| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: odszkodowanie dla pracownika

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu odszkodowanie dla pracownika. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące odszkodowanie dla pracownika.

Jak oskładkować i opodatkować odszkodowania z umów o zakazie konkurencji wypłacane zleceniobiorcom

Aktualizacja: 26.07.2012

Nasza spółka zatrudnia menedżera na podstawie kontraktu o charakterze umowy zlecenia. Z uwagi na dostęp menedżera do strategicznych informacji dotyczących przedsiębiorstwa spółka chciałaby zawrzeć z nim odpłatną umowę o zakazie konkurencji. Umowa ta miałaby obowiązywać zarówno w trakcie trwania kontraktu, jak i po jego zakończeniu. Czy zawarcie takiej umowy odbywa się na identycznych zasadach jak w przypadku pracowników? Jak należy rozliczać składki i podatek od odszkodowania wypłaconego menedżerowi z tego tytułu? »

Jak dokonać potrącenia z odszkodowania za zakaz konkurencji

Aktualizacja: 19.06.2012

Pracownik, któremu pracodawca wypłaca odszkodowanie z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia, osiąga przychód ze stosunku pracy. Nie jest to jednak wynagrodzenie za pracę, a w razie konieczności dokonania potrącenia z takiej wypłaty, podlega ono zajęciu w całości. »

Odszkodowanie dla związkowca zamiast przywrócenia do pracy

Aktualizacja: 20.06.2012

Korzystanie z ochrony przed zwolnieniem z pracy przez działaczy związkowych, w sytuacjach gdy budzi to dezaprobatę z powodów etycznych, nie służy umacnianiu związków zawodowych. W takiej sytuacji żądanie przywrócenia do pracy zwolnionego działacza sąd może uznać za niecelowe. »

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 19.06.2012

Orzeczenie lekarza orzecznika stanowi podstawę wydania decyzji o przyznaniu lub odmowie prawa do jednorazowego odszkodowania. Od tej decyzji pracownik może wnieść odwołanie do sądu pracy. Odpowiednie pouczenie w tym zakresie powinno być zawarte w treści decyzji. »

Czy pracownikowi przysługuje roszczenie pieniężne za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 15.06.2012

Jeden z byłych pracowników naszego przedsiębiorstwa domaga się zadośćuczynienia za wypadek przy pracy, chociaż otrzymał jednorazowe odszkodowanie z ZUS, jak również odszkodowanie z towarzystwa ubezpieczeniowego PZU. Czy mamy obowiązek spełnić roszczenia byłego pracownika? »

Zaświadczenia wydawane byłemu pracownikowi

Aktualizacja: 15.06.2012

Pracownik może żądać odszkodowania z tytułu szkody, jaką poniósł w związku z niewydaniem przez pracodawcę zaświadczenia. Takie roszczenie jest jednak dopuszczalne jedynie wtedy, gdy pracodawca ma obowiązek wydania tego rodzaju zaświadczenia. »

Roszczenia pracownika związane z wypłatą wynagrodzenia

Aktualizacja: 29.05.2012

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest wypłata wynagrodzenia za pracę, w tym dodatkowych składników, do których pracownik nabył prawo. Nie wypłacając bez usprawiedliwionej przyczyny nawet części wynagrodzenia lub bezpodstawnie je obniżając pracodawca narusza w ciężki sposób swoje podstawowe obowiązki. Takie postępowanie pracodawcy jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł. »

Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy a wzrost płacy minimalnej

Aktualizacja: 23.02.2012

Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy nie może być określone na poziomie niższym od minimalnego. Ewentualny wzrost płacy minimalnej sąd powinien uwzględniać z urzędu. »

Kiedy można zastosować przepisy Kodeksu cywilnego w prawie pracy

Aktualizacja: 07.02.2012

Przepisy Kodeksu cywilnego stosuje się do stosunku pracy wówczas, gdy mamy do czynienia z luką w prawie pracy, tj. gdy dany stan faktyczny nie mieści się w żadnej z hipotez norm prawnych. »

Wynagrodzenie za zakaz konkurencji

Aktualizacja: 20.12.2011

Pracownik i pracodawca mogą zawrzeć umowę wprowadzającą zakaz podejmowania działań konkurencyjnych względem pracodawcy po zakończeniu stosunku pracy. Za okres obowiązywania zakazu pracownikowi należy się odszkodowanie w wysokości określonej w umowie. »

Czy od odszkodowania wynikającego z ugody pozasądowej należy odprowadzić składki i podatek

Aktualizacja: 20.12.2011

Jeden z naszych byłych pracowników odwołał się od wypowiedzenia umowy o pracę. Domagał się odszkodowania za 3 miesiące pracy. W trakcie postępowania sądowego zawarliśmy z pracownikiem ugodę. Nie była ona zawarta przed sądem na rozprawie, jej treść nie została wpisana do protokołu rozprawy ani sąd nie zatwierdzał jej w drodze postanowienia. W ugodzie zobowiązaliśmy się do wypłaty na rzecz pracownika kwoty 36 000 zł (tj. 1,5-krotności jego wynagrodzenia za pracę). Po zawarciu ugody pracownik złożył do sądu wniosek o umorzenie postępowania, który został uwzględniony przez sąd. Czy od kwoty 36 000 zł należy opłacić podatek i składki? »

Czy opodatkować i oskładkować odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia oraz odprawę

Aktualizacja: 02.12.2011

Z powodów finansowych podjęliśmy decyzję o likwidacji kilkunastu stanowisk pracy, ale nie spełniamy limitów dla zwolnień grupowych. Jednak z tytułu tych zwolnień indywidualnych musimy wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy pieniężne w wysokości wskazanej w przepisach o zwolnieniach grupowych. Jednocześnie skróciliśmy im okresy wypowiedzenia z 3 do 1 miesiąca, a za pozostałe 2 miesiące wypłacimy odszkodowania. Zarząd podjął także decyzję o wypłacie indywidualnych, dodatkowych odpraw pieniężnych dla wszystkich zwalnianych pracowników w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia. Prawo do takiego fakultatywnego odszkodowania nie wynika z żadnego wewnątrzzakładowego przepisu. Czy od kwoty tych świadczeń należy odprowadzić składki ZUS oraz zapłacić podatek? »

Czy odszkodowanie dla pracownika podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu

Aktualizacja: 15.11.2011

W wyniku prawomocnego wyroku sądu nasza firma musi wypłacić byłej pracownicy odszkodowanie za bezpodstawne wypowiedzenie umowy o pracę. Czy odszkodowanie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu? »

Jakich przepisów nie stosuje się w razie upadłości pracodawcy

Aktualizacja: 02.11.2011

W razie ogłoszenia upadłości pracodawcy nie stosuje się przepisów dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę. Wyłączenie to ma zastosowanie jednak tylko w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika. Nie ma natomiast zastosowania w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu. »

Korekta podatku i składek w razie nadpłaty zasiłku

Aktualizacja: 06.10.2011

Pracownik (48 lat) uległ wypadkowi w czasie pracy. Przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) i w tym okresie był hospitalizowany przez 15 dni. Pracodawca powołał zespół powypadkowy, który uznał zdarzenie za wypadek przy pracy. Po sporządzeniu protokołu powypadkowego poszkodowanemu pracownikowi został wypłacony zasiłek w wysokości 100% z ubezpieczenia wypadkowego, mimo że pracownik jeszcze nie wykorzystał limitu 33 dni choroby w roku. Pracownik wystąpił do ZUS z wnioskiem o wypłatę odszkodowania z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu. ZUS jednak zakwestionował ustalenia pracodawcy zawarte w protokole powypadkowym i odmówił wypłaty odszkodowania. Jako uzasadnienie swojej decyzji ZUS wskazał, że zdarzenie nie miało związku z wykonywaną pracą. Jak w tej sytuacji powinniśmy skorygować podatki i składki? »

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

PPK

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »