| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: odszkodowanie dla pracownika

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu odszkodowanie dla pracownika. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące odszkodowanie dla pracownika.

Sygnalista – definicja i ochrona w projekcie nowej ustawy

Aktualizacja: 30.08.2018

Sygnalista to pojęcie do tej pory nieznane w naszym systemie prawa. Projekt nowej ustawy o jawności życia publicznego definiuje sygnalistę na gruncie polskiego ustawodawstwa oraz przedstawia szereg instrumentów ochrony sygnalistów. Kto może zostać sygnalistą? Jaki jest cel proponowanych regulacji? »

Odszkodowanie w przypadku rozwiązania umowy o pracę z powodu mobbingu

Aktualizacja: 09.01.2018

Zgodnie z art. 94(3) § 4 i 5 kodeksu pracy, pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, a oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy. Czy w takiej sytuacji mobbing musi być więc jedyną (wyłączną) przyczyną rozwiązania umowy o pracę? »

Zwolnienie z podatku PIT odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę

Aktualizacja: 20.12.2016

Zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów aktów wykonawczych. Zalicza się do nich m.in. odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, przyznane na zasadach określonych w Kodeksie pracy. »

Roszczenia związane ze świadectwem pracy

Aktualizacja: 16.11.2016

Pracownik może wystąpić z roszczeniem o wydanie lub sprostowanie świadectwa pracy. Obok roszczeń niemajątkowych wiążących się ze świadectwem pracy, pracownik może również dochodzić odszkodowania od pracodawcy. »

Wysokość odszkodowania za rozwiązanie umowy o pracę

Aktualizacja: 12.07.2016

Wysokość odszkodowania za rozwiązanie umowy o pracę wynika bezpośrednio z przepisów prawa pracy. Maksymalna przewidziana przepisami prawa wysokość odszkodowania za rozwiązanie umowy o pracę pokrywa się z wysokością wynagrodzenia za maksymalny ustawowy okres wypowiedzenia umowy o pracę - 3 miesiące. Jednakże wątpliwości budzi sytuacja, w której strony przewidziały dłuższy niż 3 miesięczny okres wypowiedzenia na podstawie uzgodnienia umownego. »

Umowa o zakazie konkurencji a brak określenia wysokości odszkodowania

Aktualizacja: 31.03.2016

Zdarza się, że w umowie o zakazie konkurencji obowiązującej w okresie po ustaniu stosunku pracy pracodawca nie wskazuje wysokości należnego pracownikowi odszkodowania za przestrzeganie zakazu konkurencji. Czy tak skonstruowana umowa o zakazie konkurencji jest nieważna? Czy pracownikowi przysługuje prawo do otrzymania odszkodowania, a jeżeli tak, odszkodowanie w jakiej wysokości należy mu wypłacić? A co dzieje się w sytuacji, gdy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy przewiduje odszkodowanie w wysokości niższej niż ustawowa? »

Minimalne wynagrodzenie 2016

Aktualizacja: 15.11.2017

Od 1 stycznia 2016 r. płaca minimalna pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy będzie wynosić 1850 zł. Natomiast kwota minimalnego wynagrodzenia w pierwszym roku pracy wyniesie 1480 zł. Od kwoty minimalnego wynagrodzenia zależy wysokość wielu świadczeń pracowniczych. »

Odszkodowanie za zakaz konkurencji

Aktualizacja: 09.10.2015

Zakaz konkurencji może dotyczyć okresu zatrud­nienia, jak i okresu po jego ustaniu. Pracownikowi przysługuje odszkodowanie za powstrzymywanie się od działal­ności konkurencyjnej »

Odszkodowania w prawie pracy

Aktualizacja: 01.10.2015

Prawo pracy wyróżnia m.in. odszkodowanie w razie naruszenia przez pracodawcę zasady równego traktowania w zatrudnieniu, w razie niezgodnego z prawem rozwiązania umowy przez pracodawcę, w razie rozwiązania umowy o pracę na skutek mobbingu, za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków przez pracodawcę, za nieuzasadnione rozwiązanie umowy o pracę. »

Świadectwo pracy - termin wydania

Aktualizacja: 04.08.2015

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym zatrudnienie u konkretnego pracodawcy. Dokument ten zawiera szereg informacji, od rodzaju wykonywanej pracy, wymiaru etatu, okresu trwania umowy, trybu rozwiązania oraz wielu innych informacji niezbędnych w celu ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Jaki jest termin wydania świadectwa pracy? »

Kiedy wydajemy świadectwo pracy?

Aktualizacja: 16.11.2017

Pracodawca jest zobligowany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. »

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy a warunek zawieszający wypłatę odszkodowania

Aktualizacja: 11.02.2015

Umowa o zakazie konkurencji obowiązująca po ustaniu stosunku pracy ma na celu powstrzymywanie byłego pracownika do wykonywania działalności konkurencyjnej względem dotychczasowego zakładu pracy. W takiej umowie można zawrzeć warunek zawieszający wypłatę odszkodowania pracownikowi. »

Wysokość odszkodowania z tytułu braku terminowego wydania świadectwa pracy

Aktualizacja: 11.02.2015

Świadectwo pracy powinno być wydane i przekazane pracownikowi w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. W razie braku terminowego wydania dokumentu pracownik będzie mógł wystąpić do pracodawcy z roszczeniem o odszkodowanie. Jaka jest wysokość odszkodowania? »

Czy za wypadek w drodze do pracy lub z pracy przysługuje odszkodowanie?

Aktualizacja: 11.10.2018

Oprócz wypadków przy pracy wyróżniamy wypadki w drodze do pracy i z pracy. Jakie świadczenia przysługują pracownikowi z tytułu takiego nagłego zdarzenia? Czy może liczyć na jednorazowe odszkodowanie z ZUS? »

Zwolnienie pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Aktualizacja: 04.08.2014

Odszkodowanie z tytułu powstrzymywania się przez pracownika od działalności konkurencyjnej jest niezbędnym elementem umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W jakich okolicznościach pracodawca może się zwolnić z obowiązku wypłaty pracownikowi odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy? »

POLECANE

KODEKS PRACY 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »