Kategorie

Awansowanie

Awans na stanowisko menedżerskie jest nagrodą, ale oznacza również duże zmiany. W szczególności gdy do obowiązków nowego kierownika należy zarządzanie zespołem. Odpowiednie przygotowanie menedżera do objęcia stanowiska może znacznie zmniejszyć ryzyko poważnych problemów.
Dostajesz awans, co oznacza więcej obowiązków i pracy, jednakże pracodawca nie proponuje podwyżki. Czy zaakceptować propozycję? Czy odrzucając awans, ryzykujemy zwolnienie?
Skuteczny menedżer powinien posiadać pewien zestaw cech, które pomogą mu na stanowisku menedżerskim. Zarządzanie pracownikami wymaga umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, pewności siebie, motywowania oraz elastyczności.
Możliwość rozwój kariery w korporacji przyciąga wielu kandydatów do pracy. Duże firmy proponują różne ścieżki awansu, kusząc wysokim wynagrodzeniem, prestiżem i dodatkami socjalnymi. Sprawdź, jak awansować w korporacji.
Pojawiająca się szansa na awans powinna być zawsze wykorzystywana. Co stoi temu na przeszkodzie? Dlaczego pracodawcy pomijają niektórych pracowników przy awansowaniu?
Ostatnio odczuwam spadek motywacji, coraz mniej rzeczy cieszy mnie w mojej pracy, nie mam już tyle siły co dawniej, by radzić sobie z codziennymi problemami. Zaczęłam się zastanawiać, czy nie powinnam zatem zrezygnować z pozycji lidera mojego zespołu?
Bony stały się nieodłącznym elementem życia gospodarczego firm. Jednak dziś udział klasycznych bonów towarowych jest znacznie mniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Emitenci bonów stale dopasowują swoją ofertę do zmieniającej się sytuacji gospodarczej, społecznej i do ewoluujących potrzeb firm i pracowników, dostarczając coraz więcej nowych, skrojonych na miarę, produktów.
Od kilku lat systemy wspomagające zarządzanie kapitałem ludzkim, zwane systemami HCM, cieszą się zainteresowaniem, jakie do niedawna skupiało się na oprogramowaniu obsługującym inne obszary przedsiębiorstwa. Ta popularność jest naturalną konsekwencją zmian na rynku pracy. Oczywiście informatyka dostarcza tylko narzędzia, ale - jak w świecie sportu - technologia odgrywa coraz częściej kluczową rolę. System HCM stał się elementem przewagi konkurencyjnej. Oprócz standardowych zadań, takich jak wsparcie procesów kadrowo-płacowych realizowanych przez dział HR, ma służyć motywowaniu i utrzymaniu pracowników.
Na podstawie obserwacji rynku można stwierdzić, że już od kilku lat jednym z najbardziej powszechnych elementów stosowanych w budowie pozafinansowego systemu motywowania jest opieka medyczna.
Motywacja to zespół czynników (motywatorów), które mobilizują do pracy i sprawiają, że wykonujesz ją z większym zaangażowaniem i radością. Im atrakcyjniejsze będą motywatory, tym wyższej jakości efektów można oczekiwać.
Jestem świeżo upieczonym menedżerem średniego szczebla. Zarządzam trzyosobowym zespołem. Mam zadowalającą pensję i dobrą premię. Atmosfera w pracy jest również bardzo przyjazna. Ostatnio jednak straciłem zapał do pracy. Dotychczas byłem typem menedżera - samonakręcającej się maszyny. Praca dawała mi mnóstwo satysfakcji. Byłem w stanie wciąż generować i wdrażać nowe pomysły. Nie potrafię sam zdiagnozować swojego zniechęcenia. Jak mam odzyskać wewnętrzną motywację do dalszego działania?
PROBLEMJestem początkującym menedżerem, kieruję kilkunastoosobowym zespołem w dużej firmie usługowej. Największy problem sprawia mi udzielanie pochwał i reprymend moim podwładnym. Nie chcę być dla nich niesprawiedliwy, ale i nie wiem, jakie stosować zasady, aby obiektywnie oceniać ich pracę. Samo przekazywanie im moich uwag, szczególnie tych krytycznych, jest dla mnie bardzo nieprzyjemne.
Jak zadbać o odpowiednią efektywność pracowników - odpowiedzi na to pytanie poszukiwali uczestnicy XXI konferencji w cyklu Konwent HR, zorganizowanej w Warszawie 21 listopada 2007 r. przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami.
Różne formy elastycznego zatrudnienia zauważalne na polskim rynku pracy determinowane są wymaganiami pracodawców i nadmiarem pracowników. Jednakże efektywna praca niezależnych współpracowników może zależeć od tego, jak pracodawca traktuje tę kategorię zatrudnionych. Współdziałanie powinno opierać się na wzajemnym zaufaniu, lojalności, zdobywaniu i wymianie niezbędnej wiedzy oraz porównywalnym z innymi wynagrodzeniu pracowników.
Przekazanie bonu towarowego na rzecz pracowników powoduje konieczność opodatkowania jego wartości podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zbliżające się święta Bożego Narodzenia wywołują wzrost zainteresowania bonami towarowymi. Dominują bony w wersji papierowej, choć coraz częściej pracownicy korzystają z kart elektronicznych. Rośnie popularność bonów turystycznych.
Mimo że rynek bonów towarowych ustabilizował się na dobre, większość emitentów stara się modyfikować swoje oferty, by jak najlepiej dostosować je do zwiększających się wymagań klientów. Wyspecjalizowane firmy emitenckie przyczyniły się do zasadniczej zmiany jakościowej rynku, a pośrednio także do zmiany sposobu postrzegania tej formy wynagrodzeń pozapłacowych przez swoich klientów.
Aby motywowanie przez wynagrodzenie było efektywne, powinno być dostosowane indywidualnie do pracownika. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że coś konkretnie i ze stałą siłą tak samo motywuje wszystkich ludzi.
Każdy pracownik ma nadzieję, że efekty jego pracy zostaną zauważone i docenione przez pracodawcę. Dobrze się dzieje, jeżeli przekonaniu pracownika towarzyszy pozytywne działanie pracodawcy, który w wymierny sposób wynagrodzi pracownikowi jego zaangażowanie.
Polityka płacowa może zarówno motywować pracowników do jak najlepszej pracy, jak i zniechęcać do podejmowania pożądanych przez pracodawcę działań.
Premia czy nagroda wywołuje zawsze pozytywne emocje wśród pracowników. Popularność zagadnienia sprawia, że warto mu się bliżej przyjrzeć. Znajomość reguł i konsekwencji przyznawania takich gratyfikacji jest przydatna dla dwóch stron stosunku pracy. Pracownik powinien wiedzieć, kiedy i za co może spodziewać się nagrody czy też premii. Pracodawca natomiast musi wiedzieć, kiedy i jak poprawnie ich udzielać, aby były zarówno przyznane zasadnie oraz by w odczuciu pracownika były sprawiedliwe.
Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenie mówi, że dotyczy ono konkretnego pracownika. Dlatego istotne jest, aby obowiązujący w firmie system wynagradzania uwzględniał indywidualne potrzeby pracowników.
Wynagrodzenia osób na tych samych stanowiskach w różnych regionach Polski różnią się od siebie. Potwierdzają to dane ostatniego raportu płacowego AG „TEST” HR Wiosna 2007 oraz badania Głównego Urzędu Statystycznego. Dlaczego się tak dzieje, kto w ostatnim czasie zyskał najwięcej, kto może się spodziewać najwyższych wzrostów w ciągu najbliższych lat, a kto powinien zmienić swój zawód?
PROBLEMJestem kierownikiem działu administracyjno-personalnego dużej organizacji. Od jakiegoś czasu mamy problem z odpływem wielu wartościowych pracowników, co z pewnością wiąże się z lepszą ofertą pracy u konkurencji. Wydaje się, że same podwyżki pensji, a tym bardziej sama stabilność zatrudnienia, nie zatrzymają odchodzących. Jakie mechanizmy uruchomić, aby związać z firmą najlepszych pracowników?
Czy rzeczywiście warto inwestować w talenty? Każdy pracownik dba przede wszystkim o własny interes, a nie sukces firmy, więc może warto wyznaczać jasne cele i konsekwentnie je egzekwować, zamiast bez końca zachęcać i dopieszczać? Odpowiedzi na te pytania szukali praktycy zarządzania personelem, trenerzy oraz przedstawiciele świata nauki, uczestnicy drugiej debaty zorganizowanej przez Serwis HR, należący do Wydawnictwa Wolters Kluwer Polska przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami.
Zakłócenia lub wahania w motywacji mogą występować z różną częstotliwością. Jeśli dotyczą rzadkich przypadków, to nie zagrażają efektywności pracy, a same przyczyny można łatwo zidentyfikować i usunąć. Główną przyczyną zakłóceń jest niekonsekwentne stosowanie przez kierownika dostępnych mu instrumentów motywowania w stosunku do poszczególnych pracowników lub tych samych pracowników w różnym czasie. Wahania w motywacji mogą natomiast występować w przypadku ograniczonej dostępności w danym okresie motywatorów, zwłaszcza bodźców płacowych. Co zatem powinien robić szef, aby skutecznie zapobiegać demotywacji pracowników?
Demografia, deficyt kwalifikacji, demotywacja (czyli wcześniejsze emerytury, zasiłki itp.), defraudacja (czyli szara strefa) oraz Dublin... to 5D, które pokazuje problemy polskiego rynku pracy. I lepiej już nie będzie: imigracja nie zastąpi emigracji ani ilościowo, ani jakościowo, a i w innych dziedzinach nie zapowiadają się zmiany na lepsze. Jak zatem w takiej sytuacji mają poradzić sobie pracodawcy?
Wszyscy chcemy mieć zaangażowanych pracowników. Marzymy o tym, by pracownicy traktowali firmę jak własny biznes, by w ich zachowaniu widoczne było przedsiębiorcze myślenie. Jednocześnie bardzo często traktujemy pracowników w taki sposób, że nie dajemy im szans na to. Komunikacja wewnętrzna może tu zrobić wiele, ale jako osoby odpowiedzialne za komunikację, musimy się skoncentrować na zaangażowaniu i zacząć traktować pracowników poważnie. Dzieje się tak rzadko. W wielu przypadkach właściwsze byłoby pytanie, dlaczego naszym pracownikom chce się jeszcze w ogóle pracować?
Przeciętny pracownik ma wrodzoną niechęć do pracy i unika jej, jeśli tylko może. Nie chce brać na siebie odpowiedzialności, woli raczej być kierowany. Jest mało ambitny i nad wszystko przedkłada bezpieczeństwo i święty spokój. Z tego powodu większość ludzi musi być zmuszana, kontrolowana, kierowana i straszona konsekwencjami, aby podejmować odpowiedni wysiłek ukierunkowany na osiągnięcie celów organizacji.
W czasie walki z rynkowymi rywalami nieustannie redukującymi koszty, innowacyjność jest jedynym sposobem na osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników. Jednak innowatorzy w dziale rozwoju produktu lub dziale badań nie zagwarantują sukcesu. Menedżerowie powinni promować kreatywne działanie, stałą gotowość do zmian, eksperymentów wśród wszystkich pracowników, na każdej płaszczyźnie funkcjonowania firmy. W jaki sposób mają to robić?
Czy motywowanie pracowników ma sens? Takie pytanie tylko z pozoru jest nielogiczne, a praktyka zarządzania personelem wskazuje, że odpowiedź wcale nie musi być twierdząca.