REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W przeciwieństwie do refundowania kosztu zakupu okularów korekcyjnych pracodawca finansujący zakup aparatu słuchowego zobowiązany jest pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Poniesiony wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Pracodawcy nierzadko stawiają pytanie, w jaki sposób powinni uregulować kwestie związane z refundowaniem pracownikom kosztu zakupu okularów korygujących wzrok lub aparatów słuchowych. Istnieją różne propozycje formułowania treści przepisów wewnątrzzakładowych odnoszących się do tej kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaopatrzenie pracowników w okulary jest obowiązkiem pracodawcy mającym swoje źródło w przepisach powszechnie obowiązujących. W praktyce pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, zwracając pracownikom koszt zakupu okularów po przedstawieniu dowodów potwierdzających zakup.

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP >>

Udzielenie z kolei wsparcia finansowego na zakup aparatu słuchowego nie należy do materii regulowanej przez ustawodawcę. Pracodawca ma w związku z tym swobodę w zakresie podjęcia decyzji o przyznaniu dofinansowania i jego wysokości.

REKLAMA

Okulary korekcyjne

Przepisy bhp niejednokrotnie wprowadzają wymóg przyznawania pracownikom świadczeń o charakterze rzeczowym bądź ekwiwalentów za te świadczenia. Przykładem takich przepisów jest rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzenie służby bhp w firmie >>

Rozporządzenie nie wprowadza dodatkowych wymagań co do trybu przyznawania dopłat. Szczegóły można więc doprecyzować w przepisach wewnątrzzakładowych. Zasady przyznawania dofinansowania mogą być włączone do regulaminu pracy lub innego aktu wewnętrznego.

Można je także wprowadzić w formie uchwały zarządu spółki albo decyzji, zarządzenia lub innego aktu wydawanego przez pracodawcę. Regulacje zakładowe konkretyzują i dopełniają obowiązek wynikający z przepisów wyższej rangi, dlatego nie jest konieczne powtarzanie w ich ramach treści rozporządzenia. Niemniej jednak, mając na względnie potrzebę informowania pracowników o przysługujących im uprawnieniach, pracodawca może przytoczyć fragmenty rozporządzenia.


WAŻNE!

Należy podkreślić, że jasność w zakresie przyjętych procedur będzie służyć także prawidłowemu wywiązywaniu się pracodawcy z zobowiązań podatkowych, zwłaszcza w zakresie dokumentowania poniesionych wydatków.

Przede wszystkim w regulaminie (lub innym akcie) należy opisać tryb, w jakim refundowane będą koszty zakupu okularów. Pracodawca może postanowić, że o przyznawaniu dofinansowania będzie rozstrzygać wyznaczony pracownik działu kadr. Dla zarządu spółki zaś można zastrzec kompetencję do rozpoznawania odwołań od decyzji tego pracownika.

Ponadto pracodawca może zażądać, aby prawnik ubiegający się o dofinansowanie złożył w dziale kadr określone dokumenty, takie jak:

  • wniosek o udzielenie dofinansowania,
  • zaświadczenie od lekarza medycyny pracy,
  • dowód potwierdzający zakup okularów.

Wychodząc ponad minimum określone w rozporządzeniu, pracodawca może przyznać pracownikom prawo ubiegania się o skierowanie na badania okulistyczne również poza okresem badań kontrolnych czy okresowych.

Istotne jest także sprecyzowanie kwoty refundacji. Mimo że brak jest przeszkód, aby zwrotowi podlegała cała kwota zakupu, to w praktyce wielkość dofinansowania jest najczęściej ograniczana do określonej kwoty. Nie powinna ona jednak być zbyt niska, gdyż podważałoby to sens regulacji. Godne polecenia jest sprawdzenie ofert dostępnych na lokalnym rynku i dostosowanie zakładowego pułapu do średnich cen.

Zadania i obowiązki służby bhp >>

Przykład

Regulamin refundowania pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok

1. Pracownikom ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przysługuje zwrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, pod warunkiem że:

1.1. pracownicy ci użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy;

1.2. w wyniku badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej lekarz medycyny pracy zaleci stosowanie takich okularów podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.


2. Podstawą refundacji przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok jest:

2.1. pisemny wniosek pracownika o udzielenie dofinansowania;

2.2. zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy stwierdzające potrzebę stosowania przez pracownika okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego;

2.3. faktura lub rachunek dokumentujące zakup.

3. ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refunduje koszt zakupu okularów korygujących wzrok do wysokości 500 zł (pięćset złotych).

4. Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, wydaje się skierowanie na badania okulistyczne także poza terminami badań okulistycznych przeprowadzanych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej.

5. W przypadku przeprowadzenia badań okulistycznych bez skierowania wydanego przez ABC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie refundacja nie przysługuje.

Nowe zasady dofinansowania zatrudniania niepełnosprawnych >>

Aparat słuchowy

Dofinansowanie zakupu przez pracownika aparatu słuchowego zależy od uznania pracodawcy. Przepisy nie statuują w tym względzie żadnych obowiązków ani wytycznych. Warunki i tryb przyznawania pomocy mogą być takie same jak przy dofinansowaniu zakupu okularów.

Pracownicy mogą ubiegać się o refundowanie kosztów zakupu aparatów słuchowych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, a także – po spełnieniu dodatkowych warunków – ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Pracodawca może postanowić, że z jego środków uzupełnieniu będzie podlegać ta część wydatku, która nie zostanie pokryta ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia lub tylko do wysokości określonej kwoty.

W regulaminach można postanowić, że pomoc będzie przyznawana co 5 lat, a więc w takim czasie, w jakim można występować o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Zdrowia. Zabieg ten pozwoli pracownikowi sfinansować zakup aparatu ze środków pochodzących z różnych źródeł. Podobnie jak przy zwrocie kosztów zakupu okularów pracodawca może żądać od pracownika przedstawienia wniosku o dofinansowanie oraz innych niezbędnych dokumentów.

Podstawa prawna:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA