REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik w podróży służbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Olech

REKLAMA

Pracodawca, wysyłając pracownika w podróż służbową, musi pamiętać o podstawowych zasadach dotyczących czasu pracy. W szczególności powinien zwrócić uwagę na fakt, że czasu przemieszczania się nie można traktować jako odpoczynku.

Rozmowa z Agnieszką Czyżowicz, adwokatem z Kancelarii Prawniczej Andrzej Gotfryd w Jaśle.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Co do zasady to pracodawca decyduje o tym, jakim środkiem transportu pracownik uda się w podróż służbową. Jak daleko sięga dowolność pozostawiona pracownikowi w zakresie wyboru środka transportu?

Środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Przy wyznaczaniu środka transportu powinien brać pod uwagę specyfikę danego wyjazdu, a także uprawnienia posiadane przez pracownika w tym przypadku odpowiednie prawo jazdy. W razie braku uprawnień do kierowania przez pracownika danym typem pojazdu pracodawca nie może wydać polecenia do odbycia nim podróży służbowej. Należy pamiętać również o tym, że pracodawca nie może polecić pracownikowi zdobycia określonego środka transportu, np. użyczenia od znajomych.

W przypadku korzystania z transportu kolejowego pracodawca powinien precyzyjnie określić, jaką klasą i jakiego rodzaju pociągiem ma podróżować pracownik. Pracodawca nie ma możliwości narzucenia pracownikowi wykorzystania jego prywatnego samochodu, może jedynie wyrazić zgodę na odbycie podróży samochodem nienależącym do niego.

W przypadku użycia własnego środka transportu pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę.

REKLAMA

  • Czy czas podróży służbowej jest czasem pracy?

W zależności od okoliczności faktycznych czas podróży służbowej może być zaliczony do czasu pracy lub nie. W przypadku odbywania podróży służbowej w trakcie określonych dla pracownika jego godzin pracy czas podróży służbowej zalicza się do czasu pracy. W przypadku gdy podróż służbowa kontynuowana jest poza ustalonymi dla pracownika godzinami pracy, wówczas co do zasady nie zalicza się jej do czasu pracy. W tym ostatnim przypadku jest jednak wyjątek, tj. w sytuacji gdy po zakończeniu harmonogramowego czasu pracy pracownik nadal świadczy pracę, wówczas ma zaliczone godziny nadliczbowe pracy. Po tych godzinach świadczenia pracy sama podróż, np. droga powrotna do miejsca zamieszkania, nie jest wliczana do czasu pracy, gdyż jest poza harmonogramowymi godzinami pracy pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowe podróże służbowe >>

  • Czy prezesom spółek oraz członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

Członkowie zarządu spółek prawa handlowego mogą świadczyć usługi na rzecz spółki zarówno na podstawie umowy o pracę, umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie powołania w rozumieniu stosownych przepisów Kodeksu spółek handlowych. Z tytułu wykonywanych zadań członkowie zarządu, będący zarówno pracownikami, jak i nimi niebędący, mają prawo do otrzymywania należności z tytułu podróży służbowej. Podstawą ku temu dla członków zarządu, będących pracownikami spółki, są przepisy Kodeksu pracy i aktów wykonawczych. Z kolei dla członków zarządu wykonujących swoje czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej podstawa do wypłacania należności za podróże służbowe powinna wynikać z umowy. W przypadku gdy członkowie zarządu wykonują czynności jedynie na podstawie powołania, podstawa do wypłacania należności za podróże służbowe powinna istnieć bądź w umowie spółki, bądź w statucie, w stosownym regulaminie lub w uchwale powołującej danego członka zarządu.

Zarówno do pracowników spółki, jak i do osób niebędących pracownikami, znajdą zastosowanie przepisy ustaw podatkowych dotyczące podróży służbowych.

  • Jeśli pracodawca wypłaca pracownikom należności z tytułu podróży służbowych w kwotach wyższych niż wynikające z przepisów rozporządzenia, to czy ta nadwyżka podlega opodatkowaniu oraz czy wchodzi do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne?

Diety i inne należności przysługujące pracownikowi za czas podróży służbowej są zwolnione z podatku dochodowego do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika na obszarze lub poza granicami kraju – do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia.

Należy więc przyjąć, że diety i inne należności z tytułu podróży służbowej wypłacane pracownikowi w wysokości wyższej niż uregulowana w przepisach właściwych, podlegają opodatkowaniu i oskładkowaniu na zasadach ogólnych.

  • Jakie dodatkowe świadczenia z tytułu podróży służbowej niewymienione w rozporządzeniu wchodzą do podstawy wymiaru składek?

Oprócz należności z tytułu podróży służbowej wymienionych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie podróży służbowych w kraju i za granicą pracodawcy mogą np. ubezpieczać pracowników. Składka ubezpieczeniowa – jako niewymieniona w rozporządzeniu – nie będzie zwolniona z podatku dochodowego, a więc będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Powinna być od niej odprowadzona zaliczka oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Jak rozliczyć zagraniczną podróż służbową >>

  • W jakiej walucie powinna być rozliczana podróż służbowa, gdy pracownik przedstawia rachunki w walucie obcej?

Do celów rachunkowych i podatkowych rozliczenie kosztów podróży służbowej powinno nastąpić w walucie polskiej. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztów.

Jednak w celu prawidłowego wykazania w złotówkach kosztów uzyskania przychodu wyrażonego w walucie obcej należy najpierw prawidłowo określić dzień ich poniesienia, a następnie zastosować odpowiedni kurs.

Dzień poniesienia kosztów jest to dzień, na który ujęto koszty w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury, albo dzień, na który ujęto koszty na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury, z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Rozmawiała
Karolina Olech

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

REKLAMA

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

Nawet 1 mln kobiet po 50 roku życia aktywnie poszukuje pracy. Czas na zmianę myślenia [Debata]

Kobiety po 50 roku życia to jedna z najliczniejszych, a zarazem najmniej aktywnych grup zawodowych w Polsce. Nawet 1 mln kobiet w wieku 50+ aktywnie poszukuje pracy. Debata ekspercka „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy” odkrywa, że dojrzałe kobiety to dziś ogromny, lecz wciąż niedostatecznie doceniany potencjał. Jednym z rozwiązać może być sprzedaż bezpośrednia.

REKLAMA