadczeniach przedemerytalnych. Zmiany dotyczą m.in. zmniejszania i zawieszania świadczenia przedemerytalnego.

Rozliczenie przychodu emeryta i rencisty na ogólnych zasadach

Do końca lutego 2011 r. emeryci i renciści dorabiający do swoich świadczeń muszą nadesłać do ZUS zaświadczenie płatnika składek potwierdzające przychód uzyskany w całym 2010 r. Jeśli składki opłacają sami za siebie (np. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej) – zobowiązani są dostarczyć w tym terminie własne oświadczenie dotyczące przychodu za ubiegły rok.

Czy od nagrody dla wyróżniającego się pracownika trzeba opłacić składki i podatek

Nasz zakład pracy cyklicznie organizuje wyjazdowe szkolenia dla wszystkich pracowników. W tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na przyznanie nagród rzeczowych dla wyróżniających się pracowników, wręczanych podczas tych szkoleń. Czy wartość nagrody pracownika trzeba opodatkować i oskładkować? Czy zakład pracy może zrekompensować pracownikowi wartość odprowadzonego podatku i składek?

Czy bal sylwestrowy sfinansowany przez pracodawcę jest przychodem pracownika

Zapobieganie wypadkom – szkolenia bhp pracowników

Wszystkie szkolenia z zakresu bhp, zarówno instruktaże, jak i szkolenia okresowe, powinny odbywać się w czasie pracy. Jeśli nie ma możliwości zorganizowania szkolenia w czasie pracy, można je przeprowadzić w dniu wolnym lub po pracy, ale wtedy pracownikowi trzeba zapłacić za godziny szkolenia lub oddać czas wolny.

Praca przy komputerze - problemy z oczami

Problemy z oczami występują u prawie 90 proc. osób, pracujących przy komputerze więcej niż trzy godziny dziennie. Najczęstszym skutkiem długiej pracy z komputerem jest zespół suchego oka.

Przewidzieć ryzyko

Rozmowa ze Sławomirem Paruchem, wspólnikiem w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, kierującym Departamentem Prawa Pracy

Szkolenia z zakresu bhp są zwolnione z podatku VAT - informacja Ministerstwa Finansów

Szkolenia bhp są zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednakże, jak informuje Ministerstwo Finansów, szkolenia te powinny być prowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

Bezpieczeństwo pracy zleceniobiorców

Obowiązkiem osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy będzie poddanie się badaniom i szkoleniom bhp w zakresie wskazanym przez zatrudniającego. Podmiot zatrudniający nie ma obowiązku pokrycia kosztów badań i szkoleń oraz egzekwowania ich przed dopuszczeniem do wykonania pracy.

Choroby pracowników biurowych

Pozycja siedząca dominuje w pracy biurowej. Nie wymaga ona dużego wysiłku fizycznego, lecz praca wykonywana przez dłuższy czas w tej pozycji powoduje dolegliwości bólowe i zmiany zwyrodnieniowe w narządzie ruchu, głównie w kręgosłupie. Warto pamiętać, że rodzaj i stopnień obciążenia pracowników zależy od wymiaru czasu pracy przy komputerze, stopnia trudności wykonywanych zadań, zaangażowania i znajomości obsługi programów. W czasie kontroli warunków pracy i szkoleń, zwłaszcza dla osób kierujących pracownikami, odpowiedzialnych za organizację pracy, warto rozmawiać o dolegliwościach, jakie może powodować praca w niewłaściwych warunkach, a także doradzać, jak można tym dolegliwościom zapobiegać.

Przeniesienie pracownicy w ciąży do innej pracy

Pracownica w okresie ciąży jest objęta szczególną ochroną. Ochrona ta polega m.in. na tym, że zatrudnianie kobiet w ciąży jest zabronione lub ograniczone przy niektórych pracach.

Jakie obowiązki wobec pracowników ma pracodawca w czasie zimy

Zapłacone za byłego pracownika składki ubezpieczeniowe oraz odsetki za zwłokę stanowią jego przychód – indywidualne stanowisko fiskusa

Z dniem, w którym pracodawca uregulował za byłego pracownika niedopłatę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do ZUS oraz poniósł koszty odsetek z tytułu nieterminowej zapłaty, powstaje przychód po stronie pracownika. Przychód ten należy opodatkować i wykazać w informacji PIT-11 za rok, w którym te składki i odsetki zostały zapłacone – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-788/10-2/AS).

Wypełnianie PIT-ów przez pracodawców

Z możliwości sporządzenia rocznego obliczenia podatku pracownika przez pracodawcę w 2009 roku skorzystało prawie 6 mln osób. To obrazuje, jak znacznym obciążeniem biurokratycznym jest ten obowiązek, który - zdaniem Pracodawców RP - powinien być zniesiony.

Odpowiedzialność kierowników za stan bhp w zakładzie pracy

Kodeks pracy wśród podmiotów odpowiedzialnych w danym zakładzie pracy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy wprowadza dodatkową – obok pracodawcy – kategorię osób mogących ponosić taką odpowiedzialność. Są to osoby kierujące pracownikami.

REKLAMA