REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motywowanie pracowników tymczasowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stępkowska Anna
Motywowanie pracowników tymczasowych. /Fot. Fotolia
Motywowanie pracowników tymczasowych. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres letni często w wielu firmach charakteryzuje się zwiększoną produkcją. Jednym z pomysłów mających na celu radzenie sobie ze zwiększonym zapotrzebowaniem na większą liczbę pracowników jest zatrudnianie pracowników tymczasowych. Istotną rolę w okresie wakacyjnym odgrywa motywowanie pracowników sezonowych. Jakie systemy motywacyjne się sprawdzają i jak może pomóc agencja pracy tymczasowej?

Motywowanie pracowników tymczasowych

Jestem menedżerem działu HR w dużej firmie produkcyjnej z branży automotive. W związku ze zwiększoną produkcją w sezonie letnim postanowiliśmy włączyć pracę tymczasową w naszą politykę personalną. Motywowanie pracowników to jedno z priorytetowych zagadnień, jakim zajmuje się dział, którym zarządzam. Regularnie udoskonalamy nasze wewnętrzne systemy motywacyjne. W obecnej sytuacji zastanawiam się, w jaki sposób możemy wpływać na motywację pracowników sezonowych oraz jak może nas w tym wspomóc nasz dostawca, czyli agencja pracy tymczasowej?

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz: Zatrudnianie pracowników tymczasowych - ograniczenia

REKLAMA

Obecnie, gdy coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia, pojawia się nowe zagadnienie, jakim jest motywowanie pracowników sezonowych. Niestety, temat ten jest często pomijany lub bagatelizowany ze względu na tymczasowy charakter współpracy. A przecież pracownicy sezonowi to ważny element organizacji, który ma wpływ na jej funkcjonowanie. Firma będzie działała tym lepiej, im lepiej będzie motywowany każdy z pracowników, również tymczasowy.

Jak zatem motywować pracowników tymczasowych, aby ich praca była efektywna, a jednocześnie stanowiła źródło osobistej satysfakcji? Najprostsza odpowiedź brzmi: zgodnie z potrzebami pracowników i możliwościami organizacji. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że nie istnieje jeden uniwersalny model motywacyjny, niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę pracowników tymczasowych, czy etatowych.

Motywowanie materialne i niematerialne

W powszechnym przekonaniu wynagrodzenie i finansowe benefity są uniwersalnym czynnikiem motywującym do pracy. Opinia ta okazuje się nieprawdziwa, a najlepiej świadczą o tym słowa guru w dziedzinie zarządzania Petera Druckera, który uważa, że bodźce i motywatory o charakterze ekonomicznym stają się z czasem prawami pracowników, a przestają być nagrodami. Sytuacja zmienia się jedynie, kiedy wynagrodzenie jest niesprawiedliwe lub nieodpowiednie do wykonywanej pracy, ponieważ wtedy może okazać się źródłem poważnej demotywacji pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

REKLAMA

We wszystkich pozostałych przypadkach motywacyjna funkcja pieniądza jest przeceniana, ponieważ wpływ czynników, takich jak premia czy też podwyżka, jest krótkotrwały w porównaniu z czynnikami niematerialnymi i szybko maleje po uzyskaniu nagrody.

Identyfikacja z firmą, poczucie bezpieczeństwa pracy czy też atmosfera wzajemnego szacunku i współpracy to tylko część pozamaterialnych czynników motywujących pracowników, które wpływają na ich satysfakcję i zaangażowanie.

Innym istotnym elementem motywacji pozamaterialnej jest relacja z przełożonym, a w szczególności okazywanie przez niego uznania i doceniania pracy podwładnych. Przykładem może być pozytywna informacja zwrotna czy też przydzielenie nowych bardziej odpowiedzialnych i rozwojowych zadań. Okazuje się jednak, że proste i najbardziej oczywiste sposoby na motywowanie są niekiedy najtrudniejsze do zastosowania, a niejednokrotnie również bagatelizowane i żartobliwie nazywane „uściskiem ręki prezesa”.

Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2014 z komentarzem

Pracownicy tymczasowi znajdują się w specyficznej sytuacji ze względu na formę, w jakiej są zatrudnieni. Praca tymczasowa wiąże bowiem ze sobą trzy podmioty pracownika, agencję pracy tymczasowej oraz pracodawcę użytkownika. Pracownik formalnie zawiera umowę z agencją, ale swoje obowiązki wykonuje w siedzibie pracodawcy użytkownika. W tej sytuacji zarówno pracodawca użytkownik, jak i agencja mają wpływ na motywację pracownika tymczasowego, a najlepsze efekty można uzyskać poprzez współpracę i wzajemne uzupełnianie się.


Co może pracodawca użytkownik

Jak pokazują badania prowadzone wśród pracowników tymczasowych, zdecydowana większość z nich utożsamia się z firmą, z której wykonuje codzienne obowiązki, czyli z pracodawcą użytkownikiem, mimo że to agencja pracy tymczasowej pozostaje formalnym pracodawcą. Identyfikacja z firmą stanowi bowiem istotne źródło pozafinansowej motywacji pracownika. Kluczem do sukcesu jest zatem takie wdrożenie pracowników tymczasowych, aby stanowili integralną część zespołu.

Duże znaczenie mają w tym przypadku działania podejmowane przez osobę odpowiedzialną za zarządzanie zespołem składającym się z pracowników sezonowych i etatowych. Równe traktowanie, okazywanie szacunku, sprawiedliwy podział zadań czy też zapraszanie do udziału w spotkaniach to tylko niektóre przykłady budowania identyfikacji z firmą.

Polecamy: Praca tymczasowa w okresie zimowym

Docenianie, pochwały i wsparcie ze strony przełożonego to kluczowe czynniki, które mają wpływ na budowanie zaangażowania wśród pracowników. Pomimo niewątpliwych zalet tej formy motywowania, jak na przykład brak kosztów, skuteczność, jest ona niezwykle rzadko stosowana. Pracownicy tymczasowi często wskazują na sytuacje, w których od swoich przełożonych otrzymują jedynie suche informacje zwrotne na przykład dotyczące wykonania normy lub jej braku.

Warto zwrócić uwagę, że okazywanie uznania to nie tylko słowne pochwały. Również takie działania ze strony przełożonego, jak: indywidualne traktowanie, przydzielanie nowych obowiązków czy zwiększenie odpowiedzialności mogą przyczynić się do wzrostu motywacji pracownika.

Mając na względzie krótkotrwały charakter umów o pracę tymczasową, niewątpliwym motywatorem dla tej grupy pracowników jest możliwość podjęcia stałego zatrudnienia. Idealna sytuacja jest wtedy, kiedy pracownik może pozostać w firmie na dłużej po spełnieniu określonych kryteriów, jak na przykład nabycie umiejętności czy też wypracowanie odpowiedniego stażu pracy. Takie działanie jest jednak ograniczone, szczególnie w firmach zatrudniających dodatkowy personel głównie w okresach zwiększonej produkcji. Mimo braku wolnych wakatów, pracownicy tymczasowi spełniający określone kryteria mogą trafić na listę potencjalnych kandydatów do pracy. W ten sposób pracownik otrzymuje szansę zatrudnienia w przyszłości, a firma sprawdzonego kandydata do pracy, którego może zatrudnić, gdy pojawi się wolny wakat.

Rola agencji pracy tymczasowej

Również agencja może podjąć wiele różnych działań w zakresie budowania zaangażowania wśród pracowników, dlatego warto o to zapytać przedstawiciela agencji już na początku współpracy.


Niezwykle istotna jest rola konsultanta będącego zarówno opiekunem dla pracowników tymczasowych, jak i dla klienta, z którym współpracuje. Zadania przedstawiciela agencji pracy tymczasowej nie kończą się na przeprowadzeniu procesu rekrutacji i sprawdzeniu kompetencji kandydatów. Rolą konsultanta jest także pomoc w zaaklimatyzowaniu się pracownika w miejscu pracy. Rzetelna informacja o warunkach zatrudnienia czy też dalszej możliwości współpracy stają się podstawą motywacji nowego pracownika.

Coraz częściej stosowaną formą motywowania pracowników tymczasowych są programy lojalnościowe. Takie oferty i przywileje były dotychczas dostępne głównie dla pracowników etatowych. Formą benefitu może być na przykład możliwość skorzystania z oferty bankowej, dodatkowego ubezpieczenia na życie czy też podpisania umowy z operatorem komórkowym na preferencyjnych warunkach. Niekiedy zatrudnionym oferuje się także możliwość skorzystania ze szkoleń lub specjalistycznych kursów.

Bardzo ważne jest, aby o zatrudnionych nie zapominać w momencie, gdy organizacja kończy z nimi współpracę. Dobrą praktyką jest zorganizowanie spotkań z pracownikami, w trakcie których udzielane są im informacje na temat tego, co dobrego wnieśli do firmy oraz w jaki sposób powinni rozwijać kompetencje nabyte w trakcie pracy u danego pracodawcy użytkownika. Warto także, aby podczas spotkań uczestnicy otrzymali informacje dotyczące tego, jak zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej oraz jak przygotować dokumenty aplikacyjne. Dobrze jest, gdy agencja zaoferuje pracownikom pomoc w napisaniu CV czy listu motywacyjnego. Zatrudnionym przedstawiane są także dostępne na rynku oferty pracy.

Umiejętność motywowania to podstawa skutecznego zarządzania. Warto zatem zadbać o wysoki poziom zaangażowania wśród załogi bez względu na formę zatrudnienia czy też czas trwania umowy.

Zadaj pytanie: Forum

Więcej przeczytasz w czasopiśmie PERSONEL I ZARZĄDZANIE >>>

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA