REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Komunikacja w firmie, Ochrona zdrowia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Etyczny dyrektor personalny

Niewiele jest profesji mających tak duże oddziaływanie społeczne, jak funkcja dyrektora personalnego. Działania podejmowane przez osoby odpowiedzialne za zarządzanie kapitałem ludzkim odzwierciedlają nie tylko strategię biznesową firmy, lecz także (a może przede wszystkim) jej wartości etyczne. Zazwyczaj to właśnie na podstawie ogółu relacji z pracownikami można organizację nazwać etyczną lub nieetyczną.

Czy warto korzystać z usług pracowników tymczasowych

Nasza firma zastanawia się nad skorzystaniem z usług pracowników tymczasowych, aby zredukować koszty pracy. Na rynku spotyka się jednak wiele opinii, że z pracownikami tymczasowymi jest wiele kłopotów. Czy zatem w przypadku pracy tymczasowej korzyści są większe niż ewentualne ryzyko? Co zrobić, by uniknąć kiepskich pracowników i nie narażać się na niepotrzebne koszty?

W jaki sposób komunikować zmiany w organizacji

Jestem menedżerem personalnym w dużej firmie. Zamieszanie na światowych rynkach dotarło także do mojej organizacji. Wszyscy już wiedzą, że będą zmiany, na korytarzach aż huczy od plotek o grupowych zwolnieniach. Mało kto wierzy w uspokajające komunikaty centrali, tym bardziej że konkurencja już podejmuje drastyczne kroki, a gazety bez konsultacji z nami analizują scenariusze zmian, jakie czekają naszą firmę. Najgorsze jest to, że w tak szybko zmieniającym się otoczeniu i wobec niepewności co do decyzji centrali sami nie mamy jasnej odpowiedzi na wiele pytań. W jaki sposób rozmawiać z pracownikami?

Działaj jak właściciel

Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?

W jaki sposób komunikować się z pracownikami

Dążenie do stworzenia harmonijnych relacji w grupie i realizacji wspólnych celów to zadanie, jakiego podejmują się wszyscy menedżerowie. Każdy z nich chce stworzyć zgraną grupę, dla której członków dążenie do osiągnięcia sukcesu, maksymalizacja zysków firmy i szeroko pojęte jej dobro będzie wartością nadrzędną. Komu udaje się stworzyć zgraną i wydajną grupę? W jaki sposób należy komunikować się z pracownikami, by czuli się potrzebni organizacji i identyfikowali się z nią?

Obraz organizacji - zarządzanie transformacją kulturową w procesie zmian

Przedsięwzięć, których skuteczność i efektywność jest uzależniona od postaw pracowników, nie da się wprowadzić, polegając jedynie na odpowiednio zaprojektowanych procesach biznesowych czy przypisaniu odpowiedzialności i rozliczaniu z wyników. Aby stworzyć i utrwalić pewne schematy zachowań ludzi i ich podejścia do rozwiązywania problemów oraz zaangażowania w osiąganie rezultatów, potrzeba czegoś więcej. Tym ważnym czynnikiem jest kultura organizacyjna, która wpływa na sposób zachowania i myślenia pracowników, jest swoistym zaprogramowaniem umysłów ludzi pracujących w jednej firmie.

Jak usprawnić pracę zespołową?

Kieruję niewielkim zespołem. Zależy mi na tym, aby praca w zespole była efektywna. Jak dotąd, udaje mi się zapobiegać konfliktom, więc zespół pracuje w dobrej atmosferze. Uważam jednak, że brakuje nam „ducha zespołu”, czyli tego, co niektórzy nazywają synergią. Mam wrażenie, że jako zespół nie pracujemy tak efektywnie, jak moglibyśmy. Co mogę zrobić, aby zwiększyć efektywność pracy mojego zespołu?

Procesowe podejście do innowacji

Wpływ innowacji powstałych wewnątrz przedsiębiorstwa jest nieoceniony, a potencjał tkwiący w głowach pracowników jest przeogromny. Jedynym problemem pozostaje stworzenie warunków do jego realizacji i opracowanie modelu postępowania.

Jak radzić sobie z oporem pracowników

Jestem menedżerem w dziale sprzedaży, firma właśnie przechodzi poważny proces zmian, a ja jestem odpowiedzialny za wyniki sprzedaży. W jaki sposób powinienem podejść do oporu pracowników, którzy zamiast skupić się na realizacji celów biznesowych zajmują się roztrząsaniem kwestii związanych z zachodzącymi w organizacji zmianami.

Zarządzanie talentami w warunkach kryzysu

Co zrobić, aby nie stracić utalentowanych i zaangażowanych ludzi, którzy pomogą przeprowadzić firmę przez okres zmian, spowolnienia i kryzysu? Jakie wyzwania stoją dzisiaj przed szefami HR w tym zakresie? W jaki sposób zarządzać talentami i budować kulturę wysokiej wydajności, kiedy wydatki na pracowników są coraz mniejsze? To tylko kilka pytań, które szczególnie często zadają sobie specjaliści HR w wielu firmach.

Coaching - nagroda czy kara?

Jestem dyrektorem sprzedaży w dużej firmie produkcyjnej. Nasz dział personalny zaproponował kadrze menedżerskiej udział w szkoleniu z coachingu, abyśmy mogli wykorzystać to narzędzie w pracy z podwładnymi. Pomysł wydał mi się bardzo interesujący, jednak kiedy próbowałem zastosować coaching w praktyce, spotkałem się z oporem pracowników. Zarzucili mi, że nie ufam ich umiejętnościom i że wprowadzam kolejne narzędzie oceny. Moją intencją był rozwój moich pracowników i ich kompetencji sprzedażowych. Dostałem od nich informację zwrotną, że stresuje ich moja obecność podczas rozmów z klientami, a każde proponowane przeze mnie rozwiązanie negują stwierdzeniem, że „już próbowali i to nie działa”. Mam bardzo dobre relacje z zespołem i nie chcę ich stracić. Wierzę jednak, że coaching może im pomóc. Jak poradzić sobie z ich oporem?

W jaki sposób komunikować awans pracownikom

Właśnie zrealizowaliśmy proces okresowych ocen naszego zespołu, w efekcie którego niektórzy z jego członków zostaną awansowani. W jaki sposób przekazać informację o tym samym zainteresowanym, jak również ich współpracownikom?

Pracownik krwiodawca

O tym, kto jest krwiodawcą i których pracowników pracodawca zobowiązany jest zwolnić, rozstrzygają przepisy ustawy z 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (DzU z 1997 r. nr 106, poz. 681 ze zm.).

Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Zarządzam zespołem ludzi, którym ciągle muszę pomagać. Czasami mam wrażenie, że jeżeli im czegoś nie powiem, to nie wiedzą, jak to ma być zrobione. Męczy mnie ta sytuacja, ponieważ często zostaję dłużej w pracy, by im pomóc. Chciałbym mieć ludzi samodzielnych. Czy to może zależeć ode mnie? W jaki sposób powinienem z nimi postępować?

Jak zatrzymać utalentowanych pracowników

Pracuję w branży finansowej. Kieruję 30-osobowym zespołem doradców. W ciągu ostatnich czterech miesięcy odeszło z pracy trzech moich najlepszych pracowników, podając za przyczynę brak czasu dla rodziny w związku ze zbyt dużym obciążeniem obowiązkami. Nigdy wcześniej nie otrzymałem od nich sygnału, że są przeciążeni. Sądziłem, iż są zadowoleni z pracy - mieli świetne wyniki, byli bardzo zaangażowani i chętnie podejmowali nowe wyzwania. Mimo moich starań nie udało się ich zatrzymać. Co zrobić, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości?

Oddzielić ludzi od problemów

Rozmowa z Susan Wildau, światowym ekspertem i konsultantem w dziedzinie mediacji

Bezpieczeństwo i higiena pracy - podsumowanie zmian w kodeksie pracy

Nowelizacja Kodeksu pracy w zakresie bhp wprowadza wiele zmian zarówno w obowiązkach pracodawców, jak i pracowników. Jedną z ważniejszych jest obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za ochronę przeciwpożarową i ewakuację.

Działanie związków zawodowych w polskich przedsiębiorstwach

Podczas konferencji prasowej PricewaterhouseCoopers jesienią ubiegłego roku konsultanci omawiający wyniki badań stwierdzili, że tam, gdzie są związki zawodowe, pieniądze wydawane na wynagrodzenia przynoszą firmom większy zysk. Niestety, doradcy wyjaśnili, że w próbie badawczej dominowały firmy amerykańskie, w których rola związków zawodowych jest nieco inna niż w Polsce. Co sprawia, że w Polsce jest inaczej? Czy związki zawsze muszą być przeciwnikiem dla pracodawców? Co na ten temat sądzą związkowcy, a co menedżerowie ds. HR?

Co zrobić, by zebrania firmowe nie były nudne

Jestem menedżerem wyższego szczebla i zarządzam 60-osobowym zespołem pracowników. Moi bezpośredni podwładni to zespół ośmiu kierowników. Z uwagi na trudną sytuację na rynku, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, jesteśmy zmuszeni do wprowadzania nowych technologii i rozwiązań, co z kolei wymusza organizowanie niezliczonej liczby zebrań mojego zespołu i komunikowanie nowych ustaleń. Ostatnio usłyszałem opinię, że zebrania to strata czasu. Są nudne, nic nie wnoszą do działalności zespołu i ciągle mówimy o tym samym. W mojej opinii mamy problem z przepływem informacji, więc zebrania są konieczne, gdyż bez nich zaistniałby chaos komunikacyjny. Szczerze mówiąc, sam czasami mam wrażenie, że zebrania to zło konieczne i nie rozwiązują problemów w zespole. Co mogę zrobić, aby zmienić tę sytuację?

Projektowanie i analiza badań opinii pracowników

Efektywnie zaprojektowany proces badania opinii pracowników organizacji lub jej klientów może stanowić kluczowe narzędzie zarządzania. Siła wpływu uzyskanych w ten sposób informacji zwrotnych sprawia, iż są one równie ważne, jak dane obrazujące kondycję finansową firmy. Wyniki badania zapewniają realny wgląd w stan najważniejszych zasobów firmy - jej ludzi.

W jaki sposób z klasą rozstać się z pracownikiem

Jestem dyrektorem personalnym dużego przedsiębiorstwa. Ze względu na sytuację ekonomiczną firma przechodzi znaczną restrukturyzację, w związku z którą zachodzi potrzeba zwolnienia 50 pracowników. Od czego rozpocząć ten proces, jak powinien on wyglądać i o czym szczególnie trzeba pamiętać?

W jaki sposób udzielać informacji zwrotnej przewrażliwionemu pracownikowi

Jedna z moich podwładnych jest przewrażliwiona na swoim punkcie: gdy tylko próbuję jej zwrócić na coś uwagę, zaczyna obwiniać inne osoby z zespołu lub po prostu płacze i nie chce ze mną rozmawiać. Doszło do tego, że w ogóle nie mówię jej o zauważonych błędach. Jak mogę ją nauczyć przyjmowania negatywnych informacji zwrotnych?

Diagnoza czynników wspierających zaangażowanie i efektywność pracowników

Wciąż wiele organizacji postrzega badania opinii pracowników jako taktyczną konieczność, a nie strategiczne narzędzie pomagające organizacji zrozumieć czynniki, które umożliwiają pracownikom osiąganie sukcesów. Szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego lub też nagłych zmian zaangażowani pracownicy znacznie zwiększają szanse organizacji wyjścia z kryzysu obronną ręką.

„Komórka” służbowa w rękach pracownika

Służbowy telefon komórkowy jest jednym z najczęstszych świadczeń pozapłacowych. Pracodawca powinien jednak określić reguły używania takiego sprzętu przez pracownika. Powinny one być zawarte w odrębnej umowie.

Czy zleceniobiorczyni może wykorzystać dwa tygodnie zasiłku macierzyńskiego przed przewidywaną datą porodu

Jesteśmy firmą sprzątającą, w której zatrudniamy głównie kobiety. Część z kobiet wykonuje pracę na podstawie umów zlecenia. Jedna z nich jest w ciąży i wystąpiła z wnioskiem o wypłatę zasiłku macierzyńskiego na 2 tygodnie przed planowaną datą porodu. Równocześnie dostarczyła zaświadczenie lekarskie o przewidywanej dacie porodu. Czy zleceniobiorczyni ma prawo do zasiłku macierzyńskiego przed porodem tak jak osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę?

Jak postąpić w przypadku pracownika, którego pracodawca podejrzewa o chorobę

Kierownik działu naszej firmy zgłosił dyrektorowi, że jeden z jego pracowników od 2 dni wygląda na chorego, tzn. bardzo powolnie wykonuje swoją pracę, robi sobie częste odpoczynki itp. Pracownik ten przy wykonywaniu pracy ma do czynienia z ciężkimi maszynami, więc obawiamy się, że może spowodować wypadek. On jednak twierdzi, że nic mu nie jest i czuje się dobrze. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Czy możemy wysłać tego pracownika na badania kontrolne? Czy mamy prawo odsunąć go od pracy?

Czy możliwa jest refundacja szkieł kontaktowych

Mam dużą wadę wzroku. Do tej pory nosiłam okulary, jednak podczas ostatniej wizyty lekarz okulista zalecił mi noszenie soczewek kontaktowych. Nosząc okulary, otrzymywałam zwrot części kosztów, które ponosiłam w związku z ich kupnem. Zastanawiam się, czy teraz, kiedy używam szkieł kontaktowych podczas pracy przy komputerze, mogę ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów zakupu.

Będziemy mieli nowe przepisy związane z chorobami zawodowymi

19 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy związane z chorobami zawodowymi są niezgodne z Konstytucją RP.

Działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn (cz. 1)

Komisja Europejska przygotowała plan, którego celem jest określenie działań Wspólnoty dla zrównania szans kobiet i mężczyzn na lata 2006-2010. Ma on fundamentalne znaczenie także dla kobiet pracujących w Polsce.

Powstrzymanie się od wykonywania pracy

Jeden z moich pracowników oddalił się ostatnio z miejsca pracy, nie informując mnie o tym. Dopiero na drugi dzień tłumaczył się, że musiał powstrzymać się od wykonywania swoich obowiązków i oddalić się ze swojego stanowiska pracy, gdyż pojawiło się zagrożenie dla jego zdrowia. Firma niedawno zmieniła lokal i nie wszystko jeszcze zostało w nim dopracowane. Czy pracownik jednak miał prawo tak się zachować? Czy mogę ewentualnie wyciągnąć w stosunku do niego jakieś konsekwencje? - pyta Czytelnik z Rybnika.

Europejska agencja bezpieczeństwa i zdrowia w pracy

Jednym z najpoważniejszych problemów Unii Europejskiej jest duża liczba wypadków w pracy i chorób zawodowych pracowników. Instytucją powołaną do walki z tym zjawiskiem jest Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.

Koordynator ds. BHP

Koordynator w zakresie bhp jest odpowiedzialny za sposób wykonywania czynności, dlatego należy bardzo dokładnie określić jego obowiązki i uprawnienia, biorąc pod uwagę możliwość ich wykonania w konkretnych warunkach.

Ochrona zdrowia pracowników

Szczególna ochrona zdrowia kobiet w ciąży lub karmiących dziecko piersią objawia się m.in. zakazem zatrudniania ich przy pracach szczególnie szkodliwych oraz w godzinach nadliczbowych.

Opieka medyczna

Głównym celem realizowanym przez służbę medycyny pracy jest zapewnienie ochrony zdrowia pracujących.

Praca przy komputerze - obowiązki pracodawcy

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Zagrożenia w pracy biurowej

Praca w biurze, jak to się powszechnie wydaje, nie jest ani lekka, ani zdrowa. Może doprowadzić do wielu schorzeń, nadmiernego przeciążenia organizmu, osłabienia sprawności intelektualnej. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy powinien zapewnić pracodawca.

Ochrona przeciwpożarowa cz. III

Obowiązek wyposażania budynku, obiektu budowlanego lub terenu w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice, z równoczesnym obowiązkiem zapewnienia ich konserwacji oraz naprawy w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie, znacznie podnosi bezpieczeństwo pracy w firmie.

Środki ochrony indywidualnej

Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Obowiązek ich dostarczenia spoczywa na pracodawcy.

Środki ochrony indywidualnej

Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Obowiązek ich dostarczenia spoczywa na pracodawcy.

Praca z chemikaliami

Pracodawcy w niedostateczny  sposób realizują ciążący na nich obowiązek eliminowania lub minimalizowania zagrożeń związanych z użytkowaniem niebezpiecznych czynników chemicznych, a w szczególności oceny prawidłowości identyfikacji tych zagrożeń, co prowadzi niejednokrotnie do bardzo ciężkich wypadków przy pracy.

Przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych w obiektach.

Bezpieczeństwo pożarowe bierne, a więc wynikające wyłącznie z wytrzymałości konstrukcji obiektu na bezpośrednie działanie ognia, oraz związane z nim dogodne warunki ewakuacji, do 1980 roku pozostawiano w Polsce wyłącznie w gestii projektantów i konstruktorów.

Rzeczoznawcy do spraw bhp

Ochrona przeciwpożarowa w firmie - obowiązki właścicieli i administratorów obiektów

Dbałość o właściwy poziom bezpieczeństwa pożarowego jest jednym z istotniejszych, choć stosunkowo często zaniedbywanych, obowiązków spoczywających na właścicielach, zarządcach czy użytkownikach obiektów.

Badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy

 Od 1 stycznia br. zaczęły obowiązywać zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 73, poz. 645).

REKLAMA