REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowania dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Czajkowska

REKLAMA

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Pracodawcy nierzadko stawiają pytanie, w jaki sposób powinni uregulować kwestie związane z refundowaniem pracownikom kosztu zakupu okularów korygujących wzrok lub aparatów słuchowych. Istnieją różne propozycje formułowania treści przepisów wewnątrzzakładowych odnoszących się do tej kwestii.

REKLAMA

Zaopatrzenie pracowników w okulary jest obowiązkiem pracodawcy mającym swoje źródło w przepisach powszechnie obowiązujących. W praktyce pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, zwracając pracownikom koszt zakupu okularów po przedstawieniu dowodów potwierdzających zakup.

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP >>

Udzielenie z kolei wsparcia finansowego na zakup aparatu słuchowego nie należy do materii regulowanej przez ustawodawcę. Pracodawca ma w związku z tym swobodę w zakresie podjęcia decyzji o przyznaniu dofinansowania i jego wysokości.

Okulary korekcyjne

Przepisy bhp niejednokrotnie wprowadzają wymóg przyznawania pracownikom świadczeń o charakterze rzeczowym bądź ekwiwalentów za te świadczenia. Przykładem takich przepisów jest rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzenie służby bhp w firmie >>

REKLAMA

Rozporządzenie nie wprowadza dodatkowych wymagań co do trybu przyznawania dopłat. Szczegóły można więc doprecyzować w przepisach wewnątrzzakładowych. Zasady przyznawania dofinansowania mogą być włączone do regulaminu pracy lub innego aktu wewnętrznego.

Można je także wprowadzić w formie uchwały zarządu spółki albo decyzji, zarządzenia lub innego aktu wydawanego przez pracodawcę. Regulacje zakładowe konkretyzują i dopełniają obowiązek wynikający z przepisów wyższej rangi, dlatego nie jest konieczne powtarzanie w ich ramach treści rozporządzenia. Niemniej jednak, mając na względnie potrzebę informowania pracowników o przysługujących im uprawnieniach, pracodawca może przytoczyć fragmenty rozporządzenia.


WAŻNE!

Należy podkreślić, że jasność w zakresie przyjętych procedur będzie służyć także prawidłowemu wywiązywaniu się pracodawcy z zobowiązań podatkowych, zwłaszcza w zakresie dokumentowania poniesionych wydatków.

Przede wszystkim w regulaminie (lub innym akcie) należy opisać tryb, w jakim refundowane będą koszty zakupu okularów. Pracodawca może postanowić, że o przyznawaniu dofinansowania będzie rozstrzygać wyznaczony pracownik działu kadr. Dla zarządu spółki zaś można zastrzec kompetencję do rozpoznawania odwołań od decyzji tego pracownika.

Ponadto pracodawca może zażądać, aby prawnik ubiegający się o dofinansowanie złożył w dziale kadr określone dokumenty, takie jak:

  • wniosek o udzielenie dofinansowania,
  • zaświadczenie od lekarza medycyny pracy,
  • dowód potwierdzający zakup okularów.

Wychodząc ponad minimum określone w rozporządzeniu, pracodawca może przyznać pracownikom prawo ubiegania się o skierowanie na badania okulistyczne również poza okresem badań kontrolnych czy okresowych.

Istotne jest także sprecyzowanie kwoty refundacji. Mimo że brak jest przeszkód, aby zwrotowi podlegała cała kwota zakupu, to w praktyce wielkość dofinansowania jest najczęściej ograniczana do określonej kwoty. Nie powinna ona jednak być zbyt niska, gdyż podważałoby to sens regulacji. Godne polecenia jest sprawdzenie ofert dostępnych na lokalnym rynku i dostosowanie zakładowego pułapu do średnich cen.

Zadania i obowiązki służby bhp >>

Przykład

Regulamin refundowania pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok

1. Pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przysługuje zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, pod warunkiem że:

1.1. pracownicy ci użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy;

1.2. w wyniku badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej lekarz medycyny pracy zaleci stosowanie takich okularów podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.


2. Podstawą refundacji przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok jest:

2.1. pisemny wniosek pracownika o udzielenie dofinansowania;

2.2. zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy stwierdzające potrzebę stosowania przez pracownika okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego;

2.3. faktura lub rachunek dokumentujące zakup.

3. ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refunduje koszt zakupu okularów korygujących wzrok do wysokości 500 zł (pięćset złotych).

4. Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, wydaje się skierowanie na badania okulistyczne także poza terminami badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej.

5. W przypadku przeprowadzenia badań okulistycznych bez skierowania wydanego przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refundacja nie przysługuje.

Nowe zasady dofinansowania zatrudniania niepełnosprawnych >>

Aparat słuchowy

REKLAMA

Dofinansowanie zakupu przez pracownika aparatu słuchowego zależy od uznania pracodawcy. Przepisy nie statuują w tym względzie żadnych obowiązków ani wytycznych. Warunki i tryb przyznawania pomocy mogą być takie same jak przy dofinansowaniu zakupu okularów.

Pracownicy mogą ubiegać się o refundowanie kosztów zakupu aparatów słuchowych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, a także – po spełnieniu dodatkowych warunków – ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Pracodawca może postanowić, że z jego środków uzupełnieniu będzie podlegać ta część wydatku, która nie zostanie pokryta ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia lub tylko do wysokości określonej kwoty.

W regulaminach można postanowić, że pomoc będzie przyznawana co 5 lat, a więc w takim czasie, w jakim można występować o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Zdrowia. Zabieg ten pozwoli pracownikowi sfinansować zakup aparatu ze środków pochodzących z różnych źródeł. Podobnie jak przy zwrocie kosztów zakupu okularów pracodawca może żądać od pracownika przedstawienia wniosku o dofinansowanie oraz innych niezbędnych dokumentów.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA