REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motywowanie pracowników tymczasowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stępkowska Anna
Motywowanie pracowników tymczasowych. /Fot. Fotolia
Motywowanie pracowników tymczasowych. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres letni często w wielu firmach charakteryzuje się zwiększoną produkcją. Jednym z pomysłów mających na celu radzenie sobie ze zwiększonym zapotrzebowaniem na większą liczbę pracowników jest zatrudnianie pracowników tymczasowych. Istotną rolę w okresie wakacyjnym odgrywa motywowanie pracowników sezonowych. Jakie systemy motywacyjne się sprawdzają i jak może pomóc agencja pracy tymczasowej?

Motywowanie pracowników tymczasowych

Jestem menedżerem działu HR w dużej firmie produkcyjnej z branży automotive. W związku ze zwiększoną produkcją w sezonie letnim postanowiliśmy włączyć pracę tymczasową w naszą politykę personalną. Motywowanie pracowników to jedno z priorytetowych zagadnień, jakim zajmuje się dział, którym zarządzam. Regularnie udoskonalamy nasze wewnętrzne systemy motywacyjne. W obecnej sytuacji zastanawiam się, w jaki sposób możemy wpływać na motywację pracowników sezonowych oraz jak może nas w tym wspomóc nasz dostawca, czyli agencja pracy tymczasowej?

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz: Zatrudnianie pracowników tymczasowych - ograniczenia

REKLAMA

Obecnie, gdy coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia, pojawia się nowe zagadnienie, jakim jest motywowanie pracowników sezonowych. Niestety, temat ten jest często pomijany lub bagatelizowany ze względu na tymczasowy charakter współpracy. A przecież pracownicy sezonowi to ważny element organizacji, który ma wpływ na jej funkcjonowanie. Firma będzie działała tym lepiej, im lepiej będzie motywowany każdy z pracowników, również tymczasowy.

Jak zatem motywować pracowników tymczasowych, aby ich praca była efektywna, a jednocześnie stanowiła źródło osobistej satysfakcji? Najprostsza odpowiedź brzmi: zgodnie z potrzebami pracowników i możliwościami organizacji. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że nie istnieje jeden uniwersalny model motywacyjny, niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę pracowników tymczasowych, czy etatowych.

Motywowanie materialne i niematerialne

W powszechnym przekonaniu wynagrodzenie i finansowe benefity są uniwersalnym czynnikiem motywującym do pracy. Opinia ta okazuje się nieprawdziwa, a najlepiej świadczą o tym słowa guru w dziedzinie zarządzania Petera Druckera, który uważa, że bodźce i motywatory o charakterze ekonomicznym stają się z czasem prawami pracowników, a przestają być nagrodami. Sytuacja zmienia się jedynie, kiedy wynagrodzenie jest niesprawiedliwe lub nieodpowiednie do wykonywanej pracy, ponieważ wtedy może okazać się źródłem poważnej demotywacji pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

REKLAMA

We wszystkich pozostałych przypadkach motywacyjna funkcja pieniądza jest przeceniana, ponieważ wpływ czynników, takich jak premia czy też podwyżka, jest krótkotrwały w porównaniu z czynnikami niematerialnymi i szybko maleje po uzyskaniu nagrody.

Identyfikacja z firmą, poczucie bezpieczeństwa pracy czy też atmosfera wzajemnego szacunku i współpracy to tylko część pozamaterialnych czynników motywujących pracowników, które wpływają na ich satysfakcję i zaangażowanie.

Innym istotnym elementem motywacji pozamaterialnej jest relacja z przełożonym, a w szczególności okazywanie przez niego uznania i doceniania pracy podwładnych. Przykładem może być pozytywna informacja zwrotna czy też przydzielenie nowych bardziej odpowiedzialnych i rozwojowych zadań. Okazuje się jednak, że proste i najbardziej oczywiste sposoby na motywowanie są niekiedy najtrudniejsze do zastosowania, a niejednokrotnie również bagatelizowane i żartobliwie nazywane „uściskiem ręki prezesa”.

Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2014 z komentarzem

Pracownicy tymczasowi znajdują się w specyficznej sytuacji ze względu na formę, w jakiej są zatrudnieni. Praca tymczasowa wiąże bowiem ze sobą trzy podmioty pracownika, agencję pracy tymczasowej oraz pracodawcę użytkownika. Pracownik formalnie zawiera umowę z agencją, ale swoje obowiązki wykonuje w siedzibie pracodawcy użytkownika. W tej sytuacji zarówno pracodawca użytkownik, jak i agencja mają wpływ na motywację pracownika tymczasowego, a najlepsze efekty można uzyskać poprzez współpracę i wzajemne uzupełnianie się.


Co może pracodawca użytkownik

Jak pokazują badania prowadzone wśród pracowników tymczasowych, zdecydowana większość z nich utożsamia się z firmą, z której wykonuje codzienne obowiązki, czyli z pracodawcą użytkownikiem, mimo że to agencja pracy tymczasowej pozostaje formalnym pracodawcą. Identyfikacja z firmą stanowi bowiem istotne źródło pozafinansowej motywacji pracownika. Kluczem do sukcesu jest zatem takie wdrożenie pracowników tymczasowych, aby stanowili integralną część zespołu.

Duże znaczenie mają w tym przypadku działania podejmowane przez osobę odpowiedzialną za zarządzanie zespołem składającym się z pracowników sezonowych i etatowych. Równe traktowanie, okazywanie szacunku, sprawiedliwy podział zadań czy też zapraszanie do udziału w spotkaniach to tylko niektóre przykłady budowania identyfikacji z firmą.

Polecamy: Praca tymczasowa w okresie zimowym

Docenianie, pochwały i wsparcie ze strony przełożonego to kluczowe czynniki, które mają wpływ na budowanie zaangażowania wśród pracowników. Pomimo niewątpliwych zalet tej formy motywowania, jak na przykład brak kosztów, skuteczność, jest ona niezwykle rzadko stosowana. Pracownicy tymczasowi często wskazują na sytuacje, w których od swoich przełożonych otrzymują jedynie suche informacje zwrotne na przykład dotyczące wykonania normy lub jej braku.

Warto zwrócić uwagę, że okazywanie uznania to nie tylko słowne pochwały. Również takie działania ze strony przełożonego, jak: indywidualne traktowanie, przydzielanie nowych obowiązków czy zwiększenie odpowiedzialności mogą przyczynić się do wzrostu motywacji pracownika.

Mając na względzie krótkotrwały charakter umów o pracę tymczasową, niewątpliwym motywatorem dla tej grupy pracowników jest możliwość podjęcia stałego zatrudnienia. Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy pracownik może pozostać w firmie na dłużej po spełnieniu określonych kryteriów, jak na przykład nabycie umiejętności czy też wypracowanie odpowiedniego stażu pracy. Takie działanie jest jednak ograniczone, szczególnie w firmach zatrudniających dodatkowy personel głównie w okresach zwiększonej produkcji. Mimo braku wolnych wakatów, pracownicy tymczasowi spełniający określone kryteria mogą trafić na listę potencjalnych kandydatów do pracy. W ten sposób pracownik otrzymuje szansę zatrudnienia w przyszłości, a firma sprawdzonego kandydata do pracy, którego może zatrudnić, gdy pojawi się wolny wakat.

Rola agencji pracy tymczasowej

Również agencja może podjąć wiele różnych działań w zakresie budowania zaangażowania wśród pracowników, dlatego warto o to zapytać przedstawiciela agencji już na początku współpracy.


Niezwykle istotna jest rola konsultanta będącego zarówno opiekunem dla pracowników tymczasowych, jak i dla klienta, z którym współpracuje. Zadania przedstawiciela agencji pracy tymczasowej nie kończą się na przeprowadzeniu procesu rekrutacji i sprawdzeniu kompetencji kandydatów. Rolą konsultanta jest także pomoc w zaaklimatyzowaniu się pracownika w miejscu pracy. Rzetelna informacja o warunkach zatrudnienia czy też dalszej możliwości współpracy stają się podstawą motywacji nowego pracownika.

Coraz częściej stosowaną formą motywowania pracowników tymczasowych są programy lojalnościowe. Takie oferty i przywileje były dotychczas dostępne głównie dla pracowników etatowych. Formą benefitu może być na przykład możliwość skorzystania z oferty bankowej, dodatkowego ubezpieczenia na życie czy też podpisania umowy z operatorem komórkowym na preferencyjnych warunkach. Niekiedy zatrudnionym oferuje się także możliwość skorzystania ze szkoleń lub specjalistycznych kursów.

Bardzo ważne jest, aby o zatrudnionych nie zapominać w momencie, gdy organizacja kończy z nimi współpracę. Dobrą praktyką jest zorganizowanie spotkań z pracownikami, w trakcie których udzielane są im informacje na temat tego, co dobrego wnieśli do firmy oraz w jaki sposób powinni rozwijać kompetencje nabyte w trakcie pracy u danego pracodawcy użytkownika. Warto także, aby podczas spotkań uczestnicy otrzymali informacje dotyczące tego, jak zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej oraz jak przygotować dokumenty aplikacyjne. Dobrze jest, gdy agencja zaoferuje pracownikom pomoc w napisaniu CV czy listu motywacyjnego. Zatrudnionym przedstawiane są także dostępne na rynku oferty pracy.

Umiejętność motywowania to podstawa skutecznego zarządzania. Warto zatem zadbać o wysoki poziom zaangażowania wśród załogi bez względu na formę zatrudnienia czy też czas trwania umowy.

Zadaj pytanie: Forum

Więcej przeczytasz w czasopiśmie PERSONEL I ZARZĄDZANIE >>>

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niepełnosprawni w pracy 2025 – jakie prawa Ci przysługują i ile możesz zyskać

Jesteś osobą niepełnosprawną i pracujesz? A może dopiero zastanawiasz się nad podjęciem zatrudnienia? W 2025 roku pracownicy z orzeczeniem mają nie tylko obowiązki wobec pracodawcy, ale także szereg praw i przywilejów. Od dodatkowych urlopów, przez skrócony czas pracy, aż po ochronę przed zwolnieniem i wsparcie finansowe z PFRON. Sprawdź, co dokładnie Ci przysługuje i jak możesz skorzystać z dostępnych rozwiązań.

Wziął L4 i pojechał na koncert – wykrył to detektyw wynajęty przez pracodawcę

- Skala problemu rośnie z kwartału na kwartał. Pracodawcy coraz częściej proszą o pomoc detektywów, by pomóc w ustaleniu realnej sytuacji pracownika, który np. nadużywa L4 czy udał się na długotrwały urlop. Takie sytuacje mają miejsce np. gdy w firmie jest konflikt, planowane są zwolnienia lub gdy po prostu niektórym nie chce się wykonywać służbowych obowiązków – mówi detektyw Małgorzata Marczulewska. – Niektóre sytuacje są dowodem wielkiej arogancji pracowników – mówi ekspertka i podaje kilka przykładów.

Luki prawne, zaniedbania, nierówności: kobiety i dzieci z niepełnosprawnościami mogą liczyć na zmianę przepisów na lepsze. Polska ma czas do września 2026

W swoim najnowszym raporcie Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami zwraca uwagę, że w Polsce brakuje spójnej, całościowej polityki uwzględniającej wszystkie wymiary praw osób z niepełnosprawnościami. Komisja w swoich zaleceniach dla Polski szczególnie porusza konieczność zmiany standardów w stosunku do kobiet i dzieci z niepełnosprawnościami. Co konkretnie powinno się zmienić do września 2026 r.? Poniżej szczegóły.

Duże zmiany w zawodzie psychologa. Co się zmieni? Nowe regulacje prawne to m.in. rejestr psychologów, samorząd, kary

Co się zmieni w zawodzie psychologa? Jest projekt ustawy. Najważniejsze zmiany to powstanie rejestru psychologów, samorządu zawodowego psychologów i uregulowanie kar m.in. za podszywanie się pod psychologa.

REKLAMA

Romans w pracy – o konsekwencjach prawnych

Czy pracownicy tej samej firmy mogą ponieść konsekwencje za swój romans? Jak powinien postąpić pracodawca? Kiedy bliska relacja może być źródłem problemów w pracy?

Ile czternastka wynosi netto w 2025 roku?

Jeszcze w sierpniu pierwsi emeryci otrzymają czternastki. Chodzi o osoby, które mają wypłacaną emeryturę pierwszego dnia miesiąca czyli 1 września. Mogą więc liczyć na 14 emeryturę w ostatnich dniach sierpnia. Ile czternastka wynosi netto?

Polacy na kofeinowym rollercoasterze – czy kawa i energetyki rzeczywiście pomagają w pracy?

Kawa czy energetyk? Polacy codziennie stają przed wyborem „paliwa” do pracy, które ma zwiększyć ich koncentrację i efektywność. Aż 80% dorosłych Polaków pije kawę, z czego 60% regularnie, dla nich to nie tylko sposób na podkręcenie tempa działania, ale także codzienny rytuał. Z kolei napoje energetyczne, szczególnie popularne wśród młodych pracowników, zapewniają szybkie „doładowanie”, ale ich nadmiar może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Czy potrafimy znaleźć zdrowy balans między efektywnością a bezpieczeństwem?

Po 31 października 2025 r. ograniczenia w zakwaterowaniu i wyżywieniu dla Ukraińców. Również likwidacja portalu praca, zmiany w PESEL i legalizacji pobytu. Nowelizacja specustawy pomocowej

Obecnie w Polsce przebywa około 1 mln Ukraińców – według danych z początku lipca 2025 roku w Polsce 993 tys. osób z Ukrainy ma specjalny PESEL UKR. Trwa procedowanie nowelizacji przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw. Zmieni się dużo! Począwszy od kontroli, ewidencji danych, zapewnienie wyżywienia, pracy i legalizacji pobytu w Polsce. Celem zmian jest m.in. zwiększenie presji na usamodzielnienie i wynajem mieszkań przez osoby aktywne zawodowo.

REKLAMA

26 podstawowych praw dla osób z niepełnosprawnościami (OzN). Wreszcie wydano zalecenia Komitetu ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami dla Polski. Co to daje OzN?

Wreszcie! Udostępniono tłumaczenia rekomendacji wobec Polski, wydanych w 2018 r. przez Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami z wdrażania przez nasz kraj Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Dla środowiska OzN jak i dla społeczeństw niezwykle istotne jest, aby móc zapoznać się z tłumaczeniami uwag Komitetu ONZ na język polski, Polski Język Migowy oraz ich opracowania w tekście łatwym do czytania i rozumienia oraz w formatach dostępnych. I tak, na stronie Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych opublikowano Uwagi końcowe (Zalecenia) Komitetu ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami dla Polski.

Służba Więzienna do modernizacji? Raport NIK nie pozostawia złudzeń: kontrola, wnioski i rekomendacje

Praca, a w zasadzie służba funkcjonariuszy Służby Więziennej obarczona jest wysokim ryzykiem, wynikającym zarówno ze specyfiki środowiska, jak i niedoskonałości systemowych, które zidentyfikowała Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Raport pokazuje gdzie są braki oraz co trzeba zmienić.

REKLAMA