Kategorie

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

Jerzy Dudek
DGP
W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

Odzież ochronna i robocza oraz środki ochrony indywidualnej muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach zgodnie z wymaganiami przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zgodnie z zaleceniami producenta.

UZASADNIENIE

Reklama

Odnosząc się do tak wielowątkowego zagadnienia, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczeństwo pracy poprzez ograniczenie ryzyka zawodowego w wyniku właściwej organizacji pracy oraz stosowania koniecznych środków profilaktycznych (§ 39 ust. 1 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Do działań tych niewątpliwie można zaliczyć wyposażenie pracowników w środki ochrony indywidualnej odpowiednie do rodzaju i poziomu zagrożeń występujących w procesie pracy, jeżeli niewystarczające jest stosowanie rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Przy czym pracownik powinien być poinformowany o środkach ochrony oraz zasadach ich stosowania, a także o zagrożeniach, przed którymi mają go one chronić.

Szczegółowe zasady stosowania środków indywidualnych (załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia), zgodnie z którym środki te powinny być dobrane stosownie do istniejących zagrożeń i warunków w miejscu pracy (z uwzględnieniem ergonomii), powinny też być dopasowane do użytkownika – po wykonaniu niezbędnych regulacji oraz nie powinny stwarzać dodatkowego zagrożenia.

Rodzaje prac i wskazane rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży ochronnej określone są w tabelach nr 1–3 ww. załącznika nr 2.

Jeżeli chodzi o środki ochrony przed upadkiem z wysokości (wymienione w omawianej sytuacji), to określone są one w tabeli nr 2, poz. 8. Należy jednak pamiętać, że rodzaj i czasokres zużycia odzieży i środków ochrony indywidualnej na danym stanowisku pracy powinien wynikać z przyjętych w danym przedsiębiorstwie normatywów przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, zawartych zwykle w tabeli przydziału odzieży, obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej.

WAŻNE!

Normatywy przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej powinny być przyjęte po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, a gdy w przedsiębiorstwie nie ma związków zawodowych, z pracownikami lub ich przedstawicielami.


Reklama

Należy podkreślić, iż normatywy powinny również uwzględniać wcześniejsze zużycie środka indywidualnego oraz możliwość jego wymiany, tak aby terminy przyjęte nie były „sztywne”, przez co mogłyby wygenerować dodatkowe zagrożenia.

Zasady doboru środków ochrony indywidualnej uwzględniające zabezpieczenia pracownika przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników środowiska pracy, wynikają również z art. 2376 Kodeksu pracy. Należy zwrócić uwagę, że artykuł ten nakłada na pracodawcę obowiązek wyposażania pracowników w środki ochrony indywidualnej, spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).

Jeżeli chodzi o zasady przechowywania odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, to znajdują się one również w ww. rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w załączniku nr 3, § 4 ust. 1 oraz w rozdziale 2 załącznika nr 3 dotyczącym szatni. Treść tego przepisu wymaga od pracodawcy zapewnienia przechowywania odzieży w szatniach lub w innych pomieszczeniach zapewniających warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego przechowywania posiłków (zapis dotyczący tego rodzaju pomieszczeń odnosi się do pracodawców zatrudniających do 20 pracowników).

Środki ochrony przed upadkiem z wysokości powinny być przechowywane w warunkach niepowodujących negatywnego wpływu środowiska na stan techniczny szelek bezpieczeństwa, pasów bezpieczeństwa czy linek asekuracyjnych, ponieważ ich niewłaściwe przechowywanie oraz niewłaściwa konserwacja spowodują, że utracą one swoje właściwości, tj. wytrzymałość na naprężenia mechaniczne i nie będą spełniać swej funkcji. Sposób przechowywania powinien określić producent w instrukcji użytkowania. Zwykle zaleca się, aby środki tego rodzaju były przechowywane w pomieszczeniach, w których nie ma wilgoci, w pozycji rozwieszonej na wieszakach. Szelki, liny, pasy powinny być przechowywane tak, aby była możliwość odparowania wilgoci po użyciu, np. po deszczu. Należy też dodać, że konserwacją i przechowywaniem tych środków powinna zajmować się osoba wyznaczona oraz przeszkolona w tym zakresie.

WSKAZÓWKA!

W przedsiębiorstwie należy przyjąć normatywy przydziału odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, na podstawie których zaopatruje się pracowników. Trzeba również wyznaczyć i przeszkolić osobę odpowiedzialną za przechowywanie, przeglądy oraz konserwację środków ochrony indywidualnej, która będzie sprawować nad nimi pełny monitoring. Ważne jest zapewnienie na budowie odpowiedniego pomieszczenia (np. w kontenerach), w których pracownicy będą mogli przechowywać odzież roboczą w odpowiednich warunkach.

W zależności od sytuacji można też przyjąć pewne działania organizacyjne polegające na transporcie pracowników (już przebranych i wyposażonych w odpowiednie środki) w rejon budowy i z powrotem do siedziby firmy, w której będą urządzone szatnie odpowiadające przepisom. To rozwiązanie pozostawia jednak problem pomieszczenia socjalnego do spożywania posiłków. Można też, jeżeli warunki na budowie pozwalają, korzystać z takiego pomieszczenia już tam urządzonego lub zorganizowanej jadalni (bufetu), w której są wydawane posiłki. Rozwiązanie to jest kwestią do przemyślenia, ponieważ mogą czasem występować okoliczności przemawiające za jego wprowadzeniem, ale nie zawsze jest to ekonomicznie uzasadnione.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 2376 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Par. 39 ust. 1; załączniki nr 2 i nr 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (DzU nr 259, poz. 2173).
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy pracodawca widzi kod choroby na L4?

    Kod choroby na L4 - czy pracodawca widzi numer statystyczny choroby wpisany na zwolnieniu lekarskim?

    Praca w Niemczech bez znajomości języka

    Praca w Niemczech bez znajomości języka jest możliwa. Pracodawcy w dużych niemieckich miastach zatrudniają wykwalifikowanych pracowników z zagranicy.

    Elektroniczny wniosek urlopowy a przepisy prawne

    Elektroniczny wniosek urlopowy - czy jest zgodny z przepisami prawnymi? Czy wniosek o urlop musi być składany w formie papierowej? Co na to Kodeks pracy?

    Wyłączenie winy pracownika w naruszeniu obowiązków

    Wyłączenie winy pracownika. Zgodnie z wykładnią dominującą w nauce oraz orzecznictwie prawa pracy rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika, o którym mowa w art. 52 §1 pkt 1) kp jest zasadne, jeżeli pracownik naruszy swoje podstawowe obowiązki pracownicze i można mu przypisać winę „ciężką" w postaci winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa oraz gdy jednocześnie to naruszenie stanowi jednocześnie poważnie zagrożenie lub naruszenie interesów pracodawcy. Ponieważ Kodeks pracy nie zawiera przepisów precyzujących rozumienie winy pracownika, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jakie przesłanki i w jakich okolicznościach mogą wyłączyć winę pracowniczą, zwrócić należy się do nauki prawa pracy i orzecznictwa Sądu Najwyższego. Warto zatem przybliżyć niektóre z przesłanek mogących uzasadnić wyłączenie winy pracownika, co w rezultacie oznaczać może bezzasadność dyscyplinarnego rozwiązania umowy o pracę.

    Ile dni urlopu wypoczynkowego przy dwóch umowach o pracę?

    Ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi zatrudnionemu na dwóch umowach o pracę? Jak wyliczyć liczbę dni wolnych?

    Ubiór do pracy - opinia Polaków

    Ubiór do pracy - jak Polacy chcą ubierać się do wykonywania codziennych obowiązków służbowych?

    Kalkulator wynagrodzeń Polski Ład - umowa o dzieło 2022

    Kalkulator wynagrodzeń od umów o dzieło - czy Polski Ład wpłynie na wysokość wynagrodzenia netto w 2022 r.?

    PIP przeprowadzi kontrolę bez zapowiedzi

    Kontrola PIP już niedługo będzie mogła odbyć się bez zapowiedzi. Przewidziano to w nowelizacji ustawy Prawo przedsiębiorców.

    Lodołamacze 2021 - zgłoszenia do 15 sierpnia!

    Lodołamacze 2021 - zapraszamy do udziału w 16 edycji konkursu! Patronem medialnym wydarzenia jest portal Infor.pl.

    Zasiłek macierzyński - jakie zmiany?

    Zasiłek macierzyński - jakie zmiany chce wprowadzić ZUS? Czym jest okres wyczekiwania?

    Podatki i składka zdrowotna - zmiany od 1 stycznia 2022 r.

    Podatki i składka zdrowotna - jakie zmiany wprowadza Polski Ład? Co zmieni się od 1 stycznia 2022 r.?

    Planner kadrowo-płacowy na sierpień 2021 r.

    Planner kadrowo-płacowy na sierpień 2021 r. wymienia wszystkie obowiązki miesięczne. Jaki jest wymiar czasu pracy w sierpniu? Ile wynosi dodatek nocny?

    Obowiązek szczepień dla niektórych grup zawodowych?

    Obowiązek szczepień dla niektórych grup zawodowych może wejść w życie?

    Pracownicy punktów szczepień jak funkcjonariusze publiczni

    Pracownicy punktów szczepień będą traktowani jak funkcjonariusze publiczni. Co to oznacza?

    Zaświadczenie z ZUS ściągniesz z Internetu

    Zaświadczenie o wysokości emerytury lub zasiłku z ZUS można ściągnąć z Internetu. Jak stworzyć elektroniczne potwierdzenie?

    PIP - coraz częstsze kontrole i decyzje

    Kontrole PIP odbywają się coraz częściej. Gdzie jest ich najwięcej? Jakie branże są najczęściej kontrolowane?

    Kalkulator wynagrodzeń Polski Ład - zlecenie 2022

    Kalkulator wynagrodzeń od umów zlecenie w 2022 r. - jak Polski Ład wpłynie na wysokość wynagrodzenia netto przy zleceniu?

    IOSKU: ile masz na koncie w ZUS?

    IOSKU czyli informacja o tym, ile masz na koncie w ZUS. Jak sprawdzić? Ile wyniesie przyszła emerytura?

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?