REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan działań kontrolnych PIP w 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomaszewska

REKLAMA

W 2010 r. PIP w ramach swoich działań planuje szczegółową kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Jej celem jest znaczne obniżenie występowania wypadków przy pracy w latach 2010–2012.

Państwowa Inspekcja Pracy ogłosiła plan działania na 2010 r. Został on opracowany na podstawie analizy działań PIP z lat poprzednich, a także zaleceń Rady Ochrony Pracy oraz komisji sejmowych. Na zakres kontroli miały też wpływ propozycje zgłaszane przez związki zawodowe i organizacje pracodawców, ministerstwa i urzędy centralne, organy nadzoru i kontroli warunków pracy oraz inne instytucje zajmujące się problematyką ochrony pracy, w tym placówki naukowo-badawcze.

REKLAMA

Autopromocja

Zmniejszenie wypadków przy pracy

Państwowa Inspekcja Pracy postawiła sobie za cel, aby w 2010 r. zmniejszyć o 25% wskaźnik wypadków przy pracy, a także w 3-letnim okresie uzyskać wyraźną i trwałą (potwierdzoną rekontrolami) poprawę stanu praworządności w stosunkach pracy.

Cele PIP będą osiągane w szczególności przez:

  • optymalne wykonanie zadań przewidzianych w harmonogramie centralnym,
  • umiejętny dobór przez poszczególne okręgowe inspektoraty pracy własnych zadań prewencyjno-kontrolnych wynikających ze specyfiki lokalnej i potrzeb w sferze ochrony pracy na terenie objętym ich właściwością miejscową,
  • optymalne wykorzystanie wszystkich dostępnych środków prawnych także w trakcie tzw. kontroli rutynowych,
  • konsekwentne rekontrole u pracodawców dopuszczających się naruszeń prawa i niewykazujących się odpowiednimi działaniami na rzecz poprawy poziomu ochrony zdrowia pracowników i przestrzegania ich uprawnień.

Czy można przeprowadzać szkolenia okresowe bhp w formie e-learningu >>

PIP chce obniżyć występowanie wypadków przy pracy głównie przez krótkotrwałe kontrole, skoncentrowane na nieprawidłowościach stwarzających bezpośrednie zagrożenia dla życia lub zdrowia i – zależnie od potrzeb – powtarzanie ich u tego samego pracodawcy w następnych dniach lub tygodniach w celu wyegzekwowania likwidacji zagrożeń. W uzasadnionych przypadkach inspektorzy pracy skorzystają z uprawnienia do wnioskowania o podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatnika składek, u którego w czasie dwóch kolejnych kontroli stwierdzono rażące naruszenie przepisów bhp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Program długofalowy PIP na lata 2010–2012

Państwowa Inspekcja Pracy określiła również plan działań prewencyjnych na najbliższe 3 lata. Jest on w dużej mierze skoncentrowany na działaniach mających przynieść wymierne rezultaty poprawiające bezpieczeństwo i higienę pracy w związku z przygotowaniami do EURO 2012.

W związku z tym zakres kontroli obejmie wszystkie zagrożenia występujące na placu budowy. Kontrolom (w tym również krótkim) będą podlegać w szczególności małe przedsiębiorstwa, w których występują największe problemy w sferze bezpieczeństwa pracy. Kontrole będą konsekwentnie powtarzane u pracodawców lekceważących obowiązki w zakresie zapewnienia bezpiecznych warunków pracy. W odniesieniu do bardzo dużych inwestycji, na których mogą wystąpić istotne zagrożenia życia lub zdrowia pracowników, prowadzony będzie przez okręgowe inspektoraty pracy stały monitoring.

Nadzorowane będą wytypowane inwestycje realizowane z myślą o Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej w roku 2012, a w szczególności wymienione w rozporządzeniu w sprawie wykazu przedsięwzięć EURO 2012, związane z budową i/lub przebudową obiektów – centrów pobytowych i treningowych.


Państwowa Inspekcja Pracy ruszyła również z kampanią informacyjno-prewencyjną w budownictwie.

Celem kampanii jest ograniczenie ryzyka zawodowego przy pracy w budownictwie, który osiągany będzie przez:

  • upowszechnianie informacji i wytycznych do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego, w szczególności dotyczących przypadków poślizgnięcia, upadku z wysokości lub wciągnięcia do wykopu,
  • upowszechnianie dobrych praktyk eliminujących nieprawidłowości i zagrożenia,
  • zwrócenie uwagi na przygotowanie do pracy w sposób zapewniający bezpieczeństwo jej wykonywania,
  • zachęcanie pracowników do zmian w zachowaniu na terenie budowy,
  • zachęcanie pracodawców do działań służących bhp,
  • konsultacje dla pracodawców zainteresowanych udziałem w programie prewencyjnym.

Jakie czynności powinien wykonać przełożony w celu zabezpieczenia miejsca wypadku >>

Roczny program prewencyjno-kontrolny PIP na 2010 r.

Obok długofalowego planu działania PIP ogłosiła także, na czym będzie skupiać się w 2010 r. Jak się okazuje, działania poprawiające bezpieczeństwo pracy w zakładach są na liście zadań priorytetowych inspekcji.

W 2010 r. PIP będzie realizowała również wiele innych zadań wynikających bezpośrednio z zapisów ustawowych. Dotyczą one m.in.:

  • analizowania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy (w tym wszystkich wypadków śmiertelnych),
  • oceny zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym,
  • szkolenia rzeczoznawców ds. bhp i wydawania im stosownych uprawnień,
  • wydawania i cofania zezwoleń na wykonywanie pracy lub innego zajęcia zarobkowego przez dziecko do ukończenia 16. roku życia, na rzecz podmiotu prowadzącego działalność kulturalną, artystyczną, sportową,
  • kontroli przestrzegania przepisów ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz przekazywania informacji o stwierdzonych zagrożeniach,
  • kontroli przestrzegania przepisów ustawy o produktach biobójczych,
  • oceny prawidłowości informacji składanych do ZUS przez pracodawców zawierających dane do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.

WAŻNE!

W ramach rutynowej działalności kontrolnej inspektorzy będą także zwracać uwagę na roboty wykonywane w miejscach ogólnodostępnych w celu eliminowania zagrożeń o charakterze publicznym.

Jakie kryteria przyjąć przy zakupie odzieży roboczej >>

Działania PIP w 2010 r. (oraz w latach następnych) będą się wiązać również z wypełnianiem obowiązków nałożonych na organy nadzoru i kontroli przez unijne rozporządzenie REACH. Z uwagi na występowanie chemikaliów w różnych dziedzinach gospodarki i w celu właściwego wypełniania zadań inspektorzy pracy zostaną przeszkoleni w zakresie nowego podejścia do nadzoru nad substancjami chemicznymi, w tym stosowania w praktyce rozporządzenia REACH oraz klasyfikacji substancji chemicznych w związku z wejściem w życie w 2009 r. europejskiego rozporządzenia GHS.

Stałego nadzoru i kontroli będzie wymagać nadal przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy usuwaniu wyrobów zawierających azbest i ich składowaniu. Kontrole będą realizowane w ramach trzydziestoletniego rządowego „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest”, który obowiązuje od 2002 r. Z uwagi na przewidywane zwiększenie intensywności robót z tym związanych będzie konieczne zwiększenie liczby inspektorów pracy specjalizujących się w tej tematyce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

Dobrostan zaczyna się w pracy. Znaczenie integracji życia zawodowego i osobistego dla kondycji psychicznej pracowników

Coraz więcej firm przekonuje się, że dbałość o dobrostan pracowników nie jest tylko modnym hasłem, ale realnym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie, zaufanie i wyniki biznesowe. Na znaczeniu zyskuje także integracja życia zawodowego i osobistego. Jak zatem stworzyć kulturę organizacyjną, w której pracownicy mają przestrzeń do dbania o swoje zdrowie psychiczne?

REKLAMA

Osoby niepełnosprawne: Co się należy za I, II i III stopień niepełnosprawności?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżniamy trzy stopnie niepełnosprawności: lekki, umiarkowany i znaczny. Osoby, które uzyskają orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, będą mieć dostęp do najszerszej gamy form wsparcia oraz ulg.

Uprawnienia pracownika a staż pracy

Od stażu pracy – zarówno zakładowego, jak i ogólnego – zależne są uprawnie pracownicze. Obecnie do stażu pracy wlicza się okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Takie rozwiązanie krzywdzi pracowników, którzy oprócz zatrudnienia na umowę o pracę prowadzili np. działalność gospodarczą czy świadczyli pracę jako zleceniobiorcy. Projektowana nowelizacja Kodeksu pracy ma zmienić zasady obliczania stażu pracy.

Urlop regeneracyjny dla każdego pracownika? Dla kogo i kiedy można skorzystać z tego wolnego?

Pewna grupa zawodowa ma możliwość korzystania z urlopu regeneracyjnego po spełnieniu odpowiednich warunków. Czy urlop regeneracyjny będzie dostępny dla każdego pracownika? Polacy należą do najbardziej zapracowanych społeczeństw w Unii Europejskiej. Sprawdź, kto i na jakich zasadach może skorzystać z tego urlopu.

Czy praca zdalna rzeczywiście osłabia nasze szanse na awans? [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Najnowsze badanie niemieckiego Instytutu Nauk Ekonomicznych i Społecznych (WSI) wzbudziło szeroką dyskusję na temat konsekwencji pracy zdalnej dla ścieżki kariery. Czy praca zdalna rzeczywiście osłabia nasze szanse na awans?

REKLAMA

270 dni na zasiłku chorobowym. W jakiej wysokości jest wypłacany?

Zasiłek chorobowy przysługuje za czas choroby ubezpieczonego, potwierdzonej zwolnieniem lekarskim. Maksymalny okres wypłaty zasiłku wynosi 182 dni, a w przypadku ciąży i gruźlicy 270 dni. W jakiej wysokości wypłacany jest zasiłek chorobowy?

Webinar: Jawność i równość wynagrodzeń – co czeka pracodawców? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Jawność i równość wynagrodzeń – co czeka pracodawców?” poprowadzą partnerki w kancelarii GKR Legal: Renata Bugiel i Justyna Burska. Uczestnicy dowiedzą się, jak zaplanować i efektywnie przeprowadzić w firmie wdrożenie przepisów Dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń.

REKLAMA