REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa i obowiązki w zakresie BHP, Czas pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Profilaktyczne posiłki i napoje

Obowiązek wydawania posiłków i napojów w stosunku do niektórych pracowników wynika wprost z Kodeksu pracy. Niemniej jednak rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, zależą od grupy pracowników oraz warunków w zakładzie pracy.

Praca w porze nocnej

Pora nocna obejmuje 8 godzin przypadających między godzinami 21.00 a 7.00. Praca w porze nocnej zabroniona jest w stosunku do: kobiet w ciąży, pracowników opiekujących się dzieckiem do lat 4 bez ich zgody, pracowników młodocianych i pracowników niepełnosprawnych. 

W jaki sposób ustalić wysokość ekwiwalentu za używanie i pranie odzieży roboczej

W naszej firmie w dziale produkcji pracownicy używają własnej odzieży jako roboczej. Chcielibyśmy im to zrekompensować wypłacając ekwiwalent. W jaki sposób ustalić wartość ekwiwalentu za używanie odzieży roboczej będącej własnością pracownika oraz za pranie tej odzieży? Czy pracownicy muszą przedstawiać faktury lub rachunki potwierdzające ich wydatki z tego tytułu? Czy takie ekwiwalenty mogą być również przyznane zleceniobiorcom i czy będą zwolnione z podatku dochodowego i składek oraz czy będą stanowiły koszty uzyskania przychodu pracodawcy?

Konsekwencje wprowadzenia pracy zmianowej

Zastosowanie systemu pracy zmianowej umożliwia zatrudnienie pracownika w niedziele i święta, jak również skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku. Należy jednak pamiętać o zakazie pracy w święta w placówkach handlowych.

REKLAMA

Obowiązek uczestniczenia w szkoleniach bhp

Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności pracownik jest zobowiązany brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym.

W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego mogą skorzystać z bezpłatnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

W jaki sposób wprowadzić dla pracowników pracę zmianową

Pracownicy są zatrudnieni w podstawowym czasie pracy. Pracują od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 14.35. Jesteśmy zakładem opieki zdrowotnej, więc pracownicy pracują po 7 godzin 35 minut dziennie. Pracodawca chce wprowadzić na okres 3 miesięcy na podstawie art. 42 § 4 Kodeksu pracy (skierowanie pracownika do innej pracy ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy) pracę zmianową ze względu na konieczność wykonywania dodatkowych badań pacjentów do czasu wprowadzenia nowego zapisu w regulaminie pracy. Pracownicy nie wyrażają na to zgody. Nadmieniam, że mamy zapis w regulaminie pracy, że rozkład czasu pracy może zostać zmieniony, gdy wymaga tego konieczność obsługi bądź wykonania pilnych badań laboratoryjnych. Bez wprowadzenia pracy zmianowej pracownik pracowałby dłużej w godzinach nadliczbowych, czego chcemy uniknąć. Jak najlepiej rozwiązać ten problem?

REKLAMA

W jakim zakresie pracodawca odpowiada za przeprowadzenie badań okresowych

Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego do pracy tylko wówczas, gdy wie, że badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a nieprawidłowości te są widoczne (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 29/10).

Krótszy czas pracy podczas upałów

Główny Inspektor Pracy zaapelował do wszystkich pracodawców o skrócenie czasu pracy pracownikom albo wprowadzenie dodatkowych przerw - z powodu panujących w Polsce upałów.

BHP w szkole

Pracuję w szkole podstawowej na wsi. Pracodawca nie zapewnia nam żadnych napojów i tłumaczy to faktem, że przepisy go do tego nie zobowiązują. Ponadto w szkole znajduje się tylko jedna toaleta, a łącznie zatrudnionych jest 20 pracowników. W naszej ocenie pracodawca narusza przepisy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mamy rację?

Nadgodziny w ruchomym czasie pracy

Ruchome rozpoczynanie i kończenie pracy powoduje kontrowersje w zakresie powstawania nadgodzin. PIP przyjmuje, że w takich przypadkach wcześniejsze niż w dniu poprzednim rozpoczęcie pracy nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, z czym jednak nie zgadza się część ekspertów.

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Pracodawca powinien zapewnić napoje pracownikom

Jeżeli temperatura powietrza przekracza 28 stopni Celsjusza, pracodawca powinien nieodpłatnie zapewnić pracownikom zatrudnionym w pomieszczeniach zimne napoje. Osobom pracującym na otwartej przestrzeni napoje przysługują przy temperaturze 25 stopni.

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Czy wydatki na zakup odzieży roboczej są opodatkowane i oskładkowane

Kupiliśmy fartuchy robocze dla naszych pracowników w działach produkcyjnych. Ich cena jednostkowa jest jednak znacznie wyższa niż dotychczas kupowane u poprzedniego dostawcy. Czy wydatki na zakup takiej odzieży należy zaliczyć do przychodów z pracy pracowników i do podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia? Czy będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki, czy potraktować jako wydatki na reprezentację niestanowiące kosztów uzyskania przychodu?

Metody i sposoby ograniczania oraz eliminowania ryzyka zawodowego wynikającego z pracy z czynnikiem chemicznym

Zagrożenia wynikające ze stosowania preparatów i substancji chemicznych należy ograniczać i eliminować zgodnie z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, aby zapewnić skuteczne zmniejszanie szkodliwego oddziaływania tych czynników na organizm człowieka. Tylko ten pracownik służby bhp, który zna i umie zastosować dostępne środki redukujące ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, może proponować pracodawcy rozwiązania w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w firmie.

Czy do prywatnej uczelni stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej

Jesteśmy prywatną wyższą uczelnią. Czy możemy być traktowani jak przedsiębiorca, który może korzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie antykryzysowej?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Jak zostać inspektorem pracy

GIP mianuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami wykonującymi czynności kontrolne. Mianowanie jest uzależnione od odbycia aplikacji inspektorskiej zakończonej złożeniem państwowego egzaminu z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną.

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Pracownik w podróży służbowej

Pracodawca, wysyłając pracownika w podróż służbową, musi pamiętać o podstawowych zasadach dotyczących czasu pracy. W szczególności powinien zwrócić uwagę na fakt, że czasu przemieszczania się nie można traktować jako odpoczynku.

Czy wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?

Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku?

Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?

Dodatkowe zasady dotyczące czasu pracy młodocianych (art. 203)

Przepis artykułu 202 Kodeksu pracy określa maksymalny czas pracy młodocianych. Artykuł 203 wprowadza dodatkowe ograniczenia.

Czas pracy młodocianego (art. 202)

Kodeks pracy wprowadza pewne ograniczenia dla zatrudniania młodocianych, związane przede wszystkim z maksymalnym czasem pracy oraz obowiązkiem uczestniczenia w zajęciach szkolnych.

Wymiar i rozkład czasu pracy młodocianego przy pracach lekkich (art. 200(2))

Praca lekka to każda praca, która nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego młodocianego oraz nie utrudnia młodocianemu wypełniania obowiązku szkolnego.

Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?

Zagadnienia kontrolne w zakresie czasu pracy

Podczas kontroli w zakresie czasu pracy, pracodawca powinien udostępnić inspektorowi pracy niezbędną dokumentację związaną ze stosunkiem pracy.

Bezpieczeństwo pracowników a stosowanie substancji szkodliwych dla zdrowia

Pracodawca może stosować materiały i procesy technologiczne dopiero wtedy, gdy ustali się ich stopień szkodliwości dla zdrowia pracowników i podejmie się odpowiednie środki profilaktyczne.

Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?

Prawo pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach - bezpłatne szkolenia

Akademia PARP uruchomiła właśnie nowe szkolenie on-line „Prawo pracy w MSP”. Jest to już szóste szkolenie z tematyki finansowo – prawnej, opracowane specjalnie dla przedsiębiorców z sektora MSP.

Prace gazoniebezpieczne i niebezpieczne w gazownictwie

Nowe rozporządzenie w sprawie bhp przy budowie i eksploatacji sieci gazowych oraz uruchamiania instalacji gazowych gazu ziemnego zmieniło definicję prac gazoniebezpiecznych.

Pięć podstawowych zasad bezpiecznej eksploatacji

W czasie targów SAWO 2010 ruszyła kampania dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków.

Czy od świadczeń bhp przyznanych zleceniobiorcy trzeba opłacać składki

Wypłacamy zatrudnianym zleceniobiorcom świadczenia na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz za używanie obuwia i odzieży własnej zamiast roboczej. Kilka razy w roku wysyłamy zleceniobiorców w podróż służbową, za co otrzymują oni diety i inne należności z tytułu delegacji. Dodatkowo z jednym zleceniobiorcą właśnie rozwiązaliśmy umowę, która gwarantowała mu w takim przypadku odszkodowanie w wysokości miesięcznej zapłaty. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 16 lutego 2010 r. świadczenia bhp są zwolnione ze składek już teraz, czy dopiero za rok? Spotykam się bowiem z odmiennymi stanowiskami w tej sprawie. Co z wypłacanymi zleceniobiorcom należnościami za podróż służbową i odszkodowaniem za rozwiązanie umowy zlecenia? Czy zwolnienie ze składek obejmuje lub obejmie w przyszłości również te przychody?

Czy można zwiększyć poniżej pełnego wymiaru czasu pracy obniżony etat pracownicy uprawnionej do urlopu wychowawczego

Pracownica uprawniona do urlopu wychowawczego pół roku temu uzyskała naszą zgodę na obniżenie wymiaru czasu pracy do 1/2 etatu. Ostatnio złożyła wniosek o zwiększenie jej wymiaru czasu pracy do 3/4 etatu. Czy możemy nie uwzględnić wniosku pracownicy?

Praca w porze nocnej (art. 151(7))

Zgodnie z Kodeksem pracy, pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Inaczej kwestia ta jest uregulowana chociażby w Kodeksie karnym, gdzie pora nocna przypada na godziny pomiędzy 22.00 a 6.00 rano.

Jak się ustala systemy i rozkłady czasu pracy? (art. 150)

Systemy, rozkłady czasu pracy i okresy rozliczeniowe powinny być przede wszystkim ustalane w układach zbiorowych pracy (ponadzakładowych lub zakładowych) lub w regulaminie pracy.

Dyżur (art. 151(5))

Pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Mowa w takim wypadku oczywiście o dyżurze.

Dodatek za pracę w porze nocnej (art. 151(8))

Pracującym w nocy jest pracownik, którego rozkład czasu pracy obejmuje w każdej dobie co najmniej 3 godziny pracy w porze nocnej ustalonej w układzie zbiorowym, regulaminie pracy czy w obwieszczeniu lub który w okresie rozliczeniowym pracuje w nocy co najmniej przez 1/4 obowiązującego go czasu pracy.

Czas wolny za nadgodziny (art. 151(2))

Co do zasady za nadgodziny pracownikowi należy się wynagrodzenie. Większość pracodawców woli jednak udzielać czasu wolnego w wymiarze nadgodzin. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne przez Kodeks pracy.

Tworzenie palarni przez pracodawców będzie dobrowolne

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni w zakładach pracy. Taką zmianę przepisów wprowadziła nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Została ona podpisana 29 kwietnia 2010 r. przez Marszałka Sejmu pełniącego obowiązki Prezydenta i wejdzie w życie w ciągu 6 miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Czy podczas pracy w skróconym wymiarze czasu pracy w trakcie dodatkowego urlopu macierzyńskiego można zlecać pracownikowi pracę powyżej jego etatu

Pracownica zatrudniona na pełny etat złożyła wniosek o dodatkowy urlop macierzyński i jednocześnie skrócenie w jego trakcie czasu pracy do połowy etatu. Osoba ta pracuje codziennie po 8 godzin, a zatem w czasie dodatkowego urlopu macierzyńskiego będzie pracować codziennie po 4 godziny. Czy możemy zlecić jej wykonywanie pracy przekraczającej ustalony w ten sposób wymiar czasu pracy, tak jak innym niepełnoetatowcom? Pracownica wykonywałaby pracę np. po 6–7 godzin dziennie, co nie będzie przecież stanowić pracy w godzinach nadliczbowych.

Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe w razie rozpoczęcia pracy w trakcie miesiąca

Pracownik rozpoczynający pracę w trakcie miesiąca może pracować w nadgodzinach, nawet jeżeli obowiązująca norma czasu pracy na dany miesiąc nie została przekroczona.

Niepełny wymiar czasu pracy zamiast urlopu wychowawczego

Pracownik zamiast korzystać z urlopu wychowawczego może złożyć u swojego pracodawcy wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa etatu.

Borelioza – jak zapobiegać chorobie

Specjalista ds. bhp powinien informować pracowników o zagrożeniu, jakie wiąże się z ukąszeniem przez kleszcza. Dotyczy to zarówno postępowania w związku z ukąszeniem, ale też skutków, jakie może ono wywołać. Należy pamiętać, że nieleczona borelioza z czasem może doprowadzić do śmierci.

Pracodawcy nie będą musieli tworzyć palarni

Od 15 października 2010 r. pracodawcy nie będą mieli obowiązku tworzenia palarni w miejscach pracy. Obecnie obowiązek zorganizowania w firmie wyodrębnionego miejsca, w którym pracownicy mogą palić tytoń, mają pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników.

Czy można nakazać pracownikom odpracowanie dnia wolnego za dzień żałoby narodowej

Prowadzę sklep spożywczy. Praca w sklepie odbywa się codziennie od poniedziałku do niedzieli. Pracownicy pracują w systemie równoważnym czasu pracy. W niedzielę 11 kwietnia br. ze względu na żałobę narodową daliśmy pracownikom dzień wolny. Wolny dzień z powodu żałoby narodowej wyznaczyliśmy również pracownikom 18 kwietnia br. Czy w takim przypadku możemy obecnie nakazać pracownikom odpracowanie tych dni wolnych? Pracowników obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy, który przypada w naszej firmie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2010 r.

Od której godziny obowiązuje zakaz pracy w handlu w dni świąteczne

Zgodnie z kodeksem pracy za pracę w święto uważa się pracę wykonywaną między godz. 6.00 w dniu świątecznym a godz. 6.00 przypadającą następnego dnia. Jeżeli u pracodawcy obowiązuje kodeksowe określenie godzin pracy w święto, to pracownicy mogą wykonywać pracę maksymalnie do godz. 6.00 w Boże Ciało.

Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?

REKLAMA