Jak wynika z badań Polskiego Forum HR, większość z 0,5 mln polskich pracowników tymczasowych zarabia znacznie więcej niż wynosi płaca minimalna. Przeciwnicy pracy tymczasowej argumentują, iz jest to forma pracy nadużywana kosztem pracowników. Strony tego sporu – agencje, pracodawcy oraz związki zawodowe – spotkają się we wrześniu, by rozmawiać o potrzebnych zmianach.
Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazały liczne nieprawidłowości w umowach zawianych przez agencje pracy tymczasowej. Jesienią tego roku ma odbyć się "okrągły stół" zorganizowany przez ministerstwo pracy, kancelarię prezydenta, główną inspektor pracy , agencje pracy tymczasowej i pracodawców, którego celem będzie wprowadzenie zmian w prawie, umniejszający ilość naruszeń.
Z definicji stosunku pracy wynika, że praca jest świadczona pod nadzorem
(kierownictwem) pracodawcy. Pogląd,
zakładający, że praca może być efektywnie wykonywana tylko w miejscu
pracy rozumianym jako siedziba pracodawcy, co umożliwia stałe
kontrolowanie pracownika, jest cały czas aktualny w przeważającej części
świadomości pracodawców.
Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.