Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy
REKLAMA
REKLAMA
W stosunku do telepracownika oraz pracodawcy zatrudniającego pracowników w formie telepracy, stosować należy ogólne przepisy kodeksu pracy, które określają obowiązki stron stosunku pracy. Kodeks pracy przewiduje dodatkowo przepisy nakładające na pracodawcę i telepracownika obowiązki ściśle związane z omawianą formą pracy.
REKLAMA
Zobacz także: Telepraca a koszty zatrudnienia
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca jest zobowiązany przede wszystkim do dostarczenia pracownikowi sprzętu, niezbędnego do świadczenia przez pracownika pracy zdalnej, który zapewniać będzie bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Rodzaj powierzonego pracownikowi sprzętu jest oczywiście uzależniony od rodzaju wykonywanej przez telepracownika pracy. W praktyce najczęściej jest to sprzęt komputerowy. Kodeks pracy stanowi również, iż pracodawca jest zobowiązany do ubezpieczenia powierzonego pracownikowi sprzętu, pokrycia kosztów związanych z jego instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją oraz do zapewnienia telepracownikowi pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń w zakresie obsługi powierzonego sprzętu. Strony stosunku pracy mogą jednak w odrębnej umowie w inny sposób określić swoje prawa i obowiązki dotyczące sprzętu, włącznie z postanowieniem, iż telepracownik będzie wykorzystał w pracy swój własny sprzęt. W umowie tej należy wówczas określić również zasady ubezpieczenia sprzętu telepracownika, z którego będzie korzystał przy wykonywaniu pracowniczych obowiązków. W sytuacji, gdy pracownik wykorzystuje w pracy zdalnej własny sprzęt, przysługuje mu ekwiwalent pieniężny. Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracodawcy i jego ceny rynkowe.
Pracodawca jest zobowiązany również do umożliwienia telepracownikowi, na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.
Polecamy serwis: Umowy cywilnoprawne
Jeżeli praca jest wykonywana w domu pracownika, pracodawca ma obowiązek realizowania wobec niego obowiązków z zakresu bhp, z wyłączeniem obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy, obowiązki zapewnienia pomieszczeń pracy odpowiednich do rodzaju wykonywanej pracy oraz obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higieniczno sanitarnych.
Obowiązki telepracownika
Telepracownik jest zobowiązany do dbania o należyty stan techniczny dostarczonego mu sprzętu, a także do sprawowania nad nim pieczy. Ponosi on bowiem odpowiedzialność materialną za powierzony mu sprzęt. Telepracownik ma również obowiązek przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat