REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, wysyłając pracownika w podróż służbową, musi pamiętać o podstawowych zasadach dotyczących czasu pracy. W szczególności powinien zwrócić uwagę na fakt, że czasu przemieszczania się nie można traktować jako odpoczynku.

Rozmowa z Agnieszką Czyżowicz, adwokatem z Kancelarii Prawniczej Andrzej Gotfryd w Jaśle.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Co do zasady to pracodawca decyduje o tym, jakim środkiem transportu pracownik uda się w podróż służbową. Jak daleko sięga dowolność pozostawiona pracownikowi w zakresie wyboru środka transportu?

Środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Przy wyznaczaniu środka transportu powinien brać pod uwagę specyfikę danego wyjazdu, a także uprawnienia posiadane przez pracownika w tym przypadku odpowiednie prawo jazdy. W razie braku uprawnień do kierowania przez pracownika danym typem pojazdu pracodawca nie może wydać polecenia do odbycia nim podróży służbowej. Należy pamiętać również o tym, że pracodawca nie może polecić pracownikowi zdobycia określonego środka transportu, np. użyczenia od znajomych.

W przypadku korzystania z transportu kolejowego pracodawca powinien precyzyjnie określić, jaką klasą i jakiego rodzaju pociągiem ma podróżować pracownik. Pracodawca nie ma możliwości narzucenia pracownikowi wykorzystania jego prywatnego samochodu, może jedynie wyrazić zgodę na odbycie podróży samochodem nienależącym do niego.

W przypadku użycia własnego środka transportu pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę.

REKLAMA

  • Czy czas podróży służbowej jest czasem pracy?

W zależności od okoliczności faktycznych czas podróży służbowej może być zaliczony do czasu pracy lub nie. W przypadku odbywania podróży służbowej w trakcie określonych dla pracownika jego godzin pracy czas podróży służbowej zalicza się do czasu pracy. W przypadku gdy podróż służbowa kontynuowana jest poza ustalonymi dla pracownika godzinami pracy, wówczas co do zasady nie zalicza się jej do czasu pracy. W tym ostatnim przypadku jest jednak wyjątek, tj. w sytuacji gdy po zakończeniu harmonogramowego czasu pracy pracownik nadal świadczy pracę, wówczas ma zaliczone godziny nadliczbowe pracy. Po tych godzinach świadczenia pracy sama podróż, np. droga powrotna do miejsca zamieszkania, nie jest wliczana do czasu pracy, gdyż jest poza harmonogramowymi godzinami pracy pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowe podróże służbowe >>

  • Czy prezesom spółek oraz członkom zarządu przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

Członkowie zarządu spółek prawa handlowego mogą świadczyć usługi na rzecz spółki zarówno na podstawie umowy o pracę, umów cywilnoprawnych, jak i na podstawie powołania w rozumieniu stosownych przepisów Kodeksu spółek handlowych. Z tytułu wykonywanych zadań członkowie zarządu, będący zarówno pracownikami, jak i nimi niebędący, mają prawo do otrzymywania należności z tytułu podróży służbowej. Podstawą ku temu dla członków zarządu, będących pracownikami spółki, są przepisy Kodeksu pracy i aktów wykonawczych. Z kolei dla członków zarządu wykonujących swoje czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej podstawa do wypłacania należności za podróże służbowe powinna wynikać z umowy. W przypadku gdy członkowie zarządu wykonują czynności jedynie na podstawie powołania, podstawa do wypłacania należności za podróże służbowe powinna istnieć bądź w umowie spółki, bądź w statucie, w stosownym regulaminie lub w uchwale powołującej danego członka zarządu.

Zarówno do pracowników spółki, jak i do osób niebędących pracownikami, znajdą zastosowanie przepisy ustaw podatkowych dotyczące podróży służbowych.

  • Jeśli pracodawca wypłaca pracownikom należności z tytułu podróży służbowych w kwotach wyższych niż wynikające z przepisów rozporządzenia, to czy ta nadwyżka podlega opodatkowaniu oraz czy wchodzi do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne?

Diety i inne należności przysługujące pracownikowi za czas podróży służbowej są zwolnione z podatku dochodowego do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika na obszarze lub poza granicami kraju – do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia.

Należy więc przyjąć, że diety i inne należności z tytułu podróży służbowej wypłacane pracownikowi w wysokości wyższej niż uregulowana w przepisach właściwych, podlegają opodatkowaniu i oskładkowaniu na zasadach ogólnych.

  • Jakie dodatkowe świadczenia z tytułu podróży służbowej niewymienione w rozporządzeniu wchodzą do podstawy wymiaru składek?

Oprócz należności z tytułu podróży służbowej wymienionych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie podróży służbowych w kraju i za granicą pracodawcy mogą np. ubezpieczać pracowników. Składka ubezpieczeniowa – jako niewymieniona w rozporządzeniu – nie będzie zwolniona z podatku dochodowego, a więc będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Powinna być od niej odprowadzona zaliczka oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Jak rozliczyć zagraniczną podróż służbową >>

  • W jakiej walucie powinna być rozliczana podróż służbowa, gdy pracownik przedstawia rachunki w walucie obcej?

Do celów rachunkowych i podatkowych rozliczenie kosztów podróży służbowej powinno nastąpić w walucie polskiej. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztów.

Jednak w celu prawidłowego wykazania w złotówkach kosztów uzyskania przychodu wyrażonego w walucie obcej należy najpierw prawidłowo określić dzień ich poniesienia, a następnie zastosować odpowiedni kurs.

Dzień poniesienia kosztów jest to dzień, na który ujęto koszty w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury, albo dzień, na który ujęto koszty na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury, z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Rozmawiała
Karolina Olech

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

REKLAMA

Najnowsze zmiany w prawie pracy dot. układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Nie tylko dla etatowców. Układem mogą być objęci nawet emeryci i renciści

Najnowsze zmiany w prawie pracy zostały podpisane przez prezydenta Karola Nawrockiego jeszcze w listopadzie 2025 r. Dotyczą układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Kto może być objęty układem zbiorowym pracy? Nie tylko etatowcy, a nawet emeryci i renciści.

Chcemy emerytury od 5 do 8 tys. zł. Spodziewamy się 3 tys. zł. Ile otrzymamy faktycznie?

Chcemy emerytury od 5 do 8 tys. zł. Spodziewamy się 3 tys. zł. Ile otrzymamy faktycznie? Il aktualnie wynosi średnia emerytura wypłacana przez ZUS? Czu Polacy oszczędzają na emeryturę? Ile potrzebujemy oszczędności, żeby czuć się bezpiecznie? Oto wyniki badania.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA