REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Pracodawcy nierzadko stawiają pytanie, w jaki sposób powinni uregulować kwestie związane z refundowaniem pracownikom kosztu zakupu okularów korygujących wzrok lub aparatów słuchowych. Istnieją różne propozycje formułowania treści przepisów wewnątrzzakładowych odnoszących się do tej kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaopatrzenie pracowników w okulary jest obowiązkiem pracodawcy mającym swoje źródło w przepisach powszechnie obowiązujących. W praktyce pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, zwracając pracownikom koszt zakupu okularów po przedstawieniu dowodów potwierdzających zakup.

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP >>

Udzielenie z kolei wsparcia finansowego na zakup aparatu słuchowego nie należy do materii regulowanej przez ustawodawcę. Pracodawca ma w związku z tym swobodę w zakresie podjęcia decyzji o przyznaniu dofinansowania i jego wysokości.

REKLAMA

Okulary korekcyjne

Przepisy bhp niejednokrotnie wprowadzają wymóg przyznawania pracownikom świadczeń o charakterze rzeczowym bądź ekwiwalentów za te świadczenia. Przykładem takich przepisów jest rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzenie służby bhp w firmie >>

Rozporządzenie nie wprowadza dodatkowych wymagań co do trybu przyznawania dopłat. Szczegóły można więc doprecyzować w przepisach wewnątrzzakładowych. Zasady przyznawania dofinansowania mogą być włączone do regulaminu pracy lub innego aktu wewnętrznego.

Można je także wprowadzić w formie uchwały zarządu spółki albo decyzji, zarządzenia lub innego aktu wydawanego przez pracodawcę. Regulacje zakładowe konkretyzują i dopełniają obowiązek wynikający z przepisów wyższej rangi, dlatego nie jest konieczne powtarzanie w ich ramach treści rozporządzenia. Niemniej jednak, mając na względnie potrzebę informowania pracowników o przysługujących im uprawnieniach, pracodawca może przytoczyć fragmenty rozporządzenia.


WAŻNE!

Należy podkreślić, że jasność w zakresie przyjętych procedur będzie służyć także prawidłowemu wywiązywaniu się pracodawcy z zobowiązań podatkowych, zwłaszcza w zakresie dokumentowania poniesionych wydatków.

Przede wszystkim w regulaminie (lub innym akcie) należy opisać tryb, w jakim refundowane będą koszty zakupu okularów. Pracodawca może postanowić, że o przyznawaniu dofinansowania będzie rozstrzygać wyznaczony pracownik działu kadr. Dla zarządu spółki zaś można zastrzec kompetencję do rozpoznawania odwołań od decyzji tego pracownika.

Ponadto pracodawca może zażądać, aby prawnik ubiegający się o dofinansowanie złożył w dziale kadr określone dokumenty, takie jak:

  • wniosek o udzielenie dofinansowania,
  • zaświadczenie od lekarza medycyny pracy,
  • dowód potwierdzający zakup okularów.

Wychodząc ponad minimum określone w rozporządzeniu, pracodawca może przyznać pracownikom prawo ubiegania się o skierowanie na badania okulistyczne również poza okresem badań kontrolnych czy okresowych.

Istotne jest także sprecyzowanie kwoty refundacji. Mimo że brak jest przeszkód, aby zwrotowi podlegała cała kwota zakupu, to w praktyce wielkość dofinansowania jest najczęściej ograniczana do określonej kwoty. Nie powinna ona jednak być zbyt niska, gdyż podważałoby to sens regulacji. Godne polecenia jest sprawdzenie ofert dostępnych na lokalnym rynku i dostosowanie zakładowego pułapu do średnich cen.

Zadania i obowiązki służby bhp >>

Przykład

Regulamin refundowania pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok

1. Pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przysługuje zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, pod warunkiem że:

1.1. pracownicy ci użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy;

1.2. w wyniku badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej lekarz medycyny pracy zaleci stosowanie takich okularów podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.


2. Podstawą refundacji przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok jest:

2.1. pisemny wniosek pracownika o udzielenie dofinansowania;

2.2. zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy stwierdzające potrzebę stosowania przez pracownika okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego;

2.3. faktura lub rachunek dokumentujące zakup.

3. ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refunduje koszt zakupu okularów korygujących wzrok do wysokości 500 zł (pięćset złotych).

4. Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, wydaje się skierowanie na badania okulistyczne także poza terminami badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej.

5. W przypadku przeprowadzenia badań okulistycznych bez skierowania wydanego przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refundacja nie przysługuje.

Nowe zasady dofinansowania zatrudniania niepełnosprawnych >>

Aparat słuchowy

Dofinansowanie zakupu przez pracownika aparatu słuchowego zależy od uznania pracodawcy. Przepisy nie statuują w tym względzie żadnych obowiązków ani wytycznych. Warunki i tryb przyznawania pomocy mogą być takie same jak przy dofinansowaniu zakupu okularów.

Pracownicy mogą ubiegać się o refundowanie kosztów zakupu aparatów słuchowych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, a także – po spełnieniu dodatkowych warunków – ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Pracodawca może postanowić, że z jego środków uzupełnieniu będzie podlegać ta część wydatku, która nie zostanie pokryta ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia lub tylko do wysokości określonej kwoty.

W regulaminach można postanowić, że pomoc będzie przyznawana co 5 lat, a więc w takim czasie, w jakim można występować o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Zdrowia. Zabieg ten pozwoli pracownikowi sfinansować zakup aparatu ze środków pochodzących z różnych źródeł. Podobnie jak przy zwrocie kosztów zakupu okularów pracodawca może żądać od pracownika przedstawienia wniosku o dofinansowanie oraz innych niezbędnych dokumentów.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA