| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: obowiązki pracodawcy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu obowiązki pracodawcy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące obowiązki pracodawcy.

ZFŚS i świadczenie urlopowe - decyzja do 31 stycznia

Aktualizacja: 01.02.2018

Pracodawcy najpóźniej do końca stycznia muszą podjąć decyzję w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego lub nietworzenia funduszu świadczeń socjalnych. Dotyczy to pracodawców zatrudniających mniej niż 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty. »

Uchylenie regulaminu pracy po zmianie przepisów w 2017 r.

Aktualizacja: 06.07.2017

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników mają obowiązek posiadania regulaminu pracy. Przed zmianami obowiązek obejmował firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników. Jak uchylić regulamin pracy, tak aby nie złamać obowiązujących przepisów? »

Modyfikacja zasad wynagradzania pracowników

Aktualizacja: 06.06.2017

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, nieobjętych układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego ustalenie. Pracodawca planujący modyfikacje zasad wynagradzania pracowników powinien dokonać zmiany regulaminu wynagradzania. »

Jak w 2017 r. zmieniły się przepisy dotyczące pracodawców?

Aktualizacja: 06.03.2017

Rok 2017 przynosi wiele zmian w obszarze wykonywania działalności gospodarczej w Polsce. Wśród nich szczególne znaczenie dla pracodawców ma obowiązująca od tego roku nowelizacja przepisów Kodeksu pracy dotycząca m.in. tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania, sporządzania świadectwa pracy, a także terminu wniesienia do sądu pracy odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę, żądania przywrócenia do pracy lub odszkodowania oraz żądania nawiązania umowy. Istotne modyfikacje przewidziano ponadto w zakresie obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast od 1 kwietnia 2017 r. zmienią się zasady regulujące tryb ustalania wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe przez ZUS w przypadkach zaniżenia jej wysokości przez płatnika. »

Regulamin pracy i wynagradzania - zmiany w 2017 r.

Aktualizacja: 20.09.2016

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawcy zatrudniający do 50 pracowników będą mogli tworzyć regulamin pracy i wynagradzania fakultatywnie. Czy pracodawcy zyskają na zmianach? »

TK rozpatrzy wniosek o ustalanie regulaminów wynagradzania

Aktualizacja: 21.10.2015

Trybunał Konstytucyjny rozpatrzy wniosek Konfederacji Lewiatan o zbadanie zgodności z konstytucją przepisów, które uniemożliwiają pracodawcy samodzielne ustalanie regulaminów wynagradzania, nagród i premiowania bez zgody związków zawodowych. »

Regulamin wynagradzania - obowiązki pracodawcy

Aktualizacja: 07.10.2015

Regulamin wynagradzania określa warunki i zasa­dy wypłaty wynagrodzenia za pracę, ponadto może określać inne świadczenia związane z pracą oraz zasady ich przyznawania. Regulamin tworzy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. »

Czy można jednym wypowiedzeniem zmieniającym dokonać kilku zmian warunków płacy

Aktualizacja: 07.03.2012

Obniżamy pracownikom wynagrodzenia za pracę. Dodatkowo chcemy ich pozbawić prawa do karnetów na basen, które są przyznane w regulaminie wynagradzania. Czy aby obniżyć wynagrodzenia i zrezygnować z przyznawania karnetów powinniśmy wręczyć pracownikom jedno wypowiedzenie zmieniające, w którym jednocześnie dokonamy tych zmian, czy dwa wypowiedzenia warunków pracy i płacy, w których odrębnie wprowadzimy każdą ze zmian? Co w sytuacji, kiedy wręczymy jedno wypowiedzenie, a pracownik nie zgodzi się na obniżenie wynagrodzenia, tylko na pozbawienie prawa do karnetów? Czy takie wypowiedzenia możemy wręczyć pracownikom chronionym z powodu ciąży, urlopu macierzyńskiego i wieku przedemerytalnego? »

Czy spółka powinna wypłacić byłemu członkowi zarządu nagrodę z zysku

Aktualizacja: 20.02.2012

Członek zarządu spółki Skarbu Państwa 31 grudnia 2011 r. został odwołany z funkcji przez radę nadzorczą w związku ze zmniejszeniem składu zarządu. Obowiązki ma pełnić do końca czerwca 2012 r., tj. do chwili zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ubiegły rok. Od 1 lipca 2012 r. spółka zatrudni go na umowę o pracę na stanowisku dyrektora, z wynagrodzeniem niższym od otrzymywanego na stanowisku członka zarządu. Wiemy, że ta osoba nie nabędzie uprawnień do nagrody rocznej za 2012 r., ponieważ nie będzie pełniła funkcji członka zarządu przez cały rok. Natomiast zgodnie z zakładowym regulaminem przyznawania nagród z zysku świadczenie to nie należy się wyłącznie członkom zarządu i głównemu księgowemu. Dlatego spółka zamierza wypłacić dyrektorowi nagrodę z zysku za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2012 r. Czy spółka postąpi prawidłowo? »

Czy można wypłacać wynagrodzenie częściej niż raz w miesiącu

Aktualizacja: 27.10.2011

Kodeks pracy przewiduje wypłatę wynagrodzenia minimum raz w miesiącu. Nie wyklucza to możliwości wypłacania wynagrodzeń pracowniczych z większą częstotliwością, np. co tydzień. W tej sytuacji rozliczenia z ZUS należy przeprowadzić w terminach ustalonych do rozliczania składek, a nie w odstępach tygodniowych. »

Regulamin wynagradzania - najczęściej spotykane błędy

Aktualizacja: 20.10.2011

Regulamin wynagradzania zawiera przepisy określające zasady wypłacania wynagrodzenia. Najczęstsze błędy występujące w regulaminach dotyczą niejasno sformułowanych przepisów ustalających stawki wynagrodzeń. »

Jakie zapisy nie mogą znaleźć się w regulaminie wynagradzania

Aktualizacja: 19.10.2011

Tworząc regulamin wynagradzania, należy pamiętać nie tylko o wymogach formalnych, ale także o tym, aby w jego treści nie pojawiły się zapisy dyskryminujące pracowników pod kątem ustalania ich wynagrodzenia. »

Wprowadzenie regulaminu wynagradzania przez pracodawcę

Aktualizacja: 11.10.2011

Obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania ciąży na pracodawcach, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników nieobjętych zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Co do zasady regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników układem zbiorowym pracy. »

Dodatki do wynagrodzeń w regulaminie wynagradzania

Aktualizacja: 04.10.2011

Jednostka budżetowa utworzyła regulamin wynagradzania i ustaliła w nim, że dodatki będą wypłacane pracownikom w okresie ich usprawiedliwionej nieobecności. Czy taki zapis mógł znaleźć się w regulaminie? »

Kiedy i w jaki sposób wprowadzić regulamin wynagradzania

Aktualizacja: 19.07.2011

Pracodawca, który zatrudnia ponad 20 pracowników, jest zobowiązany wprowadzić regulamin wynagradzania. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby taki dokument stworzył również pracodawca zatrudniający mniejszą liczbę pracowników. »

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Maciocha

Ekspert PFR Portal PPK

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »