REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Stanowisko pracy, Czynniki szkodliwe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

Korzystanie przez pracowników ze służbowego sprzętu w celach prywatnych

Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.

Praca przy komputerze - wymagania bhp

Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.

Szkolenia w zakresie BHP


Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ich przeszkolenie w zakresie bhp.

Długoterminowa zmiana stanowiska pracy

Chcemy zmienić pracownikowi stanowisko pracy w związku z koniecznością zastępstwa innego podwładnego. Zastępstwo będzie na pewno trwało dłużej niż 3 miesiące. Jak to zrobić?

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Ochrona indywidualna pracowników

Pracodawca może pozwolić na używanie własnych ubrań ochronnych, zamiast zapewniać pracownikom odzież i obuwie robocze. W takim wypadku jest on zobowiązany jednak wypłacić pracownikom ekwiwalent za pranie odzieży.

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne?

Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.

Czym jest azbest, dlaczego jest niebezpieczny i szkodliwy dla zdrowia?

W Polsce około 85% azbestu znajduje się w wyrobach budowlanych. Azbest po latach badań został uznany za substancję rakotwórczą pierwszej kategorii, a jego odpady klasyfikuje się jako odpady niebezpieczne. Specjalista ds. bhp powinien pamiętać, że w Polsce obowiązuje „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” i że wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w sposób umożliwiający jego emisję do środowiska jest niedopuszczalne.

Czy można przenieść pracownika samorządowego na stanowisko równorzędne lub niższe

Chcemy przenieść pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym w obrębie własnego urzędu na równorzędne stanowisko urzędnicze lub niższe. Czy możemy to zrobić? Czy można przenieść tego pracownika do innego urzędu na równorzędne lub niższe stanowisko?

Negatywny wpływ czynników biologicznych na personel szpitalny

W każdym szpitalu zatrudniającym około 600 pracowników co roku w ciąży jest 10–15 kobiet zatrudnionych w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Rolą specjalisty ds. bhp jest zadbanie o to, by miały świadomość zagrożeń dla zdrowia swojego i dziecka. Bezwzględnie należy przestrzegać zakazu pracy kobiet w kontakcie z czynnikami biologicznymi wymienionymi w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla ich zdrowia. Ważne jest również poruszenie zagadnień związanych ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi w trakcie szkoleń, a także w ocenie ryzyka zawodowego.

Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?

Do zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego nie jest konieczna opinia PIP

Od 31 marca 2010 r. uproszczono zasady zatrudniania pracowników niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności na tzw. otwartym rynku pracy. Od tej pory przedsiębiorca nieposiadający statusu zakładu pracy chronionej może zatrudnić taką osobę pod warunkiem przystosowania stanowiska pracy do jej potrzeb, ale bez konieczności uzyskania w tej sprawie opinii Państwowej Inspekcji Pracy.

Ocena ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na czynniki chemiczne

Niebezpieczne substancje chemiczne należą do najpowszechniejszych w środowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia. Występują w procesie produkcji i są stosowane w procesach pracy na różnych stanowiskach, stając się źródłem zanieczyszczenia powietrza na stanowiskach pracy i zagrożeniem dla pracowników. Dlatego nawet przy stosowaniu niewielkich ilości środków chemicznych w procesie pracy należy uwzględniać zagrożenia związane z ich używaniem w ocenie ryzyka zawodowego.

Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?

Koszty wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Ustawodawca w art. 26e ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92, ze zm.) zawarł delegację ustawową do wydania przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenia określającego:

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Dofinansowania dla pracowników

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Normy pracy

Normy pracy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia, dlatego zostały umieszczone w rozdziale Ia działu trzeciego Kodeksu pracy poświęconego wynagrodzeniu za pracę.

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.

Jak uzyskać pomoc finansową na zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Czy, zatrudniając osobę niepełnosprawną, mogę uzyskać pomoc finansową na zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowiska pracy tej osoby i gdzie mogę o taką pomoc się ubiegać?

Skutki odwołania ze stanowiska w zarządzie dla stosunku pracy

Odwołanie członka zarządu osoby prawnej i wypowiedzenie mu umowy o pracę nie powoduje zmiany jego stanowiska jako pracownika. Członek zarządu nadal pozostaje na tym samym stanowisku pracowniczym, nawet jeżeli jest zwolniony z obowiązku wykonywania pracy.

Szczególna ochrona kobiet a przepisy BHP

Zatrudniając kobiety w zakładzie pracy, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia im odpowiednich warunków pracy. Dotyczy to głównie organizacji pomieszczeń higienicznosanitarnych oraz niezatrudniania przy określonych rodzajach prac.

Łatwiejsze zatrudnienie osób niepełnosprawnych

23 września br. odbyło się spotkanie Komisji Przyjazne Państwo. Omówiony został projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Zadecydowano, że Komisja skieruje projekt nowelizacji do Marszałka Sejmu.

Profilaktyczne posiłki i napoje

Konieczność zapewnienia pracownikom profilaktycznych posiłków i napojów istnieje nie tylko w okresie letnim. Przy niektórych pracach obowiązek taki istnieje przez cały rok.

Rekompensata z tytułu pracy w warunkach szczególnych

Komu przysługuje rekompensata z tytułu pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze?

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy

Pracodawca, jeśli zatrudni bezrobotnego, może uzyskać dodatkowe pieniądze na wyposażenie stanowiska pracy.

Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?

Korzyści z zatrudniania niepełnosprawnych

Pracodawca, zatrudniając pracownika niepełnosprawnego, może zyskać dodatkowe środki, np. na dostosowanie zakładu pracy do wymagań takiego pracownika.

Likwidacja stanowiska pracy

Jestem zatrudniona w dużej firmie już 7 lat, niestety pracodawca likwiduje moje stanowisko z końcem marca br. Proponuje mi rozwiązanie umowy o pracę w drodze porozumienia stron. Czy jeśli się na to zgodzę, będzie mi się należała odprawa i w jakiej wysokości?

Czy pracownik może zrezygnować ze stanowiska pracy

Pracownica jest zatrudniona na stanowisku kierownika ds. administracyjnych. Oświadczyła nam jednak, że nie chce dalej pracować na stanowisku kierowniczym. My nie chcemy się zgodzić na zmianę jej stanowiska. Czy pracownica może nam złożyć wypowiedzenie zmieniające w zakresie stanowiska pracy? Czy pracownica może zrezygnować w taki sposób z kierowniczego stanowiska?

Indywidualne środki ochrony BHP

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy.

Wymagania dla pomieszczeń pracy

Jakie są wymagania dla pomieszczeń pracy? Stanowisko pracy powinno być dostosowane zarówno do rodzaju wykonywanych przez pracownika prac, jak i do jego cech osobowych.

Kontrola PIP u przedsiębiorcy

Dokumentem upoważniającym inspektora do przeprowadzenia kontroli może być legitymacja służbowa. O swojej obecności na terenie kontrolowanego zakładu pracy inspektor nie musi informować pracodawcy.

Decyzje pokontrolne Inspektora Pracy

Inspektor pracy, jeśli stwierdzi naruszenie przepisów prawa pracy, może bez zgody pracodawcy nałożyć karę finansową lub wydać nakaz natychmiastowego zamknięcia stanowisk pracy stwarzających zagrożenie dla życia pracowników.

Będziemy mieli nowe przepisy związane z chorobami zawodowymi

19 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy związane z chorobami zawodowymi są niezgodne z Konstytucją RP.

Roczny urlop bezpłatny

Chciałbym wystąpić do swojego pracodawcy o roczny urlop bezpłatny i wyjechać do pracy za granicą. Mam w związku z tym kilka pytań. Czy muszę umotywować swoją prośbę? Czy okres urlopu wlicza się do stażu pracy i uprawnień pracowniczych? Czy jest przewidziany w przepisach okres, na który urlop bezpłatny może być udzielony? Czy pracodawca może rozwiązać ze mną umowę o pracę w czasie tego urlopu? - pyta Czytelnik z Krosna.

Koordynator ds. BHP

Koordynator w zakresie bhp jest odpowiedzialny za sposób wykonywania czynności, dlatego należy bardzo dokładnie określić jego obowiązki i uprawnienia, biorąc pod uwagę możliwość ich wykonania w konkretnych warunkach.

Opieka medyczna

Głównym celem realizowanym przez służbę medycyny pracy jest zapewnienie ochrony zdrowia pracujących.

Zakładowy nadzór nad warunkami pracy

Nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy czuwają oprócz pracodawcy również organy zakładowego nadzoru.

Prawo wdowy do renty rodzinnej

Monter pracujący przez kilkanaście lat w zakładach chemicznych przeszedł na rentę z powodu choroby wieńcowej. Przy kolejnym badaniu stwierdzono u niego chorobę zawodową - przewlekłe zatrucie rozpuszczalnikami organicznymi (toluen). Z tego powodu została mu przyznana renta inwalidzka. W 2006 r. monter zmarł na raka trzustki. Wdowa wystąpiła o przyznanie renty rodzinnej na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Czy przysługuje jej prawo do renty rodzinnej?

Prawo wdowy do renty rodzinnej

Monter pracujący przez kilkanaście lat w zakładach chemicznych przeszedł na rentę z powodu choroby wieńcowej. Przy kolejnym badaniu stwierdzono u niego chorobę zawodową - przewlekłe zatrucie rozpuszczalnikami organicznymi (toluen). Z tego powodu została mu przyznana renta inwalidzka. W 2006 r. monter zmarł na raka trzustki. Wdowa wystąpiła o przyznanie renty rodzinnej na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Czy przysługuje jej prawo do renty rodzinnej?

Zagrożenia w pracy biurowej

Praca w biurze, jak to się powszechnie wydaje, nie jest ani lekka, ani zdrowa. Może doprowadzić do wielu schorzeń, nadmiernego przeciążenia organizmu, osłabienia sprawności intelektualnej. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy powinien zapewnić pracodawca.

Praca z chemikaliami

Pracodawcy w niedostateczny  sposób realizują ciążący na nich obowiązek eliminowania lub minimalizowania zagrożeń związanych z użytkowaniem niebezpiecznych czynników chemicznych, a w szczególności oceny prawidłowości identyfikacji tych zagrożeń, co prowadzi niejednokrotnie do bardzo ciężkich wypadków przy pracy.

Badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy

 Od 1 stycznia br. zaczęły obowiązywać zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 73, poz. 645).

REKLAMA