REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola BHP, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy wykonywanie prac dotyczących utrzymania obiektów należy powierzać osobom ze specjalnymi kwalifikacjami?

Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Na czym polega umowa spółki partnerskiej?

Pierwszy etap w procesie powstawania spółki partnerskiej stanowi zawarcie umowy spółki, która powinna zawierać określone elementy. Jakie elementy powinna zawierać umowa spółki partnerskiej?

Jak prowadzić działalność w formie spółki partnerskiej?

Spółka partnerska jest nową formą spółki osobowej. Została wprowadzona do polskiego systemu prawnego wzorując się na rozwiązaniach systemu amerykańskiego. Ta forma prowadzenia działalności jest przeznaczona wyłącznie dla wykonywania wolnych zawodów.

REKLAMA

Czym jest firma spółki partnerskiej?

W obrocie gospodarczym wyrażenia „firma” używa się dla określenia samej działalności gospodarczej i ogólnie formy jej wykonywania, tymczasem firma spółki to nic innego jak jej nazwa.

Jak wygląda reprezentacja spółki partnerskiej?

Kodeks Spółek Handlowych stanowi, że w spółce partnerskiej każdy partner ma prawo samodzielnie (jednoosobowo) reprezentować spółkę. Jest to jednak prawo a nie żaden nakaz co oznacza, że kwestie te mogą być uregulowane zupełnie inaczej.

Czy do prywatnej uczelni stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej

Jesteśmy prywatną wyższą uczelnią. Czy możemy być traktowani jak przedsiębiorca, który może korzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie antykryzysowej?

W jaki sposób należy przechowywać środki ochrony indywidualnej na budowie?

W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?

REKLAMA

Skutki podpisywania dokumentów w czasie zwolnienia lekarskiego

Jeżeli właściciel firmy w czasie korzystania ze zwolnienia lekarskiego będzie nadal podpisywał dokumenty firmowe, to w razie stwierdzenia tego faktu przez kontrolerów ZUS może to skutkować utratą prawa do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia.

Udział wspólników w zyskach i stratach spółki

Każdy wspólnik jest uprawniony do równego udziału w zyskach spółki, i w tym samym stosunku uczestniczy w stratach, bez względu na rodzaj i wartość wkładu.

Podejmowanie uchwał w spółce cywilnej

Zasadniczo wspólnicy w spółce cywilnej podejmują swoje decyzje w sposób kolegialny, czyli w drodze uchwał. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady. Jakie to wyjątki?

Na czym polega prowadzenie spraw spółki cywilnej?

Jednym z uprawnień, a zarazem jednym z obowiązków wspólników spółki cywilnej jest prowadzenie spraw spółki. Pod tym pojęciem kryje się podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z realizacją wspólnego celu gospodarczego spółki.

Spółka cywilna jako pracodawca

Pomimo tego, że spółka cywilna nie jest podmiotem gospodarczym i nie ma podmiotowości prawnej to w niektórych dziedzinach prawa nadal traktowana jest jako samodzielny podmiot prawny.

Działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna jest to prawno-organizacyjna forma współdziałania gospodarczego dwóch lub więcej podmiotów. Można powiedzieć, że jest to jedna z najprostszych form takiego współdziałania.

Kontrole przedsiębiorców

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie 11 marca 2010 r. zapadł wyrok, z uzasadnienia którego wynika przede wszystkim, że do kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy nie mają zastosowania postanowienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (III SA/Kr 1002/09).

Refundacja składek na ubezpieczenia społeczne

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypomina, że beneficjenci ubiegający się o refundację składek na ubezpieczenia społeczne, zobowiązani do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości, do wniosków muszą dołączyć sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych.

2,3 tys. kontroli na budowach - mandaty na kwotę 1,2 mln zł

1,3 tys. decyzji nakazujących wstrzymanie prac ze względu na bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia pracowników oraz 1,1 tys. mandatów na kwotę 1,2 mln zł - to efekt działań inspektorów pracy, którzy od 22 marca do 30 kwietnia przeprowadzili 2,3 tys. kontroli na budowach w całym kraju.

Wcześniejsza emerytura

Mam 55 lat i 30-letni okres składkowy. Przez ostatnie kilka lat (do chwili obecnej) jako krawcowa prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą. Czy mogę uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury?

Pięć podstawowych zasad bezpiecznej eksploatacji

W czasie targów SAWO 2010 ruszyła kampania dotycząca bezpieczeństwa eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków.

Zawieszenie działalności - obowiązki ubezpieczonego

Przedsiębiorca zatrudniający pracowników zgłasza ich do odpowiednich ubezpieczeń od daty zatrudnienia. Zgłasza również członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego.

Rolnik prowadzący działalność gospodarczą, wyłączony z ubezpieczeń przez KRUS, powinien zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS

Jestem właścicielem gospodarstwa rolnego. Jednocześnie prowadzę jednoosobową firmę. Opłacam składki w KRUS. Urząd skarbowy wydał mi zaświadczenie o wysokości podatku dochodowego za ubiegły rok z działalności. Wiem, że przekroczyłem kwotę graniczną podatku z działalności i że nie będę mógł dalej opłacać składek w KRUS. Czy i od kiedy mam się zgłosić do ubezpieczeń w ZUS? Jakie dokumenty muszę złożyć? Słyszałem, że w ZUS można opłacać przez 2 lata znacznie niższe składki. Czy będę mógł opłacać niższe składki?

Krajowe podróże służbowe

Świadczenie pracy w kilku różnych rejonach kraju będących dla pracownika stałym miejscem wykonywania pracy nie jest zjawiskiem wyjątkowym, lecz normalnym wykonywaniem obowiązków pracowniczych.

Czym jest działalność regulowana?

Regułą jest, że prowadzenie działalności gospodarczej jest swobodne i nieograniczone. Jednakże wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej doznaje ograniczeń. W pewnych bowiem przypadkach przedsiębiorcy muszą występować o udzielenie koncesji lub zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej. Innym ograniczeniem jest istnienie działalności regulowanej.

Jakie są rodzaje prokury?

Kodeks cywilny wymienia trzy rodzaje prokury: oddzielna, łączna i oddziałowa. Czym charakteryzują się te rodzaje?

Co to jest nazwa i firma przedsiębiorcy?

Przepisy zawierają szereg ograniczeń i nakazów dotyczących nazwy i firmy przedsiębiorcy, a więc nie pozwalają na pełną dowolność w ich doborze. Ograniczenia te zależą od formy prawnej, w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą.

Kto może być prokurentem i jak go ustanowić?

Prokura jest pełnomocnictwem udzielanym przez przedsiębiorcę osobie uprawnionej, pełnomocnikowi, która upoważnia do dokonywania w zasadzie wszelkich czynności prawnych.

Dział kadr w przedsiębiorstwie

W zasadzie każde przedsiębiorstwo zatrudniające przynajmniej jednego pracownika posiada swoją strukturę organizacyjną, dzięki której może dokonać podziału zadań i kompetencji. Większość przedsiębiorstw tworzy w swoich strukturach dział kadr lub dział personalny.

Czym jest działalność koncesjonowana?

Działalność koncesjonowana to taka działalność gospodarcza, do której rozpoczęcia konieczne jest uzyskanie koncesji od właściwego organu administracji publicznej, którym najczęściej jest minister.

Co to jest prokura i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorcy?

Prokura jest pojęciem prawnym z zakresu pełnomocnictwa. Prokura jest to bowiem szczególny rodzaj pełnomocnictwa udzielanego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Co to jest Krajowy Rejestr Sądowy?

1 stycznia 2001 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Przepisy te wprowadziły nowe zasady w zakresie rejestrowania działalności podmiotów gospodarczych oraz innych podmiotów, jak m. in. stowarzyszenia, fundacje oraz inne organizacje społeczne i zawodowe.

Sprzedaż przedsiębiorstwa

Kupujący przedsiębiorstwo z momentem jego nabycia staje się odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Kto i w jakim zakresie powinien dbać o maszynę?

Często, zwłaszcza w małych firmach, obsługa maszyny sprowadza się do jej bieżącej eksploatacji i naprawiania zaistniałych usterek. Jak i przez kogo powinny być przeprowadzane czynności konserwacyjne? Co należy sprawdzić przed ponownym uruchomieniem maszyny?

Czym jest azbest, dlaczego jest niebezpieczny i szkodliwy dla zdrowia?

W Polsce około 85% azbestu znajduje się w wyrobach budowlanych. Azbest po latach badań został uznany za substancję rakotwórczą pierwszej kategorii, a jego odpady klasyfikuje się jako odpady niebezpieczne. Specjalista ds. bhp powinien pamiętać, że w Polsce obowiązuje „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” i że wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w sposób umożliwiający jego emisję do środowiska jest niedopuszczalne.

Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorczej matki

ZUS nie jest uprawniony do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli mieści się ona w granicach określonych ustawą systemową.

Czy pracownik musi opłacić składki z działalności za miesiąc, w którym otrzymał wynagrodzenie niższe od minimalnego

Pracownik otrzymuje wynagrodzenie minimalne łącznie z dodatkiem stażowym, który nie jest zmniejszany za okres choroby. Wynagrodzenie bez tego dodatku jest niższe od minimalnego. Jednocześnie pracownik prowadzi działalność, z której opłaca tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W kwietniu br. pracownik chorował. W związku z tym otrzymał wynagrodzenie za pracę obniżone o okres nieobecności, ale pełną kwotę dodatku stażowego, który nie jest zmniejszany za czas choroby. Łącznie składki na ubezpieczenia społeczne opłaciliśmy od kwoty niższej niż minimalne wynagrodzenie. Pracownik zwrócił się do mnie z pytaniem, czy za kwiecień musi opłacić składki na ubezpieczenia społeczne z działalności.

Plan działań kontrolnych PIP w 2010 r.

W 2010 r. PIP w ramach swoich działań planuje szczegółową kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Jej celem jest znaczne obniżenie występowania wypadków przy pracy w latach 2010–2012.

Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Jaka jest faktyczna skala, a przede wszystkim znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce? To pytanie przyświecało badaniu firm rodzinnych w Polsce zrealizowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 2.1.3). Badanie przeprowadzone przez Pentor Research International jest częścią pilotażowego projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do firm rodzinnym i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Czy pracodawca może wnieść odwołanie od decyzji wydawanej przez PIP?

Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?

Przejście zakładu pracy między spółkami tej samej grupy kapitałowej

Aby można było mówić o przejściu zakładu do spółki należącej do tej samej grupy kapitałowej co przejmowany zakład, musi m.in. dojść do faktycznego zatrudnienia pracowników oraz korzystania z urządzeń potrzebnych do kontynuowania działalności wykonywanej przez poprzednika.

Informacje przedstawiane przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis

PFRON informuje, iż z dniem 5 kwietnia 2010 r. powstał obowiązek przedstawiania przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis bądź pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Ułatwienia w ZUS dla jednoosobowych firm

Od 1 marca 2010 r. osoba, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i przekazuje do ZUS dokumenty w formie papierowej, może prosić pracownika ZUS o wypełnienie za nią dokumentu ZUS DRA. Z czasem taka pomoc ZUS skierowana do płatników składek ma być rozszerzana na inne dokumenty.

Prawie 79 mln zł z UE na szkolenia i promocję samozatrudnienia

Od początku roku na Mazowszu wypłacono wnioskodawcom prawie 79 mln zł dofinansowania z unijnego programu Kapitał Ludzki. Podpisano też 225 nowych umów na sumę ok. 73,4 mln zł. Dofinansowywane są np. szkolenia czy promocja samozatrudnienia.

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia

ZUS organizuje bezpłatne szkolenia dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Obejmują one m.in. wprowadzenie do programu Płatnik.

Jednolite standardy umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty składek ZUS

Sytuacja finansowa przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty składek na ubezpieczenie społeczne, będzie oceniana według jednolitych standardów - poinformował rzecznik prasowy ZUS Przemysław Przybylski.

Pieniądze na pomoc w założeniu firmy

Dzisiaj, 29 marca, rozpoczął się nabór wniosków na dofinansowanie projektów wspierających początkujących przedsiębiorców. Pieniądze mają być przeznaczone na uruchomienie i prowadzenie firmy - poinformowała Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych (MJWP).

Jak PIP dokumentuje kontrolę

Decyzja organu kontrolującego oprócz treści powinna zawierać określenie podstawy prawnej, termin usunięcia stwierdzonych uchybień oraz pouczenie o przysługujących podmiotowi kontrolowanemu środkach odwoławczych.

Czy można obniżyć ryczałt za godziny nadliczbowe

Prowadzę działalność gospodarczą. Zatrudniam 6 pracowników pracujących stale poza siedzibą firmy. Czy z uwagi na utrudnioną kontrolę ich czasu pracy mogę zastosować ryczałt za nadgodziny? Jeżeli tak, to gdy zmieni się organizacja pracy i ustalony ryczałt okaże się zbyt wysoki, czy będzie można go obniżyć?

Przyszłość polskich emerytów zagrożona

Chyba nie jest nam już obce stwierdzenie, że ZUS ma niedobory. Co roku rząd dopłaca do ZUS miliardy złotych. Wiemy także, że ZUS ratuje się zaciągając kredyty. Co to dla nas oznacza?

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZZA

Formularz ZUS ZZA należy wypełnić w celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego ubezpieczonego, który z danego tytułu podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, a także w przypadku zmiany lub korekty danych osoby ubezpieczonej zgłoszonych na formularzu ZUS ZZA.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZWPA

Formularz ZUS ZWPA należy wypełnić w celu wyrejestrowania płatnika składek będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wyrejestrowania płatnika składek będącego osobą fizyczną, lub zgłoszenia korekty danych wyrejestrowania płatnika składek.

REKLAMA