REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cechy dobrego menedżera - jak zdobyć awans

MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Cechy dobrego menedżera - jak zdobyć awans
Cechy dobrego menedżera - jak zdobyć awans
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczny menedżer powinien posiadać pewien zestaw cech, które pomogą mu na stanowisku menedżerskim. Zarządzanie pracownikami wymaga umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, pewności siebie, motywowania oraz elastyczności.

Awans na pozycję menedżera to marzenie wielu szeregowych pracowników. Wiążą się z tym nowe zadania, większa władza, lepsze zarobki, możliwość rozwoju. Należy jednak pamiętać, że to nie tylko przywileje, ale także obowiązki i większa odpowiedzialność. Nie wszyscy też nadają się na kierownicze stanowisko. Skuteczny menedżer w dzisiejszych czasach powinien posiadać pewien zestaw cech, które sprawią, że poradzi sobie na takim stanowisku. I stale się w tym kierunku doskonalić. Eksperci Monster Polska podpowiadają jakie kompetencje warto rozwijać by odnieść sukces roli menedżera.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą działania przedsiębiorstwa jest fachowa i kompetentna kadra zarządzająca, która potrafi odpowiadać na zmienną sytuację na rynku, kierować procesami w firmie i przeciwdziałać kryzysom. Dynamiczna sytuacja w wielu branżach wymusza także na menedżerach każdego szczebla nieustającą edukację i działania mające na celu stały rozwój. Menedżer musi wykazać się wszechstronną wiedzą i pewnym zestawem umiejętności, ale przede wszystkim być otwarty na doświadczenia codziennej pracy.

Polecamy: Urlopy wypoczynkowe - udzielanie, ustalanie wymiaru i naliczanie wynagrodzenia (książka)

Rozwój przez doświadczenie

Jeśli chcesz zostać menedżerem nie możesz bać się wyzwań i powinieneś poszukiwać możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Nauka przez doświadczenie jest niezastąpiona, jeśli chcesz dojść w swojej profesji do perfekcji – mówią eksperci Monster Polska. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą jest obserwacja swoich działań, przygotowanie na porażki i wyciąganie z nich wniosków. Za każdym razem, kiedy skutek odbiega od założonych planów warto poddać kolejne kroki analizie i zadać sobie pytania o to, w którym momencie popełniliśmy błąd, czy mogliśmy temu jakoś zaradzić, jak moglibyśmy zachować się w podobnej sytuacji w przyszłości i które kompetencje powinniśmy rozwijać, by być jeszcze lepszym menedżerem.

REKLAMA

Cechy dobrego menedżera

Sprawnego przywódcę charakteryzuje kilka cech, które powinien posiadać. Część z nich będzie wrodzona, jednak nad każdym aspektem można pracować, by jak najlepiej spełniać się w swojej roli. Zatem jaki zestaw umiejętności powinien reprezentować dobry menedżer?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Zarządzanie czasem – zarówno swoim, jak i pracowników. Menedżer musi widzieć cel poszczególnych działań i tak zaplanować poszczególne etapy i rolę innych w całym procesie, by z sukcesem prowadzić projekty. To także nieodzowny element walki z wypaleniem zawodowym oraz dbania o efektywność.
  • Strategiczne myślenie – na etapie planowania, jak i realizacji. Menedżer z wizją i umiejętnością wprowadzenia jej skutecznie w życie będzie potrafił zainspirować pracowników do działania i osiągania pożądanych efektów.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi w postaci zdolności tworzenia zespołów, rekrutacji nowych pracowników i zwalniania tych, których praca nie przekłada się na korzyści dla firmy. To także umiejętne wprowadzanie nowych pracowników i odpowiednie edukowanie ich od samego początku. Jeśli nowa osoba uzyska w pierwszym okresie pracy odpowiednie wsparcie, dobry menedżer będzie mógł w pełni wykorzystać jej potencjał w prowadzonych projektach.
  • Rzeczowość i pewność siebie – dotyczy to głównie odpowiedniego delegowania zadań. Pracownicy muszą wiedzieć jakie są wobec nich oczekiwania i zrozumieć wizję osoby zarządzającej. Jasno i konkretnie przekazywane informacje, decyzje a także odpowiednie zarządzanie przepływem informacji to podstawa sukcesu i zapobieganie kryzysom jakie może wywołać niedoinformowanie czy niezrozumienie komunikatów wychodzących od menedżera.
  • Zmysł obserwacji i wyczucie – zarówno w kontekście postępów pracy nad projektem, jak i atmosfery w zespole. Umiejętność słuchania, wyciągania wniosków, identyfikowania momentu, w którym należy interweniować to istotne kompetencje, jakie powinna posiadać osoba zarządzająca zespołem. Odpowiednio wcześnie wykryte problemy pozwalają na wprowadzenie modyfikacji, np. przeniesienia zadań na inną osobę, jeśli pracownik nie wyrabia się w czasie czy zmiana oczekiwań, jeżeli zauważymy u członka zespołu pierwsze oznaki wypalenia zawodowego. Zdolność słuchania to także droga do skutecznego motywowania zespołu. Menedżer powinien dobrze poznać swój zespół i brać pod uwagę potrzeby jego członków, ponieważ spełnianie ich wyzwoli energię do działania, pobudzi kreatywność i zapewni efektywną pracę.
  • Dbanie o rozwój pracowników – jeśli menedżer chce się rozwijać, musi dbać także o rozwój swoich pracowników. Dlatego ważne jest dokonywanie okresowych ocen, pomaganie w doskonaleniu się oraz codzienny feedback. Bieżąca informacja na temat zarówno postępów, jak i niedociągnięć pozwala na szybkie reagowanie, wyciąganie wniosków i poprawę, na czym skorzysta pracownik, jego przełożony i całe przedsiębiorstwo.
  • Umiejętność kontrolowania i elastyczność – obserwacja postępów na projektach i w zespole to kolejny ważny element menedżerskiej codzienności. Kontrola powinna być jawna i dawać pracownikom poczucie bezpieczeństwa, tego, że są sprawdzani nie po to, by wykryć ich nieudolność, ale po to, by sprawdzić czy uda się zrealizować projekt w wyznaczonym terminie i zgodnie z założeniami, a w razie potrzeby odpowiednio zareagować i modyfikować plany odpowiednio rozdzielając działania, by osiągnąć cel.
  • Świadomość roli i umiejętność prezentowania – dobry menedżer powinien być wzorem dla całego zespołu. Jego działania mają pokazywać, że potrafi poprowadzić zespół do sukcesu, odpowiedzieć na potrzeby klienta i rozwijać firmę. Ważna jest tu także charyzma z jaką menedżer przedstawia cele i strategię ich osiągnięcia, ale także otwartość na sugestie pracowników, co pozwoli uwolnić ich potencjał i usprawniać pracę.

Polecamy serwis: HRM

Kompetencje przypisywane skutecznym menedżerom można rozwijać na różne sposoby. Na pewno będzie to uczenie się na własnych błędach i zdobywanie jak największej liczby doświadczeń w zakresie zarządzania projektami, jak i zasobami ludzkimi. Warto także szukać na rynku szkoleń i warsztatów, które pomogą nam wzmocnić pożądane umiejętności. Jeżeli znajdujesz się na takim etapie swojej kariery zawodowej, w którym jesteś specjalistą i marzysz o byciu menedżerem zastanów się najpierw, które z tych cech posiadasz, nad którymi powinieneś popracować i postaraj się realnie ocenić ile w tym zakresie jesteś w stanie zrobić. Jeśli masz wątpliwości czy sobie poradzisz, poszukaj opinii innych na swój temat. Wśród byłych i obecnych współpracowników czy szefów. A następnie przystąp do pracy nad doskonaleniem menedżerskich umiejętności – podsumowują eksperci Monster Polska.

Zadaj pytanie na naszym FORUM!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA