Motywowanie pracowników tymczasowych
REKLAMA
REKLAMA
Motywowanie pracowników tymczasowych
Jestem menedżerem działu HR w dużej firmie produkcyjnej z branży automotive. W związku ze zwiększoną produkcją w sezonie letnim postanowiliśmy włączyć pracę tymczasową w naszą politykę personalną. Motywowanie pracowników to jedno z priorytetowych zagadnień, jakim zajmuje się dział, którym zarządzam. Regularnie udoskonalamy nasze wewnętrzne systemy motywacyjne. W obecnej sytuacji zastanawiam się, w jaki sposób możemy wpływać na motywację pracowników sezonowych oraz jak może nas w tym wspomóc nasz dostawca, czyli agencja pracy tymczasowej?
REKLAMA
Zobacz: Zatrudnianie pracowników tymczasowych - ograniczenia
Obecnie, gdy coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia, pojawia się nowe zagadnienie, jakim jest motywowanie pracowników sezonowych. Niestety, temat ten jest często pomijany lub bagatelizowany ze względu na tymczasowy charakter współpracy. A przecież pracownicy sezonowi to ważny element organizacji, który ma wpływ na jej funkcjonowanie. Firma będzie działała tym lepiej, im lepiej będzie motywowany każdy z pracowników, również tymczasowy.
Jak zatem motywować pracowników tymczasowych, aby ich praca była efektywna, a jednocześnie stanowiła źródło osobistej satysfakcji? Najprostsza odpowiedź brzmi: zgodnie z potrzebami pracowników i możliwościami organizacji. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że nie istnieje jeden uniwersalny model motywacyjny, niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę pracowników tymczasowych, czy etatowych.
Motywowanie materialne i niematerialne
W powszechnym przekonaniu wynagrodzenie i finansowe benefity są uniwersalnym czynnikiem motywującym do pracy. Opinia ta okazuje się nieprawdziwa, a najlepiej świadczą o tym słowa guru w dziedzinie zarządzania Petera Druckera, który uważa, że bodźce i motywatory o charakterze ekonomicznym stają się z czasem prawami pracowników, a przestają być nagrodami. Sytuacja zmienia się jedynie, kiedy wynagrodzenie jest niesprawiedliwe lub nieodpowiednie do wykonywanej pracy, ponieważ wtedy może okazać się źródłem poważnej demotywacji pracownika.
We wszystkich pozostałych przypadkach motywacyjna funkcja pieniądza jest przeceniana, ponieważ wpływ czynników, takich jak premia czy też podwyżka, jest krótkotrwały w porównaniu z czynnikami niematerialnymi i szybko maleje po uzyskaniu nagrody.
Identyfikacja z firmą, poczucie bezpieczeństwa pracy czy też atmosfera wzajemnego szacunku i współpracy to tylko część pozamaterialnych czynników motywujących pracowników, które wpływają na ich satysfakcję i zaangażowanie.
Innym istotnym elementem motywacji pozamaterialnej jest relacja z przełożonym, a w szczególności okazywanie przez niego uznania i doceniania pracy podwładnych. Przykładem może być pozytywna informacja zwrotna czy też przydzielenie nowych bardziej odpowiedzialnych i rozwojowych zadań. Okazuje się jednak, że proste i najbardziej oczywiste sposoby na motywowanie są niekiedy najtrudniejsze do zastosowania, a niejednokrotnie również bagatelizowane i żartobliwie nazywane „uściskiem ręki prezesa”.
Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2014 z komentarzem
Pracownicy tymczasowi znajdują się w specyficznej sytuacji ze względu na formę, w jakiej są zatrudnieni. Praca tymczasowa wiąże bowiem ze sobą trzy podmioty pracownika, agencję pracy tymczasowej oraz pracodawcę użytkownika. Pracownik formalnie zawiera umowę z agencją, ale swoje obowiązki wykonuje w siedzibie pracodawcy użytkownika. W tej sytuacji zarówno pracodawca użytkownik, jak i agencja mają wpływ na motywację pracownika tymczasowego, a najlepsze efekty można uzyskać poprzez współpracę i wzajemne uzupełnianie się.
Co może pracodawca użytkownik
REKLAMA
Jak pokazują badania prowadzone wśród pracowników tymczasowych, zdecydowana większość z nich utożsamia się z firmą, z której wykonuje codzienne obowiązki, czyli z pracodawcą użytkownikiem, mimo że to agencja pracy tymczasowej pozostaje formalnym pracodawcą. Identyfikacja z firmą stanowi bowiem istotne źródło pozafinansowej motywacji pracownika. Kluczem do sukcesu jest zatem takie wdrożenie pracowników tymczasowych, aby stanowili integralną część zespołu.
Duże znaczenie mają w tym przypadku działania podejmowane przez osobę odpowiedzialną za zarządzanie zespołem składającym się z pracowników sezonowych i etatowych. Równe traktowanie, okazywanie szacunku, sprawiedliwy podział zadań czy też zapraszanie do udziału w spotkaniach to tylko niektóre przykłady budowania identyfikacji z firmą.
Polecamy: Praca tymczasowa w okresie zimowym
Docenianie, pochwały i wsparcie ze strony przełożonego to kluczowe czynniki, które mają wpływ na budowanie zaangażowania wśród pracowników. Pomimo niewątpliwych zalet tej formy motywowania, jak na przykład brak kosztów, skuteczność, jest ona niezwykle rzadko stosowana. Pracownicy tymczasowi często wskazują na sytuacje, w których od swoich przełożonych otrzymują jedynie suche informacje zwrotne na przykład dotyczące wykonania normy lub jej braku.
Warto zwrócić uwagę, że okazywanie uznania to nie tylko słowne pochwały. Również takie działania ze strony przełożonego, jak: indywidualne traktowanie, przydzielanie nowych obowiązków czy zwiększenie odpowiedzialności mogą przyczynić się do wzrostu motywacji pracownika.
Mając na względzie krótkotrwały charakter umów o pracę tymczasową, niewątpliwym motywatorem dla tej grupy pracowników jest możliwość podjęcia stałego zatrudnienia. Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy pracownik może pozostać w firmie na dłużej po spełnieniu określonych kryteriów, jak na przykład nabycie umiejętności czy też wypracowanie odpowiedniego stażu pracy. Takie działanie jest jednak ograniczone, szczególnie w firmach zatrudniających dodatkowy personel głównie w okresach zwiększonej produkcji. Mimo braku wolnych wakatów, pracownicy tymczasowi spełniający określone kryteria mogą trafić na listę potencjalnych kandydatów do pracy. W ten sposób pracownik otrzymuje szansę zatrudnienia w przyszłości, a firma sprawdzonego kandydata do pracy, którego może zatrudnić, gdy pojawi się wolny wakat.
Rola agencji pracy tymczasowej
Również agencja może podjąć wiele różnych działań w zakresie budowania zaangażowania wśród pracowników, dlatego warto o to zapytać przedstawiciela agencji już na początku współpracy.
Niezwykle istotna jest rola konsultanta będącego zarówno opiekunem dla pracowników tymczasowych, jak i dla klienta, z którym współpracuje. Zadania przedstawiciela agencji pracy tymczasowej nie kończą się na przeprowadzeniu procesu rekrutacji i sprawdzeniu kompetencji kandydatów. Rolą konsultanta jest także pomoc w zaaklimatyzowaniu się pracownika w miejscu pracy. Rzetelna informacja o warunkach zatrudnienia czy też dalszej możliwości współpracy stają się podstawą motywacji nowego pracownika.
Coraz częściej stosowaną formą motywowania pracowników tymczasowych są programy lojalnościowe. Takie oferty i przywileje były dotychczas dostępne głównie dla pracowników etatowych. Formą benefitu może być na przykład możliwość skorzystania z oferty bankowej, dodatkowego ubezpieczenia na życie czy też podpisania umowy z operatorem komórkowym na preferencyjnych warunkach. Niekiedy zatrudnionym oferuje się także możliwość skorzystania ze szkoleń lub specjalistycznych kursów.
Bardzo ważne jest, aby o zatrudnionych nie zapominać w momencie, gdy organizacja kończy z nimi współpracę. Dobrą praktyką jest zorganizowanie spotkań z pracownikami, w trakcie których udzielane są im informacje na temat tego, co dobrego wnieśli do firmy oraz w jaki sposób powinni rozwijać kompetencje nabyte w trakcie pracy u danego pracodawcy użytkownika. Warto także, aby podczas spotkań uczestnicy otrzymali informacje dotyczące tego, jak zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej oraz jak przygotować dokumenty aplikacyjne. Dobrze jest, gdy agencja zaoferuje pracownikom pomoc w napisaniu CV czy listu motywacyjnego. Zatrudnionym przedstawiane są także dostępne na rynku oferty pracy.
Umiejętność motywowania to podstawa skutecznego zarządzania. Warto zatem zadbać o wysoki poziom zaangażowania wśród załogi bez względu na formę zatrudnienia czy też czas trwania umowy.
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat